Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:14

Misschien eens kijken bij een vleeskoeienhouder?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:54

https://www.agradi.nl/rundvee/kalveremmers/
Die laten kalfje zelf zuigen ipv dat jij ze de fles moet geven. Goed opletten hoeveel melk en hoe vaak, onbeperkt kan problemen geven. Advies qua tot hoe oud melk voeren zal wel op de verpakking staan, maar er zit inderdaad een economische berekening bij in. Aan de andere kant is te lang melk drinken ook niet handig en deel van lengte zoogtijd heeft ook met opvoeding door mama te maken. Let er ook goed op dat een kalf dat zoveel contact met mensen heeft erg goed opgevoed moet worden anders wordt het een lomperd die je het ziekenhuis in wandeld door geen respect voor je te hebben. Koeien zijn lastiger op te voeden dan paarden, zet je eigen veiligheid voorop.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:14

Ze gaat met 11 maanden richting slacht, dus heel groot gaat ze niet worden, onze andere 2 kalveren (10 mnd) waren/zijn heel rustig en netjes, dus dat opvoeden komt wel goed.

Ze krijgt nu 2 x daags 4 liter melk uit een speenemmer. Het advies van een bevriende koeienboer was 2 x daags 6-8 liter en dan zsm aan de muesli en luzerne, eigenlijk het standaard advies wat je overal leest.
Ik heb haar nu op intensieve melkpoeder staan en daardoor krijgt ze dus minder snel de neiging om aan ruwvoer of muesli te beginnen.

Maar ze heeft dus een enorme zuigbehoefte, wat ook logisch is, aangezien ze nog zo klein is.
Het advies daarop is om ze uit een emmer te laten drinken zodat die zuigbehoefte gewoon helemaal weg gaat, maar dat wil ik dus niet.

Als ik studies bekijk van verschillende universiteiten uit verschillende landen, dan zijn ze het ook allemaal niet met elkaar eens.
De ene zegt weinig melk en veel muesli en ruwvoer voor snelle ontwikkeling van de pens, de andere zegt dat het niet uit maakt wat je doet en weer een zegt dat ze maïs moeten krijgen naast de melk..
Maar in dit alles is het psychische welzijn niet bekeken en dat is dus waar ik naar opzoek ben.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:22

Je wil een gezond dus bij de diersoort passend dieet. Voor een herkauwer als een koe is dat gras en/of hooi, ik zou ivm zuurgraad maag en daarmee samenhangende gezondheid eerder naar een aanvulling via ruwvoervervangers grijpen (grasbrok/bietenpulp/lucernebrok) dan mais, muesli en brokjes. Let wel op genoeg mineralen al dan niet via een liksteen/emmer.

Ze zullen dan vermoedelijk wat langzamer groeien, maar wel gezonder zijn (want geschikt voer voor hun spijsvertering en organen) en mogelijk ook minder kosten. Melk bijvoeren voor zolang dat ok is (grasgevoerde kalfjes van melkkoeien worden soms voor homesteaders in de VS tot zeker 8-9 maanden door moeder gezoogd), dus dat geeft een tijdsindicatie en die melk kan ook deels als krachtvoer gezien worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:53

DemDeempel schreef:
Normaal lees ik alleen maar mee maar kruip nu even onder mijn meeleessteen vandaan...

@DeMolenhoek, ik was helemaal niet op de hoogte van wat een csa boerderij was maar wat een verschrikkelijk leuk en verantwoord initiatief.
Als je een aquaponic systeem eenmaal hebt lopen is het maar een uurtje werk per dag voor het onderhouden, je hoeft natuurlijk nooit meer onkruid te wieden of water te geven. De initiële investering is alleen heel hoog en voordat je het onder de knie hebt zul je wel wat batches vissen verliezen. Ik ben mij aan het inlezen om het in een verwarmde kas te plaatsen en dan het hele jaar door te produceren, dan ben je ook in de winter niet afhankelijk van groenten en fruit uit het verre buitenland. Echter moet je dan weer kijken naar verlichting en zonnepanelen die dit in de winter kunnen laten draaien.


