Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:56

Hier ook niks echt water gegeven behalve de border voor het huis en wat courgette en tomaten planten, en dat alleen omdat we toch in een speciekuip moesten douchen, daar water is er overheen gegaan.

Gelukkig heb ik al een ouder productie bos staan, dat heeft het wel redelijk gehouden geloof ik.

En verder had ik veel in potten staan in het bos, daar hebben we 1 of 2x per week water gegeven, dat moet allemaal nog de grond in,ik hoop in het najaar ofzo...


Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:57

Paars en zacht, pakweg september.... Mooi, dan nog even afwachten dus :j
Ik ben gek op vijgen, vandaar dat ik het niet kon laten toen ik dit boompje als 10 cm groot jonkie kreeg aangeboden :D Inmiddels is hij al 30 hele cm groot, en hoop ik dus echt te kunnen genieten straks van een paar vijgen. Al zullen het niet de grootste zijn, de eersten uit eigen teelt zijn altijd bijzonder :9

Gelukkig hebben wij hier geen sproeiverbod, maar er was gewoon niet tegen op te sproeien. Zelfs onze eigen waterput stond volledig droog anderhalve week geleden :(
Inmiddels niet meer droog, maar voordat we onze put weer kunnen gebruiken zijn we weer een hele poos verder met dit weer.

Klein pluspuntje: ik wilde graag eens testen welke tomaten het hier goed zouden doen in de kas. Wel de testtomaten hebben een test van heb ik jouw daar gehad dit jaar... En met kop en schouders steekt tot nu toe The Amateur als ras er boven uit. Stug blijven produceren, ondanks hoge temperaturen en beperkt water +:)+
Als de smaak ook goed is, wordt die in ieder geval volgend jaar herhaald.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:52

Mochten allen voor 9.00 uur of na 18.00 uur sproeien van het waterschap. Maar dat was best goed te doen en voor de rest heel veel gieters sjouwen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:42

Hier is het iedere zomer droog dus voor ons is het standaard sproeien en in de kas een zweetslang.
De kleinere fruitbomen en struiken heb ik af en toe een gietertje water gegeven. Die zijn vanavond weer aan de beurt. En verder alleen de sierplanten in de tuin die het echt nodig hadden.
Zijn niet anders gewend. Jullie hebben een redelijk Franse zomer gehad volgens mij. Al hoor ik iedereen al over een groene waas over het gras na wat regen en dat heeft hier altijd wel wat langer tijd nodig.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:43

Marcella schreef:
Mochten allen voor 9.00 uur of na 18.00 uur sproeien van het waterschap. Maar dat was best goed te doen en voor de rest heel veel gieters sjouwen.

Hebben we in ieder geval wel spierballen gekregen deze zomer :Y)

Bij ons zie je nu ook alweer overal groene sprietjes opkomen ja! Gaat vrij snel na wat regen, maar nog lang niet genoeg voor de schaapjes.

Goed jaar om je tomaten te testen Siamsmeesje! Ik had ooit op YouTube een filmpje gevonden van een man uit de Pyreneeën(volgens mij) die allemaal rassen had ontwikkeld die in de droge, hete zomers geen water nodig hadden. Zou dit jaar goed van pas zijn gekomen in NL :D

@Prairy: in een speciekuip douchen :wow: Dan hebben wij 't toch maar luxe.

/

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:56

Een tijdzone hebben we ook niet, maar ik sproei altijd pas tussen 20.30 en 21.00 uur, en anders krijgen ze water via een fles als de plant niet in de sproeizone staat. Gewoon om zoveel mogelijk water ondergronds te krijgen voor de zon weer opkomt.
Wel heb ik een aantal planten (de komkommer en de vijg o.a.) uit de zon gehaald. Die trokken die hele hoge temperaturen gewoon niet meer. Gelukkig zijnze er goed doorheen gerold, en zeker de komkommer is weer gaan groeien alsof die net ontkiemt is.

Mijn net geplante daglelies heb ik zo kunnen redden, op eentje na. Maar die bleek vanochtend nog een redelijk knolletjes te hebben, dus die heb ik nu in het water staan, en die pot ik morgenochtend op, en dan kijken of ze alsnog willen aanslaan in de kas. Net iets meer controle zo.

Een groene waas is hier nog ver weg.... Voorlopig heb ik nog een mooie geel-creme kleurige vlakte :(
Maar ik hoop wel dat de wortels genoeg kunnen herstellen, want op de vochtigste plek van de tuin staat het gras inmiddels alweer bijna 10 cm hoog. Binnenkort maar weer eens een zeldzaam stuk gereedschap uitgraven: de maaimachine *\o/*

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:29

Niet te veel zorgen maken om je gras. Hier is het gras echt ieder jaar geel en trekt ook ieder jaar weer bij.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:52

Oh, ik maak me ook niet veel zorgen. De wortels van het gras hier zitten diep en zijn uitgebreidt (kom ze soms nog tegen in de moestuin na 7 jaar wieden), maar ik wordt een beetje ongeduldig als ik anderen hoor over die mooie groene waas :+
Het lijkt me dan ook wel kikken om binnenkort de maaimachine weer te pakken voor de strook van 2 m achter het bijhuis <<)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:53

Ok check, eerst klussen dus!

Marcella, mocht ik binnenkort nog eens die kant uit moeten dan help ik je graag van de boerenkool plantjes af. Maar ik ben bang dat ik hier te druk ben voorlopig.

Leuk idd om verschillende rassen te testen siamsmeesje. Ben benieuwd hoe de smaak is!

Hier is alles na een goede maaibeurt ook wat groener, blijkbaar is het dorre stuk er nu af gemaaid. Maar er stond vooral heel veel varkensgras en brandnetel.

"You're in denial" 'No I'm not!'

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:01

Als de oogst zover is, zal ik wel even wat melden. Voorlopig heb ik nu The Amateur, Ananas Noir, Aunt Ruby's German Green, Green Gigant, Granny Smith, Prune Jaune, Dark Orange Muscat, Tasmania Chocolate, Tennessee Sweet, een kerstomaat, Garden Peach, Black Krim, Belarussian Heart, Blush en Marvel Stripe (2 variëteiten!) en ik geloof nog ergens een Siberian Tiger.

Gelukkig heb ik wel overal bordjes bij staan :D
Voor nu is het vooral om de smaak te testen en zaad te winnen. Van sommigen had ik maar iets van 10 zaadjes of minder. De Tennessee en de Tasmanian zijn dwergvleestomaten, dus hoop dat die het goed willen doen. Die kunnen dan voortaan mooi de ruimte opvullen langs het glas.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:14

Ik ga hier volgende week de tomatenplanten er al uit halen. Ze staan in de kas en hebben echt al kilo's tomaten gegeven. De laatsten beginnen nu mooi rood te worden, dus de planten mogen er volgende week alweer uit :D

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:44

Dat is al vroeg, het weer was er wel goed voor. Hoe vroeg ben jij begonnen met zaaien? Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een goede manier om toch vroeg te beginnen, maar ze niet te snel te laten kapotgaan als we per ongeluk nog wat vorst krijgen.
(Binnen houden gaat niet als ze eenmaal een cm of 5 zijn, dan gaat mijn tuinierende kat zich er mee bemoeien...., nog los van het aantal plantjes dat ik meestal zaai is daar gewoon niet genoeg ruimte voor)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:54

Ik heb ze binnen voorgezaaid, maar ik durf echt niet te zeggen wanneer dat was. Ik heb ze na het ontkiemen wel op een koude zolderkamer gezet waar de verwarming eigenlijk altijd uit staat. Anders groeien ze te hard en krijg je van die slappe stelen.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:16

Vraagje aan de mensen met allerlei verschillende dieren.

Onze buitenomheining heeft 4 stroomdraden. 25, 45, 95 en 135 cm hoog. Is deze buitenomheining ook geschikt voor varkens/schapen?

Ik ben ons perceel aan het inrichten en het liefst heb ik ze gewoon tussen de paarden lopen maar ik kan niet echt duidelijk vinden of deze afstanden geschikt zijn.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:26

Dan hoop ik dat jouw paarden liever doen tegen varkens dan mijn pony.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:49

Terecht punt. Sowieso wilde ik ze een eigen weide geven. Maar het is veel leuker als ze ook gewoon de track op kunnen wandelen. Nu scheelt het misschien wel dat ik genoeg grond heb. Ik hoef niet alles op een paar duizend m2 te houden.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:23

Een vriendin van me heeft de varkens tussen de paarden lopen, wel hebben ze een eigen plekje waar de paarden niet bij kunnen komen :) Maar dat gaat al jaren goed.
Onderste draad op 25 cm lijkt me wat te hoog voor varkens, al zal dat misschien ook afhankelijk zijn van het ras en de leeftijd?

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:47

Ah leuk om te horen! Zal mij eerst eens meer verdiepen in welk ras en dan ook bij fokkers informeren. Ik vind 25cm al zo enorm laag. Hoe vaak moet je wel niet maaien als je nog lager gaat :P

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 15:26

Varkens hebben vooral laag een draad nodig. Een varken kan niet springen maar wel goed onder dingen door. Schapen met stroomdraad heb ik constant gedoe mee. Iets met isolerende wol :+

Elise, varkens en paarden gaat bij jou goed samen toch?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:01

Ja, zolang ze de ruimte hebben gaat dat super goed samen.

Op wat voor grond zit je?
Varkens zijn namelijk echt slopers!

Ik ben niet zo'n fan van varkens achter schrikdraad houden, geef mij maar hout of ijzer.
Een schrikdraad laag bij de grond dat vraagt om problemen, vooral als ze de grond om gaan ploegen en er zand op het draad komt. Ik ken maar weinig mensen die het lukt om varkens op die manier in de wei te houden :')

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 19:19

Elise_0o schreef:
Ja, zolang ze de ruimte hebben gaat dat super goed samen.

Op wat voor grond zit je?
Varkens zijn namelijk echt slopers!

Ik ben niet zo'n fan van varkens achter schrikdraad houden, geef mij maar hout of ijzer.
Een schrikdraad laag bij de grond dat vraagt om problemen, vooral als ze de grond om gaan ploegen en er zand op het draad komt. Ik ken maar weinig mensen die het lukt om varkens op die manier in de wei te houden :')

Op zand gaat dat wel bij ons

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:51

Ik weet niet of het onder zelfvoorzienend valt, maar ik ben deze week als een idioot hazelnoten en beukenoten aan het rapen. Wel een beetje genant vind ik het wel, om dat op straat te doen. Maarja, andere mensen laten ze liggen.

Een aantal hazelnoten heb ik gerookt, met verzameld eikenhout. Ze zijn héérlijk!

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:21

Was wel een wijze les voor het varken die is daarna niet meer uitgebroken. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:31

Selka schreef:
Vraagje aan de mensen met allerlei verschillende dieren.

Onze buitenomheining heeft 4 stroomdraden. 25, 45, 95 en 135 cm hoog. Is deze buitenomheining ook geschikt voor varkens/schapen?

Ik ben ons perceel aan het inrichten en het liefst heb ik ze gewoon tussen de paarden lopen maar ik kan niet echt duidelijk vinden of deze afstanden geschikt zijn.

Nee, en qua weidebeheer is het ook geen goed idee. Voor varkens en schapen wil je zeker 80cm gaas + draad ervoor (anders gaan ze er tegen aan liggen en vervormt/verzakt je gaas) en er boven o.a. ivm honden en wolven aangezien dat ook actueler aan het worden is.

Uit oogpunt weidebeheer en dus ook wormenbestrijding is afwisselende beweiding door schapen/geiten en paarden/koeien een zeer goede keuze, maar ze moeten (ook ivm goede graslengte) achter elkaar aan geweidt worden. Samen werkt het antiwormen effect in elk geval niet, omdat ze de wei op dezelfde manier zullen indelen en je dus net zo hard zelf mestplekken moet uitmaaien. En er zijn wel degelijk paarden met jachtgedrag/speeldrang naar zo'n leuk maatje speelgoed als een schaap, wat de veiligheid van je schapen dus niet ten goede komt. Varkens hebben nogal de neiging om te wroeten en dat kost je je grasland (met nogal eens onkruid als gevolg).

Schapen lopen hier in een schapennet en die verzet ik elke 7-10 dagen (afhankelijk van gras en hoeveelheid mest). Verder wissel ik schapen en paarden af, als de paarden er op gelopen hebben, moeten eerst de schapen er weer overheen en andersom. Let wel dat schapen kort(er) gras willen, lang, doorgeschoten/hooi klaar gras kunnen (en willen) ze niet eten en dat zal je horen zolang en zodra ze zelfs denken dat je er bent.
Verder is het erg aan te raden om schapen dagelijks een kleine portie voer te geven en ze daarvoor even op te sluiten, want lang niet alle rassen en individuen vinden mensen (meteen) leuk en meer dan uit bakje eten en kopje aaien is zelfs dan lastig. Verder groeit gras voetjes, net als bij paarden. Negeer die 1-2x per jaar bekappen blabla en haal 1x per maand de schaar er langs, dan blijft er ook geen viezigheid in zitten en heb je minder kans op andere ellende. Bekapmesjes raad ik echt af, uitschieten en in je eigen arm eindigen is al niet leuk (ervaring mee), maar als je in een schapenpootje terecht komt kan je zo'n dier afvoeren, zit nl niks aan buffer tussen pezen, aders. Kijk ook goed naar welk ras je wil hebben, scheren van een stressend friemelschaap is niet leuk, shetland en soay (laatste ook stress beesten vaak) ruien nog en die kan je plukken ipv scheren al is die eigenschap geen fokdoel meer bij shetland vaak (wordt o.a. wegens aantallen wel gewoon geschoren), dus dat is even opletten. Van wat ik begrijp is de eigenschap bij Soays dominant en ruien de nakomelingen dus ook. Kruising met ander gewenst ras is dus te overwegen.

Ik zet de schapen hier naast wormenbestrijding en afgrazen mestplekken/onkruid ook in als bemesting van de weide. Paardenmest is te groot en verstikt het gras, dat gaat dus op de mest/composthoop, maar schapenmest laat ik liggen en strooi er schelpenkalk achteraan (zandgrond en behoorlijk zuring, dus lage ph).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 07:33

Moonfight schreef:
Elise_0o schreef:
Ja, zolang ze de ruimte hebben gaat dat super goed samen.

Op wat voor grond zit je?
Varkens zijn namelijk echt slopers!

Ik ben niet zo'n fan van varkens achter schrikdraad houden, geef mij maar hout of ijzer.
Een schrikdraad laag bij de grond dat vraagt om problemen, vooral als ze de grond om gaan ploegen en er zand op het draad komt. Ik ken maar weinig mensen die het lukt om varkens op die manier in de wei te houden :')

Op zand gaat dat wel bij ons


Bij jou zijn ze toch ook vaak ontsnapt? :P

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers