Welke talen spreek jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:55

Nederlands omdat ik in Nederland geboren ben, Engels omdat ik het vaak gebruik (series, boeken, familie in zuid afrika, werk) en Afrikaans ondat ik het leuk vind. Lezen en verstaan gaat prima, spreken redelijk. Leer het van familie en uit leesboeken.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:02

Nederlands en Engels. Duits en Frans wel op school gehad, en schrift kan ik wel redelijk begrijpen en in het Duits gesproken ook, maar terugpraten of schrijven gaat hem niet worden :=

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:06

Nederlands: moedertaal
Duits: intussen mijn tweede moedertaal. Voor 95% perfect spreken, lezen en schrijven.
Frans: Ik kan me in het frans behoorlijk goed redden in woord en schrift.
Engels: Passieve kennis is goed, het actieve gedeelte (spreken, schrijven) minder. Ik ben er te weinig mee bezig.
Italiaans, spaans: kan ik redelijk verstaan maar niet (meer) spreken/schrijven.
Hebreeuws: ben ik ooit aan begonnen maar bij gebrek aan toepassingsmogelijkheden weer opgegeven.

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:07

Nederlands, engels en ik ben bezig met Japans. Kan het redelijk lezen, tot 10 tellen en een paar zinnen zeggen

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:12

Nederlands zeer goed = moedertaal.
Engels goed, spreek het erg veel en "men" vindt me goed.
Frans goed, spreek het erg veel en "men" vindt me goed
Duits versta ik letterlijk want ik woonde aan de NL grens in Kerkrade. Alleen omdat wij het Limburgs dialect niet spraken en in Kerkrade Duits vloeiend gesproken wordt, kregen wij les uit de zelfde boeken als de Duitse VWO-ers. Dus ik had altijd een 1 en bakte niets van de grammatica en sprak met een NL accent. Daar heb ik zo'n trauma aan overgehouden dat ik nu, 40 jaar later, nog steeds de taal vloeiend versta (erg handig met Duitse gasten voor onze gîte), maar als ik ga praten mijn keel letterlijk blokkeert. Dus ik praat Engels terug.

Ik ben echt super trots dat ik Engels en Frans goed beheers en ik leer letterlijk nog elke dag bij via duo lingo (Engels - Frans) en het praten met mijn Engelse en Franse vrienden hier in Frankrijk. Ik moet er veel voor doen, want ik heb dyslexie, maar ondanks dat vind ik talen leren zo leuk. Alleen niet meer klassikaal, want dat is te confronterend omdat de meeste leerlingen zeer gemakkelijk de woorden onthouden zowel met schrijven als met spreken en de leraren te streng zijn met beoordelen van het geschreven woord. Ik moet oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en nog eens juist oefenen. Waar iemand na twee keer horen een woordje onthoud moet ik een week leren, leren, leren en dan daarna nog alsmaar herhalen.

Waarom ik dit over dyslexie schrijf?
1. Opdat Nederlanders weten dat ze de lat voor anderen niet zo enorm hoog moeten leggen. Fransen en de meeste Engelsen spreken totaal geen andere taal en bakken er niets van (tenminste in ons gebied de Limousin). Wat maakt het uit als er foutjes in de taal zitten en of we met een accent spreken. Niet iedereen heeft een talen knobbel zoals mijnheer Timmermans e.a. hier in dit topic.
2. Opdat lezers, die dit verhaal lezen, weten dat mensen wel degelijk met dyslexie NL kunnen leren en andere talen. Geniet van de weg van het leren en dan komt de rest vanzelf. Ben mild voor jezelf. En ben je een leraar/ lerares, realiseer je dan dat als iemand met dyslexie een tekst schrijft met in elke zin maar een of twee foutjes dat dit grandioos geweldig is. Ipv met het rode potlood te onderstrepen en punten af te trekken. Dat is te ontmoedigend en haalt de lol weg van een nieuwe taal leren. Dat is zo leuk van duolingo die aangeeft dat je een schrijffout maakt, vervolgens het goede geschreven woord geeft, maar het antwoord wel goed rekent. *\o/*

moralian

Berichten: 371
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:30

Nederlands engels duits fries japans fins en begin met arabish.
Meeste talen geleerd vanwege een spel. En japans omdat ik dat super interessant vindt.