Wij hebben deze week te horen gekregen dat wij begin 2019 mogen starten in de csa boerderij. Zo kunnen wij toch in de moestuin werken en verantwoord eten zonder het in onze achtertuin allemaal te moeten organiseren. Je eet ook enkel echt seizoensgroenten en alles is verantwoord :)

Hier heeft mijn vriend eindelijk groen licht gegeven om wat schapen te houden. Heb ook al hier en daar wat opgezocht over het versnijden. Het klinkt misschien raar maar ik kijk er al naar uit. Ik versnij heel graag karkassen. Vind het gewoon onwijs interessant hoe alles in en aan elkaar zit :)

Wie houd hier varkens? Wij willen er heel graag houden maar hebben wat schrik voor de stank. Er hebben nog varkens gestaan (van iemand anders) op 1 van onze weiden. Die zijn al ruim een jaar weg en dat ruik je nog. Nu is die weide verkocht en hebben wij enkel nog die aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:49

Hier ga ik vanmiddag achter 2 konijnrammen. Ik ben momenteel ook nog in onderhandeling voor 2 moeren. De keuze is gevallen op de lotharing/reuzevlinder. Ben benieuwd naar ons eerste nest :)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:55

DeMolenhoek schreef:
Hier ga ik vanmiddag achter 2 konijnrammen. Ik ben momenteel ook nog in onderhandeling voor 2 moeren. De keuze is gevallen op de lotharing/reuzevlinder. Ben benieuwd naar ons eerste nest :)

Ik kom even uit mijn meeleeshoekje(in het verleden wel vaker gepost) :)

Ga je ze fokken voor het vlees en vacht? Lotharingen zijn hele trage groeiers is mij verteld en daardoor minder geschikt als vleeskonijn, ik weet niet wat een mix met de reuze vlinder doet. Ik ben héél benieuwd naar je nestje en het verloop van de groei.

Wij hebben zelf rode Nieuw-Zeelanders. Groeien iets sneller en zijn goede moeders. Worden tussen de 3 en 4,5 kg en is goed geschikt voor het vlees en de vacht. Rustige konijnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:15

De reuze vlinder is de vlaamse benaming voor de lotharinger :j Wij (of ja, ik :D) hebben naar meerdere rassen gekeken en deze sprak mij het meeste aan. Ze zijn oorspronkelijk gefokt als vleeskonijn dus zie het wel goed komen. Op termijn wil ik ook Blauwe van Ham erbij en daar eens mee kruisen om te zien wat dat geeft. Traag groeien is niet echt een probleem voor ons. Wij zijn gisteren achter 2 rammen gegaan van 9/10 weken en die hebben toch ook al een mooie maat en gewicht :) Morgen mag ik achter 2 moeren gaan, dus in de zomer zal ik het verloop van de groei van ons eerste nest eens bijhouden en het uiteindelijke geslacht gewicht :)

Afbeelding


Afbeelding

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:20

Ik ben héél benieuwd!

Blauwe van Ham hebben wij ook naar gekeken, perfecte vlees en vacht konijnen, alleen hier in het hoge Noorden bijna niet aan te komen :(


Afbeelding
Onze dames :)


En onze ram zit nu nog even apart, maar zodra en uit het eerstvolgende nest een mooie kerel of dame komt dan krijgt hij een geholpen maatje :j

En dan hebben we ook nog twee knuffelkonijnen voor de kinderen. :j

Kruising groot zilver

Afbeelding

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:32

Konijnen staan op de verlanglijst, maar huisvesting (moet bijbouwen dan en dat wil ik eigenlijk niet) is dingetje. Wat zijn de hokken en maten bij jullie?
Wensenlijst is trouwens kleinrex (volwassen zo 2-2.5kg) gewone maat is mij alleen te groot en teveel jongen. Wil wel ook vacht en vandaar rex en puzzelen ivm moeten aanhouden tot 6 maanden, anders is de huid te teer en trek je de gaten er in bij het looien.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 16:02

Leuk konijnen! Hier staan ze ook ooit nog op mijn lijstje! Maar ben er nog niet helemaal uit welk ras ik zou willen en hoe ik de huisvesting wil doen.

Wij hebben varkens! En stank is heel minimaal. Wij hebben alleen zeugen en borgjes, beren ruik je meer zeker als ze volwassen zijn. Ik ruik het bij ons alleen als we een lange droge periode gehad hebben waarna het regent en dan de zon er weer op. Maar verder eigenlijk helemaal niet.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:28

Djoena: Ook mooie dames! Blauwe van Ham is hier ook nog vrij prijzelijk. Denk aan een €30/€35 per konijn. Maar je vindt ze allersinds wel :D

Tamary: Ik had hier een plan gezet wat een 1,5 vierkante meter per moer gaf maar de tip kwam om het toch wat groter te maken. Wij gaan het dus uitbreiden naar een 2 vierkante meter, elk konijn krijgt eigen uitloop en een grasperk. Wij zouden zorgen voor 3 nesten per moer per jaar, maar ivm de jonge leeftijd worden het er aankomend jaar 2 nesten per moer. Ze raden aan om maar maximum tot hun 3 jaar te kweken omdat daarna het bekken niet meer flexibel genoeg is. We zijn er nog niet uit wat we met de volwassen ‘uitgekweekte’ dieren gaan doen.

