Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:37

Wat is een IBA tank?


Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:23

Dat is net zoiets als een septic tank. Dit systeem bestaat uit 3 vaten en werkt als een kleine rioolzuivering. In de vaten zitten bacteriën die het water zuiveren, in vat 2 wordt verreweg het meeste gezuiverd door de bacteriën door een actief slib waar deze in zitten. In tank 1 is een voorbezinking en tank 3 een nabezinking. In principe zou het water uit vat 3 schoon en helder moeten zijn net zoals bij de rioolzuivering. Echter komt de gemeente het vat nog wel 1 tot 2 keer per jaar legen. Wat zij ermee doen weet ik niet. Of dat ze het meteen gebruiken of nog een keer zuiveren. Zo gaat het bij die van ons tenminste. Ik weet niet of er nog verschillende types etc zijn.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:18

Wij hebben ook een IBA en in mijn ogen is dat toch wel iets anders dan een septic tank. Het is in elk geval een sterk verbeterde variant daarop. Het belangrijkste verschil is dat er in het zuiveringsproces gebruik wordt gemaakt van zuurstof. Naast de 3 vaten is er dus ook nog sprake van een pomp die zorgt voor beluchting. Bij een goed functionerende IBA is het water na behandeling behoorlijk schoon. Dat moet ook wel, aangezien het daarna wordt geloosd. Het slib moet wel zo nu en dan worden verwijderd. Ook bij ons doet de gemeente dat. In de praktijk merk je er als het goed is weinig van dat je niet op de riolering bent aangesloten. Wel moet je extra goed uitkijken wat je door de gootsteen spoelt, aangezien veel stoffen het zuiveringsproces nadelig beïnvloeden. Voordeel is wel (al weet ik niet of dat overal het geval is) dat je minder rioolheffing hoeft te betalen.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:40

Onze sceptic heeft ook gewoon een overloop. Deze komt terecht in een zandbed en het water is dan zo schoon dat het gewoon weer terug de grond in kan. Het enige wat we dus er uit pompen en verspreiden is in de basis gewoon 'compost' althans dat zou het moeten zijn bij een goedwerkende gezonde sceptic wat bij ons gelukkig zo is.
Wij zijn wel echt voorzichtig met wat de sceptic ingaat. Schoonmaakmiddelen etc zoveel mogelijk ecologisch maken al een groot verschil. Zaken met bleek en chloor komen er hier dus niet in want die helpen je bacteriën in de sceptic om zeep.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:51

Voor ons is het systeem nieuw we weten inmiddels dus een beetje hoe het werkt. Wat voor middelen kan je er nu wel en niet in doen? Wat betreft schoonmaken etc. Hoe houden jullie dan de wc etc schoon? Mag allesreiniger bijvoorbeeld wel of niet? En afwasmiddel? En zo’n vaatwasblokje?

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:35

xXLiekeXx schreef:
Is het aanleggen van een septic tank nog toegestaan in Nederland? Ik meen ergens te hadden gehoord dat deze in ieder geval niet meer nieuw aangelegd mogen worden. Weet niet of dit ook geld voor IBA.
Wel interessant om mij eens in te verdiepen.


Wij zitten in Frankrijk ;) weet niet hoe de regels zijn in Nederland inmiddels maar volgens mij is de IBA idd de nieuwe septic die dus geplaatst wordt bij nieuw of vervanging.

Wij zitten ver van de dichtstbijzijnde riolering af, netals vele mensen om ons heen op het "platteland". Ik denk dat de keuze aan septic/IBA vriendelijk spul wat groter is, maar over het algemeen komt het er op neer zonder chloor of andere chemische bende. Bacterie dodende middelen zijn niet erg goed voor het hele ecologische systeem in de tank aangezien die bacteriën juist ervoor zorgen dat alle "natuurlijke producten" in de tank composteren.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:38

xXLiekeXx schreef:
Moonfight: Hoe zwaar is jouw 'tractor' voor de kwartels ongeveer? Ik heb mijn opfok kuikens ook in een tractor zitten, maar die is echt te zwaar. Ik wil voor aankomend seizoen een nieuwe maken met voornamelijk pvc.

