Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:53

Niika schreef:
sorry, stille meelezer hier. Wat betreft varkens zou je ook eens bij http://www.veldvarkens.nl/ kunnen kijken. Zij houden (o.a.) kune's en voeren volgens mij alleen bij met groenvoer en geen brok. Zijn leuke mensen en willen graag informatie delen

Ik wilde het net noemen. Maar... ik kom er regelmatig en hun varkens woelen de boel dus echt wel om hoor :')
Ze voeren idd geen brok, maar wel zaken als oud brood, tamme kastanjes, eikels, groente die over is gebleven van de markt, etc.
Heerlijk vlees hebben ze :)


melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:51

Ik ga volgen, super interessant

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 09:40

Jettie is onderweg naar de beer. Duimen op mooie biggen weer dit jaar!
Afbeelding

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:25

Wat een leuk topic zeg!

M'n vriend heeft een veehouderij, waar wij over een aantal jaar het stokje van overnemen. Voor nu hebben we vlees van de koeien, de zuivel (melk, karnemelk en yoghurt) en wat groenten uit de moestuin. Dat komt van de boerderij. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog niets met de zuivel maak.
Hier thuis hebben we plannen voor kippen en een moestuin. Beginnen we volgend jaar mee hoop ik. Straks als wij op de boerderij zitten, dan zou ik ook graag wat willen doen met varkens, schapen en fruit. Oh, en ik bedenk me nu dat ik ook hoognodig kaas moet maken! Eens kijken of dat lukt. :D

Herinner je gister, droom over morgen maar LEEF vandaag!

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 11:35

Oh gaaf hoor, kaas maken!
Laat het ons vooral weten of het lukt!

Ooit zelf zuivel lijkt me zo gaaf. Maar het is wel een hele verantwoordelijkheid om regelmatig te moeten melken. Al kan je natuurlijk (al je het jong erbij laat) best een dagje overslaan. Maar wie weet, ooit!

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:44

Ik meld me hier ook maar weer eens actief meestal zit ik onder de meelees steen verstopt. Wij proberen op onze boerderij in kleine stapjes ook wat meer zelfvoorzienend te worden, en hebben nu onze wyandotte krieltjes en serama's weg gedaan om ruimte te maken voor een groter vlees/leg ras.

Welke rassen zijn aanraders om eens naar te kijken?

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:05

Voor de leg ben ik zeer tevreden over mijn Jersey Giants. Ze leggen veel en grote eieren, en leggen in principe ook het hele jaar door. Ze leveren ook wel een behoorlijk stuk (lekker!) vlees, maar groeien erg traag. Pas met anderhalf o.i.d. is het de moeite van het slachten waard wanneer ze lekker scharrelkipje mogen spelen.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:19

Welke dieren je kiest voor vlees hangt ook af hoe groot het huishouden is en of je enkel slacht voor de maaltijd van morgen of dat je alles in 1x de vriezer in schuift elke x maanden. Ik ben alleen en dan heb je genoeg aan een kriel voor een stoofschotel waar je 3-4 dagen van kan eten. Ik ben dus geneigd kleinere dubbeldoel kippen te kiezen (inderdaad wyandotte kriel) en enkel te slachten als ik vlees nodig heb en de oudere hennen plaats moeten maken.

Je zou ook aan de gewone maat wyandotte kunnen denken voor wat je wenst, kippen die en voor vlees en voor de eieren zijn, zijn vaak ronde, plompe kipjes.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:28

Australorp zijn een fijn dubbeldoel ras net als Marans.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:38

Interessant! We hebben zelf een gezin van 5 momenteel, volgend jaar wellicht 6 of 7 en zeer regelmatig eters. Nu eten we zelf ongeveer 75% van de tijd vegetarisch danwel vlees in kleine hoeveelheden. Invriezen zou zodoende mijn voorkeur hebben.

