Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:57

Century schreef:
Even zoeken, deze was dat: http://www.walnoothoeven.nl. Ze hebben ook zelf kippen geloof ik, ook een streekwinkel. Ze zitten in Hoeven, tussen Roosendaal en Breda.


Wij laten daar ons pluimvee slachten. Erg lieve mensen die super met de dieren omgaan en kwaliteit leveren.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!


Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:45

Ah dat klinkt goed! Adresje om te onthouden dus.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:29

Sorry.. niet meer gereageerd! Goed adresje, echter voor ons toch nog erg ver weg.
Denk dat wij toch nog zelf gaan slachten deze keer. Volgend jaar goed erover nadenken hoeveel we uitbroeden.

Overigens wel 2 weken terug ons tweede varken laten slachten. Heerlijk vlees!
Is nog wel erg wennen met hoeveel er vanaf komt. We zitten nu met een overvolle diepvries, evenals ouders en schoonouders.
Ons derde varken willen we aanhouden om mee te fokken. Iemand die daar al ervaring mee heeft? Wij willen er graag een beer bijzetten voor een periode, maar kunnen nog niks naar onze smaak vinden. We zitten te kijken naar Husumer, Duroc of Pietrain. Ons varken is zelf (waarschijnlijk) een kruising tussen Duroc, Pietrain en bonte Bentheimer.

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 16:58

Wij hebben afgelopen weekend onze kalkoenen geslacht en nog wat hanen. Kijk er altijd erg tegen op maar toch wel weer blij als het gebeurd is.

Wat leuk Lieke! Hier ook altijd vriezer problemen! Ik denk dat we er maar een derde bij gaan nemen. Hoeveel kilo kwam er vanaf? Wij brengen zaterdag onze zeug naar de beer. Word voor ons de tweede keer. Onze zeug in Bonte Bentheimer en wij laten ook dekken met een Bonte Bentheimer. Dit is wel het moment om de zeug te laten dekken als je in het voorjaar biggen wilt. Elise heeft wat meer ervaring met Duroc (kruisingen) dus die kan daar misschien wat meer over vertellen :)

Volgende week gaan hier 3 biggen naar de slager. Wat aan de kleine kant maar we hebben er iets te veel voor de ruimte die we hebben. Laten er vooral grote stukken van snijden voor de kerst zoals beenham, rollade, ribroast ect.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 08:52

Oeh! Dat klinkt gruwelijk lekker! Ik wil de volgende keer ook wat meer gaan proberen om zelf vlees te pekelen, roken, etc. Onze eerste 2 waren allebei 130kg schoon aan de haak, hadden we niet verwacht.

Ging 't goed met de kalkoenen?

/

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:29

Hoeveel ruimte hebben jullie per varken en hoe zien jullie verblijven er uit? En wat/hoeveel voer gaat er in. Vraag me af of dat hier ook haalbaar/rendabel is maar weet er eigenlijk nog te weinig van af.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:30

xXLiekeXx schreef:
Ons derde varken willen we aanhouden om mee te fokken. Iemand die daar al ervaring mee heeft? Wij willen er graag een beer bijzetten voor een periode, maar kunnen nog niks naar onze smaak vinden. We zitten te kijken naar Husumer, Duroc of Pietrain. Ons varken is zelf (waarschijnlijk) een kruising tussen Duroc, Pietrain en bonte Bentheimer.


Heb je een foto van jullie varken?
En wat voor biggen wil je gaan fokken, wat zoek je in een vlees varken?

De Duroc en Pietrain worden veel gebruikt in de bio industrie, je zou deze kunnen vergelijken met de dikbil koe en de plofkip.
Groeien erg snel en worden ook erg groot, met een lange rug en hoog op de poten.
De Husumer is een middelgroot varken met vrij korte rug en word redelijk snel vet.

Wij brachten onze Bentheimer zeug eerst altijd weg of de beer kwam naar ons toe. We vinden zelf de kruising Bentheimer x Husumer erg lekker. Het doorregen vlees van de Bentheimer, maar het wat sneller groeiende en wat meer vet van de Husumer.

We hebben dit jaar voor het eerst onze eigen Husumer beer aangeschaft om te dekken, waarschijnlijk gaan we volgend jaar een Berkshire beer kopen, kijken hoe die kruising is.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:43

lizy29 schreef:
Hoeveel ruimte hebben jullie per varken en hoe zien jullie verblijven er uit? En wat/hoeveel voer gaat er in. Vraag me af of dat hier ook haalbaar/rendabel is maar weet er eigenlijk nog te weinig van af.


