Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Marcella

Berichten: 36589
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:37

Heb een hekel aan onkruid en zoals langs randje te zien is moet ik nog even bezig met wat verwijderen voor ik uien kan planten. :Y)

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 14:55

Ben je ook in te huren? :')

Marcella

Berichten: 36589
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:28

Nee helaas. :D

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:44

@Moonfight: leuk dat drachtige ooien hebt! Spannend. Hoe gaat 't met de biggen?
@Marcella: hele gave moestuin heb je! Heb respect voor hoe fanatiek je bent *\o/*

Hier gaat 't langzaam met de moestuin en alle projecten buiten. We willen dit jaar graag weer varkens, maar hun nieuwe weiland/hok is nog niet af. Zelfde met de kippen. En we hebben ook nog steeds ergens een tuinkas in een doos liggen :Y) De verbouwing van 't huis heeft even alle prioriteit.

Op de 1e paasdag heb ik ook 6 kalkoenkuikens opgehaald. Helaas overleed er al 1 die avond. Nu ze wat ouder zijn merk ik dat er ook 2 zijn met afwijkende stand van de poten. Eentje kan niet meer leunen op z'n ene poot, dus ben bang dat ie geen lang leven bekoren is -O-

/

Marcella

Berichten: 36589
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:37

Vandaag 2 rijen vroege aardappelen gepoot, 2 rijen sjalotten en 1 rij wortels. Helaas kon ik toen niet meer veel verder aangezien de grond veels te nat is om overheen te lopen. Heb dit van de bestrating af kunnen doen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:42

Ja gaat goed met de biggen! Ze groeien weer als kool! De beertjes zijn ondertussen gecastreerd :) En toen kwamen we er achter dat we 1 zeugje meer hadden dan wat we dachten! Dus dat is leuk!

Moeten jullie nog veel verbouwen Lieke? Wij lopen ook altijd achter met alles, haha! Of we willen gewoon te veel.

Oh dat is naar van die kalkoenkuikens! Hier zijn ze allemaal heel vitaal, waar ik wel van stond te kijken omdat ik ze als 1dagskuikens opgehaald heb en ze dan meestal best kwetsbaar zijn. Bij wat voor mensen heb je die gekocht?

Lekker bezig Marcella! Hier zitten de aardappels er ookal even in. Maar moet nog heel veel andere dingen zaaien. Daar zo nat dus? Bij ons weer gortdroog... Vorig jaar ook bijna geen neerslag gehad vanaf februari dus hoop dat het nog even lekker gaat regenen bij ons! Er geld alweer een waarschuwing voor natuurbranden hier.

Onze muskuseend zit momenteel ook op een stuk of 14 eitjes te broeden. Ben benieuwd wat dat word!

Marcella

Berichten: 36589
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:24

Zware kleigrond hou een hoop vocht vast enige plek waar ik water gooi is in de kas voor nu. Ben wel aan het rondkijken geweest voor waterpomp, maar ga zeer waarschijnlijk voor een die op de accuboor kan doen. Vond het vorig jaar al aardig wat werk met de helft van wat ik nu heb.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Prairy
Berichten: 8986
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:38

Kun je de grond niet verbeteren met compost of mulch Marcella, dat ie wat minder zware klei wordt? Wel vervelend (ik ken het, NH waar ik vandaan kom hebben ze ook kleigrond weet ik nog van de tuin van mijn opa. Wij gooiden daar altijd turf/veen uit de sloot op, al zal er vast ook vaak wel wat gewoon slib in de bak gezeten hebben, maar goed, opa was er blij mee haha :+)

Marcella

Berichten: 36589
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:54

Ach verwacht donderdag wel weer verder te kunnen met de laatste vroege aardappelen, uien en dan half/eind mei de late erin. Heb nu ook even 2 rare dagen met werken.

Heb helaas door de verhuizing de gratis compost dag gemist dus volgend jaar maar weer. En vind het iets te duur om even te kopen. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:38

Mijn ouders wonen ook op kleigrond, je merkt dat 't andere resultaten geeft in je moestuin. Waar wij vorig jaar (net als Moonfight denk) vaak hebben gesproeid hadden mijn ouders amper iets gedaan qua bewateren.

