Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:03

Wat een leuk topic, oke ik kom na 29 pagina's binnenvallen.
Volgende week zijn we eindelijk officieel eigenaar van ons huisje op Curacao met zo'n 8000m2 grond en de mogelijkhied om 5 ha bij te huren.
We hebben net onze permaculture plannen weer uit de kast gehaalt en willen zo snel mogelijk beginnen met het aanleggen van swales. het laten slaan van een deepwell en het aanpassen van het kavel. Daarnaast het huis verbouwen naar een zo'n ecologisch mogelijk mogelijk binnen het budget (oke we moeten nog even bedenken wat het budget is).

Quest Arabians performance breeding based on the crabbet bloodlines.


Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:14

Op Curaçao zul je wel hele andere dingen kunnen verbouwen dan hier, kiwi's, meloenen, citroenen :D
En er word ook meer geit gegeten toch?

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:17

Elise_0o schreef:
Op Curaçao zul je wel hele andere dingen kunnen verbouwen dan hier, kiwi's, meloenen, citroenen :D
En er word ook meer geit gegeten toch?

Sommige dingen doen het over te wereld goed. Mijn boerenkool blijft maar doorgaan, van 1 plant kunnen wij wekelijks (2 volwassen, 3 kleine kids) stampot eten. Maar dingen die een koude nacht nodig hebben (aardbeien) is wel weer erg lastig.

Ja geit wordt veel gegeten, maar die wil ik alleen voor de melk, pluimvee en varkentjes mogen voor het vleeszorgen.

Quest Arabians performance breeding based on the crabbet bloodlines.

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:31

Wij hebben van de week sla, tomaten, watermeloen, wortels en broccoli geplant! Staat hier nu in bakken in de vensterbank...

Moet nog even bedenken hoe ik mijn groentetuin ga doen. Had van de week met dochter Peter Rabbit gekeken in de bios, en wil eigenlijk wel zoiets als mr. McGregors tuin aanleggen, wow! Was echt zo mooi <3

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:40

Gaaf Moonfight dat jullie biggen krijgen! Ben heel benieuwd hoe 't gaat. Wij hoorde overal dat 't lastig is om ze allemaal levend te houden.

Goed plan Elise! Wat zou je er allemaal in terug willen zien? Verschillende onderwerpen als moestuin, bomen, vee, verwerking etc.? Ik merk ook dat 't soms erg lastig is om informatie te vinden. Ik ben zelf 'gek' op 't verwerken van al onze eigen producten, maar op internet is er amper iets te vinden. Ons boekenassortiment breidt zich echter gestaag uit en daar heb ik echt veel aan :j

Zo leuk dat het zaaiseizoen/de lente weer is begonnen! Wij moeten nog steeds een kas opbouwen, in huis heb ik geen goede zaaiplek -O- Of het moet midden op 't aanrecht staan.

Afgelopen weekend trouwens een heel klein stukje van onze eigen gedroogde worst geproefd, erg lekker! Wel meteen wat verbeter puntjes voor de volgende keer, maar zo blijft 't leuk :D

https://goo.gl/images/wmyve8
Heb Peter Rabbit Garden gegoogled en kwam dit tegen, heel gaaf! Beetje Engelse Cottage stijl.

/

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:59

Weten jullie of 't mogelijk is om op postcode/huisnummer een UBN nummer te zoeken? Ik wil onze ram overschrijven naar de nieuwe eigenaar, maar weet zijn UBN niet. Vragen kan uiteraard ook, maar dacht dat het ook mogelijk was om het zo te achterhalen.

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 20:03

Leuk idee Elise! Ik wil er wel aan mee werken :)

Waarom zou het moeilijk zijn om biggen in leven te houden Lieke?

Volgens mij kan je dat niet ergens zo vinden Lieke. Denk dat vragen makelijker is.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:24

Je kunt alleen op UBN zoeken, niet op adres.

Ik zat te denken aan adressen en ervaringen, niet aan dingen die je in een boek kunt vinden haha

Ik zal beginnen met de slachthuizen/slagers en verkooppunten waar wij mee te maken hebben.

Cooymans vlees in Den Dungen, doet runderen, varkens, schapen en geiten, slachten en uitbenen kost 95 euro per varken.
Pluspunten zijn, klein bedrijf, werken veel met particulieren, goedkoop. Nadelen zijn, erg weinig mogelijk qua uitbenen, niet super mooi gesneden vlees.

Jonkers in Est, doet runderen, varkens, schapen en geiten, slachten kost 1,50 euro de kilo en uitbenen ligt er aan wat je allemaal wilt.
Pluspunten: Familie bedrijf met eigen slagerij, doet veel biologisch, vrij veel mogelijk qua verwerken van vlees.
Minpunten: Niet alles word mooi gesneden.

Vleeshandel Willems in Druten, doet varken en runderen, slachten kost 45 euro.
Voordelen: Nieuw bedrijf, werken netjes.
Nadelen: Nog geen.

Keurslager Dekkers in Druten, doet alles, prijs ligt eraan wat je wilt qua het verwerken van het vlees.
Pluspunten: snijd het vlees super mooi, verpakt en labelt het, kan het verwerken waarin je het wilt.
Minpunten: Nog geen.

De walnoothoeveelheid(n) in Hoeven, doet pluimvee, kosten vanaf 4,25 per kip.
Pluspunten: Erg vriendelijke mensen, winkel en slachterij aan huis, werken netjes en bekwaam.
Nadelen: Mag vaak niet slachten voor particulieren ivm vogelgriep.

Wij kopen ons diervoeder in bij:
Namen in Velddriel.
Heeft voor alle dieren iets en is zeer goedkoop.

Vos in Nederhemert, familiebedrijf, heeft zelf in het vee gezeten, dus heeft verstand van wat hij zegt.

Agriwebshop, de Leeuw, Maasbommel, ook een familiebedrijf, bezorgen thuis en het kan via de website worden besteld.

Cranenbroek, verschillende vestigingen, zeer goedkoop!

Zo, dat was mijn eerste deel :p

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 05:41

Elise, aan de adressen te zien zit jij bij mij in de buurt :) koop jij ook hooi in? Zo ja waar? Wij verhuizen volgende maand en ik heb nog geen adres voor hooi/stro.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:27

Ik woon in Velddriel en we halen ons hooi bij iemand in Ammerzoden. Heb ook nog een adres bij iemand in Hedel.
Is gewoon bij mensen thuis die wat land hebben.
Stro gebruik ik niet super veel, dus dat laat ik thuis bezorgen door Agriwebshop of haal ik bij Vos in Nederhemert.
Waar ga je heen verhuizen?

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:34

West Maas en Waal :) Ik zag wel dat er een fouragehandel in de buurt is. Zal eens bellen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:39

Selka schreef:
West Maas en Waal :) Ik zag wel dat er een fouragehandel in de buurt is. Zal eens bellen.


Dirks fourage zit in Beneden Leeuwen, erg aardige vent en heeft veel verschillende voeders en stro enz.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:57

Misschien ook handig om adressen met fokberen/stieren/bokken/rammen erbij te zetten?

Dat is ook best lastig te vinden?

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:42

Moonfight: ik hoor altijd veel over doodliggen.

Fokberen/stieren/rammen zou ik zeker fijn vinden Elise!
Afgelopen jaar hebben wij via-via een eigen dekram gekocht en later weer verkocht aan een buurman. (175,- inkoop, 150,- verkocht). Komend jaar willen we misschien wel een ram 'huren'.

Qua slachthuis zijn wij tot op heden 3x naar Twan Ras in Soerendonk geweest. Niet de goedkoopste, maar wel erg netjes gesneden, verpakt en goede 'ondersteuning'. Alles wat je wilt kunnen ze voor je snijden/maken. De eerste keer slachten zijn wij bij het uitsnijden geweest en hebben we meegeholpen. Ongelofelijk veel geleerd van die mensen en ook nog eens erg gezellig!
Kost ons ongeveer 150,- per keer. Als het varken boven de 100kg is betaal je iets meer per kg vlees en dat waren onze varkens allemaal.
Twan Ras doet varkens en koeien (ook waterbuffels volgens mij). Brengen is op zondagochtend op een hele nette en correcte manier.

Onze schapen/lammeren gaan in september/oktober naar het slachthuis, daar moeten we nog een goed adres voor vinden.

Voor al ons voer en alle tuinzaden komen wij bij de plaatselijke vis- en dierenwinkel. Hij besteld alles wat niet standaard in zijn assortiment zit specifiek voor ons. Altijd fijn om daar te komen, hij denkt altijd goed mee en nette service.

Qua hooi zijn wij nog wel zoekende naar een goed adres. Eerst bij particulieren gehaald, maar daar zaten teveel harde stengels in. Nu halen we het bij de fouragehandel a 7,- per pakje. Vrij duur, maar over 't algemeen goede kwaliteit.

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 16:25

Is er iemand die daarvoor dan een opzetje wil maken?

Wat voor schapen hebben jullie eigenlijk Lieke? Wij kopen ook een ram, de vorige ging na het dekken naar de slager. Deze mag nog een jaar over lopen.

Doodliggen van biggen hangt af van je zeug (die van ons is er erg voorzichtig mee, die van Elise ook) en je kraamstal. Ik denk dat een zeug die geen stress heeft en genoeg ruimte echt niet zomaar haar biggen doodligt.

We hebben ook weer kalkoenkuikens besteld :) En de eerste kippenkuikens zijn gister uit het ei gekropen bij ons

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:40

Ik wil best een opzetje voor zo'n bestand maken, maar mijzelf kennende kan 't dan nog best 2 weken duren voor er iets is :+

Wij hebben Bonte Schapen. Toevallig iemand hier in de buurt die er fanatiek mee fokt en dus een ram te koop had.

Waar bestel je kalkoenkuikens? Wil er ook graag weer aan beginnen in 't voorjaar!
Helaas geen haan op dit moment, dus ook geen kippenkuikens.

Elise, zag op Instagram je eierproject. Ben heel benieuwd hoe dat verloopt! Zou toch mooi zijn als er uitkomen

/

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:18


"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:25

Ziet er goed uit, ik zal zsm mijn deel er in zetten!

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 18:18


Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:56

Bedankt Elise!

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:14

Dankje Moonfight! Helaas een beetje ver weg voor ons.

Gister overdag een tweeling geboren van 1 ooi. 's avonds nog een drieling bij een andere ooi (2 moeten helpen, 1 kwam zelf). Helaas accepteren ze de lammeren lastig. Allebei accepteren ze 1 lam goed, de rest veel minder. Ik zit nu flink te balen op m'n werk, hopelijk wat eerder naar huis straks om met de fles te gaan voeren.

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 09:43

Ja daar was ik al bang voor Lieke!

Oh wat lastig Lieke... Hoop dat dat nog goed komt! Hebben ze ze wel schoongelikt? Of gelijk vanaf het begin al niet zo geïnteresseerd?

Hoop dat wij ook nog wel wat lammeren mogen verwachten bij onze schapen, maar verwacht wat later in het jaar. Nieuwe ram, dus die moet zich nog bewijzen en 2 van de 3 ooien ook nog niet drachtig gehad. Vind het ook moeilijk om in te schatten of ze drachtig zijn als ze zo dik in de wol zitten.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:28

Eentje was helemaal niet schoongelikt, maar is zo brutaal dat hij toch wel wat te drinken krijgt. Gelukkig.
De rest is allemaal schoongelikt.

Bij ons zag je echt heel erg goed dat ze dragend waren. Vooral die met de drieling, was echt al weken aan 't puffen en steunen als ze rond waggelde. Maar jullie hebben natuurlijk ook weer een heel ander ras.
Hebben jullie de ram nu nog en staat hij er nog gewoon bij?

/

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:38

Hierbij trouwens het nieuwe grut van gister <3 Moeders stonden d'r wel allebei goed bij.
Afbeelding

En de kippenren die we onlangs gemaakt hebben. Heeft al weer verbeterpuntjes :+
Afbeelding

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 10:51

Wauw wat een kinders <3

Vorig jaar hadden we 1 ooi drachtig van de 2. Maar die had een eenling en die beviel voor het scheren. De tweede ooi twijfelde ik over maar kwam wel vrij vatsig onder de wol vandaan. Haar uier zwelde ook wat. Maar toch niet drachtig. Gok dat haar uier zwelde omdat het lam af en toe probeerde te drinken bij haar.

Ram loopt er nu ook bij. Begin herfst met een dekblok, hij dekte toen wel maar twijfel of hij er goed bij kon. Hij was nog best jong. Toen we alle kleurtjes gehad hadden het dekblok afgelaten. Het harnas zat ook voor geen meter. En ik wist zeker dat ze niet in de eerste 3 maanden van het jaar zouden aflammeren. Dus tegen de tijd dat ze moeten/zouden moeten is het al beter weer en kunnen ze lekker buiten blijven lopen. En nu is het maar afwachten...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, Ann_Pam, Celiien, ChanelR, ComscoreBot, Condor, Dido2316, egnie, fro, haasje20, joyce83, Julimy, Kairos, kosseh, LiDi, lotte_dl, MarJon, mokkaboon, Mrskiwi, Nikkii026, Nonnetje18, pjer, posje, purny, rocky_1995, Rose94, Rupser, Saartjuh_b, sandra1312, Sanet, Tatjanaa, tiwi1969, wemkelover, WendyKtH, xAlice, XxxAnouk98 en 80 bezoekers