Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 15:36

Homesteading is a lifestyle of self-sufficiency. It is characterized by subsistence agriculture, home preservation of foodstuffs, and it may or may not also involve the small scale production of textiles, clothing, and craftwork for household use or sale. (bron:wikipedia)


Afbeelding

In Amerika een bekend begrip, homesteading. In het Nederlands is er niet een vergelijkbaar woord voor(niet bij mij bekend in ieder geval :+ ). Maar zelfvoorzienend leven staat centraal. En dan vooral als het gaat om voedsel. Zelf groenten kweken, dieren houden voor voedsel en misschien zelfs wel het kweken van voer voor je dieren.

Voor mij vanaf jongs af aan al een droom. Altijd al bezig geweest met dieren en natuur. Maar ook jaren vegetarisch gegeten omdat ik het een naar idee vond dat ik niet wist waar het vlees vandaan kwam. Regelmatig kreeg ik vragen waarom ik vegetarisch was of werd er erg kleinerend over gedaan. Ik legde dan uit dan ik pas weer vlees ging eten als ik zelf mijn dieren kon houden. Ze geboren zien worden, voor ze zorgen, ze zien groeien, ze zien genieten van het leven en er dan zelf (zo mogelijk) een einde aanmaken. En dat zorgde wel voor wat rare blikken, haha :') ! En nu een paar jaar verder en die droom is uitgekomen. En nog steeds vinden mensen het raar en begrijpen ze het niet. Vaak eindigen gesprekken erover in discussie.

Ik ben super trots op ons eigen geproduceerde voedsel! En wil dat graag delen met mensen die het zelfde doen (als die er zijn)! Zo krijgt bezoek vaak een rondleiding langs ons vee en daarna langs de vriezer :')

Het staat iedereen vrij om mee te kletsen. Maar constant reacties over dat je het zelf niet zou kunnen en dat het zo zielig is voor de diertjes leest op gegeven moment wat vervelend. Dus, lieve bokkers, probeer je in te houden ;) . Dit topic is dus bedoeld voor mensen die bezig zijn (of erg geïnteresseerd zijn) met zelfvoorzienend leven. Daar valt een Albert Heijn moestuintje in het raamkozijn nog net niet helemaal onder. Maar wie weet heb je door dat Albert Heijn moestuintje opeens helemaal de slag te pakken en wil je graag met homesteading aan de gang. Klets dan gerust mee :D

Dus, wie ben je, waar woon je en wat kweek je zelf?


Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:44

Je kent me al, ik ben Elise (Keuterboerderij Velddriel) en wij hebben eigen varkens, kippen en sinds kort ook kwartel vlees.
Met kalkoenen en ganzen vlees zijn we gestopt omdat we dat niet aten en ik heb nog geen geit naar de slacht durven brengen.
Voor de rest moestuinbakken, een kas en heel veel fruit *\o/*

Zijn nu bezig met 2 Dexter/Dahomey vaars kalfjes te zoeken, maar man man wat vragen ze daar idioot veel geld voor!

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 15:51

Ik zal mezelf ook gelijk voorstellen dan maar :D

Ik ben Marlinde en woon samen met mijn vriend in de Achterhoek. We hebben een moestuin, boomgaard en aardig wat fruitstruiken. En houden op dit moment kalkoenen, kippen, kwartels, varkens en schapen voor vlees :D

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 15:52

Oh, jullie zijn al bezig met die koeien :):) Nu ben ik zeker jaloers! Hier ook.... ooit op een dag!

Hebben jullie nu nog wel kalkoenen en ganzen?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:54

Ja, 2 kalkoen hanen voor de kids en nog 3 ganzen.

Maar dat irritante broedse eierkapottrappende kalkoenbeest hebben we er uit gedaan :')

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 15:56

Slim, haha. Ik wil volgend jaar juist ganzen en/of eenden gaan proberen :D

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:17

Ik kan je wel een stel broedeieren geven van onze ganzen?

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 08:30

Ik had wel eens gelezen dat ganzen beter kunnen opgroeien met andere ganzen, dat ze anders gestoord gedrag kunnen vertonen. Maar geen idee of dat waar is. Zou wel graag een broedpaartje willen :)

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:11

HuisKamer => Leven Zonder Paarden

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 12:14

Bedankt voor het verhuizen! :)

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:18

graag gedaan :)

VogeltjeM

Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:20

Hebben jullie ook foto's van jullie stek? Ben erg benieuwd hoe zoiets eruit ziet en op welke schaal je bijvoorbeeld groenten moet verbouwen om niet meer elders te hoeven kopen. Wij zijn pas op een boerderijtje komen wonen en het grootste deel van onze grond gaat op aan de paarden :D maar we hebben zo'n 2500 vierkante meter over en het lijkt me wel leuk om bijvoorbeeld fruitstruiken te planten en groente te verbouwen.

