Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:30

Kuggur schreef:
Nog een wild plan hier ( komt vermoedelijk nooit wat van... _O- ) een kleine kudde galloways houden voor vlees.
Is een schots ras, wat kleiner dan de commerciëlere vleesrassen, en met schuilmogelijkheid ook hier het hele jaar buiten te houden. Eleganter dan hoe de boeren hier hun mestvee houden. Hmmm...

Belted galloway, is dat de engelse term voor harige lakenvelder?
Ik weet dat er mensen zijn die inderdaad voor deze dieren kiezen ivm hoornloos, andere optie is schotse hooglanders, maar die grote hoorns kunnen lastig zijn met hooiruiven en stallen (nog afgezien van als je tussen je beesten moet zijn. Beide zijn goed weersbestendig en al die andere dingen die je graag wil als je geen zorgen en DA rekeningen wenst.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:32

Hier in IJsland is de keus beperkt; galloways zijn beschikbaar, schotse hooglanders niet.

Mizora

Berichten: 18085
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:58

Belted galloways zijn galloways met een laken (belt). De belt wordt door een enkel gen veroorzaakt, dus dat is er ooit eens ingefokt (dat kan van de lakenvelder afkomen, maar hoeft niet per se), maar is tegenwoordig gewoon een eigen ras.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:31

@Tamary, een bevriende boer wist ons ook te vertellen dat die hoorns lastig kunnen zijn bij 't slachthuis i.v.m. te smalle doorgangen :Y)

Galloways zijn ook erg leuk!

/

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:03

We hebben uiteindelijk een bokje naar de slacht gebracht, de andere 2 heb ik de dag ervoor nog kunnen verkopen.

Hij woog 7,6 kg en aan de haak 5 kg.
Omdat ik nog geen ervaring had met geitenvlees heb ik de slager de vrije hand gegeven met het snijden.

Afbeelding

Van links naar rechts: Lever, schouder stoofstuk, bout, kotelet, shoarma, sparerib, hals stoofstuk en schenkel.

De vacht ligt nu in de vriezer en daar gaat Moonfight mee aan de gang, die gaat ze looien.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:51

*Correctie op bericht van Elise*
Die ga ik proberen te looien :')

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:31

Ik eis wel een fotorapportage! *\%/* :')

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:57

Heb hier ook nog 3 projectjes in de vriezer liggen om wat huid af te halen, zijn 3 marters die ik bij de kippen heb gevangen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:34

Jeej! Kwartel Kneusje heeft ook haar eerste ei gelegd! *\o/*

Hoe blij kan een mens zijn met een ienieminie eitje...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:18

Gefeliciteerd, nu weet je óók zeker dat het geen kereltje is ;)

MizzMontana

Berichten: 5674
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:25

Wat goed Lindy! :)

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:43

Huid looien lijkt mij wel een vak apart. Heel gaaf als je dat kan!

/

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:04

Huidlooien lijkt mij ook wel bijzonder hoor! :j

Willen jullie eens met mij meedenken?

Wij gaan onze tuin omgooien aankomend seizoen. De huidige indeling (Van de vorige bewoners) is volkomen onpraktisch, dus ik zoek naar nieuwe inzichten en manieren en een bij voorkeur groener blijvende tuin in de basis.

Ik heb op dit moment meerdere volwassen witte/blauwe druivenranken, enkele rijke appelbomen, een minder vruchtdragende kers, frambozen, blauwe bessen, bramen en aardbeien uit eigen tuin. Daarnaast een tamme kastanje, walnoten en een hazelaar.
Groente heb ik de voorbije jaren succesvol kunnen verbouwen in 3 m2 bakken (vooral klimmende varianten) en een aparte 'bloembak' voor onze salades en eetbare bloemen. Maar mede omdat vrienden- en familie regelmatig een mandje vullen, niet genoeg om volledig te voorzien voor ons eigen gezin van 5. Ik probeer dus naar manieren te zoeken die voor een hoger rendement kunnen zorgen op een zo'n klein mogelijk oppervlak (= meer ruimte voor onze dieren).

Mijn budget voor aankomend seizoen is met €1.500,- beperkt, dus ik moet keuzes maken waar ik in wil investeren. O.a. een tuinkas staan nog op mijn wensenlijstje en wat materialen tbv wekken/opslag.

Omdat de tuin de komende jaren qua indeling zal veranderen denk ik erover na om deels met verticale tuinen (verplaatsbaar) te gaan werken (o.a. kruiden en aardbeien) en mijn aardappelen dit jaar voor de verandering eens in bakken ipv riggels te poten. Hebben jullie nog ideeën wat ik nog meer verticaal zou kunnen planten?
Zijn er nog andere zaken die echt handig zijn om in te investeren/naar te kijken? Manieren om meer te produceren zonder direct heel veel meer grond af te staan?

Vlees eten we nog nauwelijks, wel heb ik net een nieuw toompje kippen en hoop ik dit voorjaar op een flink aantal nakomelingen. Verder hebben we alleen paarden op dit moment.

