Welke talen spreek jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:42

kirri schreef:
ik hoor ook vaak dat als je zweeds ken, dat je noors vaak makkelijk oppakt ervaarde jij het ook zo Cookies?


Oh ja absoluut. Noors wordt vaak wat fonetischer geschreven maar veel woorden zijn hetzelfde. Verder vind ik Noors iets makkelijker in de uitspraak. Wel hebben Noren een andere zinsopbouw. Dat vind ik nog weleens lastig.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:03

Nederlands - vloeiend, moedertaal en ik geef er les in
Engels - C2, vloeiend, heb ik gestudeerd, ben vertaler en geef er les in
Duits - B2, behoorlijk vloeiend maar ik maak wel redelijk wat fouten (m.n. naamvallen)
Frans - B2-C1, tamelijk vloeiend, ik kan een prima gesprek voeren in het Frans
Spaans - A2, basisvaardigheid. Ik kan een simpel gesprekje voeren in het Spaans, maar het moet wel kalm aan.
Noors (bokmål)- A1-A2, basisvaardigheid. Ik kan een simpel gesprekje voeren in het Noors, maar het moet wel kalm aan.
Latijn, Italiaans, Oud-Engels, Bahasa Indonesia, Zweeds, Deens - Kan ik vertalen en lezen zonder echt woord voor woord te moeten vertalen
Grieks - Kan ik vertalen (met wat moeite)

Gut. Wat zou naast de paarden mijn andere hobby zijn? :D

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:19

Naast Nederlands, ook Spaans, Frans, Duits en Engels! :)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:30

Blue_Eyes schreef:
Nederlands - vloeiend, moedertaal en ik geef er les in
Engels - C2, vloeiend, heb ik gestudeerd, ben vertaler en geef er les in
Duits - B2, behoorlijk vloeiend maar ik maak wel redelijk wat fouten (m.n. naamvallen)
Frans - B2-C1, tamelijk vloeiend, ik kan een prima gesprek voeren in het Frans
Spaans - A2, basisvaardigheid. Ik kan een simpel gesprekje voeren in het Spaans, maar het moet wel kalm aan.
Noors (bokmål)- A1-A2, basisvaardigheid. Ik kan een simpel gesprekje voeren in het Noors, maar het moet wel kalm aan.
Latijn, Italiaans, Oud-Engels, Bahasa Indonesia, Zweeds, Deens - Kan ik vertalen en lezen zonder echt woord voor woord te moeten vertalen
Grieks - Kan ik vertalen (met wat moeite)

Gut. Wat zou naast de paarden mijn andere hobby zijn? :D

Hmm, ik denk paintballen ofzo? :')

Ik spreek zelf Engels en Nederlands en een beetje Frans. Maar er zijn nog wel een aantal talen die ik graag zou willen leren.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:48

Nederlands, Engels, en nu een beetje Javascript.

Ook wel frans/duits/spaans gehad op de middelbare school. Frans vond ik niks, Duits wel oké, dus met handen en voeten maak ik me wel verstaanbaar. Spaans heb ik vijf jaar les in gehad maar is echt al ver weggezakt.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:53

Nederlands (moedertaal), Engels en ook redelijk Duits

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:56

Ik niet zoveel
Nederlands
Duits en.engels

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:06

Ik spreek vloeiend Spaans, Nederlands en Engels. Daarnaast kan ik redelijk Italiaans, en Duits kan ik goed verstaan/lezen (maar niet terug spreken). Ook kan ik een klein beetje Frans.


EDIT; Spaans overig een lang verhaal. Ik was vroeger verliefd op Zorro, van de tv serie :+ en toen wilde ik per se Spaans leren. Als 8 jarig meisje leerde ik al woordjes uit een reisgids. Op de middelbare school Spaans gekozen als vrije ruimtevak in de bovenbouw. Daarna een jaar naar Argentinië gegaan op mijn 17e, en gewoond in een gastgezin. Daar heb ik vloeiend Spaans geleerd met Argentijns dialect. Daarna HBO Spaans gaan studeren en 6 maanden in Valencia gezeten, waar ik mijn Argentijnse dialect heb kwijtgeraakt en een 'neutraal' dialect terug heb gekregen.

