bijna opgelicht via bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

bijna opgelicht via bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 11:23

Ik heb een bucas vliegen deken te koop en werd benaderd door een bokker, die met na wat heen en weer ge-app een kopie van mijn ID kaart vroeg omdat ze zogenaamd haar neus had gestoten bij vorige aankopen
-:(-

zoals iedereen weet kan en mag dit niet, gevallen met ID fraude zijn overal bekend, ik wil dan ook iedereen waarschuwen !!!!!!!

ik weet niet hoe ik dit aan de mods kan doorgeven vandaar even dit bericht


**wat iedereen hiermee doen mag hij zelf weten mijn gevoel is hier niet goed bij en ik waarschuw alleen**
Laatst bijgewerkt door haan op 08-09-17 12:07, in het totaal 4 keer bewerkt

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: BIJNA OPGELICHT VIA BOKT !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 11:26

nou waarom wil ze mijn id dan ?? dit is dus echt wel een serieus gevalletje

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:26

Privéberichtje doen bij een van de markt mods :)

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:27

Het is niet nodig om zulke informatie te geven wanneer iemand erom vraagt, maar om het oplichting te noemen vind ik ook een beetje ver gaan?

De enigen die om je ID mogen vragen zijn meen ik officiele instanties, ieder ander heeft dat recht gewoon niet. Als iemand al vaker belazerd is via marktplaats of soortgelijke 2ehand website dan kan ik mij de gedachtegang voorstellen, maar voor hetzelfde geld is het inderdaad zelf iemand met minder leuke bedoelingen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:28

haan schreef:
nou waarom wil ze mijn id dan ?? dit is dus echt wel een serieus gevalletje

Op zich kan ik me best voorstellen dat als je 2x ergens voor betaald hebt maar nooit wat ontvangen dat je dan wel iets achter de hand wil hebben om mee naar de politie te gaan voor een eventueel 3e keer :o

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:28

Je weet niet hoe je een pb aan een mod moet sturen...?
En je weet ook niet of dit werkelijk een poging tot oplichting was.
Een beetje overdreven reactie dit, imo.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:30

Of je bent bijna het slachtoffer geworden van een in het verleden opgelichte verkoper die op deze manier hoopt meer zekerheid te hebben dat haar dat niet weer overkomt.
Snap best dat je er niet goed over voelt om je id zomaar naar een vreemde te sturen. Maar dat het hier om oplichting gaat lijkt me wel een heel snelle conclusie.

Oh, hihi, wat de vier hierboven mij ondertussen ook hebben gezegd.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 08-09-17 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:30

Idd,ik snap de reactie wel.
Iedereen kan zich uitgeven voor iedereen,als je een pas ziet,weet je zeker met wie je te maken hebt,heb je iets in handen voor als het opnieuw fout gaat.
Als jij dat niet wil,je volste recht,maar waar zit de fraude?

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 11:31

nou prima voor de mensen die het wel zouden doen, ik dus niet en wil dan ook gewoon iedereen waarschuwen voor dit soort praktijken

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:32

haan schreef:
nou prima voor de mensen die het wel zouden doen, ik dus niet en wil dan ook gewoon iedereen waarschuwen voor dit soort praktijken

Ik zou het niet doen, ik zou mijn thuisadres en volledige naam geven zoals ik ook zou doen als ze het op komen halen :j

Het is niet iets wat normaal is, maar wel begrijpelijk voor mij.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:36

haan schreef:
nou prima voor de mensen die het wel zouden doen, ik dus niet en wil dan ook gewoon iedereen waarschuwen voor dit soort praktijken

Nee hoor no way dat ik zulke informatie zou sturen :) Je hebt wat dat betreft gewoon juist gehandeld, want het is niet netjes van de persoon dat die zoiets vraagt want diegene heeft die bevoegdheid niet.

Wat dat betreft vind ik dit dus ook gewoon een goed topic, als reminder dat je als koper dus inderdaad uit moet kijken, en wellicht is dit ook een eye opener voor de groep mensen die nog steeds (wellicht in onwetendheid) om de ander zijn ID vraagt.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 11:39

Azmay schreef:
haan schreef:
nou waarom wil ze mijn id dan ?? dit is dus echt wel een serieus gevalletje

Op zich kan ik me best voorstellen dat als je 2x ergens voor betaald hebt maar nooit wat ontvangen dat je dan wel iets achter de hand wil hebben om mee naar de politie te gaan voor een eventueel 3e keer :o


dan heb je je lesje toch geleerd, en koop je toch niet meer via internet bij een particulier ?? >;)

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:39

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet wat ze vragen bij zo'n kopietje. Je kunt toch aanbieden om volledige naam en adres te geven?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: BIJNA OPGELICHT VIA BOKT !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:42

Ik zou wel je titel, en dan met name de koeienletters even veranderen, je doet net alsof er zojuist honderden euro's van je gestolen zijn. :oo

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:43

Gho een kopie van je ID kunnen mensen weinig mee, langs de andere kant geeft het ook geen meerwaarde als het via PC verloopt, want wie zegt dat diegene de juiste doorstuurt?

