Welke talen spreek jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:35

Italiaans, Spaans en Engels.

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:39

Ik spreek Nederlands, Engels, Duits (soort van), Zweeds, Noors, een beetje Deens en Italiaans.

mysa

Berichten: 10471
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:52

Ik versta geen enkele taal want slechthorend.

Ik spreek Nederlands, en als het moet maar liever niet, Engels (ben vertaler)

Ik lees en schrijf, met af en toe wat hulp van het woordenboek, wat Duits, Frans en Russisch.

Ik spreek/schrijf, afgezien van het Nederlands, in geen enkele taal vloeiend. Eigenlijk niet eens in het Nederlands, want ook in mijn moedertaal denk ik regelmatig na over de juiste formulering en check ik af en toe de spelwijze van wat minder gangbare woorden.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:23

Duits vloeiend
Nederlands prima
Grieks ik kan me verstaanbaar maken ik spreek wel een “dialect” Grieks weet niet of je het zo mag noemen

Nederlands spreek ik zo goed als vloeiend maar schrijven tja...

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:34

mysa schreef:
Ik versta geen enkele taal want slechthorend.

Ik spreek Nederlands, en als het moet maar liever niet, Engels (ben vertaler)

Ik lees en schrijf, met af en toe wat hulp van het woordenboek, wat Duits, Frans en Russisch.

Ik spreek/schrijf, afgezien van het Nederlands, in geen enkele taal vloeiend. Eigenlijk niet eens in het Nederlands, want ook in mijn moedertaal denk ik regelmatig na over de juiste formulering en check ik af en toe de spelwijze van wat minder gangbare woorden.

Je bent niet vloeiend in het Nederlands, maar je bent wel vertaler?

mysa

Berichten: 10471
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:38

Huis- tuin- en keukenkletspraatjes uiteraard wel, maar juist tijdens het vertalen moet ik soms diep nadenken.

scotie3

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:43


Anoniem

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:44

Beste bokkers, ik kom even inbreken in dit topic als jullie het niet erg vinden :=

Morgen heb ik een presentatie over reanimeren. In Nederland is het overlevingspercentage bij een reanimatie buiten het ziekenhuis 23%, in Noorwegen ligt dit percentage een stuk hoger volgens cursusreanimatie.nl.

Alleen kan ik dit percentage nergens vinden... Ik heb in het Nederlands en Engels gezocht, en daar kon ik het niet vinden. (Of het ligt aan mijn googleskills)

Is er iemand op bokt die goed Noors kan en even wil kijken of het overlevingspercentage van een reanimatie buiten het ziekenhuis online staat? Noors gaat mij namelijk niet zo goed af, en met google translate is het me niet gelukt om de informatie te vinden :=
Alvast bedankt!

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:46

Nederlands
Fries
Engels
Heeeeel klein beetje Duits

mysa

Berichten: 10471
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:05


vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:27

ik kan het in het Noors ook geen percentages hier over vinden :n

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:33

Ik ben tweetalig opgevoed en spreek vloeiend Nederlands en Duits, in beide talen heb ik ook goede schrijfvaardigheid. Sinds ik niet meer thuis woon is mijn duitse spraakvaardigheid iets achteruit gegaan; dat wil zeggen dat ik soms Nederlandse termen ‘verduits’ omdat ik niet direct op het juiste Duitse woord kom. Verder spreek ik goed engels (ook met een goede schrijfvaardigheid) en kan ik me verstaanbaar maken in het Frans, deze taal beheers ik schriftelijk echter maar matig. Ik versta daarnaast nog een beetje italiaans en spaans, maar dit is niet voldoende om een gesprek volledig te volgen.

Anoniem

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:55

Bedankt voor de moeite mysa en vikawiek!
Waarschijnlijk heb ik het getal met behulp van een paar andere bokkers gevonden :D

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:44

Destination schreef:
mysa schreef:
Ik versta geen enkele taal want slechthorend.

Ik spreek Nederlands, en als het moet maar liever niet, Engels (ben vertaler)

Ik lees en schrijf, met af en toe wat hulp van het woordenboek, wat Duits, Frans en Russisch.

Ik spreek/schrijf, afgezien van het Nederlands, in geen enkele taal vloeiend. Eigenlijk niet eens in het Nederlands, want ook in mijn moedertaal denk ik regelmatig na over de juiste formulering en check ik af en toe de spelwijze van wat minder gangbare woorden.

Je bent niet vloeiend in het Nederlands, maar je bent wel vertaler?


Precies mijn gedachte.. Je spreekt Nederlands, als het moet (maar liever niet) Engels, en je schrijft in geen enkele taal vloeiend..?

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:35

Goudlokje1 schreef:
Precies mijn gedachte.. Je spreekt Nederlands, als het moet (maar liever niet) Engels, en je schrijft in geen enkele taal vloeiend..?

Ik denk dat de meeste mensen die zeggen dat ze "vloeiend" zijn in woord of geschrift dit sowieso eigenlijk al niet echt zijn. Als ik op Bokt kijk zijn er al heel veel niet "vloeiend" in het Nederlands, laat staan in een andere taal. Ook als mensen met mijn vriend praten (die spreekt eigenlijk alleen Engels, met een klein beetje Nederlands en Frans) dan is het toch vaak een "gehakkeltak" Engels en moet mijn vriend mij regelmatig om een vertaling vragen. En die vinden zichzelf toch echt "vloeiend" Engels praten. :=

Nu is mijn kijk op vloeiend waarschijnlijk wel anders dan dat van de meeste mensen, ik denk dan namelijk aan perfect en dat schijnt helemaal niet zo te hoeven zijn. :+
Maar als ik dan de meeste mensen om de 3 woorden "uhm" hoor zeggen, of iets heel omslachtig uit hoor leggen omdat ze de juiste woorden niet weten, woorden verkeerd uitspreken, verkeerde woorden gebruiken (recipe ipv prescription voor een recept van de dokter), enzovoorts, dan noem ik dat toch echt niet "vloeiend".
Ik dacht eerder ook dat mijn Engels echt wel goed was, ik kan bijna alles wel verstaan, begrijpen en vertalen van Engels naar Nederlands en vica versa en ook schrijven gaat meestal zonder fouten. En toen kreeg ik een Amerikaanse vriend en moest ik dingen van mijn werk in het Engels uitleggen. Oeps! Leg maar eens uit in het Engels dat een drumfilter schoongespoten moest worden, omdat de monopomp (worm) kapot was gegaan, daardoor de schroef was gebroken, hierdoor de slurryleiding verstopt raakte en de poot doorgeprikt moest worden. De calcineeroven, perssectie en schachtoven moesten uit bedrijf, enzovoorts. Dat is nog best een uitdaging, haha. Soms zei ik dan ook alleen maar: "It was crazy busy".

Ik spreek en schrijf al zo'n 10 jaar dagelijks Engels en heb daarvoor ruim 6 jaar Engels op school gehad, maar noem mezelf echt niet vloeiend in die taal (of welke taal dan ook). Zolang ik nog steeds af en toe wat op moet zoeken is het in mijn ogen niet goed genoeg voor dat, ook al zijn er zeker momenten dat andere mensen denken dat ik zelf ook een Amerikaanse ben.

Van alleen Engelse les op school, Engelstalige spelletjes spelen, (vernederlands) Engels spreken met andere Nederlanders en het kijken naar tv of luisteren naar Engelstalige muziek wordt je (imo) niet vloeiend in het Engels van. Je kan jezelf er zeker hierdoor in verbeteren, je pikt er altijd dingen van op, maar echt perfect wordt het niet op die manier.
Maar misschien leg ik de lat gewoon veel te hoog en is het imo redelijke Engels van de meeste mensen wel al goed genoeg om als vloeiend gezien te worden. :)

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:40

Vloeiend is mijnsinziens niet perfect. Mensen spreken hun eigen taal vast juist niet perfect. Ik ben voor mijn werk en studie continu met zowel Engels als Nederlands bezig en schrijf en spreek het vloeiend. Vloeiend, in dat ik deze talen zonder actief na te denken kan spreken. Maar ik moet zeker nog wel eens woorden opzoeken als ik vertaal, beide kanten op en spreek ze beide niet foutloos.

Als je woorden op moet zoeken (zoals drumfilter en slurriepomp) in het engels, betekent dat imo niet dat je niet vloeiend kunt zijn. Dan zou je nl logischerwijs ook niet vloeiend zijn in je moedertaal als je de woorden daarvoor niet kent, omdat je ze dan net zo hard niet zou kunnen benoemen.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:48

Ik spreek trouwens ook vakantiefrans. Mijn vocabulaire bestaat vooral uit "je ne parle pas Francais", "je voudrais reserver un hotel avec piscine" en "je voudrais un baguette." :+

Duits spreek ik zo ongeveer op t niveau van de meeste Nederlanders. Ik versta t grotendeels en probeer me er in gesprekken (onsuccesvol) doorheen te bluffen.

Oud Grieks heb ik gehad maar was ik echt vreselijk slecht in, dus daar kan ik niks mee. Latijn zou ik simpele teksjes kunnen vertalen. (Op t niveau van "veni, vidi, vici :'))

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:06

Duits, engels en nederlands, en ben een beetje bezig met italiaans.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:17

Nederlands en Engels.

Verder nog Turks. Niet vloeiend maar ik kan mij goed verstaanbaar maken. Ik heb van 2006 tm 2008 in Cyprus gewoond.

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:23

nederlands, duists engels. heel klein beetje wat woorden frans ooit op school gehad.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:32

Nederlands - moedertaal
Engels - uitstekend
Frans - zeer goed (veel in verdiept, in Frankrijk gestudeerd, gewerkt etc)
Duits - Ach ja, ik versta het prima maar spreek het niet heel best
Italiaans - kan ik verstaan
Oud-Grieks - kan ik vertalen
Latijn - kan ik vertalen, kleine actieve woordenschat
Arabisch - kan ik lezen en kan een paar basiswoorden en -zinnen.

LillvalantoS
Berichten: 320
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:01

Felicxa schreef:
LillvalantoS schreef:
Leuk topic !
Mischien kan ik hier mijn vraag stellen!
Weet iemand waar je een taal goed kunt leren bijv goeie websites of als t gaat om bijdrage :iemand die dit voor dr werk doet ?
Heb t idee dat sommige apps niet helemaal kloppen :')
Ik weet namelijk niet of ik de taal die ik wil leren op school (Mbo) kan leren .. moet ik nog ff na vragen .
Gaat om de taal Grieks :o
Zou dit heel graag willen leren .
ik ken al paar woordjes .
Maar t zou handig zijn als ik t kan spreken maar vooral het kunnen verstaan O:)


Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar op de website duolingo kan je Grieks leren vanuit het Engels. Ik gebruik het zelf ook voor Noors en het werkt heel fijn, en het is gratis. Geeft je iig een goede basis :)

Helaas werkt ie bij mij niet zoals t hoort :’) Engels is zeer goed maar bij t grieks laat ie niet echt weten wat het woord betekent bijna helemaal niet zelfs heel raar gok dat ie niet echt klopt .