Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:09

DemDeempel schreef:
@Mizora is de Dexter dan lekkerder kwa vlees dan de melkkoe maar minder lekker dan de echte vleeskoeien? Beetje in het midden zegmaar


Nee, het vlees is niet 'lekkerder', maar anders qua formaat en structuur.
De Dexter is gewoon kleiner en zal dus ook kleinere lapjes vlees krijgen.

Plus elk ras heeft zijn eigen specifieke smaak, is bij varkens ook zo.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!


Moonfight

Berichten: 3679
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 08:41

Chubby schreef:
Ik lees al een poos mee in dit topic. Mijn interesse in zelf opfokken van rund, varken en kip is aangewakkerd nav de nieuwsberichten van rtl. Maar zelf slachten past niet helemaal bij ons. Wat zijn de opties om dat netjes (!) uit te besteden?

Inderdaad opzoek naar een fijne slager! Ergens waar je alles mag zien als je dat wilt en niks achter gesloten deuren gebeurd. We hebben laatst ook een lijstje ingevuld op google drive met handige bedrijven en adressen. Misschien heeft iemand daar nog een linkje van?

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:27

En plots hadden wij een kalf... :Y)

Schoonmoeders was een weekend in Friesland bij vrienden en kreeg daar het aanbod om een 2 weken oud kalf over te nemen. Dus, hop. Kalf in de auto en mee terug naar Brabant.
We weten nog niet of we d'r van de winter laten slachten of dat we d'r doorhouden voor 't vlees of de fok. Dat is ook puur afhankelijk van hoe het ons gaat bevallen. We hebben allebei weinig ervaring met rundvee.
Voor nu staat ze naast de pony's op stal met wat hooi, water en melk. Pony's vonden 't erg spannend in 't begin :+ Het is trouwens een Fleckvieh, een dubbeldoel ras.

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken! Het is in ieder geval een super lief ding <3

/

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:30

Ik lees al tijdje mee. Had kippen totdat de vos langs kwam (voor ik ze had opgesloten wat ik altijd bij schemer doe). Als we terug zijn van vakantie komen er weer paar nieuwe kipjes.
Ik heb een moestuintje dit jaar voor het eerst na andere jaren wat tomaten en sla en boontjes en erwtjes in bakken te doen.
Nu dus boerenkool.... ik kreeg de tip van iemand om daar nu al met en met bladeren af te halen. Maar het is geen boerenkool-eet weer.... Kan ik die gewoon wassen/snijden en dan in zakken invriezen? Andere tips?

De koolrabi en paksoi etc eten we gewoon op de dag van oogsten dus dat is simpel.

lizy29

Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:36

Boerenkool is zelfs beter als je dat eerst even invriest of de vorst moet er al over geweest zijn. Komt de smaak ten goede.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:09

Dan ga ik straks wat oogsten en zorgen dat het de vriezer in komt.
Dankjewel!

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:24

* breekt weer even in ivm boerenkool * Idd, boerenkool eerst even invriezen, maar het is ook in de zomer lekker. Het is erg lekker in pesto ipv basilicum, of roergebakken met chorizo, of met gebakken ricotta ernaast.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:06

Ik maak wel regelmatig stamppot boerenkool met uitgebakken chorizo (tot grote vreugde van 2 vd 3 kinderen). Roerbakken met chorizo is zeker een optie... Deze week eens proberen.

Marcella

Berichten: 36579
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:34

En betreffende boerenkool bladeren goed schoonmaken voor invriezen en zo invriezen kan je het zo van nerf af schuiven als je het weer eruit haal.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:51

Ik heb een probleempje met één van mijn kwartels. Misschien weten de kippen-/kwartelhouders hier raad.

Eén van mijn hennetjes is een nagel kwijt. Echt helemaal eraf, en het ziet er bloederig uit. Ze loopt ook een beetje moeilijk en zit niet helemaal lekker in haar verenpakje. Ze eet nog wel.

Nu heb ik geen idee wat ik hiermee moet. Ik heb de neiging om er iets op te gaan smeren, maar of dat zin heeft... Ik ben vooral bang dat het geïnfecteerd raakt. Ik kan haar apart zetten maar ook dan zit ze op een bodem met haar eigen poep, etc.

Dus moet ik iets doen of maar gewoon zo laten? Het probleem is wel dat ik dit weekend weg ben dus niet per dag kan kijken hoe het gaat.

Hoe flikken die beesten het toch altijd iets te hebben als je weg wilt?

EDIT: Het is nog niet haar tijd om te gaan hemelen, anders zou ik dat wel doen. Ze zal nog zeker een half jaar eitjes leggen.

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:00

Ik zou het persoonlijk in de betadine dopen en haar even in een kaal hok/doosje zetten om het in te laten drogen. Maar dat is geen informatie vanuit persoonlijke ervaring met dit probleem.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:01

Goed idee!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:01

Persoonlijk zou ik me er niet zo druk om maken, vogels zijn vrij harde dieren.