Kalkoenen komen, naar mijn vermoeden, uit een grote stal waar ze (denk ik) duizenden hebben zitten. Allemaal aannames, ze werden particulier verkocht op Marktplaats, heb ze in 't buitengebied opgehaald en kwam er later achter dat daar achter een grote stal staat op 't erf.
Dus ik ben bang dat het misschien zoiets is als met plofkippen, dat ze sneller groeien als dat 't lijf aankan. Of dat ze door 't doorfokken niet meer zo sterk zijn genetisch gezien.

Verbouwing is een aardig project, maar ook wel een meerjarenproject. Aangezien ik zwanger ben moet er plots vaart achter de bovenverdieping, zodat we iig een normale slaapkamer voor die kleine hebben. Daardoor worden andere dingen wat naar achter geschoven, maar 't is bij ons ook zo dat we echt teveel willen ja :Y)

Ben benieuwd hoeveel muskuseendjes je straks hebt! Hoe lang broeden ze?

/

Marcella

Berichten: 36589
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:31

Tja klei heeft voor en nadelen en hoef voorlopig alleen nog water te geven in de kas.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:55

Bij ons staan de plassen nog in het weiland, het heeft hier afgelopen week 2 keer kei hard geregend.
Ik vind klei in de zomer ideaal en verschrikkelijk in de winter :')

Edit: Wij zitten op hele zware klei.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:18

Mooi die verschillen. Hier aan de kust zeer doorlatende zandgrond en ik moet nu dus om de dag sproeien. Gelukkig een bron in een tuin met pomp, dus kraanwater.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Marcella

Berichten: 36589
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:04

Heb geen stroom op de tuin. Dus met gereedschap alles accu en ben nu aan het rond kijken voor een boormachine waterpomp.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:47

Hier vonden de slakken mijn pas gepootte paksoi en boontjes erg lekker. XD

Hier trouwens een mengsel klei/leem en moet echt al water geven als ik de boel in leven wil houden. :( Sloot heeft ook niet veel over dus is nu maar even kraanwater.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 20:01

Lieke, wel 35 dagen! Best lang dus.

Wij gebruiken altijd veel regenwater maar door de droogte zijn de tanks alweer bijna leeg :(

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:24

Wij hebben gister ook ons IBC vat en de regenton leeg getrokken ja, gaat rap zo. Paar weken terug hebben we een flinke aanhanger vol aan fruitbomen en struiken gekregen van een vriend. Die moeten nu nog volop water hebben. Vorig jaar zijn er helaas best wel wat gesneuveld (voornamelijk wilgen en 't bosplantsoen).

@Elise: ik ben vooral in de winter heel blij met onze zandgrond :')
@Moonfight: Pfoe dat is nog wel even afwachten dus! Wil je ze allemaal houden als ze uitkomen?

/


Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-18 08:16

Oh dan is die droogte wel even balen inderdaad! Wij hadden vorig jaar flink wat fruitbomen aangeplant en toen was het ook erg droog bij ons. Was best een klus om die vochtig te houden. Gelukkig hebben ze nu allemaal de winter overleefd :). Wij hebben ook net ruim 30 wilgen aangeplant dus hoop dat die niet sneuvelen door de droogte!

Wil ze zeker niet houden, haha. We hebben er nu 3 en dat vind ik wel een prima aantal. Dat kan nog een beetje leuk rondscharrelen zonder dat het vervelend is. Ik ga kijken of ik er wat kan verkopen en anders gaan ze de vriezer in.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:25

Wat is 't stil hier!

Hoe doen alle plantjes en groentes 't overal? Hier schiet het een na 't ander de grond uit na de regen van de afgelopen dagen. Maar... niks is ook meer onkruidvrij :+

Afgelopen dinsdag hebben we 4 biggen uitgezocht die we binnenkort kunnen gaan ophalen om dit jaar op te zetten. Deze keer is het 25% berkshire en 75% pietrain. Graag waren we bij de Husumers gebleven, maar 't nest waar we een oogje op hadden was nu natuurlijk alweer verkocht.
Qua hok hebben we ongeveer 10 bij 20m omheind, er moet nog een hok opkomen. In principe komt dit hok op een stuk 'agrarisch' land te staan, dus het mag niks permanent zijn. Iemand ideeën?
Is het overigens echt noodzakelijk om een verharde ondergrond te hebben, of kunnen we ook op een andere manier ondervangen dat ze in 't hok (en eromheen) kuilen graven?

