Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Prairy
Berichten: 8983
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:26

Haha, ik heb ook nog een klein doosje staan, heb al 4 potten gemaakt. Ik ga eens kijken of ik er ook iets van een boemboe mee kan maken, weer eens iets anders als pasta :) Eens kijken wat mijn Indonesisch kookboek voor leuks te melden heeft.


Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:35

Tomatensaus, tomatensap, tomatenpuree, ik kan geen tomaten meer zien. En mijn planten zijn ook nog niet klaar >;)

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 15:36

Oh lekker! Ik gooi ze eerst allemaal in de vriezer en dan als de planten klaar zijn eens aan de slag met saus, kethup, soep en puree :)

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:49

Ik maak gewoon steeds een pan vol. En dan echt een basissaus/soep. Die ik voor alles kan gebruiken. Laat hem expres iets inkoken dus voor alle doeleinden geschikt.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:16

Ik heb nu 1 potje staan/gemaakt en ook gelijk verse tomaten/groentesoep gemaakt. :9 :9

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:17

Heerlijk! Ik heb niet zoveel tomaten, maar nu wel een lekker sausje ervan gekookt voor de courgettelasagne. En vorige week heb ik ze in de zon gedroogd.

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:40

Ziet er goed uit! Doe je nog iets speciaals met die potjes? Want zo te zien zijn het herbruikte potjes, toch? Gewoon goed uitkoken, spul heet erin en op zijn kop?

Volgend seizoen kan ik lekker mee doen met jullie. We hebben een huis gekocht met bijna 600m2 grond. Niet groot genoeg voor vee, maar wel voor een groentetuintje *\o/*

"You're in denial" 'No I'm not!'

Prairy
Berichten: 8983
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:18

Zorgen dat je potjes gebruikt waarvan je het dekseltje kunt indrukken (appelmoes heeft dat bijvoorbeeld).

En inderdaad, goed uitkoken, heet erin, goed dichtdraaien (zorgen dat rand schoon is), en op zijn kop.

Als je het dekseltje kunt indrukken is het niet goed meer, dan is er lucht bijgekomen. Als je het niet kunt indrukken is het spul (in principe) nog goed.

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 08:55

Gefeliciteerd Sannanasje! Wanneer krijgen jullie de sleutel?

Ik ben liever dan 1 dag kwijt in plaats van elke keer een beetje. En zo druk met alle andere groentes verwerken dat het wel lekker is om die tomaten gewoon even in de vriezer te kunnen mikken. Scheelt ook weer veel inkooktijd omdat met het ontdooien veel vocht er weer uitloopt :)

Iemand ervaring met het slachten van Muskuseenden?

Prairy
Berichten: 8983
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:59

Dat is wel een goede tip inderdaad, dat je al wat vocht kwijt bent :) Gewoon zo erin gooien, je doet ze niet eerst blancheren oid? Hoe lang kun je ze bewaren tot je ze gaat verwerken?

En inderdaad, gefeliciteerd Sannasje :)

Wij zijn nu bezig met het aanvragen van subsidie bij Brabants landschap, zou iemand interesse hebben om even naar het in te dienen plan mee te kijken, en wat foto's van de weide waar het in komt te staan? Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Er komen in ieder geval 8 hoogstamfruitbomen en 3 notenbomen (walnoten denk ik, misschien 1 tamme kastanje) in te staan en een hele lange struweelhaag met o.a. hazelnoten.

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 09:04

Gewoon even wassen er dan erin inderdaad :) Blancheren kan als je van te voren de velletjes er af wil. Ik las op internet dat ze zeker 6 maanden goed zijn en sommige zeggen zelfs een jaar. Al blijven ze hier nooit zolang liggen dus geen idee, haha!

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:34

Thanks! We krijgen morgen al de sleutel, dus het gaat lekker vlot. Maar we moeten een hoop verbouwen en ik weet niet of nu nog dingen zaaien nog wel zin heeft.

Wat voor subsidie heb je aangevraagd Prairy? Ik zou wel willen meekijken, maar ben bang dat ik de komende weken niet zoveel tijd heb

"You're in denial" 'No I'm not!'

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 09:50

Als je druk gaat met verbouwen dan zou ik lekker volgend jaar met een frisse start beginnen :)

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:46

Sannanasje schreef:
Ziet er goed uit! Doe je nog iets speciaals met die potjes? Want zo te zien zijn het herbruikte potjes, toch? Gewoon goed uitkoken, spul heet erin en op zijn kop?

Volgend seizoen kan ik lekker mee doen met jullie. We hebben een huis gekocht met bijna 600m2 grond. Niet groot genoeg voor vee, maar wel voor een groentetuintje *\o/*


Ik zag het langskomen op fb inderdaad. Gefeliciteerd!
Je groentetuintje gewoon lekker voor volgende jaar houden denk ik. Al zou je wel evt was slaplantjes kunnen neerzetten en bv boerenkool zal ook nog wel gaan.

Potjes zet ik in de vaatwasser en voor gebruik spoel ik ze nog even om in heet water met soda. Daarna saus er heet in, deksel goed aandraaien en op z’n kop zetten zodat er een goede afsluiting ontstaat.
Indrukken van deksel doe ik eigenlijk nooit. Als ik geen plop hoor bij het openmaken van de potjes weet ik genoeg.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Tinka

Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:10

Als ik zelf jam maak doe ik dat altijd in potjes die van te voren in de vaatwasser zijn geweest, verder eigenlijk niets. Gaat altijd goed tot nu toe.

