Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 10:29

Julius, nu geen dode kippen meer gehad? Wat raar zeg dat ze opeens zo het loodje leggen!

Moestuin, dieren minderen is nooit leuk. Maar het is in jullie geval denk ik geen slecht idee om even pas op de plaats te maken. Het moet ook leuk blijven natuurlijk.

Hier drukdrukdruk met de oogsttijd. Gister 3 lammeren naar de slager gebracht, vorige week 10 hanen geslacht en komend weekend staan er 9 eenden en 1 kalkoen op het programma. Ik doe niks anders meer dan schuiven in de vriezers voor mijn gevoel. Elke keer weer een berg tomaten eruit en saus wecken zodat het vlees er weer in kan.

Onze zeug was bij de eerste dekking niet drachtig geworden, maandje geleden weer gedekt maar dacht nu vorige week weer wat tekenen van berigheid te zien >;). Geen idee waarom madam niet drachtig word, nog nooit dit probleem gehad. Is ook dezelfde beer als de afgelopen 2 jaar. Nu maar weer proberen in december samen met de andere zeug. En dan laten we ze staan voor 2 cyclussen. Hopen dat het helpt!

Ram loopt weer bij de ooien, moestuin word druk opgeruimd maar is nog steeds genoeg uit te oogsten, ik ben nog steeds tomaten aan het plukken in de kas en de paprika's hopen zich ook ernstig op :'). Ik kijk straks wel weer uit naar de winter hoor, lekker even relaxen :o


julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:46

Niets doods meer tot nu toe, dus ik heb goede hoop dat we er doorheen zijn. :D Zelfs het hennetje met pokken lijkt op te knappen, die eet dapper mee met de rest. Erg blij mee, want ik heb nog maar twee Poule de Bresse hennen.



Hoe veel vriezers heb je staan Moonfight? Als ik denk hoe veel van onze vriezer al in gebruik is met mijn kleine aantal vleesvogels moet ik er niet aan denken hoe veel van die dingen er nodig zijn als je ook lammeren en groente kwijt moet. :+

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 10:48

5! 3 vrieskisten, 1 grote staande vriezer en 1 tafelmodel. De lammeren vallen nog wel mee, de varkens daarin tegen :+

Super fijn dat het nu goed lijkt te gaan!

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:07

Hebben jullie nog tips voor een kipje met kropverstopping?
Hij voelt zacht, dierenarts zei op haar kop houden en de krop masseren tot er spul uit komt. Dat heb ik nu een paar keer gedaan maar er komt alleen vocht uit en maar heel weinig zaadjes/brokjes.
Moet ik dan doorgaan tot dat er ook uit komt?
Ze lijkt zich erna wel steeds iets beter te voelen, maar als ik dan een paar uur later weer kom is ze weer helemaal blegh

"You're in denial" 'No I'm not!'

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:10

Als er enkel vocht uit komt blijft er een harde massa achter. Drup olie misschien of juist iets water geven om de boel door te smeren (spuitje zonder naald gebruiken).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:13

Thanks, ga ik meteen proberen

"You're in denial" 'No I'm not!'

HopeMyDay

Berichten: 1281
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:10

Sannanasje schreef:
Hebben jullie nog tips voor een kipje met kropverstopping?
Hij voelt zacht, dierenarts zei op haar kop houden en de krop masseren tot er spul uit komt. Dat heb ik nu een paar keer gedaan maar er komt alleen vocht uit en maar heel weinig zaadjes/brokjes.
Moet ik dan doorgaan tot dat er ook uit komt?
Ze lijkt zich erna wel steeds iets beter te voelen, maar als ik dan een paar uur later weer kom is ze weer helemaal blegh


Kropverstopping of kropverzuring?
Daar zit wel een verschilletje in. Bij kropverstopping wil je de massa juist naar beneden masseren terwijl je bij kropverzuring zo veel mogelijk eruit wil krijgen.

Komt er gele vloeistof uit of heldere vloeistof?

Als het gele vloeistof is dan is het vrij duidelijk verzuring. Dit wordt veroorzaakt door een schimmel die ervoor zorgt dat de krop gaat gisten. Daar kan je wel medicatie voor halen via de dierenarts.

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:45

De dierenarts heeft haar niet gezien maar had het over verstopping.
Google zegt bij een harde massa richting de maag masseren en zachte massa richting snaveltje. Ik kan hey bewegen dus heb het zelf als zacht geclassificeerd.
Ik zal morgenochtend nog eens bellen over verzuring.
Vocht wat eruit komt is een beetje bruinig.
Gisteren zag ze er zo uit:

Afbeelding

vond ik al wel opvallend maar iemand had al gezegd dat ik ze teveel eten geef dus ben meteen gaan minderen.