Maar om nu te zeggen dat je 'bijna' opgelicht bent, is ook wel overdreven.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:44

bulck schreef:
Gho een kopie van je ID (zeker al niet in zwart wit ofzo) kunnen mensen weinig mee, langs de andere kant geeft het ook geen meerwaarde als het via PC verloopt, want wie zegt dat diegene de juiste doorstuurt?

Maar om nu te zeggen dat je 'bijna' opgelicht bent, is ook wel overdreven.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:46

sorry, ik vind je een beetje hysterisch reageren... je hoort in zulke situaties gewoon even een PB te doen aan een modje. (als je niet weet hoe dat moet, lees het dan even in de how to's)
Verkoper begrijp ik ook wel, waarschijnlijk vaak haar neus gestoten met verkopen en er niet bij nagedacht dat een foto van je ID verzenden niet wenselijk is.
Om dat nou meteen oplichting te noemen...

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:46

bulck schreef:
Gho een kopie van je ID kunnen mensen weinig mee, langs de andere kant geeft het ook geen meerwaarde als het via PC verloopt, want wie zegt dat diegene de juiste doorstuurt?

Maar om nu te zeggen dat je 'bijna' opgelicht bent, is ook wel overdreven.



Weinig mee? Er wordt ontzettend veel gefraudeerd met kopietjes van id-kaarten. Leningen & abonnementen afsluiten etc etc.

Noooit doen. & als je het doet altijd BSN, documentnummers etc doorkrassen.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 11:49

ik ben er gewoon erg van geschrokken en had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen, ik was er bijna ingestonken en wil gewoon iedereen waarschuwen dat het ook via Bokt kan gebeuren en niet alleen via Marktplaats
Laatst bijgewerkt door haan op 08-09-17 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: BIJNA OPGELICHT VIA BOKT !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:52

Ik vind het wel goed dat je even waarschuwt...
Genoeg mensen die wel een foto van hun id sturen....

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:53

"bijna ingestonken"

Wie zegt dat de bokker dit wilde doen, er fraude mee plegen oid? Je trekt conclusies op basis van je eigen gevoel. Het is toch gewoon aan jezelf of je je ID wel of niet stuurt...
Iedereen is hier zelf verantwoordelijk voor, en waarschuwingen komen overal voor, op tv, internet e.d.
Wel fijn dat je waarschuwt, maar je zet een medebokker onnodig ik een kwaad daglicht zonder te weten of er echt kwade bedoelingen mee zijn. Je zet er geen namen bij maar het kan vaak aan de hand van een advertentie herleidbaar zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:54

Ingestonken?
Dat zou kunnen, maar het kan net zo goed iemand zijn die zelf al een paar opgelicht is en nu bang dat het weer gebeurt.

Kopie opsturen kan overigens wel.
Zet er dan groot kopie doorheen zodat het ook over je handtekening en foto valt en ook een streep door je burgerservicenummer en kaartnummer.
Dan blijft er enkel je naam over en weet hij/zij dat jij het bent.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:55

haan schreef:
sorry voor de hoofdletters, maar die kan ik niet meer wijzigen

ik ben er gewoon erg van geschrokken en had nooit verwacht dat mij dit zou overkomen, ik was er bijna ingestonken en wil gewoon iedereen waarschuwen dat het ook via Bokt kan gebeuren en niet alleen via Marktplaats


'Zou overkomen' ??? Er is je niks overkomen. Maar echt totaal niks.
Slim dat je geen kopie hebt gestuurd, maar jij bent niet bijna opgelicht en er is jou niks overkomen.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:58

haan schreef:
Ik heb een bucas vliegen deken te koop en werd benaderd door een bokker, die met na wat heen en weer ge-app een kopie van mijn ID kaart vroeg omdat ze zogenaamd haar neus had gestoten bij vorige aankopen


Je had ook gewoon "nee" kunnen zeggen.
Beetje hysterisch om zo te reageren, terwijl er niet eens iets gebeurd is en je geen enkele euro kwijt bent.

Klopt dat jij niet verplicht bent die kopie te bezorgen, maar voor de andere partij staat vragen vrij.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:59

Ik snap je gevoel maar kijk even naar je eigen onderschrift :D