Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 08:04

Ik weet even geen beter titel als deze, maargoed. Het dekt wel de lading. Om te beginnen is dit een goedgekeurd schaduwaccount. Ik had nooit gedacht dat ik dat hier zou neerzetten.

Mijn voornaamste doel is om van mij af te schrijven nadat ik van mijn therapeut de opdracht had gekregen brieven te gaan schrijven. Nu ben ik helemaal geen schrijver, maar ik post wel graag op bokt. Dus dit leek mij het meest geschikt om zo aan te pakken.

Vooropgesteld. Denk je mij te herkennen, hou dat dan voor je en plaats het niet openbaar. Je mag mij uiteraard wel een PB doen, maar dit is niet voor niks een SA.

Ik zal eerst een beetje een beeld schetsen. Ik ben inmiddels in de 20 jaar oud, ik woon samen met mijn vriend en we willen al langere tijd kinderen krijgen, maar ik durf nog niet zo goed. Niet omdat ik niet wil.

Het punt is dat ik door mijn eigen vader sexueel ben misbruikt vanaf een jaar of 2a3 tot zeker 13/14 jaar oud. Ik kan mij niet goed herinneren of het ferquente bezigheden waren of sporadisch. Mijn eerste echte herinnering van mijn jeugd is iig niet zo geweldig.

Nu ik dus aan het krijgen van kinderen begin te denken spelen er bij mij allerlei vragen en kreeg ik last van flashbacks, depressieve gevoelens en vooral heel veel angst en verdriet.

Ik ben hiermee (eindelijk) naar een therapeut gegaan. Ik was al eerder bij haar samen met mijn vriend voor relatietherapie omdat we graag allebij stabiel willen zijn voordat we aan kinderen beginnen. Ik kom al sinds februari bij haar samen met mijn vriend, maar pas een maand geleden heb ik haar durven vertellen wat mij zo enorm dwars zit.

Het was alsof de druk van een hogedrukpan werd afgehaald door in een keer de deksel er af te trekken. Echt een enorme stroom aan emotie, wat ik niet had verwacht. Voorheen als ik vrienden vertelde wat mij was gebeurt dan deed ik dat met een strak stalen gezicht, waardoor ik vaak ook niet geloofd werd en vriendschappen dood bloede.

Nadat ik mijn therapeut heb verteld wat er is, is alles ook in een stroomversnelling gekomen. Ik kreeg last van nachtmerries en ik sliep maar 3 uurtjes op een nacht. Gebroken was ik. Ik heb bij de 2e individuele sessie gevraagd of ik EMDR therapie kon krijgen. Dat leek mij wel wat en de ervaringen zijn er goed mee wat ik zo lees.

Zij is als een raket opzoek gegaan naar een therapeut die mij op korte termijn kon helpen. Die heeft ze ook gevonden en ik ben 3 weken terug voor mijn eerste EMDR sessie geweest.

Het was heel bijzonder, maar echt loeizwaar. We hebben het meest traumatische beeld genomen (ik zal jullie de details besparen) en van daar uit aan de slag gegaan. De therapeut vraagt aan je hoe veel spanning het beeld geeft van 0 tot 10. Als ik een 100 had kunnen geven had ik het gedaan.

Normaal duurt een sessie ongeveer 1 uur. Nu was de EMDR therapeut al op de hoogte gebracht van mijn situatie dus ze had uitloop gepland. Ik heb in 1 sessie gedaan wat andere in 2 of 3 sessies hebben gedaan. Ik heb 2 uur lang bij de therapeut aan het werk geweest om het beeld van een 10 naar een 0 te brengen. Ik heb gehuild, boos geweest, zo veel spierspanning dat het pijn deed, maar ik moest er vanaf. Ik wilde niet halverwegen stoppen en met een open boek blijven zitten tot de week erop.

Ik ben ontzettend trots op mijzelf dat ik eindelijk de stier bij de horens vat. Ik vind het spannend wat ik heb nog enorm veel vragen over de toekomst, maar ook over het verleden.

Ik merk sinds de EMDR dat ik minder spanning heb rond mannen. Ik kan bij de bios tussen de stoelen langs lopen zonder mijzelf vies te voelen. Ik durf voor mijzelf op te komen als een man in mijn persoonlijke ruimte komt.

Ik ben een LEEUWIN! En dat laat ik niemand mij meer afnemen.

Dit is het even voor nu. Ik weet verder even niet wat ik moet schrijven.

XOXO Penny_Shadow


Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:11

Wat ik zou moeten schrijven heb ik geen idee van, maar wil je wel veel sterkte wensen in dit proces! Heel goed dat je ermee bezig gaat, en ik weet zeker dat dit je gaat lukken!