Inmiddels vragen de mensen in Spanje aan mij uit welk deel van Argentinië, ik kom, en de Argentijnen vragen uit welk gedeelte van Spanje ik kom :+

EDIT2: oh ja, en ik heb een Ecuadorse vriend. We communiceren thuis ook alleen maar in het Spaans :D Dus Spaans is inmiddels een beetje een uit de hand gelopen hobby.
Laatst bijgewerkt door Emita op 23-09-17 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:13

*Engels tweetalige onderwijs, en in gastgezinnen gezeten met schoolkamp waar je ook met die mensen moest praten en kan dus wel zeggen dat dat op redelijk niveau heb!
*Frans niet heel goed, na 4 jaar les kan ik maar net aan een crêpe avec Nutella bestellen :roll:
Duits (B1 vorige week gehaald, alleen gezakt voor mondeling.. even kijken of ik dat ga herkansen of niet -O- )
* Chinees ik denk dat ik er +100 uur les in heb gehad, maar kan mij alleen maar voorstellen. Tellen tot 10 ben ik al weer vergeten :+
* Latijn ontzettend leuke taal, vooral de verhalen eromheen en de herkenningen van woorden uit het dagelijkse leven. Maar vond het wel erg veel grammatica dus heb het na een jaar laten vallen..

Ik zou nog graag Italiaans/Spaans leren spreken want het klinkt gewoon heel mooi, of Arabisch ik hou van de cultuur/land/omgeving en vind het wel iets mysterieus/geheimzinnig hebben.

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:17

Nederlands vloeiend
Engels bijna vloeiend. Schrijven gaat vloeiend en makkelijker dan Nederlands, maar mijn uitspraak is niet goed
Russisch , ik kan me er in redden, maar niet vloeiend
En een beetje Frans.

Latijn kan ik vertalen, maar met die lange zinnen klopt de grammatica dan niet altijd :=
Laatst bijgewerkt door Galathil op 23-09-17 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:23

Zo zeg indrukwekkend sommige mensen _O-

Nederlands & Engels
Frans blijft bij basics (wil ik wel terug beter kunnen)
Verder lijkt Portugees een leuke taal om mij in te verdiepen, wil heel graag naar Brazilië gaan
Heb ook een Duitse vriendin waar ik af en toe woordjes van mee pik :+

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:26

Nederlands
Engels
Duits kan ik verstaan
Ow en heel belangrijk in mijn werk kindertaal :j

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:33

Nederlands en Engels vloeiend, Frans wel oké (Ik kan uitleggen dat ik een tourist ben bijvoorbeeld en of de persoon toevallig ook Engels spreekt) en een beetje Duits, maar dat heb ik laten vallen omdat ik het haat :=

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:41

Nederlands = moedertaal
Engels = vloeiend
Duits = mondeling redelijk, verder matig
Spaans = beginner

Ik heb een half jaar in Oxford (UK) engelse taal gestudeerd, was super leuk, heel blij mee :)
Duits alleen paar jaar op school geleerd maar in mijn werk kom ik erg veel in aanraking met Duitse toeristen en daar kan ik aardig mee praten, die verstaan mij vaak ook prima. Zwitsduits is een ander verhaal, die mensen verstaan mij wel maar andersom niet, komt door hun accent.
Spaans ben ik nu een paar jaar aan het leren, een van mijn beste vriendinnen is Spaans, hoewel ik daar meestal Engels mee spreek en zij ook Nederlands leert.
Toen ik in augustus met haar op vakantie was vond ik het wel leuk dat ik in restaurants enzv. gewoon Spaans kon spreken, ik kan iets bestellen en een simpele vraag stellen maar nog geen gesprek voeren (leer Spaans via Dueling) *\o/*

Anoniem

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:55

Nederlands: moedertaal
Duits: vloeiend op schrift, spraak, gehoor en lezen
Spaans: bijna vloeiend met spraak en gehoor, op schrift en lezen vloeiend
Engels: vloeiend op schrift, spraak, gehoor en lezen
Frans: kan ik verstaan, lezen en schrijven. Spreken is wat lastiger
Japans: beginnend, op het moment aan het leren

Ben ook ooit begonnen aan lesjes Turks en Zweeds. Na Japans wil ik dat weer oppakken.

Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:32

Fries = moedertaal
Nederlands
Engels
Redelijk Duits
Beetje Frans

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:45

Nederlands, moedertaal
Engels, C2 (grammaticaal gezien, ik heb een bagger Nederlands accent er doorheen helaas, al klopt de grammatica en woorden :') )
Duits, A2/B1? Vrij slecht spreken en schrijven, maar verstaan doe ik eigenlijk alles.
Frans, B2, lezen goed, schrijven redelijk, verstaan uitstekend, spreken goed.
Latijn, vertalen
Oud-Grieks, vertalen maar slecht :')

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:45

Valt me ook wel op dat je in, laat ik zeggen, westerse talen, toch veel herkenning ziet.
Toen ik voor het eerst in Tsjechië kwam, met ook hele andere letters die we hier helemaal niet kennen, ik dacht van whut?!
Ik kan absoluut geen gesprek voeren in het Tsjechies (wat lijkt op Russisch), maar leer steeds weer een woordje bij ;)

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 00:47

Leuk topic!

Fries was de taal die bij ons thuis het meest gesproken werdt na nederlands. Daarnaast spreek ik vloeiend engels (Woon/werk in Engeland + Engelse partner) en een redelijk woordje in duits.

De friese taal heeft veel overeenkomsten met diverse andere talen: Oud engels, Deens, Zweeds, Noors en zelfs Italiaans, haha.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 03:27

Poeh wat veel talen worden hier gesproken!!
Nederlands is mijn moederstaal, maar spreek ik niet dagelijks meer. Moet altijd weer even 'inkomen' als ik in Nederland ben (of als ik een telefoontje pleeg). Woorden als 'omdat' en 'maar' vervang ik nog wel eens voor de Zweedse varianten.
Zweeds spreek ik dagelijks. Geen idee welk niveau ik spreek, maar red me uitstekend (en hoor mijn eigen fouten, heel irritant). Lezen gaat goed en schrijven ook. Zinsvolgorde in het Zweeds is wel anders dan in het Nederlands en daar maak ik nog wel fouten in. Maar dat is een vrij bekend probleem voor buitenlanders die Zweeds leren. Noors en Deens kan ik lezen. Noors daarnaast ook redelijk verstaan, Deens moeilijk aangezien die taal ver van het noordelijke Zweeds af ligt.
Engels spreek ik denk ik zoals de gemiddelde Nederlander, (redelijk) goed qua woordenschat maar inclusief een lelijk Nederlands accent (wat wel meer een Zweeds accent wordt nu).
Duits versta ik goed en kan ik redelijk goed lezen, maar spreken ben ik verleerd toen ik Zweeds leerde.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:29

Leuk om te lezen!
Ik spreek keurig gooisch nederlands :P ,engels, duits, luxemburgs en frans. Spreek op mijn werk voornamelijk frans en luxemburgs.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:30

Nederlands, Engels en een klein beetje Afrikaans.
Duits en Frans kan ik me verstaanbaar maken, maar verder niet en dat wil ik graag zo houden.
Oja, en heb de scheldwoorden in het Pools van mijn collega geleerd :').
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 25-09-17 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:30

Vloeiend: Nederlands, Engels, Duits & Russisch
Verstaanbaar maar zeker niet vloeiend: Grieks en Koreaans

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:34

Nederlands goed
Engels zeer goed
Wartaal, als de beste!

eroslover

Berichten: 3638
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Duiven

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:06

Leuk al die mensen die talen leren.

Hoe en waar leren mensen nieuwe talen?

- Nederlands moedertaal
- Engels nooit geweldig in geweest.
- Duits kan ik me aardig redden
- Frans gehad op school, simpel gesprekje lukt
- Spaans gehad op school, simpel gesprek lukt.

Helaas is alles dus behoorlijk weg gezakt, zou Dit graag opfrissen.