Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:43

Antheman schreef:
Kastanjezeep
[ Afbeelding ]

Ben ik raar als ik zeg dat dat er smakelijk uitziet?


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:59

Nee, ziet eruit als iets wat prima past bij een kopje koffie. :9 Ik ben wel benieuwd naar het recept eigenlijk, kastanjes heb ik hier ook genoeg.


Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:57

Kuggur schreef:
Antheman schreef:
Kastanjezeep
[ Afbeelding ]

Ben ik raar als ik zeg dat dat er smakelijk uitziet?

Nee, dat vind ik een compliment

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:24

Oh leuk! Kende heel het moestuinforum nog niet.

Bacon hebben wij van ons eerste varken van buikspek gemaakt. We hebben een recept van River Cottage gebruikt, zou 'm wel even kunnen opzoeken voor je Moonfight?
Dit was een stuk buikspek 2 weken in de marinade in de koelkast laten en vervolgens opgehangen in de kelder. Na een maandje ongeveer hebben we er het eerste stukje van gegeten en de rest is na 1,5 maand ingevroren.

Mijn schoonbroert doet ook vrij veel experimenteren met bacon en koud/warm roken. Die hebben afgelopen woensdag 3 verschillende soorten bacon in de marinade gezet van buikspek en 1 van de karbonade. Vorig jaar heeft ie een hele smoker gebouwd van 2 vaten.
In de schouw is ook heel gaaf Palousa Boy!

Heel het roken van vlees is voor mij nog wel echt een wereld te ontdekken. Heel interessant!

/

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 16:02

Maar dat is toch eigenlijk geen bacon? Dat word namelijk gezouten en gerookt. Hoe smaakte dat Lieke? Wat voor marinade was dat?

Ben wel heel benieuwd of jij aan je schoonbroer kan vragen waarom je bacon warm of koud zou roken? Wat het verschil in resultaat is en waarom je voor de ene of de andere zou kiezen. O:) :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:12

Als je het over marinade hebt in dit verband, bedoel je dan in feite pekel?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 16:35

Even terug komend op jou post op de vorige pagina Kugger. Jullie vinden schaap lekkerder dan lam? Zelf nog geen schaap op maar wel helemaal gek van lam! Eten jullie ook wel eens een echt ouder schaap? Een oude ooi bijvoorbeeld? En in hoevere is dat anders dan lam?

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:39

Schaap is in mijn ervaring vooral veel sterker van smaak. Niet iedereen kan de smaak waarderen. Je vind het of heerlijk of vreselijk heb ik gemerkt.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:53

De bacon die wij hebben gemaakt is de 'streaky bacon' van River Cottage. Kan het recept online niet zo snel vinden. http://www.food-mag.co.uk/dry-cured-streaky-bacon/ Dit lijkt erop.
Niet bedoeld voor 'bacon&eggs' maar vooral voor in recepten. Heerlijk om bijvoorbeeld door de boerenkool stampot te doen. De 'marinade' is inderdaad voornamelijk zout geweest dus ik denk dat je het dan wel pekel zou kunnen noemen :')

Schoonbroer heeft bacon tot nu toe alleen koud gerookt, omdat je anders (schijnbaar) een soort gegaard buikspek krijgt. Wat overigens ook erg lekker is, maar een compleet andere toepassing heeft.
Ik heb hier ook allemaal niet veel ervaring mee, dus je kunt mij alles wijsmaken :Y)

/

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:18

Afbeelding
Hier het recept wat wij gebruikt hebben.

/

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 22:06

Thanks Lieke! Buikspek ligt ondertussen in de koelkast met pekel :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:06

Moonfight schreef:
Even terug komend op jou post op de vorige pagina Kugger. Jullie vinden schaap lekkerder dan lam? Zelf nog geen schaap op maar wel helemaal gek van lam! Eten jullie ook wel eens een echt ouder schaap? Een oude ooi bijvoorbeeld? En in hoevere is dat anders dan lam?