Had ik het voorjaar een kuiken die gepakt was door onze hond (was er net te laat bij maar liet wel netjes los op commando) . Die bloedde ook aardig en liep niet best meer maar de volgende dag was daar nog weinig van te zien en moest ik echt zoeken welk kuiken het was geweest.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:03

Ik heb dit met een haan gehad, blauw spray erop en gewoon rond laten lopen, is helemaal goed gekomen.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:59

Bedankt voor de tips. Ik zie nu al niks bijzonders meer aan het gedrag van de hen, dus het zal wel los lopen. Het was denk ik net gebeurd toen ik het ontdekte. Ik zal er nog even iets ontsmettends op doen en dan moet het maar goed zijn.

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:42

Hier ook al wel eens gebeurt, inderdaad even goed schoonmaken, beetje blauwspray/betadine, en gewoon laten gaan. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:40

Zijn er hier mensen in Belgisch limburg die een fokkoppel vleeskonijnen of jongen van minstens 6 maand weg doen? :)

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:51

Voor de mensen die hun weide natuurlijk houden. Hoe doe je dat dan? Ik heb veel last van distel, zuring en brandnetel. Laten jullie dit gewoon staan of?

Weet iemand misschien of paarden alle types appels mogen en wanneer ze rijp zijn? Er vallen nogal wat appels met hier en daar een plekje van de boom en ik zou ze het liefst voeren maar geen idee of dat kwaad kan.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:13

Kun je gerust voeren, maar niet te veel ivm suikergehalte.

Marcella

Berichten: 36579
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:37

En rekening houden met de hoeveelheid plekken die op de appels zitten. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:56

Oke top! Zullen ze blij mee zijn :D

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:39

Selka schreef:
Voor de mensen die hun weide natuurlijk houden. Hoe doe je dat dan? Ik heb veel last van distel, zuring en brandnetel. Laten jullie dit gewoon staan of?

Weet iemand misschien of paarden alle types appels mogen en wanneer ze rijp zijn? Er vallen nogal wat appels met hier en daar een plekje van de boom en ik zou ze het liefst voeren maar geen idee of dat kwaad kan.

Afknippen, uittrekken en kalken (schelpenkalk), rest van de bemesting laat ik eigenlijk nu aan de schapen over, die uitmesten is toch geen doen en ze gaan toch elke 10 dagen ong. op een volgend stukje. Ideaal dat schapennet :j en schapenmest is klein genoeg om het gras niet te verstikken. Uitgetrokken brandnetels worden opgegeten door de pony's, distels lusten ze ook, maar enkel aangeboden, zo in de wei lieten ze ze staan.

Als ik appelen over had zou ik er eerder sap/stroop van maken, varkens zullen het ook wel lusten, maar mijn pony's kunnen dat niet in iets nuttigs/veiligs omzetten en dus krijgen ze het niet.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 02:42

Ik heb net 10 appelbomen geplant dit jaar, dus zal ook wel appels over hebben straks. Die mogen mijn schoonouders aan hun varkens voeren, ik ga er zelf appelmoes en stroop van maken, appeltaart etc. maken, en onze paarden mogen er ook een paar. Mijn dochter heeft van mijn schoonzus een geit gekregen... die lust vast ook appels!

Weet iemand of ik als gezelschap voor die geit een schaap zou kunnen nemen? Wil eigenlijk geen extra geiten erbij...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 06:22

Bedankt voor je toelichting Tamary. Zal mij eens verdiepen in schelpenkalk. Onze twee pony’s eten de bloemen van de distel maar verder niets.

We zitten nu midden in een verbouwing waardoor ik geen keuken heb. Volgend jaar heb ik inderdaad anderen plannen voor de appels :)
De perenbomen zitten ook enorm vol. Mijn vader opperde om er likeur van te maken. Moet ik mij nog in verdiepen.

Leuk cadeautje.. wel in overleg? Onze geit stond vroeger gewoon met pony’s. Maar daar moet je omheining wel voor geschikt zijn natuurlijk.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:43

Libera schreef:
Ik heb net 10 appelbomen geplant dit jaar, dus zal ook wel appels over hebben straks. Die mogen mijn schoonouders aan hun varkens voeren, ik ga er zelf appelmoes en stroop van maken, appeltaart etc. maken, en onze paarden mogen er ook een paar. Mijn dochter heeft van mijn schoonzus een geit gekregen... die lust vast ook appels!

Weet iemand of ik als gezelschap voor die geit een schaap zou kunnen nemen? Wil eigenlijk geen extra geiten erbij...


Iets is beter dan niets, maar nee, een schaap en een geit zijn zeg maar net zo als een paard en een geit. Hier staan een groepje schapen en mijn geiten soms in hetzelfde land, maar hebben helemaal niets met elkaar.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167