Eerder in dit topic kreeg ik ook de tip om me eens te verdiepen in varkens.. Nu hebben we ons oog laten vallen op enkele Duroc biggen, maar wat is dan wijsheid qua geslacht? En op hoeveel vlees per (biologisch gehouden) varken kunnen we dan gemiddeld rekenen? Op dit moment zijn er nog borgjes én zeugjes beschikbaar. We willen er om te beginnen maximaal 2.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Niika

Berichten: 62
Geregistreerd: 22-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:21

Pinda_Dipje schreef:
Op dit moment zijn er nog borgjes én zeugjes beschikbaar. We willen er om te beginnen maximaal 2.


eentje van beide. Borg om groot te brengen en dan naar de slacht, zeug voor biggen volgend jaar...

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 07:50

Leuk dat jullie naar Duroc biggen kijken Pinda_dipje! Hoe heb je ze gevonden? Via Marktplaats?
Ik heb altijd geleerd dat zeugenvlees lekkerder is dan dat van een borg, Dat schijnt een andere smaak/geur te hebben. Heb het zelf echter nooit bewust gemerkt.

/

Niika

Berichten: 62
Geregistreerd: 22-03-15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:18

bij een borg zou je geen last van dat smaakje/geurtje moeten hebben, mits hij op tijd gecastreerd is.
Je bedoelt denk ik de 'berengeur' xXLiekeXx, van ongecastreerde beren

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:05

Hoewel berengeur onaangenaam is tijdens het klaarmaken, beïnvloed het de smaak van het uiteindelijke product niet. Het enige is echt dat het stinkt als het klaargemaakt wordt, dus mocht je op een keer een beer met berengeur hebben, dan is het niet nodig het vlees weg te gooien.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:58

Lieke, via kennissen van een boertje dat wij kennen. Ik heb nu een borgje en een zeugje gereserveerd.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 13:18

Voor het vlees maakt zeug of borgje niet zoveel uit. Ik zou zelf eerder voor een borg kiezen omdat die vaak iets goedkoper zijn in aanschaf. Maar aangezien ze geen beer meer zijn heb je geen kans op berengeur. Ik durf niet zo te zeggen wat het hanggewicht is van een Duroc met slachtgewicht. Misschien is dat wel op internet te vinden?

Wij hebben zelf Orpingtons. Hele fijne rustige kippen en makkelijk achter een hekje te houden. Goede broeders, dus fijn als je ze wilt fokken (wat minder fijn als je dat niet wilt). Wij slachten de hanen met 6 maanden en hebben dan een karkas van ongeveer tussen de 1.5 en 1.8 kilo. Voor ons is dat prima.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:10

Weer wat geleerd! :D

Wij zijn nog steeds op zoek naar een beer voor onze zeug. Via marktplaats niks in de buurt te vinden, dus proberen nu wat 'biologische' varkenshouders te benaderen.

/

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:36

Ik meld me ook even. Ik wil graag kwartels gaan houden voor de eitjes en eventueel het vlees.

Zijn er hier meer mensen die kwartels hebben? Wat voeren jullie? Kant en klaar voer uit de winkel is wat mij betreft geen optie. Meelwormen kan ik wel zelf kweken en kalk lukt ook wel met eierschalen en schelpen, maar verder? Als er dan toch voer uit de winkel moet komen... wat is er minimaal nodig en wat is het goedkoopst?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:56

Denk dat het geen goed uitgangspunt is om te gaan kijken hoe iets zo goedkoop mogelijk kan.

Dan kun je beter kwartels (en eieren) bij de supermarkt kopen?

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:47

Ik vind dat juist wel een essentiëel onderdeel van zelfvoorzienend bezig zijn. Je wilt zo min mogelijk afhankelijk zijn van de winkel, dus ook niet voor voer. Anders kun je inderdaad net zo goed gelijk je eieren in de winkel halen.