Onze varkens delen nu met zijn 5e een stal en weitje. We hebben een hangbuik, 1 zeug en 3 bijna volwassen biggen die straks richting slacht gaan.
Onze stal is ongeveer 30m2 verdeeld in 2 stukken, een slaapgedeelte en een eetgedeelte. Het weitje is ongeveer 40 m2. Dat word binnen nu en een paar weken een paddock met witzand en drainage, want ze komen er bijna niet omdat het te modderig is.
Af en toe laten we ze op de paddock van 550 m2.
In de zomer kunnen ze op de wei van 8000 m2 met een grote waterpoel.

Ze krijgen in de zomer 1 kg brok per dag per varken en in de winter 2 kg brok, onbrperkt kuilgras, een emmer winterwortels en een emmer gedizo mix.
Oh en alle restjes groente, fruit, brood, tuinafval enz

Voor foto's zie www.facebook.com/keuterboerderijvelddriel

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 09:57

Ik wil dit keer ook zelf het buikspek gaan roken en drogen tot bacon! Ik ben benieuwd hoe dat gaat! 130 kilo is netjes zeg! Wat voor was was dat? Ik was al heel erg onder de indruk van onze 2 jarige zeug die aan de haak 120 kilo woog :')

Ja ging goed met de kalkoenen! Waren met 5 man en dat was wel fijn. 2 konden de kalkoen dan goed vasthouden terwijl ik ze dan deed slachten. Ze zijn zo sterk en die spasmes zijn soms heel onverwacht. Je wilt echt geen vleugel in je gezicht of een nagel langs je oog! De hennen wogen 3 kilo en de hanen bijna 5 dus best tevreden mee!
Bizar hoe goot zo'n filet is!
Afbeelding

Onze varkens hebben een schuilstalletje op een betegeld stuk van 30 vierkante meter en dan nog 60 vierkante meter uitloop. Dat is nu allemaal blub maar dat lijkt de varkens niet zo te hinderen. Ze gaan er graag nog in. Zodra het vriest vinden ze het niet meer zo leuk. Tot het helemaal bevriest en dan gaan ze er wel weer op. Daarnaast hebben we vooral het land nog een weitje waar ze soms op mogen. Het plan is dat ze die voor het voorjaar helemaal mogen slopen zodat ik daar onze aardappels en nog wat ander spul kan kweken. Dan kunnen de varkens daarna er weer doorheen om de restjes op te ruimen (natuurlijk niet de giftige aardappelplanten)
Afbeelding

Oja, we hebben er nu 6 en dat is te veel. Wilde er wat meer biggen verkopen van de zomer maar kwam er niet vanaf. Dus 3 biggen gaan volgende week naar de slager. De andere 2 gaan dan pas vlak voordat onze zeug weer gaat bevallen.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:29

Elise: Ik heb zo snel geen foto die ik hier neer kan zetten, heb er wel wat op mijn Instagram staan (kan die alleen niet hierheen kopiëren). https://www.instagram.com/appleandfarm/
We zijn juist heel erg blij met het lage vetpercentage van ons varken nu. Dus misschien is Husumer dan toch geen goede combi. Ik weet niet precies wat we zoeken, is nog aftasten. Ik ben erg tevreden met ons vlees nu, zou niet graag meer vet willen. Vind Duroc een mooi varken om te zien met inderdaad z'n lange rug.

Lizy: Wij hadden 1000m2 voor 3 varkens, maar dit was tijdelijk. We willen een soortgelijk hok/paddock als Moonfight gaan maken. Momenteel hebben we t varken in verplaatsbare netten staan, zoals we ook voor de schapen gebruiken.
Qua voer krijgen ze 3 voerscheppen per dag per varken, geen idee hoeveel kg dat precies is. Daarnaast al het groenafval, onkruid, etc.

Moonfight: 130kilo waren de zusjes van ons Duroc kruising varken. Hadden we ook echt niet verwacht, slagers waren er over te spreken. Weinig vet voor het aantal kilo's. Buikspek hebben wij van ons eerste varken gemaakt. Niet gerookt, alleen gedroogd. Smaakte erg goed!
Mooi stuk kalkoen!! Kun je een goed gezin van voedden. Had inderdaad al van een kennis gehoord dat kalkoenen erg sterk kunnen zijn in hun spasmes. Krijg d'r steeds meer zin in -O-

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 10:56

Hier krijgen de 6 varkens nu 16 kilo brok per dag. Maar normaal hou ik 2 kilo voor onderhoud aan. Voor afmesten voeren we meer. Daarnaast krijgen ze nu ook veel eikels en natuurlijk alles uit de moestuin en keuken. In de winter vaak nog voerwortelen. In het grasseizoen krijgen ze ook veel gemaaid gras. En ze krijgen 2 plakjes hooi per dag. Ik vind ze best voerintensief in vergelijking met grazers. Onze schapen krijgen bijvoorbeeld eigenlijk niks bij (behalve als het gras op is, is vaak 1 a 2 maanden met jaar).

Lieke, die netten? Waarom wil je daar vanaf? Zie het ook vaak op Youtube bij mensen die varkensrassen hebben die zogenaamd minder zouden vroeten. Maar als ik dat zou doen dan zou er niks overblijven van mijn land. Van de zomer zijn ze een keertje ontsnapt en daarna heb ik vele uren nieuw gras in kunnen zaaien en graspollen weer terug kunnen leggen om alles te herstellen.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:28

Wij hebben onze varkens tot 1 week terug in onze 'vijver' gehouden. Deze is begin van het jaar gegraven en willen we natuurlijk verdichten d.m.v. de varkens (uitwerpselen en wroeten). Dat werkt goed, alleen ons varken is helaas hieruit ontsnapt. Vandaar dat ze nu weer tijdelijk in een net staat.

Je schrikt je rot als je op je werk een telefoontje krijgt dat je varken los loopt :')

Uiteindelijk willen we zo'n hok als jullie om te biggen en om in de winter het veld niet te kapot te laten lopen. In de zomer gaan ze idealiter in de 'schapennetten' achter de schapen aan.
Maar dat is inderdaad nog even kijken hoe snel ze het kapot lopen. De schapen worden dagelijks verzet. Hopelijk is dat voor de varkens ook afdoende om het veld enigszins te besparen.

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 11:40

Dat telefoontje heb ik helaas ook al meerdere keren mogen ontvangen :') En onze buren hebben gewoon een halve hectare aan super strak gazon. Ben altijd zo bang dat ze die kant op gaan. Maar gelukkig staat er meer lekkers op ons eigen land.

Dat aanstampen zijn ze erg goed in ja, haha! De uitloop werkt nu bij ons ook als een vijver.

Jullie zijn dan elke dag met die netten in de weer? Onze schapen worden ongeveer 3x in 2 weken verplaatst. Dan is het gras niet overgraast maar ligt er wel lekker wat mest. Vaak is na 3 weken het gras weer hersteld maar het duurt van 2 maanden voor ze er weer opkomen. Vind die netten super handig maar dat verplaatsen is me toch wel gedoetje. Zeker in mijn eentje.

stefke86
Berichten: 26
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:18

Hoi ik lees af en toe mee op dit topic. Ik zou ook graag meer zelfvoorzienend worden. We hebben 1,5 ha dus er zijn zeker mogelijkheden.
Afgelopen jaren heb ik varkens gehouden. We hadden Berkshire varkens, deze waren erg smakelijk!
Afgelopen jaar heb ik geen varkens gehouden, door een ongeluk mijn rug gebroken, dus even een stapje op de plaats moeten maken...
Komend jaar wil ik het weer op gaan pakken. Nu een begin maken om alles in te richten. Iemand daar nog tips voor? waar kan je hier goede voorbeelden van vinden? Graag zou ik een moestuin willen, varkens en eventueel kippen.
Laten bij jullie de varkens alles heel? Ik vindt het er bij Moonfight erg leuk uitzien! Alleen bij ons zouden ze alle planken gesloopt hebben en tegels er uitgevroet. Hoe hebben jullie dit gemaakt?
Alvast bedankt!

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 12:27

Ik heb een draadje schrikdraad onderlangs op het hek, dus daarom blijven ze wel van het hek af. Af en toe trekken ze er wat gaas af. Maar die komt dan opgegeven moment tegen het draad waardoor het gaas onder stroom komt te staan. Tegels zitten ze nooit aan eigenlijk. We hebben wel bandjes buitenom liggen. Dus die zouden ze eerst los moeten krijgen voordat ze de tegels zouden kunnen doen.

Heb je al wat boeken over zelfvoorzienendheid? Daar staan vaak super veel indelingen en ideeën in voor inspiratie. Overleven op je eigen km2 is echt een aanrader daarvoor! Verder staat er veel op Pinterest en ik volg wat mensen op youtube waar ik wel eens wat ideeën uithaal.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:30

Er zijn hier om ons heen ook wat boeren die voor zichzelf een paar varkens houden. Heb wel met de gedachte gespeeld, maar besloten het niet te doen. Faciliteiten maken kost natuurlijk wat moeite, maar plaats zat en op zich wel te doen.
Echter het kopen van biggen is loeiduur hier, en dat geldt ook voor aangekocht voer. Die bekenden van ons zijn melkveehouders, die veel "buiten quota" melk in hun varkens gieten, en ze hebben connecties om afvaleten uit de school en hotel te krijgen. Al het voer aankopen is simpelweg niet rendabel.
Op zich wel jammer, want het lijkt me best leuk.

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 13:03

Als melkveehouder zijn varkens inderdaad een no brainer! Zijn biggen daar zo duur ja? Er zijn (in amerika) ook varkensrassen die gefokt zijn om te overleven op weidegang. Maar volgens mij zijn die niet in andere landen te krijgen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:21

Vermoed dat dat hier geen optie is, zelfs afgezien van de problemen dieren in te voeren. Korte zomer hier in IJsland.
Had niet gedacht dat er zulke rassen waren, heb je daar misschien een naam bij?

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 13:50

American guinea hog is dat :)

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:01

De kunekune kan blijkbaar ook prima op grasland vetgemest worden zonder bijvoer.

https://www.britishkunekunesociety.org. ... rMeat.aspx
Citaat:
Kunekune can be raised on good quality grazing without need for supplementary feeding while the grass is growing. The grazing does need to be of an adequate quality to provide the nutrients needed, and there is more information about sowing and maintenance of grazing for pigs in the separate article ‘Maintaining Grazing Pasture for Kunekune’ which can be found on the website.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 14:03

Dat heb ik ook wel eens gehoord inderdaad Mizora! Daar is in NL nog wel aan te komen.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:07

Bij ons staan de varkens gewoon achter een dubbele (hele lage) schrikdraad. Stroom doet wonderen! Laatst was ie dus ontsnapt omdat ik de stroom was vergeten -O-

Ik ben ooit bij een bijeenkomst geweest in Dronten. Daar hadden ze het over een mooi systeem om varkens jaar rond te houden, in combinatie met een moestuin. Die tekening heb ik nog ergens liggen.
Het was een halve maan die opgedeeld was in 4 vakken die op hetzelfde punt samenkwamen. Op dat punt was het hok. Daaromheen in de punten zaaide ze elk seizoen groente in, zodat als deze rijp waren het varken ze kon eten. Het varken schoof zo dus elk seizoen een vak op.
Vond het een erg mooi systeem, maar zou voor ons teveel plek in beslag nemen.

Moonfight: mijn vriend verzet inderdaad dagelijks de schapen. Hij is er ondertussen aardig handig in geworden. Het is nu wel wat lastiger nu het vaak donker is, maar hij vindt er echt z'n rustmomentje in.

Kugger: klinkt inderdaad ook als erg duur om dan een varken te houden! Hoe is de vleesprijs in de winkel? Ook hoger als in Nederland?

Kunekune wilde wij eerst ook proberen, maar is ons door de slager afgeraden. Schijnt een erg vet ras te zijn. Zijn wel een mooi formaat en inderdaad op gras beter te houden.

Wie zijn jullie inspiratiebronnen?
Ikzelf ben gek van de boeken (en cursussen) van River Cottage en volg een Iers stel op YouTube, Way Out West. Daarnaast her en der wat losse boeken bij elkaar gescharreld/gekregen.

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 14:15

Hier ontsnappen de varkens ook alleen als er problemen zijn met het schikdraadapparaat. Ze testen het dagelijks en hebben het snel door als er geen stroom meer op staat.

Justin Rhodes op youtube. Joel Salatin van Polyfaces farm (heeft ook veel boeken). We hebben ook veel boeken van de Strawbrigde broers. En The Prairie Homestead blog. Ik ga River cottage en Way Out West even opzoeken Lieke!

Niika

Berichten: 62
Geregistreerd: 22-03-15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:35

sorry, stille meelezer hier. Wat betreft varkens zou je ook eens bij http://www.veldvarkens.nl/ kunnen kijken. Zij houden (o.a.) kune's en voeren volgens mij alleen bij met groenvoer en geen brok. Zijn leuke mensen en willen graag informatie delen

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 14:51

Ik ben al bekend met Veldvarkens, ze voeren niet alleen groenvoer. Maar eigenlijk alles wat ze kunnen krijgen. Zo ook veel brood en aardappels en dergelijke. Ze hebben inderdaad mengelmoesjes lopen met onder andere Kune Kune erin. Maar is wel iets anders dan varkens echt alleen op weidegang voeren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, __danielle__, Andreeaa, boyca, Briiet, Dax, inge_romeo, Jive03, Letje01, Mrskiwi, Nientsje, Plukje, Rijsa, Rinkex, Solleke_Noah, Theseus, Wopkebrok, xPabloBokt en 76 bezoekers