Van mijn 6 kalkoenen zijn er momenteel helaas nog maar 3 over en daarvan gaat er 1 binnenkort ook gehemeld worden. Hij kan maar op 1 poot staan en kan niet met de rest mee. -O-
Heel jammer, maar ik durf niet bij dezelfde fokker er nog een paar bij te halen.

Verder hebben we hier 8 spekkie lammetjes rondlopen. <3

/

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:16

Ik zou zeker wel een verhard stuk maken, zodat als het een grote modder bende word ze nog ergens droog kunnen liggen. Vooral als het koud en nat word is dat wel erg belangrijk.
Onze varkens houden alleen met mooi warm weer van modder :')

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:08

2 jaarling shetland schaapjes bij gekomen hier, okt-nov een ram er bij voor lammetjes volgend jaar. Zit al uit te kijken naar meer ooitjes, want ze krijgen het gras niet kort zo snel groeit het al weer bij.
Blij met de "rooing coat", want dat kan ik tenminste zelf. Al is het wel plukken hier en daar ipv in 1 keer hele vacht zoals filmpje, gaat nog leuke foto's geven :D .

Rooing shetland :


Tuin begint, maar niet alles wil al echt goed. Inderdaad ook veel onkruid, zal rest maar gaan voorkiemen dit weekeind, want zo in de grond wil lang niet alles lekker starten nog.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Marcella

Berichten: 36589
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:44

Afbeelding
Zoals pleintje nu is en ideaal (zijn 50x50 stenen trouwens). Straks met schuur plaatsen perfect. :j *\o/* Al moet ze er nog wel eruit gronddoek eronder en af valken met zand, maar dat is weer en leuk klusjes voor volgend jaar. :')
Afbeelding
Voorbereidingen in volle gang. *\o/*
Afbeelding
Zo net overheen en de aalbessen zijn beschermd. }>

Morgen nog aardappelen, laatste sjalotjes en stokbonen naar buiten. Bij mij op de moestuin werden diverse voorzorg maatregelen genomen tegen eventuele nachtvorst.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:45

@Tamary; dat ziet er heel gaaf uit! Wist niet dat dit kon bij deze schapen!
Hier ben ik ook vrij laat begonnen met de tuin, maar 't weer was ook telkens nog niet echt top (tot het plots echt heet werd).

@Marcella; je hebt wel echt een tuintje om jaloers op te zijn! Heel netjes. Hoe groot is ie in totaal?

Voor de varkens dus maar gelijk op zoek gewoon naar wat oude roosters. Hoop er binnenkort in de buurt een paar op te kunnen halen. Vorig jaar hadden ze een stuk van ongeveer 30x25m + grote kuil. Daar werd 't niet echt modder, maar ze groeven wel overal gaten die bij veel regen volstroomde.

/

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:08

Ik heb o.a. daarom voor dit ras gekozen. Scheerder laten komen en dus vreemde er bij = stress, scheermachine zelf kopen is duur en onervaren + friemelschapen geeft wondjes. Dit was de goedkoopste oplossing en diervriendelijk + beter weerbestendig, want er zit altijd genoeg wol op schaap om te beschermen tegen regen/zon en dat is wel zo handig in land als Nederland.
Voor bekappen heb ik een schaar en aangezien de hoefjes netjes bijgehouden zijn is er duidelijk te zien waar er nu voor netjes houden 2-3mm randje af zou moeten. Veel in handen hebben moet toch (ze zijn nl vrij weinig gewend blijkt), dus vaak even kijken nu alles er nog uitziet zoals het moet zijn. Dat bijhouden is vrij simpel te doen, pony voetjes bijhouden doe ik ook al zelf.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Marcella

Berichten: 36589
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:19

Het is 13 x 16 meter incl. aan beide kanten de helft van de sloot.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers