Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Moonfight

Berichten: 3679
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 08:28

Elise_0o schreef:
Bij jou zijn ze toch ook vaak ontsnapt? :P

Dat had meer te maken met een kapot stroomdraadapparaat :') Nu al meer dan een jaar geen varkens meer ontsnapt


Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:08

Hier blijven de (ouessant) schapen ook keurig achter het schrikdraad, mits er (goed) stroom op staat. Het gaas is een ander verhaal, waardoor het (gecastreerde) rammetje regelmatig ook 's nachts in het dagverblijf rondhobbelt. Dat wordt namelijk van het nachtverblijf gescheiden met gaas (en overdag gaat de poort open).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:28

Bedankt voor de info!

Ik had duidelijk te makkelijk gedacht. Nu maar eerst terug naar de tekentafel. Ik wil ze erbij voor de leuk en zit niet te wachten op veel meer werk wat ik het verzetten van omheining etc. wel vind.

Misschien dan toch apart een dierenweide creëren los van de paarden. Maar wat is dan een fatsoenlijke afmeting? 1500m2 voor 2 varkens/schapen?
Er is zoveel werk gaan zitten in het verwijderen van al het schapengaas op ons perceel dat vriend denk ik gek wordt als ik weer terug wil plaatsen :')

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:06

Voordeel aan schapengaas is dat het ook honden en wolven tegen houd. En zeker als onervaren eigenaar gaat er wel eens wat mis, je schapen van eigen terrein vissen is een ding, maar als ze je perceel af kunnen, heb je pas echt ellende.
Schapennet wat onder stroom kan werkt ook goed, maar zorg wel voor genoeg vaste palen en extra prikpalen, want zonder mogelijkheid om op te spannen zakt zo'n net heel makkelijk in. Rechtuit is geen probleem, hoekjes wel.
Aparte weide zou ik niet voor kiezen, maar ik heb de schapen ook om zelf minder werk te hebben aan weidebeheer (o.a. bemesten) en het bestrijden van elkaars wormen, iets waarvoor de combi schaap en paard erg goed werkt.
Varkens zou ik inderdaad wel apart zetten, maar dat heeft ook met eisen omheining te maken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:44

Selka schreef:
Misschien dan toch apart een dierenweide creëren los van de paarden. Maar wat is dan een fatsoenlijke afmeting? 1500m2 voor 2 varkens/schapen?
Er is zoveel werk gaan zitten in het verwijderen van al het schapengaas op ons perceel dat vriend denk ik gek wordt als ik weer terug wil plaatsen :')


Ik zou de varkens echt apart zetten, ivm het slopen van het weiland.
2 weitjes van 750 M2 is een mooi stukje, ook leuk om dan wat kippen bij de schapen te laten lopen :)

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:53

Dit weekend weer een plattegrond gemaakt en ik begin denk ik in eerste instantie met 850 m2 voor 2 varkentjes dan kan ik later altijd uitbreiden. Kippen komen in de moestuin maar kunnen overdag in principe overal komen.

Bedankt voor het meedenken!

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:54

Ik zie dit topic nu pas maar heb hier de afgelopen jaren wel over na zitten denken. Het zelfvoorzienend leven en zo een kleine voetafdruk hebben.
Ik eet zelf geen vlees en weet of niet of ik er behoefte aan zou hebben om mijn eigen dieren te slachten ervoor. Wel vind ik het idee van een moestuin fantastisch. Maar ook het opwekken van eigen energie dmv zonnenpanelen of een windmolen.

Ik ben laatst in België ergens geweest waar het water van de wc weer werd gereinigd door een traject af te leggen en dan weer kon worden gebruikt of iets, weet het fijne er niet van maar stond op een briefje omdat het water dus gelig was. M

Doen jullie ook meer dan alleen het eigen voedsel verbouwen in de zin van energie en water?

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:27

Wij krijgen als het goed is deze maand zonnepanelen.
Water zouden we wel uit de put kunnen halen maar doen we nu alleen voor de paarden als die water nodig hebben. Vroeger kwam het water in huis wel uit de put maar alles was bruin van de aanslag. Zou dus een goede filter op moeten.
Ook is water een stuk goedkoper dan elektra dus daar is meer winst te halen.

We zijn bezig met een ander huis, daar komt het water wel uit een put maar zijn dan weer geen zonnepanelen ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:33

Hier zonnepanelen en plannen voor een warmwaterpomp. Water is in NL van dermate hoge kwaliteit dat het mij niet opportuun lijkt om dat zelf te gaan zuiveren voor drinkwater. Wel zou ik graag een manier vinden om grijs water te hergebruiken voor o.a. het toilet, maar dat is best ingrijpend, dus voorlopig houden we het maar op een emmer erbij onder de douche die we gebruiken om het toilet door te spoelen.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:56

Wij hebben zonnepanelen. Ook wil ik regenwater op gaan vangen en de wasmachine, toilet en buitenkraan hier op aansluiten.

Echter zijn die plannen even de ijskast in vanwege een veel te dure verbouwing. Ik wil dit jaar 1 grote opslagtank kopen maar dan gaat in eerste instantie alleen de buitenkraan er op.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:58

Regenwater kun je eventueel ook nog opvangen IPV water uit een bron. Tegenwoordig zijn er best mooie systemen die je in de kruipruimte kwijt kunt bijvoorbeeld. Dan leggen ze er een grote zak in.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:03

Ik heb overigens wel 4 echt grote regentonnen waar ik on 1e instantie de tuin mee beregen. Pas als die leeg zijn gebruiken we de grondwaterpomp.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:42

Selka schreef:
Dit weekend weer een plattegrond gemaakt en ik begin denk ik in eerste instantie met 850 m2 voor 2 varkentjes dan kan ik later altijd uitbreiden. Kippen komen in de moestuin maar kunnen overdag in principe overal komen.

Bedankt voor het meedenken!

Kippen in de moestuin = geen opbrengst voor de mensen. Kip stopt echt niet met eten als de insecten op zijn, ook jonge planten zijn de klos en daarna alles wat er lekker uit ziet. Voor slakkenbestrijding ben je beter af met (loop/flesse)eenden en die maar zo'n 30 min per keer er in loslaten. Insecten en dus rijkste voedsel wordt eerst opgezocht en gegeten, daarna is het groen aan de beurt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:53

Oh echt?! Een aantal YouTube kanalen dat ik volg hebben ze in de moestuin. Wat een ramp, ik op de boerderij :=

Denk dat ik het nachthok daar wel wil houden. Mooi beschut tussen de bomen en schuilstal van de paarden.

Houd jij eenden en kippen door elkaar?

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:19

Geen water = geen eenden en mijn kippen zitten goed opgesloten (want niet aan huis en veel roofdieren). Extratjes breng ik ze dus. Qua ongedierte in mijn moestuin heb ik enkel last van rupsen van koolwitjes op de koolrahbi, en muizen (maar daar helpt een kip/eend niet tegen). Verder aantal wilde roofdiertjes als hazelworm en pad/kikker die de boel in balans houden.

Eend heeft water nodig, minimaal kop en hals onder ivm veren verzorging en bij fok ook ivm dekken wat drijvend moet van wege gewicht. Reken er wel op dat je dat water vrijwel elke dag schoon mag maken, eenden zijn 1e klas viespeuken op dat punt en dat water komt overal. Ik zou o.a. daar om geen eenden bij de kippen willen, het vocht maakt dat parasieten ook meer kans krijgen en nu is de ren geheel overdekt en dus droog.

Edit: Het houden van eenden naast de moestuin wil nog wel eens erg effectief zijn omdat ze op de een of andere manier slakken aantrekken. Kan best dat ze vervolgens ook elke dag een half uurtje onder toezicht de moestuin zelf in mogen, maar er permanent los in zal het niet worden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:41

Hier hebben we zo af en toe een ontsnapte kip in de groentetuin, vreemd genoeg hebben wij er geen last van, de buren zijn wel de klos, schijnbaar gaan ze daar op de tomaten af (bij ons lopen ze er langs onderweg naar de buren) dus als het weer zo ver is dan is het weer slacht tijd.