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:04

Wat grappig dat Noors zo veel voorbij komt!

Zelf spreek ik vloeiend Engels en Nederlands, en heel basisch Frans en Duits.
En ik ben Swahili aan het leren :D! Ontzettend leuke, maar vaak verwarrende taal!

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:12

Nederlands, Engels en Duits.
En inimini Chinees :P

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:30

Nederlands en Engels spreek ik vloeiend. Duits kan ik lezen en verstaan maar niet terug praten, ben nu bezig met Spaans en Frans.

Saskiaa_

Berichten: 3065
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:36

Nederlands (moedertaal). Engels en Noors vrij goed (Engels beter dan Noors). Noors geleerd ivm stage in Noorwegen. Daarmee versta ik ook Deens en Zweeds voor het grootste gedeelte wel. En Fries versta ik ook, spreken is lastiger. Duits kon ik altijd prima, dat versta ik nu alleen nog maar. Als ik terug wil praten, begin ik in het Noors een verhaal af te steken :Y) :+

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:45

Engels en Nederlands (moedertaal) vloeiend al wil ik soms nog wel eens door enthousiasme (vooral in het Engels) dingen door elkaar halen.

Spaans op school gehad vier jaar maar dat is alweer 5/6 jaar terug dus weet ik niet echt meer. Sommige woordjes kan ik wel verstaan.

Duits.. Tja kan het prima verstaan en lezen, alleen spreken is echt een probleem.

Sommige Arabische woorden kan ik verstaan, maar dat is puur Koranisch Arabisch door islamitische vriendinnen haha. En hetzelfde met Mandarijn.

Door 8 maanden werk in Denemarken versta ik Deens redelijk, al zou ik er weer even in moeten komen.

Fries versta ik prima, spreken helaas niet haha!

Ik zou erg graag Noors, Oud-Noors of IJslands willen leren en struikel behoorlijk over de verschillende manier van uitspraak van bepaalde klanken :')

scotie3

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:00

Zijn er mensen die het leuk vinden om een spaans praat topic te openen? :D Gewoon lekker kletsen over ditjes en datjes in het spaans, misschien wat leer tips met elkaar delen etc. Zelf zit ongeveer op A2 niveau en ik wil het graag wat meer oefenen.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:06

Fries, Nederlands, Engels, Duits en een paar woordjes Frans en Spaans. :P

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:22

Alle talen van de wereld, maar dan alleen als het op schelden aankomt. :')

Verder Engels,Nederlands en een beetje Duits.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:24

Ik spreek er maar 2, Nederlands en Engels gaat me ook aardig af. Duits versta ik goed, maar ik kan er geen gesprek in voeren. Ik red me er wel redelijk mee als ik in Duitsland met vakantie ben. Op het vwo 4 jaar Frans gehad. Maar dat heb ik verdrongen geloof ik want daar versta ik niks van, en ik kom niet veel verder als je mappelle *naam* et je ne parle pas Francais, mais Hollandais :')

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:24

Nederlands, Engels, redelijk Duits, klein beetje Frans, paar woorden Italiaans.
Al vind ik Vlaams ook wel een taal an sich B-)

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:28

Nederlands en Engels.

Frans kan ik met een beetje fantasie een beetje lezen en een paar woordjes spreken, verder zeker niet :+ (3 jaar op school gehad)
Duits kan ik lezen en verstaan maar spreken iets minder. Schrijven een beetje. (Ook 3 jaar gehad, maar als je Limburgs spreekt is het al iets makkelijker)

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:38

Nederlands: Vloeiend.
Fries:Vloeiend, moedertaal.
Engels: B2 niveau.
Frans: Ik kan het lezen en aardig vertalen, zinnen opbouwen etc. vind ik wel moeilijk.
Duits: Verstaan en de basisdingen :j

Ik vind het echt gaaf om te zien dat er best veel zijn die meer dan 5/6 talen spreken! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:44

scotie3 schreef:
Zijn er mensen die het leuk vinden om een spaans praat topic te openen? :D Gewoon lekker kletsen over ditjes en datjes in het spaans, misschien wat leer tips met elkaar delen etc. Zelf zit ongeveer op A2 niveau en ik wil het graag wat meer oefenen.


Si! :D

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Welke talen spreek jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:54

Tof topic!

Hier tweetalige opvoeding: Nederlands en Italiaans. Beide vloeiend. De meeste familie van mijn pa is eigenlijk Schots, veel vakanties daar doorgebracht en zelf een paar jaar in het buitenland werkzaam geweest, dus Engels is ook wel in orde. Latijn is na ruim 10 jaar niet echt meer blijven hangen, zou ik me weer in moeten verdiepen. Latijnse cijfers zijn goed blijven hangen, soms in oude steden best handig :P

Sinds kort met Gaelic begonnen, behoorlijk pittig :')

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:58

Nederlands - Moedertaal
Engels - Vloeiend
Japans - Beginnend/Elementary level

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:54

Nederlands - Moedertaal
Engels - Goed, veel schoonfamilie in Australië, Canada etc.
Assyrisch (Aramees) - Begrijpen en spreken gaat inmiddels redelijk, mijn man en stiefzoons (+schoonfamilie) zijn Assyrisch
Arabisch - Kan ik lezen en schrijven, maar een beetje behrijpen en spreken (mijn man en familie komen uit Syrië)
Duits - Begrijpen wel, praten lukt niet zo... (Ander groot deel schoonfam in Duitsland)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:11

Vloeiend Nederlands en Engels.
Redelijk goed in Duits. Ik ging altijd in Oostenrijk skien en van mij werd verlangt dat ik zelf mijn eten bestelde en werd in een ski klasje met Duitsers gedumpt :')
Vier jaar Spaans gehad, hele mooie taal maar je stampt je woordjes erin, haalt een 10 voor een so en daarna vergeet je het weer... ken wel een groot aantal dingen nog en kan het een beetje lezen en begrijpen. Que tal? *D
Frans is er bijna uit, bakte ik niks van.
Heb 5 maanden met een Nederlands en Deens team stage gelopen dus Deens kan ik redelijk verstaan. Grappig dat Denen ons ook kunnen verstaan als wij Nederlands met elkaar praten. Oh en deze stage was in Turkije dus een paar Turkse woordjes ken ik ook! :D

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:37

Jans schreef:
scotie3 schreef:
Zijn er mensen die het leuk vinden om een spaans praat topic te openen? :D Gewoon lekker kletsen over ditjes en datjes in het spaans, misschien wat leer tips met elkaar delen etc. Zelf zit ongeveer op A2 niveau en ik wil het graag wat meer oefenen.


Si! :D

Si, claro! :)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:56

marrlinde schreef:
Nederlands - Moedertaal
Engels - Goed, veel schoonfamilie in Australië, Canada etc.
Assyrisch (Aramees) - Begrijpen en spreken gaat inmiddels redelijk, mijn man en stiefzoons (+schoonfamilie) zijn Assyrisch
Arabisch - Kan ik lezen en schrijven, maar een beetje behrijpen en spreken (mijn man en familie komen uit Syrië)
Duits - Begrijpen wel, praten lukt niet zo... (Ander groot deel schoonfam in Duitsland)

Wat knap! Mag ik vragen hoe lang je er over gedaan hebt om een simpel Aramees gesprekje te verstaan?