Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:30

Dat klinkt als dissociatie.
Sterkte en wijsheid gewenst.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:11

Penny_Shadow schreef:
Janneke2 schreef:
Zo, dat was weer een goede sessie!
+:)+
Fijn!

Maar efkes helemaal 'leeg' zijn na gepieker is een oefening in cognitieve gedragstherapie, maar het gevoel van buiten jezelf treden hoort daar net niet bij.

En datgene waarover je aan het piekeren was voor je leeg werd, is per definitie een goed onderwerp voor de volgende sessie.

Ik weet dus niet precies wat het dan is waar ik over pieker. Het kan echt vanalles zijn. Relatie, therapie, financien, school, werk, paarden, enz.

"...waarom ook niet". ;)
Citaat:
Als ik dat gevoel van buiten mezelf gaan heb dan voelt het net alsof mijn ziel als een soort heliumbalon aan een touwtje nog aan mijn lijf vast hangt. Ik kan het niet echt anders omschrijven.

Het zou dissociatie kunnen zijn.
Maar vooral: een ontsnappings- of overlevingsmechanisme.
Buiten je wil om wordt er iets getriggerd en reageer je ook buiten je wil om met 'gaan zweven'.
Er zijn onhandiger overlevingsmechanismen. En het is typisch therapie werk om te kijken 'waarbij' je (=jouw onbewuste) het precies "gebruikt" - en dan op dat onderwerp emdr doen.
Citaat:
Ik heb het al heel lang, maar nooit bewust bij stilgestaan dat het gebeurde. Nu ik een beetje meer lucht in mijn hoofd begin te krijgen gaan me ook dingen opvallen.

Ja - er is nu 'ruimte' om naar die overlevingsmechanismen te 'kijken' - en dan slopen!! (=de oorzaak weghalen).

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 21:56

Het klinkt mij ook het meeste als dissociatie. Ik merk dat er ook echt wel een verschil zit tussen gewoon ontspannen zijn en gewoon even helemaal nergens aan hoeven denken en buiten mijzelf treden. Dat gevoel is heel anders.

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 20:47

Vandaag had ik een rare dag. Niet zo zeer in gebsurtenissen. Maar meer omdat mijn emotiea niet alle kanten op schoten of dat ik alsmaar over dingen aan het piekeren was. Heel fijn, maar ook heel raar. Ik ben zo gewend een dag door te komen met gedachtes.

Wennen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:03

Fijn...!

(Mijn ervaring: het went snel en voelt heerlijk!)

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 05:02

Het voelt op dit moment voor mij alsof ik soms twijfel of ik nog wel leef :+ als je snapt wat ik bedoel.

Bij vlagen heb ik het gevoel dat ik zeeën van tijd heb. Ik ben nog niet helemaal op het punt dat ik sneller uit mijzelf wat onderneem. Al ben ik gisteren zonder "mokken" lekker naar stal geweest.

Het zijn vaak de dingen die het beste voor mij zijn (zoals naar stal gaan, daar wordt mn hoofd even lekker leeg) waar mijn hoofd dan heel moeilijk over doet, terwijl mijn hart het heel graag wil.

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 13:11

Het is al weer een poosje terug dat ik gereageerd heb.

Ik weet niet zo goed wat ik jullie moet vertellen.

Wat ik wel weet is dat ik dingen voor me uit aan het schuiven ben. En dat wil ik helemaal niet. Maar ik lijk bijna niks uit handen te krijgen en ik vergeet veel op het moment.

Enorm frustrerend.

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:16

Penny, wat jammer dat dat zo lijkt. Misschien met jezelf afspraken maken erover van dan en dan heb ik dit of dat gedaan?

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 13:28

Dat kan ik wel doen. Maar dan verzin ik ook voor mijzelf net zo hard excusses om het niet te doen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:32

Hm, heb je het al met je psycholoog besproken...?
Er kunnen 100 redenen voor zijn.

Ik had af en toe periodes waarin ik mij wel giga opgelucht voelde (type"ik kan de hele wereld aan") maar waarin 'uitrusten' toch de boventoon voerde...

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 16:12

Ik heb het wel eens laten vallen, maar tot nu toe hebben we het daar nog niet over gehad. Te veel onderwerpen om te bespreken.

Morgen heb ik weer een afspraak. Dan kan ik het gelijk aanhalen.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:19

Er gebeurt ook nogal wat.
Niet te hard zijn voor jezelf.

Je hebt een paar hele flinke stappen gezet, blijkbaar heb je nu even behoefte aan pas op de plaats.

Knuf en sterkte.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 00:45

Penny_Shadow schreef:
Ik heb het wel eens laten vallen, maar tot nu toe hebben we het daar nog niet over gehad. Te veel onderwerpen om te bespreken.