Instagram: lusitano_roux

joyce83

Berichten: 5178
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:21

Hoeveel tijd ben je kwijt om zo bezig te zijn? En hoe ver zelfvoorzienend zijn jullie?

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:28

Wat ontzettend leuk! Ik doe het niet, mag ik toch meelezen?
Ik zou wel graag semi zelfvoorzienend willen zijn: groente en fruit en voer voor de paarden. Geen vlees want eet liever vegetarisch. Alleen mijn honden eten wel vlees maar om daar nu zelf dieren voor te houden >;)
Waar ik nieuwsgierig naar ben: hoe ben je begonnen?
En wat is precies je visie erachter (als die er is), buiten dat het (denk ik) gewoon erg leuk is?
Woon trouwens niet heel ver bij je uit de buurt :)

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 12:28

@VogeltjeM: Ik heb totaal 7500 vierkante meter maar 80% daarvan is weidegang. Onze moestuin is 9x10 meter. Helemaal geen boodschappen meer doen zit er niet in hoor, dingen zoals suiker, thee, zuivel, koffie, fruit (in de winter) blijf je toch wel nodig hebben. Maar vlees, groente/fruit(vooral in het voorjaar, zomer en herfst) en kruiden kun je veel zelf doen :) Ik kan binnenkort wel even wat foto's maken

@Joyce83: Nu zijn we er aardig druk mee. Moestuin geeft nu veel oogst wat we allemaal moeten verwerken en veel jonge dieren wat weer meer werk geeft. Nu zijn we zeker wel 1 tot 2 uur bezig en op vrije dagen wel wat meer. In de winter denk ik max 30 tot 40 minuten om de dieren te verzorgen. Vlees zijn we 100% voordienend in, groente en fruit denk ik dit jaar toch wel 75% (hangt er vanaf hoeveel ik kan invriezen/wecken voor de winter)

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 12:33

Nikass schreef:
Wat ontzettend leuk! Ik doe het niet, mag ik toch meelezen?
Ik zou wel graag semi zelfvoorzienend willen zijn: groente en fruit en voer voor de paarden. Geen vlees want eet liever vegetarisch. Alleen mijn honden eten wel vlees maar om daar nu zelf dieren voor te houden >;)
Waar ik nieuwsgierig naar ben: hoe ben je begonnen?
En wat is precies je visie erachter (als die er is), buiten dat het (denk ik) gewoon erg leuk is?
Woon trouwens niet heel ver bij je uit de buurt :)

Meelezen mag altijd :D
Wij zijn begonnen met varkens, dit kwam toen zo uit omdat Elise biggen had waarvan we er twee gekocht hebben. Maar kipjes zijn leuke dieren om mee te beginnen, ook voor eitjes. En gewoon een keer wat gaan zaaien en planten. Je hoeft niet gelijk een hele moestuin aan te leggen. Een pot of een hoekje van de tuin is een goed begin :)

Mijn visie is dat ik weet wat ik eet. Bij de dieren vind ik het gewoon onwijs belangrijk dat ik hun begin tot einde weet. Buitenshuis ben ik ook gewoon nog vegetarisch. En met groente en fruit is het erg fijn dat je weet dat er niks op gespoten is en dat het geen wereldreis heeft gemaakt om op je bord te eindigen. Daarnaast geeft het zo ontiegelijk veel voldoening.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:39

Wij wonen op een boerderij in Ijsland. We fokken schapen voor vleesproductie, de grootte hangt een beetje tussen hobby en werk in, een kleine honderd schapen over de winter. Ze zijn in de zomer free range, en de lammeren worden in de herfst geslacht (lokaal slachthuis). Momenteel hebben we net hooi geoogst.
Momenteel nog een aantal zaken op de prioriteitenlijst (paardenstal inrichten, hondenaccomodatie, schuur verbouw etc etc), maar er zijn ook plannen meer groente zelf te gaan verbouwen. Een kas wordt overwogen....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 27-07-17 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:39

Mag ik ook mee kletsen?
Ik eet ook geen vlees, en heb dus gelukkig ook geen vleesvee nodig, maar ben wel al een aantal jaren bezig met zo zelfvoorzienend mogelijk te leven. We hebben een grote moestuin (die dit jaar helaas braak ligt, maar volgend jaar hoop ik er weer volop uit te kunnen eten), en ik maak zo veel mogelijk zelf zoals brood, yoghurt, rijstmelk, tempeh, seitan, wijn enz. We hebben een waterput (water moeten we wel nog laten controleren of het drinkbaar is) en binnenkort komen de zonnepanelen. En met onze houtkachel erbij komen we een heel eind als de wereld ooit vergaat :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 12:43

Kuggur: Wat leuk! Wat voor schapen hebben jullie? Kan me voorstellen dat niet alle rassen het goed doen in de winter.