Misschien een beetje een rare vraag hoor, maar blijf je hierin je vooruitgang posten, of is dit puur om het voor nu van je af te schrijven? Beide is goed natuurlijk, zolang het voor jou werkt en jij je er beter van gaat voelen

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Lente
Berichten: 27755
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:12

_O_

Wat goed dat je ervoor gaat!!!
Bizar hè wat EMDR kan doen?

Ik wens je heel veel succes. Het gaat echt beter worden vanaf nu, dat geloof ik!

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:15

Ik heb niets om te schrijven wat je zou kunnen helpen, maar wat knap van je dat je dit doet! Ik wens je veel sterkte in de weg die je zal moeten afleggen!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 08:16

Het idee is om mijn proces hier bij te houden en mijn worstelingen en vooruitgangen te delen.

Ik merk dat ik behoefte heb om dit te bespreken met iemand anders dan met mijn vriend.

Ik kan het uiteraard niet met mijn ouders bespreken een ervan is de boosdoener. Mijn zusjes wil ik er niet mee belasten. Vrienden heb ik niet echt meer.

Ik wil het aan de ene kant heel erg graag aan mijn moeder vertellen, maar dat kan ik niet. Ik ben te bang dat de hele familie uit elkaar zal vallen. En dan heb ik het gedaan zeg maar.

Aan de andere kant denk ik dat mijn moeder het wel weet, maar gewoon niet meer wil weten.

Iets met out of sight out of mind.

Sure_lee

Berichten: 10350
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:20

Wat goed van je TS.

Maar wat ik uit je laatste post begrijp is het verder nooit uitgekomen en kom je nog steeds bij je vader?
Als dat zo is, wat zegt je therapeut daarvan dan? En wil je niet dat hij gestraft wordt voor zijn daden?
Wellicht heeft hij meerdere slachtoffers gemaakt?

snikky

Berichten: 519
Geregistreerd: 24-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:23

Super van je dat je het zo aanpakt! Mooi om een stabiele basis neer te zetten voor je eventuele kinderen later, maar nog mooier om zelf zo gegroeid te zijn dat je dit nu aankan! Ik heb ook ervaring met emdr, bij mij heeft het zeker geholpen, Ik hoop bij jou ook! Succes!

the sun doesn't always shine!
https://niki-fotografie.weebly.com

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 08:23

Sure_lee schreef:
Wat goed van je TS.

Maar wat ik uit je laatste post begrijp is het verder nooit uitgekomen en kom je nog steeds bij je vader?
Als dat zo is, wat zegt je therapeut daarvan dan? En wil je niet dat hij gestraft wordt voor zijn daden?
Wellicht heeft hij meerdere slachtoffers gemaakt?

Ik weet dat hij meerdere slachtoffers heeft gemaakt. Ik was er bij.

En ja, ik kom nogsteeds bij hem over de vloer. Maar mijn band met hem is niet als met mijn moeder.

En ja, ik zou graag willen dat hij gestraft wordt, maar ik ben bang dat ik de hele familie tegen mij krijg. Dat ze mij niet geloven.

Ik kan ook niet te veel delen hier, want ik weet dat er een familielid is die ook met regelmaat meeleest op bokt.

Sure_lee

Berichten: 10350
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:27

Wauw heftig hoor. Maar dat is juist vaak het 'probleem' dat mensen er mee wegkomen omdat slachtoffers denken dat ze daar andere mensen mee pijn doen, de familie ermee raken en idd bang zijn dat ze niet geloofd worden...
Ik heb er geen oplossing voor maar denk in ieder geval aan jezelf. Het is jouw leven. Je vader heeft jou pijn gedaan. Iets wat hij nooit had mogen doen. Hij is verantwoordelijk voor de gevolgen. Jij in geen enkel opzicht!!
Denk je dat je het echt achter je kunt laten als hij niet gestraft wordt?

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:39

Jeetje TS,wat ben jij sterk!
Heel veel respect voor je!

Maar ik volg wel mijn voorganger....
Ook ik denk niet dat je dit ergens juist kan afsluiten of plaatsen zolang hij niet gestraft is.
Bang voor boosheid van je familie?
Eerlijk,als hij gestrafd wordt en ze zijn boos op jou ipv op hem,dan zegt dat vooral veel over die mensen,dat zegt niets over jou.
Jij treft geen schuld,nergens niet,ook niet als je aangifte doet en zorgt dat hij gestraft wordt!
Dat moet je vooral geloven en voor ogen houden!

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 08:40

Sure_lee schreef:
Wauw heftig hoor. Maar dat is juist vaak het 'probleem' dat mensen er mee wegkomen omdat slachtoffers denken dat ze daar andere mensen mee pijn doen, de familie ermee raken en idd bang zijn dat ze niet geloofd worden...
Ik heb er geen oplossing voor maar denk in ieder geval aan jezelf. Het is jouw leven. Je vader heeft jou pijn gedaan. Iets wat hij nooit had mogen doen. Hij is verantwoordelijk voor de gevolgen. Jij in geen enkel opzicht!!
Denk je dat je het echt achter je kunt laten als hij niet gestraft wordt?


Ik weet niet of ik persee zou willen dat hij door de wet gestraft zou worden. Ik weet ook niet of dat überhaupt na al die jaren nog wel kan.

Ik denk dat de gevolgen die het voor hem hebben zodra ik wel kinderen krijg voor hem meer dan genoeg straf is. Hij wil zelf ook maar al te graag de familie bij elkaar houden. Vroeger snapte ik dat niet, nu wel. Hij is veel te bang dat de waarheid bovenwater komt. Dat is wat ik iig denk.

De consequenties van de omgang met mijn toekomstige kinderen zal inhouden dat hij nooit en te nimmer in een kamer alleen mag zijn met mijn kinderen. Dus ook geen luier verschonen oid.

Niet samen naar het zwembad of strand, geen logeerpartijtjes of weekjes weg.

Ik heb al wel voor mijzelf besloten dat als die regels die tegen die tijd opgesteld gaan worden, gebroken worden. Dat ik alle contact met mijn vader verbreek en hij zijn kleinkinderen niet meer mag zien. Al zou ik daarvoor een contactverbod moeten instellen.

Ik WEIGER dat mijn bloed eigen kinderen het zelfde gaan meemaken. Het tekent je. Het laat je niet meer los en wordt een onderdeel van wie je bent. Helemaal onbevangen rond mannen wordt ik denk ik nooit meer.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:41

Wat ontzettend knap dat je er zo voor gaat!

Ik vraag me wel wat af: je zegt je zusjes er niet mee te willen belasten, maar zijn zij zelf ook geen slachtoffer? Wie weet helpt het hun juist ontzettend als je er met hun over praat!

Wat betreft het krijgen van kinderen, die zal je later denk ik niet bij opa achter willen laten :o Dat zal ook de nodige vragen oproepen denk ik zo. EDIT: daar schrijf je zelf ook al over

Toch snap ik je gevoel ook wel, dat je niet wilt dat de hele familie zich tegen jou keert. Wie weet als je meerdere slachtoffers aan jou kant hebt, je beter geloofd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:43

Jeetje wat heftig.. en ook dat hij er gewoon mee "weg" is gekomen.. al kan ik me jouw gevoel hierin ook heel goed voorstellen. Je bent misschien bang dat je je moeder ook nog kwijtraakt, als ze voor hem kiest.

Ik heb wel een vraag als dat mag. Ben je, als je nu bij je ouders komt, nooit bang voor hem?

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 08:45

Mijn zusjes zijn ook slachtoffer. De ene gaat er mee om door het weg te drukken en compleet te vergeten, andere zijn nu ook in therapie voor het zelfde probleem.

Vivalavida. Nee. Ik ben niet bang voor mijn vader. Ik ben inmiddels veel te oud om interessant te zijn. Daarom ben ik ook zo bang voor minn toekomstige kinderen. Die moet ik door hun eerste 10 a 15 jaar heen zien te loodsen zonder "kleerscheuren"

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:49

knap van je om EMDR te gaan doen!
ik heb ook een EMDR behandeling gehad (snachts overvallen en bedreigd met een mes) en het is ontzettend confronterend in het begin, petje af dat je in 1 sessie meerdere gedaan hebt!

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:49

Aan de ene kant snap ik je wel,maar aan de andere kant,hij kan 1x de regel verbreken en het kan je kind ook slachtoffer maken.
Dat wil je nooit op je geweten hebben lijkt me?

Zelf bv ook kleine kindjes en als ik kijk naar mezelf zou ik zelfs nooit willen dat mijn kinderen nog maar in de buurt komen van zo iemand,want kinderen kan je nooit elke seconde in het oog houden.
Als ze samen zijn,is enkele seconden genoeg.

Eerlijk,ik denk,eens je kinderen zal hebben,je er nog fanatieker in zal staan.
Het beschermend gevoel naar je eigen kinderen is enorm,eens ze er zijn had je je nooit kunnen voorstellen dat zoiets zo sterk zou zijn.

Net daarmee kan ik me niet voorstellen dat je er zo mee wil starten.
Als bv de rest van de familie het wel weet,zullen ook zij elke seconde dat kinderen in zijn buurt zijn,argwaan hebben.
Kan enkel maar goed zijn voor de kindjes lijkt me.

Waarom wil je niet dat hij door het gerecht gestraft wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:49

Wat ben je dapper en sterkt TS! Heel veel succes en sterkte met dit hele proces! :*

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 08:57

Tengeltje, omdat mijn moeder dan helemaal allen komt te staan en zij niet zelfstandig kan wonen. Daarbij ga ik daar financieel op achteruit, om het even zo te omschrijven. Daar wil ik in PB best iets meer over kwijt. Dat kan ik hier niet doen vawegen mogelijk meelezers die het verhaal of gezinssituatie herkennen.

Sure_lee

Berichten: 10350
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:57

Ik ben geen expert maar wat ik op internet kan vinden is dat sexueel misbruik nooit verjaart. Dus je kan hem altijd nog aangeven mocht je dit willen.
Maar wauw, je zusjes ook. Ik zou me meer zorgen maken over alle kinderen in de familie dan dat je familie je niet zou geloven.
Heel eerlijk.... ik zou als famililid bozer zijn dat mijn kind bloodgesteld werd aan een man die dit deed, terwijl jij dat had kunnen voorkomen.
Misschien een invalshoek die je nog niet had bekeken?
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 02-08-17 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:57

WAT VIND IK DIT SUPER GEWELDIG KNAP VAN JOU! Ik kan me (gelukkig) niet voorstellen hoe het is als je eigen vader dit zou doen. Je bent gelukkig nog jong en kunt je dus "rustig" voorbereiden op je moeder worden. Focus eerst lekker op jezelf en je vriend, daarna kun je altijd nog kijken hoe je het met je vader en familie oplost. Maar nogmaals SUPER!!!! Heel veel sterkte!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

pantuf
Berichten: 3244
Geregistreerd: 01-11-07

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:03

Ik vind het ook super knap dat je er zo aan werkt hoe confronterend ook.
Aan de andere kant vind ik het heel moeilijk te begrijpen dat het hierbij blijft.
Je vader kan toch nog steeds zijn gang gaan dan?
Neefjes / nichtjes?
Maar wellicht is het makkelijker te "begrijpen" voor iemand die meer van het verhaal weet.

Overigens geen verwijt hoor!!

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 09:06

Sure_lee schreef:
Ik ben geen expert maar wat ik op internet kan vinden is dat sexueel misbruik nooit verjaart. Dus je kan hem altijd nog aangeven mocht je dit willen.
Maar wauw, je zusjes ook. Ik zou me meer zorgen maken over alle kinderen in de familie dan dat je familie je niet zou geloven.
Heel eerlijk.... ik zou als famililid bozer zijn dat mijn kind bloodgesteld werd aan een man die dit deed, terwijl jij dat had kunnen voorkomen.
Misschien een invalshoek die je nog niet had bekeken?

Ik ben het ook helemaal met je eens!

Ik zit enorm in tweestrijd want dat houd in dat ik alle contact moet verbreken wat ooit zo "perfect" leek te gaan.

Er wordt binnen de familie een enorme façade opgehouden. Aan de ene kant wil ik het van de daken schreeuwen.

Maar er worden nog kinderen thuis. Ik heb mij altikd voorgenomen om te wachten totdat die uit huis zijn zodat die zo min mogelijk belast worden en hun eigen keuzes kunnen maken of zij hun vader nog willen zien.

Het zijn senarios die veel door mijn hoofd heen spelen. En geen van allen heeft een "happy ending".

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:07

Heel dapper dat je naar therapie gaat.
Zal nog wel de nodige tranen gaan kosten.

Hij heeft al zoveel slachtoffers kunnen maken.
Dat jij en je zussen niet geloofd zouden worden zou raar zijn.
Deze man moet gestopt worden. Maar niet ten koste meer van jou.

[o]

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 09:08

pantuf schreef:
Ik vind het ook super knap dat je er zo aan werkt hoe confronterend ook.
Aan de andere kant vind ik het heel moeilijk te begrijpen dat het hierbij blijft.
Je vader kan toch nog steeds zijn gang gaan dan?
Neefjes / nichtjes?
Maar wellicht is het makkelijker te "begrijpen" voor iemand die meer van het verhaal weet.

Overigens geen verwijt hoor!!

Ik snap dat dat heel moeilijk ik om te begrijpen. Dat vind ik zelf ook heel moeilijk.

Ik probeer alle ballen hoog te houden. Dat doe ik al van heel jongs af aan. In de hoop dat de boel niet omlazerd en ik niemand tegen een zeer been stoot of de boel uitelkaar drijf.
Laatst bijgewerkt door Penny_Shadow op 02-08-17 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:12

Maar de knderen die nog thuis wonen, lopen die dan geen gevaar?

En ik wil je vooral zeggen dat ik je een fijne toekomst wens met je vriend en hopelijk een paar kinderen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, Anoukjuuuhh, AnoukS_, Artimes, Charlotte446, Dees, fleurtjeuh, Fly_high, Galaika, Inney, Leonyr, manonutjuh, Mirranda, nuscaniels, Ookami, oscar1996, Roosch, SemrushBot, Typhoon, Ubermetrics, xColorCross en 65 bezoekers