Moonfight: Wij zouden (in de toekomst) duroc varkens willen. Onze buurboer stopt volgend jaar met zijn koeien en wij zouden graag de hand willen leggen op een koe. Geen idee nog of wij er mee gaan kweken of gewoon elk jaar een koe gaan zorgen.

In het voorjaar maken wij de omheining in orde voor 2 ooien te laten komen *\o/*

Ik wil qua vlees echt volledig zelfvoorzienend willen worden. Ook de nodige vethanen zorgen.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:08

Onze varkens ruik je eigenlijk ook niet. Zolang ze genoeg ruimte hebben dan zit dat wel goed.

Wij hebben gekeken of het voor ons rendabel was om jaarrond een koe te houden en de kalfjes bij haar te laten drinken. Helaas hadden we er te weinig gras voor en qua kosten was melkpoeder goedkoper.
Een volwassen melkkoe kan 70-100 kg per dag wegvreten en dat was voor ons iets te veel :')

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:21

Moonfight schreef:
Leuk konijnen! Hier staan ze ook ooit nog op mijn lijstje! Maar ben er nog niet helemaal uit welk ras ik zou willen en hoe ik de huisvesting wil doen.

Wij hebben varkens! En stank is heel minimaal. Wij hebben alleen zeugen en borgjes, beren ruik je meer zeker als ze volwassen zijn. Ik ruik het bij ons alleen als we een lange droge periode gehad hebben waarna het regent en dan de zon er weer op. Maar verder eigenlijk helemaal niet.


Mijn konijnen zitten in de zomer wat groter dan in de winter. In de winter hebben ze 350cm x 150cm. In de zomer staat het hok open naar de buitenren. Die is 400cmx400cm en door tweeën gedeeld, dus per koppel 200cmx200cm. Ik heb mijn hokken in een leegstaande stal gemaakt (Ik heb twee paardjes en 3 stallen). De jongen hou ik iets kleiner. Die zitten vanaf 7 a 8 weken oud, op geslacht in een ren van 150cmx300cm. Voor fokkersbegrippen schijnen mijn koppels best ruim te zitten, maar ik vind bewegingsruimte belangrijker dan de aantal kg vlees.

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:38

Goedemorgen ,

Inmidels zijn we er achter dat je de eenden wel op het juiste moment moet slachten en niet bv na de rui
wegens nog doorkomende nieuwe pennen .Al doende leert men. :P

Citaat:
Wil wel ook vacht en vandaar rex en puzzelen ivm moeten aanhouden tot 6 maanden, anders is de huid te teer en trek je de gaten er in bij het looien.

Waar worden de vachtjes voor gebruikt?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:18

Djoena: Ik ben vandaag achter 2 voedsters van 14 weken gegaan. Deze wegen nu 3 kilo per stuk

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:08

DeMolenhoek schreef:
Djoena: Ik ben vandaag achter 2 voedsters van 14 weken gegaan. Deze wegen nu 3 kilo per stuk

Super! Dat klinkt echt nog goed te doen :j

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 12:25

Kaatje schreef:
Goedemorgen ,

Inmidels zijn we er achter dat je de eenden wel op het juiste moment moet slachten en niet bv na de rui
wegens nog doorkomende nieuwe pennen .Al doende leert men. :P

Ja die fout hebben wij ook gemaakt van de zomer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:20

Zitten die dan nog deels in het vlees?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 13:59

Ja die zitten goed vast en zijn best klein. Je hebt een pincet nodig als je alles er uit wil krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:01

Moonfight: Zijn jou varkens al naar de slacht? :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 18:45

Welke? De laatste zijn in maart gegaan. We hebben nu nog een drachtige zeug lopen en 1 borg. Die borg gaat pas als onze zeug bijna weer gaat biggen begin april.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:27

Ik dacht dat je biggen had in maart? Of ben ik een jaar verkeerd? :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 19:29

Ja we hadden biggen inderdaad! Maar eigenlijk allemaal verkocht behalve dat laatste borgje. :)
Er moeten in het nieuwe jaar nog 2 lammeren en schapen naar de slager

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:15

Ik ben momenteel aan het kijken om zelf een plukmachine te maken. Zijn er hier bokkers die al zo iets hebben of doen jullie alles nog met de hand? Hier gaan wij een trommel gebruiken van een wasmachine, daarin gaatjes boren om de plukvingers in te zetten. Ik twijfel nog tussen hem handmatig aan draaien of toch een kleine motor er op te zetten. Vind €350 wat te veel van het goede voor een plukmachine :)