He Annemiek natuurlijk mag dat. Hoe doen de rode bessen stekjes het die ik gestuurd had? Hier zijn alle druiven aangeslagen en mooie plantjes geworden :). Bak jij brood met een broodbakmachine?

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:48

Doe het op het moment een beetje. Ik ben bezig een eigen Tiny House te bouwen van 4x6m, heb een tuin van 400m2 en daarop heb ik mijn moestuin. Op het moment kweek ik geen dieren voor de slacht omdat ik met studie, eigen bedrijfje opstarten, honden en ontwikkelen van mijn huisje het nog te druk heb om verder te fokken. Maar ik heb het met de cavia's en kippen wel gedaan. Bij voorkeur verkoop ik ze, maar als ze zo'n 4 maanden zijn en nog niet verkocht, dan eet ik ze op. We hebben nog steeds kippen, maar geen broedse kippen meer. En bij de cavia's heb ik de fokbeer laten castreren. Dus wel eieren maar verder hobby.

Uiteindelijk wil ik konijnen, cavia's, kippen en kwartels gaan houden voor het vlees. Op deze manier ben ik niet afhankelijk van anderen voor het slachten.

Qua konijnenrassen ben ik nog erg aan het twijfelen. Ik wil geen hele grote konijnen, maar of het havanna's, hollanders of non-dwerg kleurdwergen worden ben ik nog niet uit. Het moet in ieder geval ook goed verkoopbaar zijn.

Qua caviarassen is het simpel. Ik fok cavia's zonder onderhoud. Dus er mag geen satijn in zitten, skinnydragers bij voorkeur niet, maar is bij een zeug geen fokuitsluitend iets, dalmatiner wil ik ook niet omdat het homozygoot lethaal is en geen langharen. Ik fok in principe bonte cavia's, dan zijn ze uit elkaar te houden en zo veel mogelijk verschillende kleurtjes. Als het hele nest andere kleuren heeft, dan is het voor maar helemaal top. Op deze manier is het ook een stuk gemakkelijker om hele heterozygote dieren te krijgen, en daardoor ook dieren met relatief grote nesten en meer kans op gezonde dieren.

Qua kippenras ben ik op de Australorp (groot) uitgekomen. Het ras met de meeste eieren en vlees en het is geen zeer trage groeier. Tot nu toe hebben we barneveld kriel en new hampshire kriel (kippen van mijn ouders).

Kwartels moeten japanse kwartels worden, bij voorkeur in geel wildkleur.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 12:52

Ow wauw Mizora, heb je daar foto's van? Van je Tiny House in aanbouw? Je hebt dus eigen cavia gegeten? Er is mij wel eens verteld dat ze best lekker zijn en dat ze daarvoor ook origineel gehouden werden. Konijnen is voor mij een moeilijk puntje, ik heb ze zelf altijd als huisdieren gehad, ook in huis. Misschien ooit op een dag als die herinneringen wat meer vervaagd zijn. Want konijnen zijn wel super efficiënt in vleesproductie.

Austalorp is een goede keuze inderdaad. Wij hebben zelf Orpingtons :). Hier hebben we ook Japanse kwartels

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:55

Moonfight schreef:
Kuggur: Wat leuk! Wat voor schapen hebben jullie? Kan me voorstellen dat niet alle rassen het goed doen in de winter.

Hier in IJsland is de keuze nogal beperkt ;)
Net zoals er maar 1 paardenras is hier is er ook maar 1 schapenras "het ijslandse schaap". Dit ras is erg sober, heeft dan ook al zo'n duizend jaar gehad zich aan dit klimaat aan te passen. Ze zijn kortstaartig, en meest gehoornd, hoewel er ook ongehoorde voorkomen, wij hebben er ook een paar. Er komen veel kleurpatronen voor hoewel de meeste gewoon wit zijn.
Hartje winter wonen ze bij ons in de stal. Er zijn ook wel mensen die ze (met bijvoederen) buiten laten, maar dan moet je wel mogelijkheden hebben ze bij noodweer snel naar binnen te halen. Dit is een zeker risico.
Hun wol heeft twee verschillende soorten haren, dit maakt het erg geschikt voor dit natte en koude klimaat.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:02

Van de bessenstekjes is er eentje aangeslagen, die staat nu buiten. Erg leuk!
En super dat de druiven het ook zo goed doen!

