Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:02

Geniet van je vakantie! En wijsheid gewenst met alle plannen.

Ik heb hier mijn voorgekweekt spul naar buiten gegooid (paprika's, pepers, aubergine), het weer is heerlijk. Fruit gaat zo-zo, appels en stoofperen gaan heel goed, kersen ook redelijk (voor het eerst), maar de perzik en abrikoos blijft lastig. Abrikoos heeft denk ik ook nog een jaar extra nodig om goed te gaan geven, is wel een stevige boom.
Mijn druiven lijken toch de verplanting niet te hebben overleefd. Toch een redelijk bedrag voor betaald dus erg jammer.

Moestuin... tja... ik heb mijn zaad nog niet :/ dus naast wat ik wel heb voor kunnen kweken heb ik verder nog lege bakken. Goede les voor volgend jaar, echt al in december/januari alles bestellen. Wel heel jammer, ik hoop op een warme, lange zomer.

Mijn broedse kip zit nu op 3 weken. Ik vond vandaag een heel mooi af kuiken. Maar dood, lijkt kapot gepikt in het hoofd. Zo jammer. Ik heb nu een camera opgehangen zodat ik kan zien wat ze doet als er kuikens uitkomen. Ik hoop niet dat ze ze allemaal kapot pikt...

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:24

Oh heb jij wel fruit in de bomen? Geluksvogel! :P Hier bloeide de boel toen het klotenweer was en er dus niets vloog om de bomen te bevruchten, dus geen fruit dit jaar gok ik. :( Nog niets aan vruchtbeginsels te vinden. Zonde, want zeker de elstar zat zo vol met bloesem dat je de boom niet meer zag. :P


Hier wat parelhoenkuikens op marktplaats staan en straks de acht weken oude Poule de Bresse ook nog even op de foto en er op. Weinig animo helaas. Nou ja, anders gaan ze gewoon in de pan in de herfst. Gaat sowieso enorme opruiming in het aantal vogels komen, maar kiezen welke mogen blijven is moeilijk... Voederkosten zijn alleen echt veel te hoog, dat kan zo niet meer.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:25

Oh nou julius_juut, als ik nog in NL woonde kwam ik je bresse kipjes zo halen!

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:32

@century: waar heb je besteld, vreeken? Die zijn echt enorm traag altijd. Bij zaden-en-zo zijn ze bij mij altijd snel geweest, en kleine hoeveelheden, dus gemakkelijk nog voor dit seizoen wat bij te bestellen eventueel (al zou ik voor de zekerheid even checken hoe de levertijd nu is).

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:23

Hier inderdaad wel fruit gelukkig!
Waar woon je ook alweer Julius?

Ik heb inderdaad bij Vreeken besteld, maar had niet verwacht dat het zo lang zou duren. Begin maart besteld namelijk en de tijd die er toen voor stond op de site is al lang voorbij. Een tijdje terug heb ik ze nog gemaild, toen hebben ze me een indicatie gegeven maar die is ook al weer ruim voorbij... maar ik wil liever niet nog nieuwe bestellen ergens anders met het risico dat het oude er morgen is, zeg maar.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:42

Jammer Century!

Wij hebben vandaag de honingbessen geoogst, 5! Bessen :+ maar zijn nog erg kleine struikjes dus mag niet klagen.

Aalbes gaat goed, maar vrees dat er niks over is als ze rood worden. Met de dag hangen er minder aan.

Verder doet alles het goed behalve de erwten (die blijven klein en worden afgevreten, wat raar is, want mijn sla heeft geen probleem met slakken) en de rode kool.

En wij hebben zelfs appelen aan de boom niet verwacht, want is pas het tweede jaar dat ik de bomen heb

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:10

JudithO schreef:
Oh nou julius_juut, als ik nog in NL woonde kwam ik je bresse kipjes zo halen!


Ja dat is ietsjes te ver om een paar kippen te halen. :P



Century schreef:
Hier inderdaad wel fruit gelukkig!
Waar woon je ook alweer Julius?

Ik heb inderdaad bij Vreeken besteld, maar had niet verwacht dat het zo lang zou duren. Begin maart besteld namelijk en de tijd die er toen voor stond op de site is al lang voorbij. Een tijdje terug heb ik ze nog gemaild, toen hebben ze me een indicatie gegeven maar die is ook al weer ruim voorbij... maar ik wil liever niet nog nieuwe bestellen ergens anders met het risico dat het oude er morgen is, zeg maar.


Ik zit zo'n beetje op het kruispunt van Groningen/Friesland?Drenthe. :) Vrij hoog in het land dus.

En kan je niet gewoon die bestelling bij Vreeken annuleren (lijkt me wel dat je dan in je recht staat met leveringen die steeds weer niet aankomen) en elders halen waar ze wel leveren? Het is bijna de langste dag, dan moet je het toch wel in de grond hebben allemaal. -O-


Wat een verschrikkelijk nette tuin Veriye! Wauw!

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:26

Ah dat is voor mij ook net iets te ver, dan haal ik ze liever in de buurt als mijn eigen kuikens niets worden.
Annuleren nu voelt ook jammer, ik zie wel wat het wordt allemaal. Volgend jaar doen we het anders ;)

Veriye, dat ziet er goed uit!

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 00:14

De aalbessen verdwijnen zelfs van mijn balkon wat afgezet is met katten net. Op de moestuin heb ik weer de aalbessen tipi's opgezet.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:11

Wat zijn aalbes tipi's? :+

Dit jaar vind ik het nog niet zo erg. Struikjes zijn nog klein en hebben zowieso maar paar bessen eraan hangen.
Maar voor volgend jaar misschien interessant.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:08

Nou, vandaag even wat stress hier. Weer een dood kuiken vannacht. En naar mate de dag vorderde zag ik op een bepaald moment de hen een ei heel wild pakken en kapot pikken. Ik ben gelijk naar het hok gerend en heb het ei eruit gehaald. Kuiken leeft nog en is zelfstandig uit het ei gekropen. Toen ik hem/haar nog wilde introduceren bij de hen werd hij/zij ruw in de rug gepikt. Hen snapt kuikens dus niet... en is waarschijnlijk de oorzaak van de dood van twee gezonde kuikens...
Beestje zit nu hier binnen onder een warmtelamp die ik gelijk bij de winkel heb gehaald. Ik hoop dat de overige eieren (3 van de 5 lijken bevrucht nog) nog uit willen komen... die liggen erbij.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:21

Hier ook bokt moe...

Aardbeien beginnen eindelijk te groeien, hopelijk na het weekend de eerste rode. 3 weken later als vorig jaar. Wel veel bloesem dus de opbrengst zal hopelijk goed zijn. Volgende week gaan we naar Frankrijk, onderzoek en vakantie.

Appels en peren zijn aan het groeien, net als framboos. De rest zie ik nog niet zo komen. Maar wel bloemen in de grootste paw paw gezien, dus ik heb hoop!

Geen kuikens hier, ik ga zo de kip eraf halen en de rest van de eieren weg gooien en het hok schoonmaken vanavond.

Moonfight, heb je toevallig ook donkere muskuseenden? Ik wil graag nog een man erbij hebben, we hebben nu 2 vrouwtjes en ik vind dat groene zo mooi.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:35

Prairy schreef:
Hier ook bokt moe...

Zal vast door het mooie weer en druk bezig op de moestuin zijn. ;)

Hopelijk vergeet ik zo niet om foto te maken van de tipi's. Maar iets met slaapgebrek en de 2 volwassen katten die eerst super waren is nu ruzie (= nu 2de keer). Maar in ieder geval besloten dat met moeder poes niet meer gefokt gaat worden. Nu kijken welk kitten betreffende karakter het beste is om te houden, want met karakter (hormonenbom) moeders wil je liever niet verder mee fokken. :=

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 17:59

Prairy schreef:
Hier ook bokt moe...

Aardbeien beginnen eindelijk te groeien, hopelijk na het weekend de eerste rode. 3 weken later als vorig jaar. Wel veel bloesem dus de opbrengst zal hopelijk goed zijn. Volgende week gaan we naar Frankrijk, onderzoek en vakantie.

Appels en peren zijn aan het groeien, net als framboos. De rest zie ik nog niet zo komen. Maar wel bloemen in de grootste paw paw gezien, dus ik heb hoop!

Geen kuikens hier, ik ga zo de kip eraf halen en de rest van de eieren weg gooien en het hok schoonmaken vanavond.

Moonfight, heb je toevallig ook donkere muskuseenden? Ik wil graag nog een man erbij hebben, we hebben nu 2 vrouwtjes en ik vind dat groene zo mooi.

Ja heb ik, er zit nu nog een eend op eitjes, zal ik laten weten als daar nog een donkere man met keverglans tussen zit?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:07

Hier gewoon in z’n algemeen moe :')

Wij hebben/hadden twee broedse hennen maar degene die al het laatste zit zie ik er te vaak naast staan en nog maar weinig in ‘broedhouding’ zitten dus denk dat dat niets meer word. Die andere zit wel heel trouw.

Prairy schreef:
Hier ook bokt moe...

Aardbeien beginnen eindelijk te groeien, hopelijk na het weekend de eerste rode. 3 weken later als vorig jaar. Wel veel bloesem dus de opbrengst zal hopelijk goed zijn. Volgende week gaan we naar Frankrijk, onderzoek en vakantie.




Veel succes en plezier in Frankrijk Prairy. En mocht je in de buurt zijn ben je uiteraard van harte welkom.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:49

Hier even heel beperkt internet en heel druk gehad. Had ik eindelijk alles weer op orde, is mijn mooie broedmachine gesneuveld (garantie ga ik vanuit, hij is nog geen 2 maanden oud) terwijl ik er net 60 kwarteleitjes in had gelegd. Ik heb hem zo lang mogelijk laten pruttelen, want nu kon ik de eitjes overleggen in de uitkomstmachine.
Van afgelopen broed zijn 24 kuikens uitgekomen van 32 eieren, waarvan 2 onbevrucht bleken.

Eergisteren een heftig ongeluk gezien, dat brak ook nogal in, maar waar het gebeurde ben ik nu voor de 4e keer gaan wandelen en ik voelde de laatste keer geen weerzin meer om daar heen te gaan (goed, een rugzak van 10kg en al 6km in de benen hebben zitten terwijl je fiets aan dat kruispunt geparkeerd staat, helpt daar wel bij). De tactiek om er dus zo snel mogelijk en zo veel mogelijk heen te gaan lijkt dus te helpen (categorie 'ben je van je paard gevallen? Direct weer opstappen, al is het alleen maar stappen.').

Vandaag de kuikens op marktplaats gezet, eens kijken hoe ze ongesekst verkopen voor 5€/stuk. Met 8€/stuk gingen ze niet hard genoeg.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:48

Moonfight schreef:
Prairy schreef:
Hier ook bokt moe...

Aardbeien beginnen eindelijk te groeien, hopelijk na het weekend de eerste rode. 3 weken later als vorig jaar. Wel veel bloesem dus de opbrengst zal hopelijk goed zijn. Volgende week gaan we naar Frankrijk, onderzoek en vakantie.

Appels en peren zijn aan het groeien, net als framboos. De rest zie ik nog niet zo komen. Maar wel bloemen in de grootste paw paw gezien, dus ik heb hoop!

Geen kuikens hier, ik ga zo de kip eraf halen en de rest van de eieren weg gooien en het hok schoonmaken vanavond.

Moonfight, heb je toevallig ook donkere muskuseenden? Ik wil graag nog een man erbij hebben, we hebben nu 2 vrouwtjes en ik vind dat groene zo mooi.

Ja heb ik, er zit nu nog een eend op eitjes, zal ik laten weten als daar nog een donkere man met keverglans tussen zit?


Ja graag :)

Lizy, welk dorpje zitten jullie in de buurt? Dan kijk ik even hoe ver het ongeveer rijden is.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 14:37

Veel plezier vast in Frankrijk! Eendenkuikens zijn gister uitgekomen. Nu afwachten wat voor kleurtjes ze straks hebben :)

Hier de laatste loodjes van de zwangerschap. Doe nog een poging om alles uit te planten in de moestuin voordat de baby geboren word. Maar met dit weer gaat het erg traag :+

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:17

Afbeelding
Afbeelding
Mijn tipi's.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:22

Oohhhh schattig!!! Die tipi's

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:20

sterkte met je laatste loodjes Moonfight! met dit warme weer is het extra afzien.

veel succes in frankrijk Prairy! ik volg je emigratietopic en ben heel benieuwd waar jullie gaan uitkomen.

mooie tipi's marcella!

Ik zag dat ik ook mijn best moet gaan doen om de kersen te beschermen, er zitten er redelijk veel aan, (2e jaar dat de boompjes er staan).

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:20

Sterkte Moonfight!
Succes Prairy, ik ben heel benieuwd waar je op uitkomt.
Leuk om te zien Marcella, is dat tegen vogels?

Ik heb hier uiteindelijk twee Orpingtontjes uitgebroed gekregen. Helaas verder dode kuikens en onbevruchte eieren.
Ik ga nu Poule de Bresse haankuikens erbij halen, die gaan dan tzt naar de slacht. Iemand daar ervaring mee? Dit wordt voor mij de eerste keer en alle tips zijn welkom :)
Ik vraag me met name af of het goed gaat met iets oudere kuikens en mijn paar-dagen-oud kuikens, of dat ik ze gescheiden moet houden voorlopig. Verder of de hanen bij de andere kippen kunnen lopen tot hun slachtleeftijd en of ik me druk moet maken met dat ze op een bepaald moment over de omheining kunnen vliegen. En alle andere tips zijn welkom natuurlijk!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:54

Ze zullen waarschijnlijk wel dominanter zijn als ze ouder zijn.
Bij ons was de bresse niet vliegerig. Er was altijd maar 1 hen die eruit kwam, de rest bleef altijd braaf zitten. Ik heb de slachtkippen wel altijd bij de rest gehad, behalve de ross. Die worden toch niet zo oud dus daar had ik een tijdelijke ren voor gemaakt.
Verder de bresse hanen niet later slachten dan op 26 weken. En niet al op 8 weken want dan zit er nog niet veel aan ;)

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:28

Tegen vogels en kippen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 11:23

Century schreef:
Sterkte Moonfight!
Succes Prairy, ik ben heel benieuwd waar je op uitkomt.
Leuk om te zien Marcella, is dat tegen vogels?

Ik heb hier uiteindelijk twee Orpingtontjes uitgebroed gekregen. Helaas verder dode kuikens en onbevruchte eieren.
Ik ga nu Poule de Bresse haankuikens erbij halen, die gaan dan tzt naar de slacht. Iemand daar ervaring mee? Dit wordt voor mij de eerste keer en alle tips zijn welkom :)
Ik vraag me met name af of het goed gaat met iets oudere kuikens en mijn paar-dagen-oud kuikens, of dat ik ze gescheiden moet houden voorlopig. Verder of de hanen bij de andere kippen kunnen lopen tot hun slachtleeftijd en of ik me druk moet maken met dat ze op een bepaald moment over de omheining kunnen vliegen. En alle andere tips zijn welkom natuurlijk!

Ik zet hier kuikens bij elkaar zolang ze niet meer dan 2 weken verschillen