Er zijn best veel mogelijkheden om voer voor kwartels zelf te telen of te vinden in de natuur, maar vooral graan wordt lastig. Daarom ben ik benieuwd hoe andere kwartelhouders dat doen. Kun je kwartels bijvoorbeeld oud brood geven, en in hoeverre voorzie je daarmee in hun graanbehoefte? Zijn zonnebloempitten een optie? Welke soort graan is echt onontbeerlijk en zul je echt in de winkel moeten kopen? (Ik vind dat op zich geen probleem, maar als je maar 20% van het totale rantsoen hoeft te kopen is dat natuurlijk beter dan het hele.) Kun je luzerne geven aan kwartels en in hoeverre voorziet dat in de eiwitbehoefte van leghennen? Enzovoort.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:33

Als het je hoofdzakelijk om het homesteading/zelfvoorzienigheid aspect gaat lijkt het me veel praktischer kippen te gaan houden.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:38

Kwartels worden anders al eeuwenlang gegeten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:53

Ik heb geen plek voor kippen.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:59

Kuggur schreef:
Als het je hoofdzakelijk om het homesteading/zelfvoorzienigheid aspect gaat lijkt het me veel praktischer kippen te gaan houden.

Eerder konijnen, die zijn nl wel 100% herbivoor en dus te voeren van de extratjes uit de moestuin + baaltje hooi. Kwartel en kip zijn beide omnivoor en hebben dierlijk voedsel nodig, kwartel zit ook nog eens een stukje hoger in de eiwitbehoefte dan een kip (25-30% ipv ong. 20%). Reken ook dat een vogeltje van 100-150gram veel kleinere zaadjes nodig heeft dan bijna alle maten (kriel)kip. en zelfs met van wat ik zie 15gram/dag/kwartel tikt dat aardig aan qua nodige grond voor het verbouwen van voedsel ervoor.

Kijk in de winkel gewoon op de zakken voer en wat er aan ingredienten in zitten. Eigen voer samenstellen is mogelijk, maar wordt pas interessant bij grote hoeveelheden. Basisvoer + wat eigen oogst kom je beter mee uit, amaranth schijnt ze goed te bevallen bv. Wat groenvoer naast zaden + insecten is ook aan te raden.
Voordeel van kwartels is de hoge groeisnelheid, 17-18 dagen tot uitkomen en dan met 8 weken slachtrijp (totaal nog geen 11 weken van ei tot vlees).

Zit er wel over te denken nu inmiddels, maar buitenhok of binnen houden met extra licht (kerstverlichting schijnt genoeg te zijn, dus veel heb je niet nodig) en dus hele jaar door eitjes (kippen zijn mij daar te groot voor), maar kwartels zijn viespeuken, die moet je eigenlijk elke dag schoonmaken als je ze als "huisdier" wil houden (hoger amoniak gehalte in de mest). Levensverwachting is 2-3 jaar (al kom ik wel tot 5 tegen) en hoe meer eieren ze leggen hoe eerder ze op zijn. Net als bij kippen wordt er wel gezegd dat de "levensduur" 1000 eieren is.

Dagje of 2 yt met zoeken op coturnix quail en je komt een aardig eind. Let wel dat je veelal de amerikaanse manier tegen komt, dat zijn draadkooien, dat kan binnenshuis zeker al niet. Maar maat die ze aangeven is 30cm2 per vogel, dus hok van 100x60 (grote konijnenkooi) is genoeg voor 6 vogeltjes (5 hennen + 1 haantje) en dat is qua bevruchting ook redelijk je max. men geeft soms wel 2 op 5 aan, maar op een kleiner oppervlak zou ik geen ruzie willen riskeren tussen 2 haantjes. Geef ze genoeg schuilplekjes (van die caviahuisjes bv) en je hebt kans dat ze ook zelf gaan broeden. Kan goed gaan, kan fout gaan halverwege, zorg ook voor warmteplaat en extra kooi als je niet met broedeieren begint.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 00:28

Maar konijneneieren zijn niet lekker....