Oude ooien eten we slechts zelden, en dan nog relatief jonge die vanwege andere redenen dan "te oud" zijn geslacht.
De schapen die wij nu eten zijn "vetrargamall" = één winter oud ( hebben 1 slachttijd overgeslagen en zijn dus 1jaar ouder dan de lammeren. Sterker van smaak dan lam, niet zo sterk als oudere uitgerangeerde productiedieren.
Over smaak valt te twisten ;) , en wij zijn nogal gewend dit soort vlees te eten, en vinden "meer smaak" een voordeel, maar dat vindt bepaald niet iedereen.
IJslanders beweren dat ijslands schapen-en lamsvlees veruit superieur is aan "buitenlands", ik geloof dat eigenlijk niet zo, maar wie weet, ik kan daar niet echt over oordelen. Feit is dat ze hier in voorjaar/zomer vrij in de natuur fourageren dus wie weet zit er wat in.
Samenvattend is eigenlijk het enige wat er van te zeggen is, proef zelf :D

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:15

Moonfight: hoe heb je hem uiteindelijk gemaakt?

Kugger: interessant! Wij hebben net onze dekram van afgelopen maart verkocht, anders had ik dit zeker wel willen proberen.

/

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 18:27

Als het een keer zo uitkomt dat we een volwassen schaap naar de slager kunnen brengen dan gaan we dat zeker proberen Kuggur!

Lieke, ik heb hem nu in de koelkast liggen in een rub/pekel van clorozout(durfde zonder nog even niet aan met mijn onervarendheid) en suiker. Daar blijft hij in liggen voor 7 dagen en elke dag even keren. Daarna gaan we hem warm roken. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 10:35

Gelukt!
Afbeelding
En hij is zo lekker! <3 <3 <3 <3 <3

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:14

Oehhhhh..... Dat ziet er top uit! :9

Je zou bijna daarom al varkens gaan houden. Helaas hier geen optie meer, met de huidige buren zo dicht op, maar het kan wel (vroeger hielden ze hier al varkens).
Voor nu is de eerste optie nog steeds kippen, maar eerst de tuin verder klaar en dan zoeken naar een mooi hok dat voor mij prettig werkzaam is (ik haal de 1.60 net niet :o)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 12:35

Kippen zijn ook het makkelijkst hoor :)

Wij begonnen met varkens, zou het niemand aanraden :')

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:45

Hoi allemaal, ik kom graag meekletsen hier.
Wij hebben een huis gekocht met een stuk land er bij waar we in maart naar toe verhuizen met onze twee paarden, kinderen en hond. We komen vanuit een rijtjeshuis, waar ik wel een klein moestuintje heb, maar wat opbrengst betreft is dat meer voor de lol :)
Ik weet nog niet in hoeverre wij helemaal zelfvoorzienend willen worden maar vind het wel een erg interessant onderwerp. Hebben jullie goede tips voor websites, boeken, magazines, etc waar ik als beginner goed terecht kan?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 13:13

Het youtube kanaal van Justin Rhodes is echt goud waard!

Boeken zijn hier eerder ook al veel benoemt :)

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:57

Thnx! En ik ga het topic even teruglezen voor de boeken :)

tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:46

Zorg als je ergens nieuw komt ten eerste dat je buitenste omheining echt goed is, dat is de grootste investering en ook waar je eigenlijk vervolgens 10+ jaar niet meer aan wil hoeven denken/repareren/veranderen/onderhouden. Met meer opengestelde gebieden voor wilde zwijnen en langslopende wolven is daar meteen rekening mee houden bij het kiezen van de afrastering wel handig.
Idem voor wat je om je moestuin zet, zowel om de paarden die je al hebt er uit te houden als eventuele nieuwkomers als bv geit/varken/schaap.
Vaak zijn kippen er bij de eerste keuze, en terecht, want makkelijk en leuke tot soms hilarische tv levert dat op. Maar zorg wel voor een ren en nachthok die echt roofdier/muis en rat proof is. De roofdieren kosten je de kippen/kuikens/eieren (al lusten honden/geiten/schapen die ook als ze de kans krijgen) en de ratten/muizen vreten ook je kippenvoer op (kan tot 50-75% ervan zijn). Los laten scharrelen is leuk, makkelijk en gezond qua variatie aan voer (goedkoper ook nog eens en minder insecten die de andere dieren pesten), maar als de roofdieren eenmaal weten waar de macdonalds is, dan blijven ze terug komen en proberen vasthoudender bij je kippen te komen, want de inspanning loonde de eerste keer/keren.
Ander bekend gezegde : de beste tijd om een boom te planten is 20 jaar geleden, de 2 na beste optie is nu. Fruit en notenbomen geven je zonder veel inspanning voedsel en met een beetje goed beheer en geluk ook zat opbrengst als je wat ouder wordt en lijf al dat gespit en geschoffel niet zo leuk meer vindt.
Eenjarige groentes kennen wij het beste en ze hebben zeker een plaats in een moestuin, maar een stuk permacultuur, dus vaste planten die eetbare vruchten/zaden/etc. geven zijn zeker het planten waard al is het maar voor de variatie en als lekkers voor bv de kippen.
www.vreeken.nl heeft bv ook een flinke afdeling eetbare vaste planten, zowel zaden als plantjes (handig, want een aantal van de vaste planten zijn lastig met kiemen).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:54

De afrastering die er nu staat is een drie draads equifence van Gallagher, zou dit voldoende zijn om wilde zwijnen tegen te houden of moet je echt naar een gaas dat begint vanaf de grond? We zitten wel dicht bij een natuurgebied straks.
Aan de tuinkant is een deel gaas en een deel houtwal, deze houtwal zal dan denk ik de meest zwakke plek zijn.
Wat ik al heb begrepen van de huidige bewoners is dat we twee huis-buizerds hebben, de kippen hadden zij alleen overdag los aan de kant van de stal, onder de bomen/struiken zodat de buizerds geen duikvlucht kunnen nemen.

Een fruit en noten boomgaard wil ik ook graag, maar weet nog niet wat een handige plek daarvoor is. Zijn er specifieke dingen om aan te denken wat betreft de plek van je boomgaard? Wel/niet dicht bij huis, veel zon, langs de bestaande bosrand of juist meer wat vrij van andere bomen.
We komen er in maart te wonen, nog net een mooie tijd om te planten, misschien toch maar gelijk een keuze over maken als elk jaar meetelt :)

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:15

Van bomen oogst je niet vaak. Die mogen dus best wat verder van je huis af liggen. Voor fruitbomn wel bij voorkeur een plek uit de volle wind anders kun je veel vruchten verliezen.

tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:27

Voor wilde zwijnen (en wandelaars met honden die niet onder appel staan) heb je gaas nodig.
Voor de eisen die je bomen stellen zou ik overleggen met de boomkweker, maar beschut (wind) en zonnig willen de meesten wel. Aalbessen en hazelaar kunnen iets schaduw hebben, maar dan moet je denken aan hogere boom er naast/achter niet tussen 2 of meer rijen bomen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:27

Ook ik kom even binnenvallen, wij zijn druk op zoek naar iets met wat m2, om ook deels zelfvoorzienend te kunnen leven, en ook een stukje permacultuur zal daarbij komen.

Wat ik nu alvast een beetje aan het onderzoeken ben, zijn subsidies. Brabants landschap geeft (forse) subsidies als je een deel van het (agrarische) land terug zou willen geven aan de natuur. Daar horen ook maximaal 8 of 10 hoogstam appel-peer-pruim-kers bij en onbeperkt noten bomen en vlierbessen. Er zit wel een aantal voorwaarden aan en ik weet uiteraard niet of het in andere provincies ook is, maar misschien hebben anderen er ook iets aan.

Ik meld me verder wel als we daadwerkelijk land hebben gekocht :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, _Lois_, Amazonbot, Earth, Fayyah19, Galeo, gonniee, Josien_, judithM, leonie1988, Lisanne_S, Pieke_Gwen, rien10, Selina en 156 bezoekers