Ze krijgt wel pijnstiller trouwens, voor honden en katten. Is ook ontstekingsremmend

"You're in denial" 'No I'm not!'

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:24

Kipje heeft het helaas niet gered, maar wel bedankt voor de snelle reacties gisteren, ook via pb

"You're in denial" 'No I'm not!'

juval

Berichten: 13172
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:29

Afbeelding

wat denken jullie? is dit een champignon

Er staan er hier veel langs de bakrand, ik ben heel benieuwd of ze evt eetbaar zijn, maar vind het ook wel spannend om zomaar te proeven.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:52

Ik zou het niet proberen. Ik heb altijd geleerd dat je al een echte kenner moet zijn om het te weten. Sommigen lijken zo hard op elkaar en dan komt het echt aan op details om te weten wat wel en niet kan. :)

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:12


"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

HopeMyDay

Berichten: 1281
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 11:26

juval schreef:
[ [url=m/RZ3kiU.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat denken jullie? is dit een champignon

Er staan er hier veel langs de bakrand, ik ben heel benieuwd of ze evt eetbaar zijn, maar vind het ook wel spannend om zomaar te proeven.


Het is geen champignon zoals we die in de winkel kennen, die komen in de natuur van Nederland niet voor.

Ik vind hem wel lijken op een jonge (giftige!) Karbolchampignon ofwel de Agaricus xanthoderma.

De paddenstoel van de foto is rondom nog dicht (geen zichtbare lamellen) dus een jonkie is het sowieso. Ik zou het risico niet nemen als je de soort niet 100% kan determineren.

Edit: ik heb even mijn vriend gevraagd (afgestudeerd in toegepaste biologie en bushcraft) en hij geeft ook aan dat het een jonge paddenstoel is, hij vind hem ook wel lijken op de karbolchampignon maar kan het niet met zekerheid zeggen zonder hem zelf te zien. Voorzichtig mee zijn dus.

juval

Berichten: 13172
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 12:54


[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 13:38

Leuk dat ze het om 12.00 uur laten gaan. Ben nu aan het werk t/m 19.00 uur en in het donker ga ik echt niet naar de moestuin. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 13:42

Marcella schreef:
Leuk dat ze het om 12.00 uur laten gaan. Ben nu aan het werk t/m 19.00 uur en in het donker ga ik echt niet naar de moestuin. :')



Voor particulieren en hobby houders is de kippen in de ren houden toch al voldoende?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:06

Alleen voor bedrijfsmatige houders hoorde ik op het nieuws, dus valt mee voor de meeste hier.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:07

Ze hebben er ook een stuk pad bij. Is in zekere zin wel dicht. Maar mussen en merels kunnen er gewoon bij.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

juval

Berichten: 13172
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:31


[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:50

Hoe gaat het bij iedereen? Druk bezig met zomerklusjes die zijn blijven liggen? :)

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:52

Hier druk met school en stage. En al een beetje de moestuin plannen voor volgend jaar.

Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:50

Druk met werken.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:43

Veriye schreef:
Hier druk met school en stage. En al een beetje de moestuin plannen voor volgend jaar.


Wat voor stage loop je? :)

Hier zijn wij druk bezig met breken in de schapenstal.
Gisteren ook 7 hoogstammen geplant. 1 appel genaamd Red Love en 6 verschillende soorten pruimen. Vandaag gaan er ook nog 3 perziken laagstam in de grond. Ook even een sfeerplaatje van onze Nederlandse bonte melkgeit bok (echt, koop nooooooit een bok. Wat een rotbeesten voor de omheining :+) En van moeder (de zwartbles) en dochter.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:38

Onze bokken waren we de eerste dag ook al kwijt maar dat kwam omdat de geiten ze niet in de buurt wilden hebben :+
De grote stond ergens verderop bij iemand tussen de paarden en de kleine heb ik na 2,5 uur zoeken ergens tussen de struiken gevonden.
Inmiddels is de grote geaccepteerd door de geiten maar de kleine heeft besloten dat het veiliger is in onze lammeren stal :Y)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:27

palousa_boy schreef:
de kleine heeft besloten dat het veiliger is in onze lammeren stal :Y)

Watje. :+

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: arjaaaaa, Arjette15, catharin, dinek123, Jacquelinee_, Joyce_R, Lau07, LCT, Maaaarije, maitestar23, MariskaFally, Petra_O, Rubs, TamaraFloor, VinandoW, xoranlover, xPabloBokt, XxMariellexX, YandexBot, YvonneV en 193 bezoekers