Misschien kunnen jullie me nog aan nieuwe inzichten helpen :D

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:36

Kijk voor een kas eens op Marktplaats, er komen regelmatig knappe tweedehands kassen voorbij en dat scheelt aanzienlijk. Met een kleine kas (2x3 ofzo) kun je al zoveel tomaten, augurken, komkommer, paprika en aubergine telen dat je daarin zelfvoorzienend bent.

Aardappels teel ik niet meer in de volle grond nadat ik een keer aardappelziekte gehad heb, die teel ik in aardappelzakken, gaat net zo goed.

Heb je niet de mogelijkheid om meer m2 bakken neer te zetten. Ik vind het een heel mooi systeem waarin je heel veel rendement van weinig grond hebt, een systeem met meer rendement ken ik niet. Welke soorten teel je nu verticaal?

Edit: ik zie dat dit het homesteadingtopic is, er is ook een moestuintopic: [VT] de eetbare tuin vervolg

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:27

Ik teelt nu nog niets verticaal.

Telen in aardappelzakken, hoe moet ik dat voor me zien? Ik heb vorig jaar een probeersel gedaan met het telen in emmers en haalde uit een 15 liter emmer toch nog 24 middelgrote aardappelen. Ik heb zelf ook het idee dat de planten op die manier minder vatbaar zijn voor ziekten.

2 bij 3 lijkt me inderdaad een mooie maat om mee te beginnen. Ik heb vandaag even staan kijken bij een kunststof kweekkas, lijkt mij in principe ook volstaan en is beduidend betaalbaarder dan glas. Op marktplaat helaas nog niets in de buurt gevonden.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:05

Elise_0o schreef:
We hebben uiteindelijk een bokje naar de slacht gebracht, de andere 2 heb ik de dag ervoor nog kunnen verkopen.

Hij woog 7,6 kg en aan de haak 5 kg.
Omdat ik nog geen ervaring had met geitenvlees heb ik de slager de vrije hand gegeven met het snijden.

[ [url=m/Lwm0Nw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van links naar rechts: Lever, schouder stoofstuk, bout, kotelet, shoarma, sparerib, hals stoofstuk en schenkel.

De vacht ligt nu in de vriezer en daar gaat Moonfight mee aan de gang, die gaat ze looien.


Wauw, ben benieuwd! Heb je al geproefd?


Inmiddels is mijn kippenhok, zelfgemaakt, af! Nu dus opzoek naar geschikte kippen. Wil er maximaal 4, gezien ik wil proberen om er ook 2 konijnen bij in te houden. Iemand daar ervaring Mee? En wat raden jullie voor kippen aan? Voorkeur gaat uit naar klein/middelgroot ras, wat ook groente afval kan eten, hoeven niet persé dagelijks te leggen. Suggesties?

Verder wat aan het neuzen voor de groente tuin en binnenkort nieuw koeienvlees, hmmm!

Herinner je gister, droom over morgen maar LEEF vandaag!

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:31

hier gaan m'n zus haar konijnen en kippen prima samen, die eten mooi samen van de brokjes en laten elkaar verder met rust.
Ik vind zelf qua middelmaat kippen de cochin wel leuk. Vriendelijke diertjes die niet zo paniekerig en fel zijn als veel krielspul.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:53

_PassoaJus schreef:
Elise_0o schreef:
We hebben uiteindelijk een bokje naar de slacht gebracht, de andere 2 heb ik de dag ervoor nog kunnen verkopen.

Hij woog 7,6 kg en aan de haak 5 kg.
Omdat ik nog geen ervaring had met geitenvlees heb ik de slager de vrije hand gegeven met het snijden.

[ [url=m/Lwm0Nw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van links naar rechts: Lever, schouder stoofstuk, bout, kotelet, shoarma, sparerib, hals stoofstuk en schenkel.

De vacht ligt nu in de vriezer en daar gaat Moonfight mee aan de gang, die gaat ze looien.


Wauw, ben benieuwd! Heb je al geproefd?


Inmiddels is mijn kippenhok, zelfgemaakt, af! Nu dus opzoek naar geschikte kippen. Wil er maximaal 4, gezien ik wil proberen om er ook 2 konijnen bij in te houden. Iemand daar ervaring Mee? En wat raden jullie voor kippen aan? Voorkeur gaat uit naar klein/middelgroot ras, wat ook groente afval kan eten, hoeven niet persé dagelijks te leggen. Suggesties?

Verder wat aan het neuzen voor de groente tuin en binnenkort nieuw koeienvlees, hmmm!


