Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:56

xXLiekeXx schreef:
_PassoaJus schreef:
Hier afgelopen weekend voor het eerst kaas gemaakt, lekkerrrrrr! Voor de eerste keer tevreden, maar toch wat puntjes voor de volgende keer. ;) Knoflookkaas is het geworden!

Gaaf! Zal wel een flink proces zijn. Hoe lang ben je ermee bezig?


Valt mee hoor! Kan binnen het uur. Het laten staan /koelen moet wel 12 uur.... Had een heel easy recept opgezocht met melk, karnemelk, citroen en evt kruiden. :') Maar wel alles vers en of zelf gemaakt...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 20:34

En wat voor soort/type kaas krijg je dan?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:41

Voor de kippen (en eventuele konijnen) gebruik ik regenwater.
Voor de paarden hebben we het hele jaar rond bronwater. Thuis stroomt dat gewoon de wei in en op de andere wei breng ik dat met een IBC (daar is in de winter ook wel grondwater dat omhoog komt maar de paarden staan daar meestal in de zomer omdat daar meer bomen en struiken staan.

Voor ons zelf zou ik ook bronwater kunnen gebruiken maar omdat dat eerst gefilterd moet worden hebben we dat nog niet aangesloten. Daarbij trek ik de put leeg als ik de paarden in de zomer water ga brengen ;) (put zit ongeveer 1500 liter in als hij vol is dus dat is niet zo veel)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 12:55

Even tussendoor, mensen die dit boek ook hebben? Wij hebben hem jaren terug al eens gekregen toen het allemaal nog vage plannen waren. Nu kwam ik hem weer tegen! Wat een aanrader!
Afbeelding

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:20

Ligt hier al jaren, evenals de oudere versie. Nu ik weer mogelijkheden heb, ga ik weer aan de slag, maar mijn focus wat groente em fruit betreft ligt meer op permacultuur dan spitten en ploegen (lijf vindt dat niet leuk nl), ondertussen mak ik de groentebedden winterklaar door er een nieuw laagje mest op te doen en dat af te dekken met worteldoek (had ik nog). Dat scheelt mij een hoop onkruid wieden, kan zelfs zijn dat ik zoveel mogelijk voorzaai en dus simpelweg potjes met zaailing en al de grond in druk (minder zorgen over ruimte tussen de plantjes en niet hoeven uitdunnen.
Verder kweek ik veel wat zowel door mij als de dieren gegeten kan worden, dan heb ik minder zorgen over pieken in oogstbare planten en hoef minder te conserveren (ook weer bult werk ineens). Heel graag zou ik iets als een aardkelder willen om zonder gedoe groente en fruit vers! te kunnen opslaan, maar geen geschikte ruimte/veilig materiaal (ook rat/muis bestendig). Focus ligt nu op langer verse dingen in de tuin (dus ook winter en voorjaar), dingen die makkelijk te drogen zijn (al dan niet via koud roken) en spul als pompoen wat een stuk meer vergeeft qua temperatuur tijdens het bewaren ervan.

Boek is een goede basis, maar ik heb ondertussen meer geleerd aan wat de mogelijkheden zijn die ook nog eens minder inspanning en input van buiten af vragen. Want budget is hier gewoon vrij krap en dan moet dit werk wel zichzelf terug betalen. Op kleine schaal dit werk doen is vrijwel altijd handwerk en dat kost flink wat calorieen die je dan eigenlijk ook zelf moet verbouwen. Vandaar ook weer dat ik het liefst vaste planten heb die zowel kleur geven als voedsel als beschutting, als omheining. Vele toepassingen in een dus. Seymour geeft een vrij traditioneel voorbeeld en hoewel het zeker werkt, is het zeker voor iemand alleen hard werken, tegenwoordig kom je dan rap tijd tekort (ook omdat je eigenlijk altijd een extern inkomen nodig hebt al is het maar ivm belastingen en verzekeringen) en mijn lijf werkt ook niet mee.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:28

Leuk om iedereens wensen en ideeën te horen.

Qua groenten eet ik nog steeds uit de tuin en de wei ( onkruid). Onlangs zijn er 2 hanen overleden en die heb ik maar niet voor consumptie gebruikt... voor t eerst dit jaar geen kip/haan op t menu met kerst.

Verder heb ik me naast zalf maken nu gepassioneerd toegelegd op zeep maken. Superleuk om te doen en heel fijn om niet met al die uitdrogende spullen te werken.

Verder verkoop ik de eieren waar ik weer voer mee kan kopen.
En van de bloemen/kruiden andere planten maak ik tincturen/zalven en zepen.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:20

Schoonbroer heeft het boek ook, vind 't erg interessant. Helaas (nog) niet zelf in de kast zijn. Ik heb diverse "handboeken" van River Cottage, die zijn ook erg fijn. https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekr ... index.html
Hierin staat vaak een combi van het houden/kweken van en diverse recepten ter bereiding.

Tamary, ik ben 't volledig met je eens dat het veel werk is. Qua dieren wil ik ook alles zo gemakkelijk mogelijk (behalve dan de schapen die mijn vriend iedere dag verzet). Voor wat betreft de moestuin laat ik ook het onkruid al snel te ver groeien. Je geeft wel een paar goede tips!

Antheman, zeep maken zie ik ook voorbij komen bij de mensen die ik volg op Instagram. Lijkt mij ook leuk om eens te proberen!

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:08

Welke accounts volg jij op instagram Lieke? Dan kan ik daar misschien ook nog tips op doen.

Wij zitten te denken aan Hampshire down schapen, nu weet ik niet hoe snel die last van maden krijgen in de vacht. Hoe snel dit ontwikkelt etc. Moet me daar echt nog even over inlezen.
Over 2,5 week verhuizen we naar ons nieuwe plekje. Heel spannend!

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:01

Antheman schreef:
Leuk om iedereens wensen en ideeën te horen.

Qua groenten eet ik nog steeds uit de tuin en de wei ( onkruid). Onlangs zijn er 2 hanen overleden en die heb ik maar niet voor consumptie gebruikt... voor t eerst dit jaar geen kip/haan op t menu met kerst.

Verder heb ik me naast zalf maken nu gepassioneerd toegelegd op zeep maken. Superleuk om te doen en heel fijn om niet met al die uitdrogende spullen te werken.

Verder verkoop ik de eieren waar ik weer voer mee kan kopen.
En van de bloemen/kruiden andere planten maak ik tincturen/zalven en zepen.


Zeep maken vind ik heel leuk en interessant klinken. Zou je daar wat meer over willen delen (pb mag ook) of willen vertellen welke bronnen/recepten je gebruikt, als ze niet geheim zijn natuurlijk. :p :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 20:15

Hier laten we het onkruid ook vaak groeien hoor Lieke. En daarna verdwijnt het bij de varkens!

Wij hebben Hampshire downs. Dit jaar veel last gehad van maden. Zelfs bij een lam die nog kort in zijn wol zat en gecoupeerd was. De andere keer bij een ooi die nog geschoren moest worden (lange staart). Maar aangezien wij de schapen 2x op een dag voeren/checken ben je er snel bij en kunnen ze geen schade aanrichten. Jaar ervoor geen problemen ermee gehad. Onze buurman had het ook bij zijn Texelaars dus ik denk dat de omstandigheden voor die vliegen toen erg goed zijn geweest. Dit jaar sowieso veel gedoe gehad met de schapen. 2 nieuwe dieren gekocht en we hebben gelijk wormen en rotkreupel. Nu alles weer fit gelukkig :)

Oh zeep maken ben ik ook benieuwd naar! Zie het ook vaak op instagram en ziet er altijd zo prachtig uit!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:30

Er zijn veel DIY filmpjes voor zeep te vinden. Omdat ik altijd maceraten heb, wilde ik kruidenzepen maken. Dat lukt nu. Zelfs een shampoobar. Ik heb heel erg lopen experimenteren wat ik de beste vetverhoudingen vond. Een goede start is http://zeep.vanderleden.com

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:50

Dank voor je antwoord moonfight! Schapen zijn sowieso wel een werk denk ik. Vind ik juist erg leuk om daar mee bezig te zijn. Hebben jullie een bewuste keuze voor schapen? En waarom de Hampshires?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 22:34

Ik vind schapen in de dagelijkse verzorging juist minder tijd kosten(dan het meeste vee). Hangt ook een beetje af van hoe je ze wilt houden. Wij verplaatsen ze 2x per week. Normaal gesproken voeren we ze dan niet bij. Maar we controleren ze wel altijd even als we de andere dieren voeren. Periodiek moet je wel bekappen en scheren. Bij Hampshires ook wel de ogen bijknippen. Ontwormen hoeven wij in principe niet vanwege het verplaatsen.

Ten eerste vind ik Hampshires gewoon erg mooi en vriendelijk. Daarnaast zijn ze goed extensief te houden en kunnen ze ook goed buiten blijven met aflammeren (als je niet heel vroeg lammeren hebt). Ook zijn de ramlammeren goed af te mesten op melk en daarna gras.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:58

Antheman schreef:
Er zijn veel DIY filmpjes voor zeep te vinden. Omdat ik altijd maceraten heb, wilde ik kruidenzepen maken. Dat lukt nu. Zelfs een shampoobar. Ik heb heel erg lopen experimenteren wat ik de beste vetverhoudingen vond. Een goede start is http://zeep.vanderleden.com


Leuk! De diy filmpjes ken ik, maar vind ze vaak wat chemisch (niet de goede bewoording, maar als in de zin van: ik weet niet of ze zo bevorderlijk zijn voor de huid). Zal eens beter gaan zoeken naar fijnere verzorgende recepten. :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 14:39

Van de week 3 muskuseenden opgehaald als nieuwe toevoeging. Ze mogen straks lekker over het erf scharrelen. Hopelijk leggen ze nog wat eitjes en als ze wat jongen uitbroeden is dat mooi meegenomen. Iemand ervaring met (muskus)eenden?

Onze zeug is weer terug van de beer dus we verwachten (als alles goed is) eind maart biggetjes :D

Is er hier iemand die zelf bacon gemaakt heeft (zouten en roken) van buikspek die kan vertellen hoe ze dat gedaan hebben? Wij willen het binnenkort proberen en alle ervaringen zijn welkom!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:57

Wij hebben even twee aanloopmuskuseenden gehad, waarschijnlijk gedumpt. Ik vond ze erg gemoedelijk en gezellig, maar helaas zijn het niet de meest behendige dieren, dus het mannetje verdween al snel, waarschijnlijk ten prooi gevallen aan een vos. :( Voor het overgebleven vrouwtje hebben we toen maar een mooi plekje elders gezocht.

Voor je vraag over het bereiden van bacon kan ik je het moestuinforum aanraden, vooral dit gedeelte. Jorieke123 heeft daar heel veel geschreven over het bereiden van allerlei producten van hun eigen varkens.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 15:17

Wij sluiten snachts ook altijd wel al ons pluimvee op, gok dat we anders ook niet veel overhouden. Wij hebben ze ook genomen omdat ze zo gezellig op het erf zijn. :)

Ik was haar berichten inderdaad al eerder tegengekomen. Maar zal nog eens nalezen wat ze over bacon te zeggen heeft :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:27

Als wij wat verder zijn wil ik ooit ook nog wel een rookoven maken. Er zijn verschillende technieken met daarbij verschillende modellen "oven". Zoiets bijvoorbeeld voor worsten etc.
Afbeelding

Afbeelding

Of een omgebouwde koelkast voor bacon etc.
De vraag is dan, wil je warm of "koud" roken

We hebben in een van onze schuren (ooit huis geweest) nog een grote schouw die men vroeger gebruikt heeft om in te roken (het begin van de schoorsteen is daar veel hoger en er zitten nog verschillende haken etc in de muur).

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:35

Net twee gerookte schapenbouten opgehaals bij een boerin de omgeving. Van ons eigen vee, heeft hij voor ons koudgerookt. Tradtioneel kersteten.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:36

Een rookoven, ja, dat zou ik ook graag willen. Maar voorlopig handen vol aan de "gewone" dingen.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:53

Een tip: in de editie van ik dacht november van landleven staat een heel artikel over rookovens. Hoe je deze zelf moet maken en allemaal recepten en tips.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 15:59

Maaike_Melis schreef:
Een tip: in de editie van ik dacht november van landleven staat een heel artikel over rookovens. Hoe je deze zelf moet maken en allemaal recepten en tips.


Klopt! Wij hebben van Sinterklaas <:) een mooie rookoven gehad. Ik lees op internet verschillende berichten over warm of koud roken van bacon. Ik krijg het idee dat het niet zoveel uitmaakt. Bij koud roken gaar je het vlees natuurlijk niet en voeg je alleen een rooksmaak toe. Maar als je de bacon daarna bakt in een pan dan moet dat geen probleem zijn.

Afgelopen weekend gerookte kalkoenfilet van onze eigen dieren op. Vrienden van ons hadden deze warm gerookt in een rookpan. Ga zeker ook kip roken nu we onze eigen rookoven hebben. :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 16:00

Kuggur schreef:
Net twee gerookte schapenbouten opgehaals bij een boerin de omgeving. Van ons eigen vee, heeft hij voor ons koudgerookt. Tradtioneel kersteten.

Zo dat klinkt ook goed! Die bereid je daarna als gewone lamsbout?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:28

Hier wordt zulk rookvlees meest gekookt. Is nu ook modern het langer te roken en te laten hangen, dat wordt dan rauw gegeten, vaak als vooorgerecht, héél lekker.
Dit is overigens van jaarling hamels ( zijn bij slacht ongeveer anderhalf jaar oud). Ongewoon veel lammeren die vorig jaar pas na slachttijd van de berg kwamen, we hebben de rammen daarvan gecastreerd, 5 stuks, en dit jaar geslacht. Het is het voordeligst die naar huis te nemen en zelf te eten. Imo ook lekkerder dan lam, sterker van smaak. We eten dit seizoen dus geen lamsvlees.
Meeste daarvan vriezen we in, gehakt en als goulashvlees, hele bouten en ruggen. Dat wordt gewoon gebraden, grote stukken in de oven.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:37

Kastanjezeep
Afbeelding