Kippen eten hier naast onbeperkt graan ook de resten van het eten (als de kinderen weer eens geen honger hebben ofzo) en idd dingen uit de groentetuin.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:15

Ik doe nou juist extra mijn best om mijn kippen uit de moestuin te houden, omdat ze alles opeten en kapot scharrelen.
Netten, gaas enz :')

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:50

Wij hebben kippen genoeg dus 1 of 2 minder maakt weinig verschil :+
Tegenwoordig heeft de buurvrouw ook kippen, gisteren stond er een bij ons in huis >;) dat is dan weer net te gek.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:43

Interessant Tamary. Pas volgend jaar staat er een poel op de planning indien wij subsidie krijgen dus eenden zijn nu nog geen optie. Ik ga weer verder sleutelen aan mijn plannen.

Haha een kip in huis. Moeten zij bij ons niet proberen. Dan hebben de honden een feestmaal :P

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

lizy29

Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:51

Selka schreef:
Interessant Tamary. Pas volgend jaar staat er een poel op de planning indien wij subsidie krijgen dus eenden zijn nu nog geen optie. Ik ga weer verder sleutelen aan mijn plannen.

Haha een kip in huis. Moeten zij bij ons niet proberen. Dan hebben de honden een feestmaal :P


Hier was het huis ook altijd wel veilig maar sinds we geen honden meer hebben worden de buurdieren schijnbaar steeds brutaler. We hebben ook regelmatig een buurkat die hier komt eten -O-

Overigens gaan de kippen en eenden bij mijn ouders juist heel goed samen. Ze hebben een hele grote ren met daarin ook een grote vijver en het leeft heel gemoedelijk samen. Er was van origine een apart nacht/leghok voor de kippen en een voor de eenden maar de dames en heren kiezen ervoor om gewoon gezellig samen te zitten. Sinds een maand of 2 lopen er ook nog 2 ganzen bij. Die zijn niet voor het vlees maar puur voor de bescherming aangezien er op den duur bijna dagelijks wel een kip verdween door buizerds.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


Moonfight

Berichten: 3679
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 09:22

Wij hebben ook zonnepanelen en vangen zoveel mogelijk water op.

Hier alleen in de winter de kippen in de moestuin om de mulch lekker in te werken en insecten die overwinteren op te eten.

Wij hebben muskuseenden, deze hebben veel minder de water behoefde dan andere eenden. Ze kunnen ook dekken zonder water. Wel hebben we een teil water waar ze zich lekker in kunnen wassen. En ze zijn zo lekker stil :). Sinds wij eenden hebben zijn slakken verleden tijd. Alleen toen onze beide dames aan het broeden waren kwamen de slakken weer terug. Dus ze zijn erg actief in de slakkenbestrijding!

Malenka

Berichten: 7514
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:17

Zijn er hier ook mensen die hun eigen olie persen? Ik denk er over om de boomgaard te combineren met koolzaadproductie. Maar hoe oogst je die op kleine schaal? En hoe lang kun je het bewaren voir het persen en na daarna?

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:22

Wij zijn er wel over aan het nadenken maar dan wel een paar ha ;)
Olie is dan of voor de verkoop of voor in de trekker en de schillen gaan dan naar de schapen

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Malenka

Berichten: 7514
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:24

Gaaf! Ons project is niet zo groot. We hebben voor twee huishoudens 4000m2 in de planning. En daar moet alles op. Ook de woningen.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:54

Hihi zal ik maar niet zeggen wat er dan bij de boerderij zit die we willen kopen :+ dan valt een hectare meer of minder niet echt op.

Maar ook daar zullen we zo veel mogelijk zelfvoorzienend proberen te zijn.

Onze panelen liggen helaas nog niet, 22 oktober pas -O-
Hopen op een mooie winter dan maar..

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annabel, Annienke, Binck8, BingBot, Elitedeux, fohadie, furious, GoogleAdsense, haffiefreak, HELder, idion, Jive03, Lauke, Ptl4ever, Roosch, Sigge, sollair310, wiifke, Zebrastreep en 55 bezoekers