Brood bak ik zonder machine tegenwoordig.
Ik heb wel een broodbakmachine, maar om een echt mooi, elastisch brood te krijgen moet je eigenlijk toch met de hand kneden, en het deeg uiteindelijk oprollen.
In de winter bak ik het brood in de houtkachel die dan toch al aan staat als verwarming, dus het brood bak ik dan eigenlijk gratis mee :D

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:08

Cavia's zijn inderdaad erg smakeljk, als je ze tenminste niet zoals ik de eerste twee keer verkloot. Maar dan is het alsnog gewoon prima vlees. Ik heb cavia's ook mijn hele leven als huisdier gehad, de laatste van die lichtingen scharrelt ook nog steeds in de groep, maar voor mij is dat toch geen drempel. Cavia's zijn inderdaad eigenlijk vleesvee van oorsprong.

Nee, helaas nog geen foto's van het TuinHuis in aanbouw. Het hout ligt in de schuur en zijn we aan het ontspijkeren, we hebben namelijk een tweedehands tuinhuis gekocht van 48mm dik hout, de betonnen plaat ligt al, maar daar komen dan weer balken op (die we ook tweedehands hebben kunnen scoren bij de sloop van een gebouw) voor isolatie en het vergroten van de betonplaat, want die lag er voordat we het TuinHuis hadden aangeschaft en kon niet dichter bij de sloot gelegd worden vanwege het risico op verzakken. De balken worden direct dan ook zo gelegd/verlengd dat er een houten terras bij komt (die heeft mijn vader als dealtje bij de zonnepanelen weten te regelen, die we ook tweedehands gekocht hebben). Zodra alles ontspijkerd en geverfd of gebeitst is, gaat het opbouwen heel hard. Binnen wordt hij wit met waarschijnlijk één want boktblauw, de buitenkant wordt aan de zijden die mijn tuin in staan net niet blanke beits en aan de kanten van de sloot en de weg wordt hij grachtengroen, zodat hij minder opvalt.

Ik hoop volgende lente echt met de beesten aan de slag te kunnen, ik moet eerst nog 4 maanden terug naar Wageningen voor mijn studie dus dat zorgt er extra voor dat ik er nu nog niet aan begin.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:15

Ik zet even een meeleesstipje, vooral voor mijn moeder dit graag zo zelfvoorzienend mogelijk zou zijn. In een rijtjeshuis met ong 15m2 tuin is dat wat lastig, maar ze is wel bezig met een moestuinbak en wat dingetjes uitproberen om voedsel te bewaren.

Ik heb overigens op een gemengd boerenbedrijf gewerkt. In de periode dat ik daar net kwam hadden ze geiten (melk, kaas), koeien (melk, yoghurt, kaas, vlees) en verbouwden ze daar zelf het gras (kuil) en mais voor. Verder hadden ze vier varkens voor de slacht. Konijnen en pony's waren er voor de lol. Ook hadden ze kippen (van een broer) voor eieren en vlees, en een moestuin (door opa en oma) voor wat dingen als bonen, sla en komkommer. De moestuin is op een gegeven moment opgedoekt omdat het voor opa en oma te veel werd (en ze meer bestrijdingsmiddelen gebruikten dan boer en boerin leuk vonden), en niemand had er verder echt tijd voor.
De producten werden grotendeels verkocht in het winkeltje. Later zijn de koeien geminderd in aantal, en de geiten vermeerderd. De koeien bleven als "afvalverwerkers"; geiten zijn best kieskeurig qua eten (ook al kauwen ze op alles), de restjes gingen naar de koeien. Meestal werden er twee koeien en een stier gehouden. Als de stier te brutaal werd, ging hij de worst in. Meestal waren er dan al kalfjes onderweg die weer voor de opvolging zorgden.
De mest van alle dieren werd weer op eigen grond gebruikt (10 hectare) of geruild voor drijfmest van de koeienbuurboer. Cirkeltje rond :)

Edit: Mizora, ik ben (en vooral: mijn moeder is) erg benieuwd naar je TinyHouse/TuinHuis.

Oy with the poodles, already