Morgen heb ik weer een afspraak. Dan kan ik het gelijk aanhalen.


Een aanloopje is vaak nodig, maar het is aan jou om te 'springen'.
Misschien vooraf een zin opschrijven, die je wilt uitspreken.
Natuurlijk is dat eng, maar de meeste beren zijn niet zo groot als in je fantasie.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:10

En: het is jouw therapie over jouw leven - dus jij bepaalt de onderwerpen!
(Het tempo, de voorzorgen etc etc is aan de 'peut'.)

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:22

Hoe-s-t-gegaan vandaag...?

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 10:45

Sorry dat ik al een poos niks meer heb laten horen.

Ik ben heel hard aan het werk met mijzelf en dat is best wel vermoeiend bij tijd en wijlen. We hebben dus ook besloten om de verkwentie van 1x per 2 weken naar 1x per 3 weken therapie te bregen en kijken hoe dat gaat. Of ik met meer verwerkingstijd ook minder moe ben.

Wat ik vooral merk tijdens therapie is dat ik steeds makkelijker kan zien dat alle spanning en stress die ik rond onderwerpen heb echt nergens op slaan.

Waarom ik bijv. Zo veel stress heb om de toekomst met kinderen. Ik weet dat ik een strijder ben en dat ik echt geen oliebol ga pikken.

Ik weet ook dat als het moment daar is om te vertellen waarom en waarvoor ik in therapie ben, dat het op een of andere manier wel weer goed komt.

Ik voel dat ik veel meer kracht heb dan ik dacht. Wat ik ook voel is dat er diep in mij verscholen zo veel kracht zit dat ik mensen er mee omver kan blazen. Ik weet alleen nog niet hoe ik dat aan kan boren. Maar man o man, wat borreld het diep van binnen.

Verder weet ik even niet wat te schrijven.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:11

Wat mooi...!!

Het is een heftig proces en idd niet altijd in woorden te vatten, maar fijn om te lezen hoe het borrelt en dat je in contact met je kracht komt...!!

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 06:24

Dankjewel

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:08

Ts je bent op de goede weg! Topper!!! Ga zo door

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 07:42

Dankjewel

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 05:39

Ik heb morgen weer emdr.

We hebben de frequentie van 1x per 2 weken naar 1x per 3 weken gebracht omdat ik er echt helemaal aan onderdoor ging. Ik was op een gegeven moment alleen nog maar moe.

Nu zit er een week langer tussen en dat gaat gelukkig beter. Ik ben niet meer zo moe.

Ik merk wel dat als mijn hoofd weer in de verwerkstand schiet er allenmaal woorden of beelden door mijn hoofd heel flitsen. Het kan echt vanalles zijn. Van de fijne beelden (de paarden bijv.) tot minder fijne beelden (gebeurtenissen van vroeger). Ook woorden kunnen door mijn hoofd heen gaan. Zoals een zinnetje wat ik ergens heb gehoord of gelezen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:01

Goede actie: emdr kan zwaar zijn.

En je zou kunnen overleggen met je therapeut om nu juist 'zo is het als mijn hoofd in de verwerkmodus gaat, inclusief de nare beelden' de inzet te maken. (Accoord, soms zijn ze neutraal of positief, maar je kunt 'dat wat komt spoken' als invalshoek nemen.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:19

Heel goed TS! Gewoon in het tempo wat jij aan kan.

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 05:46

Weer even een berichtje.

Laatst weer therapie gehad. Eerst relatietherapie wat echt een hele fijne sessie was. Ze neemt altijd even per persoon tijd, zodat we allebij gehoort worden. Ze vroeg me hoe de EMDR therapie gaat.

Ik merk dat mijn eigen houding en gedachte over dingen anders begind te worden. Oa hoe ik over mijn vader denk. Ik zie zelf ook dat hij niet meer het zelfde is, maar met het oog op kinderen krijgen vind ik het heel erg lastig om dat los te koppelen. Al zegt mijn hoofd steeds vaker dat het wel goed komt, maar mijn hart is het daar nog niet 100% mee eens.

Ook heb ik het out of the blue zo gruwelijk verdrietig kunnen zijn om alles en te gelijkertijd om helemaal niks met haar besproken. Haar conclusie is dat ik aan het rouwen ben. Rouwen om de gebeurtenissen, maar ook omdat ikzelf een ander persoon blijk en andere mensen anders blijken. Mijn gedachtes veranderen. Wat dat betreft zijn mijn hart en mijn hoofd in oorlog met zijn twee. En die strijd is ontzettend vermoeiend.

Maar ik krijg langzaam aan wel weer een beetje het gevoel lucht te hebben. Het mag weer zeg maar. Ik krijg weer wat meer uit handen. Echt heel fijn.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:44

Dat klinkt alsof het de goede kant op gaat! Heel goed!!