We hebben de shoarma op, door de kruiden proefde ik geen verschil :')

Wat voor iets zoek je in een kip?
Welke kleur vind je leuk, wil je eieren of vlees, hoe moet het karakter zijn, welk formaat?
Er is zoveel keus en ze zijn allemaal goed, er bestaan geen slechte kippen :P

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:16

Kippen kun je echt alle kanten mee op. Australorps zijn vriendelijke kippen die ook nog eens goed leggen en lekker vlees geven.
Hier zijn de Marans erg populair vanwege zijn hardere schil/vlies waardoor hij minder gevoelig zou zijn voor salmonella.
Bij ons zijn de Marans inmiddels gekruist met Sussex, zijdehoender :') , en overige. Wij ruilen ieder jaar/2 jaar voor bloedverversing dus er loopt van alles en nog wat rond. Wel leuk want ieder broedsel zit er wel weer een kleurverandering bij. Zo zat er vorig jaar ineens een gezoomde haan bij.

Nog even een vraagje aan de kenners (hoop ik). Wij willen graag een polytunnel neerzetten om ons groenteseizoen te verlengen. Nu worden ze verkocht met transparant en groen zeil. Wat is beter/word aangeraden?

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:58

@Pinda_Dipje: er zijn courgette rassen die het verticaal erg goed doen, evenals volgens mij pompoenen. Voor de rest heb ik hier vrij weinig ervaring mee.

@Passoajus: ik had eerst ook kippen en konijnen samen zitten en bleef stug volhouden dat het goed ging. Echter hadden mijn kippen toch telkens 'onverklaarbare' verwondingen. Een van de konijnen had er een handje van om langs een kip te rennen en in te voorbijgaan te happen. Zo is de complete nek/hals van 1 van de kippen open komen te liggen. Is goed gekomen met de juiste zorg en ontsmetting, maar erg sneu voor de kippen.
Qua rassen heb ik alleen ervaring met de bruine leghennen en Chaamse hoenen. Die laatste doe ik nooit meer, mij veels te gestrest vergeleken met de andere. Heb d'r ook combi's van rondlopen, die doen 't wel goed.

Ik heb afgelopen september/oktober een polytunnel gekocht, bij Dancover. Hij ligt echter al sinds die tijd in de schuur, moet nog opgebouwd worden. Ben blij dat ie nog niet stond met die storm van laatst. Geen idee welk zeil beter is. Wilde graag een goedkope kas om eens mee te beginnen, vandaar deze keuze. Wil uiteindelijk zo'n gruwelijk mooie glazen kas. Ooit, als we geld over hebben :Y)

/

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:15

Elise_0o schreef:
_PassoaJus schreef:

Wauw, ben benieuwd! Heb je al geproefd?


Inmiddels is mijn kippenhok, zelfgemaakt, af! Nu dus opzoek naar geschikte kippen. Wil er maximaal 4, gezien ik wil proberen om er ook 2 konijnen bij in te houden. Iemand daar ervaring Mee? En wat raden jullie voor kippen aan? Voorkeur gaat uit naar klein/middelgroot ras, wat ook groente afval kan eten, hoeven niet persé dagelijks te leggen. Suggesties?

Verder wat aan het neuzen voor de groente tuin en binnenkort nieuw koeienvlees, hmmm!


We hebben de shoarma op, door de kruiden proefde ik geen verschil :')

Wat voor iets zoek je in een kip?
Welke kleur vind je leuk, wil je eieren of vlees, hoe moet het karakter zijn, welk formaat?
Er is zoveel keus en ze zijn allemaal goed, er bestaan geen slechte kippen :P


Kleur maakt me niet uit! Ik wil eieren en vlees. Geen fel of paniekkip... :') "Gewoon een fijne kip". Niet te groot, hoef niet persé dagelijks een ei.

Herinner je gister, droom over morgen maar LEEF vandaag!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:08

Nu beschrijf je dus zo'n 90% van de kippenrassen haha

Ik heb nu veel kruising hennen tussen een legkip en een Bresser haan. Vind ik zelf erg mooie kippen.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:04

Elise_0o schreef:
Nu beschrijf je dus zo'n 90% van de kippenrassen haha

Ik heb nu veel kruising hennen tussen een legkip en een Bresser haan. Vind ik zelf erg mooie kippen.


Dan ben ik gewoon niet kieskeurig. :') Ik heb inmiddels een adresje welke ik eens zal bellen voor informatie en eventuele koop. Maar als jullie suggesties hebben dan hoor ik het graag! :D

Herinner je gister, droom over morgen maar LEEF vandaag!

Prairy
Berichten: 9050
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:18

Door magazines bladeren levert soms best leuke ideeën op :D


Afbeelding

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:12

Hallohallo!

Inmiddels heb ik 4 kippen thuis! En 2 dwergkonijnen! Die hadden ze toevallig ook... O:) Wat voor ras het is, dat weet ik niet. Maar ze zijn klein/middelgroot, zien er leuk uit en heb gemiddeld dagelijks 2 eieren. En dat was wat ik o.a. Wilde. Gaat erg goed zo samen! :D

Nog 3 weken wachten, dan krijgen we de nieuwe lading vlees! :9

Herinner je gister, droom over morgen maar LEEF vandaag!