Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:32

Iemand die ooit al geit heeft gegeten? Is er veel smaakverschil tussen een geit en een schaap?


Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:26

Ik ben ook wel benieuwd! Wil het binnenkort eens proberen bij www.koopeengeit.nl. Zeker als ik in de toekomst geitjes zou willen houden is het interessant om te weten of ze ook goed smaken.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:10

Hier is mijn vriend geen fan van lam. Hij eet het wel maar liever niet. Dus wij gaan hier geit proberen :)

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:35

Wij hebben nu 2 keer een eigen bokje laten slachten en het vlees is minder sterk van smaak dan lamsvlees.
Zolang ik mijn man niet vertel dat het geit is dan vind hij het lekker, zeg ik dat het geit is, dan vind hij het niets :')

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:51

Wij hebben ooit geitenburgers op. Waren erg lekker, maar ik vermoed dat ze zo gekruid waren dat ik nu nog niet echt puur geitenvlees heb geproefd. Durf er dus ook niks zinnigs over te zeggen.

Mijn vriend is ook echt niet van lamsvlees. Desondanks toch gekozen voor schapen (geiten zijn zo'n uitbrekers...). Afgelopen zomer onze lammeren van maart laten slachten. Erg lekker vlees, absoluut geen overtuigende lamssmaak! Heel anders als wat je in de supermarkt koopt, daar komt de geur je al bij tegenmoet zodra je 't pakje open maakt. Ons vlees heeft die geur niet, maar is wel heel zacht.
We vermoeden dat het komt doordat onze lammeren enkel op gras en melk groot zijn geworden en nooit op stal hebben gestaan. Maar zeker weten doen we het niet...
Gelukkig voor mij lust mijn vriend dit dus wel, anders had ik erg veel vlees te eten in m'n eentje :Y)

/

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 14:40

Ik heb geitenvlees op van Elise, was lekker! Minder sterk dan lamsvlees. En super zacht.

Wij brengen binnenkort een volwassen ooi naar de slager, ben erg benieuwd hoe dat smaakt.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:17

Iemand ervaring met het schoon houden van een inloopstal voor koeien?
Zit er echt over na te denken om 2 bedden voor de dames aan het schaffen, want het zijn zulke viezerikken!
De planning was om alleen de drollen en natte plekken stro weg te halen, maar ik kan nu 1 a 2 keer per dag heel de stal leeg trekken en er een nieuwe baal stro in gooien.
Ze poepen en plassen overal en zelfs terwijl ze staan te eten -O-

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:30

Goedemiddag , ik lees hier vol belangstelling al een tijdje mee.

Helaas gaan onze projecten regelmatig niet zo voorspoedig als gedacht.
Lees : moeder konijn en kinderen breken uit en vreten de moestuin leeg :')

We zijn nog aan het puzzelen over schapen en/of geiten houden .

Heeft er hier iemand ervaring/ tips betreffende het opkweken en slachten van eenden?

Alvast bedankt.

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear'

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 17:26

Hoi Kaatje,

Wij hebben dit jaar muskuseenden gefokt en geslacht. Wat wil je specifiek weten?

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:54

Eigenlijk de slacht Moonfight.
We zitten er nogal tegenaan te hikken -O-


Plus, bij een kip halen we er het vel af.
Eend schijnt altijd op het vel gebakken te moeten worden , allemaal recepten gevonden met vel.
Moeten ze echt geplukt?

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear'

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:03

Je kan dan overwegen een schietmasker te kopen. Heb ik nu ook, en werkt wel mooi. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:27

Kaatje schreef:
Eigenlijk de slacht Moonfight.
We zitten er nogal tegenaan te hikken -O-


Plus, bij een kip halen we er het vel af.
Eend schijnt altijd op het vel gebakken te moeten worden , allemaal recepten gevonden met vel.
Moeten ze echt geplukt?

Eend schijnt zonder vel nogal uit te drogen met bakken/braden. Aan de andere kant is eendendons wel mooi zacht voor bv kussenvulling al heb je daar aardig wat eenden voor nodig.

Zit zelf tegen het slachten van 1-2 kippen (incl. haan ivm te groot voor de jonge hennen) aan te hikken. Zit eigenlijk nu naar zo'n trechter te kijken, samen met een overmaatse snoei/heggeschaar, want bij de kwartels was knippen eigenlijk ook wel handig alleen ik denk dat die schaar te kort komt voor een kippennek. Hoef ik mij geen zorgen te maken over verkeerd snijden, in 1x kopje er af is redelijk simpel, zeker samen met zo'n trechter waardoor ze niet kunnen friemelen en je 2 handen vrij hebt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 22:25

Wij hebben een schietmasker maar ben daar iets van teruggekomen. Werkte eerst prima maar wat nare ervaringen gehad met volwassen hanen. Door de kam was het lastig om de pin op de goede plek te krijgen.

Wij gebruiken nu de bezemsteelmethode. Die is super eenvoudig vinden wij. Tot nu toe gebruikt voor onze kippen en muskuseenden.

Eenden zou ik niet villen. Maar plukken is een rot werk. Mijn man is momenteel bezig met het ombouwen van een wasmachine tot plukmachine. Ik hoop dat dat wat gaat schelen.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:43

Bezemsteelmethode? Bedoel je kop inslaan?

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:47

Nee, kip plat op de grond, bezemsteel achter de kop, beide voeten op de uiteinden en dan aan achterpoten recht omhoogtrekken. Dan breek je de nek en is kip/eend snel dood. Wordt ook wel gedaan met konijnen.

Filmpjes staan wel op yt, kan linkje pb-en, weet niet of zo'n filmpje hier linken gewenst is.
Laatst bijgewerkt door tamary op 22-11-18 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:49

Mijn ouders hebben een plukmachine voor de eenden. Werkt op zich prima maar ze zijn best een tijdje bezig geweest naar de beste condities voor het gebruik. Het onderdompelen in heet water luistert erg nauw hebben we gemerkt. Zowel qua temperatuur als qua tijd in het water.

Het doden van de eenden is niet lastiger dan kippen. Direct na het vangen een sok over de kop helpt ze rustig houden. Dan 1 man die het dier omhoog houd en de ander slaat het vlak achter de schedel en snijd daarna direct de keel door met een goed scherp mes.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:18

Wij hebben ook zo'n kegel voor de kippen. Ik wil echt niet meer zonder, het is echt ideaal. Wij geven ze ook gewoon een klap achterop de kop waarna de keel doorgesneden wordt. Werkt super.
Dat plukken willen wij ook nog een machine voor hebben, wat een hekel heb ik daaraan! Zelfs als het onderdompelen perfect ging ben je eindeloos bezig met plukken.

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:40

Goedemorgen

Bedankt voor de reacties.
Citaat:
Nee, kip plat op de grond, bezemsteel achter de kop, beide voeten op de uiteinden en dan aan achterpoten recht omhoogtrekken. Dan breek je de nek en is kip/eend snel dood. Wordt ook wel gedaan met konijnen.

Filmpjes staan wel op yt, kan linkje pb-en, weet niet of zo'n filmpje hier linken gewenst is.

Die methode had ik nog niet eerder gehoord.
Ik heb wel interesse in een linkje. :j

Een kegel/trechter kende ik ook niet trouwens, is dat ergens te koop of eigen fabrikaat?

Is een schietmasker hetzelfde als een pistool waar een pin uit komt?

De eenden zijn een probeersel.
We hadden 6 pulletjes meegenomen van de markt.
Helaas zijn ze zo ontzettend tam en lief............en ook nog leuk :')
Ik probeer bij de 1e wel om het vlees goed in spek te draaien en dan te bakken want dat plukken is hel.

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear'

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:18

JudithO schreef:
Wij hebben ook zo'n kegel voor de kippen. Ik wil echt niet meer zonder, het is echt ideaal. Wij geven ze ook gewoon een klap achterop de kop waarna de keel doorgesneden wordt. Werkt super.
Dat plukken willen wij ook nog een machine voor hebben, wat een hekel heb ik daaraan! Zelfs als het onderdompelen perfect ging ben je eindeloos bezig met plukken.


Het probleem na het onderdompelen is vaak dat je te lang bezig bent met plukken en daardoor de eend dus weer afgekoeld is en de veren dus weer vast zitten. Het plukken gaat met een machine sneller maar vergt ook wel wat oefening. Als je te lang op 1 stuk bezig bent dan slaan de vingers het vel en vet stuk bijvoorbeeld.

Voor het water is het het handigst als je iets kunt vinden waar de hele eend in past en waarbij je de temperatuur van het water kunt regelen zodat het constant blijft

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 10:27

Ik heb laatste een tweedehands weckketel (elektrisch) voor het onderdompelen. Vinden wij tot nu toe ideaal.

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:50

Wij hebben een pan van 50 liter met bijpassende gaspit. Thermometer erbij en dat gaat echt perfect.

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:02

Kaatje schreef:
Goedemorgen

Bedankt voor de reacties.
Citaat:
Nee, kip plat op de grond, bezemsteel achter de kop, beide voeten op de uiteinden en dan aan achterpoten recht omhoogtrekken. Dan breek je de nek en is kip/eend snel dood. Wordt ook wel gedaan met konijnen.

Filmpjes staan wel op yt, kan linkje pb-en, weet niet of zo'n filmpje hier linken gewenst is.

Die methode had ik nog niet eerder gehoord.
Ik heb wel interesse in een linkje. :j

Een kegel/trechter kende ik ook niet trouwens, is dat ergens te koop of eigen fabrikaat?

Is een schietmasker hetzelfde als een pistool waar een pin uit komt?

Schietmasker is inderdaad waar pin uit komt, al is het meer een buis met drukknop er op en zware veer er in voor kleinvee en patronen voor grote dieren.

trechter en ook schietmaskers kan je bv hier kopen :
https://www.natuurlijkerleven.eu/slachttrechters
https://www.natuurlijkerleven.eu/schietmaskers

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 17:05

Als iemand geïnteresseerd is in het schietmasker van €125 van natuurlijkerleven.eu dan kan je mij ook even een pbtje sturen. Wij hebben die liggen en gebruiken hem dus niet.

Iemand een idee waar ik een verwarmingselement voor een waterbak kan scoren? Het is voor de watertonnen met nippels van onze varkens. Ik zoek dus iets wat ik in de ton kan hangen om hem vorstvrij te houden.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:52

Oh, had je dat maar een paar weekjes eerder gezegd. :P Ik heb hem recent gekocht (on anders een vergelijkbaar ding) en die bevalt me wel prima.


En m'n schoonbroer heeft warmtekabels voor zijn vogeltjes, is dat wat voor in zo'n waterbak?

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:05

Citaat:
Schietmasker is inderdaad waar pin uit komt, al is het meer een buis met drukknop er op en zware veer er in voor kleinvee en patronen voor grote dieren.

trechter en ook schietmaskers kan je bv hier kopen :
https://www.natuurlijkerleven.eu/slachttrechters
https://www.natuurlijkerleven.eu/schietmaskers


Bedankt voor alle linkjes Tamary.
Citaat:
Ik heb laatste een tweedehands weckketel (elektrisch) voor het onderdompelen. Vinden wij tot nu toe ideaal

:)* ik denk dat er nog een weckketel in de kelder staat......

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashleytjuhh, CupCakes_, kreekie, supervon78, YandexBot en 96 bezoekers