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:09

Sannanasje als je boerenkool plantjes wil kan je ook wat ophalen in Alblasserdam heb iets teveel (is geloof ik een bekend probleem bij mij soms). :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:11

Tinka schreef:
Als ik zelf jam maak doe ik dat altijd in potjes die van te voren in de vaatwasser zijn geweest, verder eigenlijk niets. Gaat altijd goed tot nu toe.


Het ‘sopje’ is ook meer omdat mijn potjes dus alweer een hele tijd in een soort schuurtje hebben gestaan met veel stof, spinnenwebben etc. Dus even schoonmaken is dan wel zo fris.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:13

Marcella schreef:
Sannanasje als je boerenkool plantjes wil kan je ook wat ophalen in Alblasserdam heb iets teveel (is geloof ik een bekend probleem bij mij soms). :')


Heb ik hier ook last van. Al jaren komen dingen slecht op dus dacht dit jaar iets scheutiger in te zaaien. Gevolg is dus een stuk of 30 boerenkool plantjes en minimaal 40 andijvie planten :')

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:17

Ik time het inmaken altijd zo dat het zo kokend vanuit de pan in de nog warme potjes uit de vaatwasser gaat. Ik doe de vaatwasser wel altijd op een heet programma ipv het eco-programma wat ik normaal gebruik.

Het is een goed jaar voor boerenkool, ik hoor iedereen over teveel en te groot (hier idem, boerenkool staat nu 1.30m hoog, nog niet doorgeschoten).

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 13:27

Ik doe de potten met draaideksel hetzelfde als mijn weckpotten. Eerst in een sopje met soda en dan nog even in de oven om te steriliseren. En daarna het hete spul in de hete potjes en dicht.

Hier ook altijd plantjes te veel, haha!

Hier staat de boerenkool van het voorjaar ook nog steeds Kaka!

Prairy
Berichten: 8983
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:34

Sannanasje schreef:
Thanks! We krijgen morgen al de sleutel, dus het gaat lekker vlot. Maar we moeten een hoop verbouwen en ik weet niet of nu nog dingen zaaien nog wel zin heeft.

Wat voor subsidie heb je aangevraagd Prairy? Ik zou wel willen meekijken, maar ben bang dat ik de komende weken niet zoveel tijd heb


Ga eerst maar eens verbouwen ;) ben ik ook nog mee bezig dus weet hoeveel werk het is haha.

Ik heb subsidie aangevraagd voor kleine landschapinrichting, struweelhagen, hoogstamfruitbomen en notenbomen, bij brabants landschap.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:27

Gefeliciteerd Sannanasje! 600M2 kun je aardig veel op verbouwen.
Wij combineren momenteel ook verbouwen, moestuin, beesten, etc. Ik zou het niet aanraden :+

Prairy, tof dat je hem aangevraagd hebt! Die van ons is ook van de week ingestuurd. Ben benieuwd naar het verloop. Had je berichtje niet eerder gezien.
Wij hebben 't via een bureau gedaan. Vorig jaar zelf ingestuurd en toen kreeg ik van 't Brabants Landschap terug dat hun het liever via dat bureau hadden. Dat bureau heeft het ook wel wat exorbitanter aangepakt als dat wij gedaan zouden hebben. :Y)

Mijn tomaten zijn allemaal nog groen, ik heb ze veels te laat uitgeplant. Als ze rijp zijn wil ik ook zeker gaan kijken naar alle tips m.b.t. sauzen/soepen/wecken/etc. hier.
Hoe doen jullie moestuinen/land het verder met de droogte? We hebben 1 perenboom in bloei ( :? ) en vele dode wilgen. Maar alle fruitbomen redelijk erdoor kunnen trekken met alle gietertjes water.

/

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:28

Hier is de moestuin grotendeels verdroogd, ondanks beregening. Verder heb ik een kersenboom in pot (in de kas) die begint nu uit te lopen op jonge scheuten, wat hij dus eigenlijk pas volgend jaar zou moeten doen :?
En verder komen de tomaten nu eigenlijk pas goed op gang, nu de grootste warmte weg is. Hopelijk nog een redelijke oogst, en de spaanse pepers doen het waanzinnig goed dit jaar.

Kan iemand mij vertellen wanneer vijgen rijp zijn? Ik heb een klein boompje staan, die dit jaar voor het eerst met zo'n 10 stuks mooie vijgjes staat die ik later alsnog hoop te oogsten.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:35

Vijgen <3
In Frankrijk zijn ze in september ongeveer rijp. Als ze paars zijn en zacht aanvoelen kun je ze oogsten.
Heb een tijdje in Frankrijk gezeten en at ze daar erg veel. Heerlijke recepten zijn ervoor! Jam, chutney, of insnijden en dan geitenkaas en honing erin stoppen en even in de oven. :):)

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 11:41

De droogte was bij ons in de Achterhoek ook heel naar (nog steeds trouwens). We hadden 35 wilgen aangeplant afgelopen winter maar flink wat gesneuveld. We hebben prioriteiten gesteld met water geven. Moestuin en de nieuw aangelegde voortuin stonden op nummer 1 en daarna de boomgaard. En de rest maar laten gaan. Maar ondertussen weer wat regen gehad dus hopelijk trekt het weer een beetje bij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, boyca, Briiet, DotBot, Everest, Jive03, loeslover, MarliesSam, Marocje, Mrskiwi, Nientsje, Rinkex, Roosch, ryukapple, Sterrendief, Suliko, Thami, Toffeltje, Winna, xdniesje, YandexBot en 66 bezoekers