Zit zelf te puzzelen met een ontwerp hiervoor, maar pvc is te licht, je moet rekening houden met slecht weer (wind) en zeker ook roofdieren die wel een pvc constructie zo omkiepen. Veel mensen maken een tractor met verwijderbare wielen voor makkelijk verplaatsen, zodat je toch aardig solide kan bouwen zonder je een breuk te sjouwen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 09:36

xXLiekeXx schreef:
Is het aanleggen van een septic tank nog toegestaan in Nederland? Ik meen ergens te hadden gehoord dat deze in ieder geval niet meer nieuw aangelegd mogen worden. Weet niet of dit ook geld voor IBA.
Wel interessant om mij eens in te verdiepen.

Moonfight: Hoe zwaar is jouw 'tractor' voor de kwartels ongeveer? Ik heb mijn opfok kuikens ook in een tractor zitten, maar die is echt te zwaar. Ik wil voor aankomend seizoen een nieuwe maken met voornamelijk pvc.

Goh goede vraag. Wij hebben er een touw aanzitten en ik kan hem alleen verschuiven. Als de kwartels er uit zijn kan mijn vriend hem alleen tillen. Iets lichter was ideaal geweest maar opzich prima te doen. We hadden voor de kalkoenen een A frame hok gemaakt. Die is wel echt te zwaar geworden en daar willen we iets van afneembare wielen onder maken.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:20

Ik zou dan inderdaad PVC doen met een houten rand onderlangs waarop het PVC gemonteerd zit. Maar ik wil mij eerst goed inlezen in de zwaarte van het hout en inderdaad eventueel wielen eronder monteren. Nu verplaats ik de kippen te weinig omdat ik mij inderdaad een breuk loop te sjouwen.

Voor de kalkoenen zit ik ook te denken aan een verplaatsbaar hok met net. Momenteel zitten ze nog bij de kippen, wat overigens ook super gaat. Alleen ze maken zo'n zooi -O-

Zo willen we ook voor de schapen en varkens een verplaatsbaar hok hebben, maar het liefst dan wel allemaal in dezelfde stijl. Op Pinterest vind ik wel altijd leuke inspiratie voor hokken. :j

/

Tinka

Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:13

Wij hebben in Frankrijk een septic tank, maar niet een traditionele omdat we geen plaats hadden voor een uitloopveld. Het is er 1 met een systeem met kokos erin. Je kan gewoon toiletpapier doorspoelen, geen zware schoonmaakmiddelen. Je hoeft er ook geen bacteriën oid in te gooien. Het is een vrij kleine tank. En aan 1 kant zit een buis waar schoon water uitkomt, je hoeft hem nooit te legen. Je hebt ook systemen met rotsen erin bv.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:29

Stille meelezer, kom even binnenvallen.. voor mijn moeder haar verjaardag zoek ik een leuk kookboek. Bijzonder/aparte vergeten gerechten. Liefst iets met chutneys ed. Weten jullie leuke boeken?


Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:20

Ik heb nog een vraag naast mijn vraag over wat voor schoonmaakmiddelen je wel niet mag gebruiken als je een IBA tank hebt,

Hoe zit het bij jullie met internet? Wij wonen dan vrij afgelegen met een maximale snelheid van 9, maximaal 11 Mbit/s. Ik heb geen flauw idee of dit snel is en of er een mogelijkheid is dit sneller te krijgen als het sloom is. Mijn vriend moet vergaderingen vanuit huis doen dus is best een puntje om over na te denken

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:05

Haha nou zulke snelheden kunnen wij alleen van dromen voorlopig, ben al blij als ik de 1mb haal op een test. Het is eerder 0,3 of 0,5 -O-

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:17

Maaike_Melis, glasvezel een optie? Weet niet in welke gemeente je woont.
Bij ons wordt het buitengebied volgend jaar voorzien van glasvezel. Wij halen nu ook maar 5 mb... Dat is met thuiswerken geen doen. Daarom een losse 4G modem erbij.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:38

Wij halen hier ongeveer vergelijkbare snelheden als wat palousa meldt.
Daarom idd een losse 4G modem erbij, binnenkort wordt hier glasvezel aangesloten.

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 09:39

Ik geloof dat wij 9 mb hebben maar kregen vandaag een brief in de bus over de plannen om glasvezel aan te leggen in het buitengebied :D

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:22

Wij hebben op papier 2mb in en 5mb uit (of andersom). Ik heb ook een tijd regelmatig thuis gewerkt en nooit problemen mee gehad. Wel merken we het erg goed als onze buren het internet 'belasten', maar dat is altijd op tijden dat ik niet meer aan 't werk ben.

Ze zijn hier ook bezig met een grote campagne voor glasvezel en wij gooien stelselmatig alle foldertjes de prullenbak in. Naar wat ik begrijp kost het bij ons 1.800,- aan aansluitkosten, per woning! Mij niet gezien. Ons internet is goed, dus ik zie geen reden om zoveel te betalen om het net ietsje beter te krijgen.

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 10:25

Dat is een flink bedrag zeg Lieke! Wij wachten even wat meer info af. Hier op papier 5mb geloof ik maar in het echt is het 9mb. Ik heb er ook geen problemen mee. Downloaden duurt soms wat langer maar verder ondervind ik er geen hinder van.

Al een beer kunnen vinden Lieke?

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:28

Lekker kortzichtig.
Denk eens na over de toekomst en de rol van internet daarin. Nu kun je het misschien redden met deze snelheden, maar we gaan steeds meer data versturen, dat vraagt ook steeds meer capaciteit.
Als je wilt dat het platteland leefbaar blijft, dan is glasvezel, of een andere vorm van snel internet, toch echt wel een vereiste.

Bovendien is het niet alleen internet, maar ook tv. Qua kosten kan het hier echt uit. We kunnen immers ook canal digitaal opzeggen.

Maar goed, dit is nogal offtopic.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:36

Inderdaad Wendy. Nu kost het aansluiten ons niks dat is mooi. Bij het oude huis hebben wij al glasvezel en dat kost niks meer dan een andere aansluiting. Betalen daar €42,- per maand. Voor internet, tv en bellen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:37

Niet kortzichtig Wendy, er is zeker wel over nagedacht bij ons thuis. Wij zien er in ons leven geen noodzaak van in om een glasvezelaansluiting te realiseren, ondanks het bedrag. Als de buren het allemaal wel doen hoor je mij niet klagen, maar in onze situatie is het niet van toepassing. Daarnaast hebben wij geen tv thuis, dus daar hoeven we het ook niet voor te doen.

Zijn nog steeds op zoek naar een beer, ik moet m'n vriend een beetje achter z'n broek aanzitten zodat hij enkele fokkers belt. :') (wij hebben thuis een taakverdeling op dierniveau, varkens vallen onder zijn verantwoordelijkheid :+ )

/

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 10:55

Kortzichtig vind ik het ook niet. Is toch ook geheel afhankelijk van je levensstijl hoeveel data je verbruikt?

Weet je al wat voor beer je wilt?

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:00

In de gemeente waar wij wonen is ook glasvezel in het centrum. Daarbuiten hebben veel mensen daardoor ook sneller internet.
Echter krijgen wij de aansluiting vanuit een andere gemeente waar nog geen glasvezel is en daarbij zitten we zo'n beetje aan het einde van het lijntje, ongeveer 6 km van het verdeelhuisje vandaan.

Het hangt dus echt van de dag en tijd af of we een filmpje (of een gedeelte ervan) op Facebook kunnen kijken bijvoorbeeld. Helaas blijven deze vaak na een paar seconden hangen. Ook een text lezen via Facebook is niet altijd even makkelijk omdat ook deze nog weleens blijft hangen of gewoon niet verder kan laden.

Bokt doet het meestal gelukkig wel goed :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:28

Aah dan hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken. Wij doen sowieso niet heel gekke dingen. In ieder geval minder dan wat er doorsnee aan internet gebruikt wordt.

Ik heb je blog even gelezen Lieke maar ik vond het erg leuk om te zien hoe jullie bezig zijn alles op te bouwen. Vind dat overigens van iedereen heel leuk om te zien! Zoveel inspiratie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Lizzy__87, Manieki, Relserk, Sjokki en 47 bezoekers