Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 17:17

HopeMyDay schreef:
Hier een doos eieren van pekingeenden gekregen van een vriend van mij.. Echt heel blij mee! Als ze heel erg lekker zijn krijg ik nog een doosje extra om ze uit te broeden (vijver etc. Is al aanwezig, ze mogen gewoon los lopen door het bos/weiland bij de kippen). Ik ben erg benieuwd!
Ook heb ik me ingeschreven voor een imkercursus waar ik heel veel zin in heb. Dat is het dan ook meteen voor dit jaar anders haal ik me wel heel veel op de schouders.

Leuk! Ik heb vorig jaar een cursus gevolgd en dit jaar begonnen met bijen :D

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:19

Wat leuk zo'n imkercursus HopeMyDay! Lijkt mij voor de (verre) toekomst ook nog wel eens leuk, al moet ik bekennen dat ik bijen ook wel een beetje spannend vind. Eentje of een paar in de buurt niet hoor, maar zo'n kast vol... :o

De grootte van het nachthok is niet zo interessant Marcella, zolang ze er maar in passen. Aangezien ze daar normaal gesproken in wakkere toestand niet in te vinden zullen zijn kun je dat naar mijn mening niet bij de grootte van de ren optellen. En ook al doe je dat wel, dan nog is het naar mijn mening (veel) te klein. Wij hebben hier kippen los rond het huis gehad en van de ruim 2,5 hectare behoorde zeker de helft tot hun territorium. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik dat minimale afmetingen vind hoor, maar ik wil maar aangeven hoe kippen zich gedragen als ze de kans krijgen om natuurlijk gedrag te laten zien. Kippen houden van afwisseling. Het hele leven van een kip draait om scharrelen, dat maakt ze juist zo leuk en rustgevend om naar te kijken. Op 3,5 vierkante meter kun je ze naar mijn mening nooit bieden wat ze nodig hebben om kip te zijn. Je hebt het over verschillende vormen van bodembedekking, maar realiseert je blijkbaar niet dat op een dergelijke oppervlakte alles binnen de kortste keren verandert in één homogene vieze stinkende bende. Sorry, ik weet niet hoe ik het anders kan zeggen. Ik hoop dat je een manier vindt om ze meer ruimte te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:21

Moonfight schreef:
HopeMyDay schreef:
Hier een doos eieren van pekingeenden gekregen van een vriend van mij.. Echt heel blij mee! Als ze heel erg lekker zijn krijg ik nog een doosje extra om ze uit te broeden (vijver etc. Is al aanwezig, ze mogen gewoon los lopen door het bos/weiland bij de kippen). Ik ben erg benieuwd!
Ook heb ik me ingeschreven voor een imkercursus waar ik heel veel zin in heb. Dat is het dan ook meteen voor dit jaar anders haal ik me wel heel veel op de schouders.

Leuk! Ik heb vorig jaar een cursus gevolgd en dit jaar begonnen met bijen :D


Ben nu wel benieuwd hoe dit gaat :D Al honing kunnen oogsten? Of is het puur voor de bevruchting?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:29

Gras krijgen ze alleen modder krijgen ze niet. Ze zijn nu 11 weken dus leggen nog niet.

Bedankt voor alle goed bedoelde adviezen, maar wat ik door kreeg van iemand die zelfs tentoonstelling gedaan heeft met dit soort kippen was het ruim zat.

En het stuk is helemaal getegeld en basis staat ook al op de plek waar die moet komen. Nu nog aanbouwen en uitbreiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:41

Ik hoop vooral voor je dat ze zich niet te snel gaan vervelen en beginnen vederpikken. Verder ga ik er niet meer op in, je hebt toch al besloten je mening te baseren op 1 iemand die "zelfs tentoonstellingen" gedaan heeft.

Ik ga, als het goed is, komend jaar ook beginnen met de basiscursus bijen houden! Nu al veel zin in *\o/*

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:55

Wij hebben 2 tentoonstellingskippen (bij onze andere 2 kippen gezet). Het haantje moest vanwege inteelt weg (dat is op zich super, veel kippenhouders geloven niet in inteelt bij kippen) en we mochten ook wel een hen kopen. Beestjes van ongeveer een kg met zijn vieren op ruim 2m2, was een topshower en keuringsmeester. Beide kippen konden nauwelijks kippengedrag en zeker de haan kon niet op stok zitten. In 3 maanden tijd is de haan van een iel ding (hij was al 2 jaar!) Naar een stevige haan gegaan nu hij voldoende ruimte heeft. Het gedrag is positief kipachtig veranderd. En nee, ze zitten bij ons nog best krap, eigenlijk gewoon echt het minimum. We komen uit op 5kg kip (4st) op 6m2 ren en 2m2 nachthok, (maar dat reken je maar minimaal mee als het aansluitend is en niet mee als het erboven zit). Maar dat is al een flink stuk ruimer dan dat jij ze nu hebt. De ren willen we binnenkort verdubbelen. We weten nu al dat de kippen daar een beter leven van gaan krijgen maar vlotter haalden we het niet.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:23

Ik heb ooit 3 Twents hoenders gekocht bij een tentoonstellingsfokker (die ook nog eens enorm bekend is).
Ook hij vond dat kippen in een hok moesten en had zelf 25 kippen zitten om nog geen 20 m2.. bij mij lopen (er leven er nog 2 van de 3) er 8 kippen (gewichtsklasse 2500 tot 4000 gram met een haan van 4500 gram) en 6 kippen van +/- 10 weken op een weide van 0.5 ha en daarbij kunnen ze het bos nog in en bij de buurman eten halen (die voert ze). Mijn avondren (zitten ze in van ongeveer 17.00 tot op stok gaan) is 30 m2 en het nachthok 5m2 (bovenverdieping met de stokken en legnesten niet meegerekend).

Nee ik zou sowieso kippen al nooit vast in een ren houden (tenzij ze met een kippentractor steeds op een ander deel van de wei komen) en al nooit op zo'n klein stukje.. Dat kan alleen maar een vieze bende worden met kippen. Kippen zijn nu eenmaal smeerkezen (eenden nog erger trouwens).

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:43

Waar ze vandaan kwamen was het een kale bende en een hoop dieren op een kluitje bij elkaar. Dus ze zitten nu wel klein maar hebben heerlijk een aantal uren op het gras mogen rommelen. Heb in ieder geval 3,5 meter betegeld en eerste deel gelijk op de goede plek gezet.

En wie weet ga ik volgend jaar wel verhuizen en heb ik dan een grotere stuk grond om kippen kwijt te kunnen. Al hebben deze er niks meer aan dan als ze in de vriezer zitten. :')

En nieuw stuk gras afgezet waar ik ze morgen tussen de buien door nog even lekker kan laten lopen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 09:47

DeMolenhoek schreef:
Ben nu wel benieuwd hoe dit gaat :D Al honing kunnen oogsten? Of is het puur voor de bevruchting?

Gaat goed! Honing oogsten gaat het niet worden dit jaar. Het is een jong volk dus moeten alles nog opbouwen en door de droogte is er al weken geen nectar te halen bij ons helaas... Doel voor dit jaar was een leggende koningin en zorgen dat ze de winter doorkomen.

Honing is bij ons een lage prioriteit. Bestuiving is belangrijker.

Mooi broedraam toen onze koningin net begonnen was met leggen :)
Afbeelding

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 09:59

Ik denk dat Marcella nu wel begrepen heeft dat wij het te klein vinden. Uiteindelijk is alles relatief. Zelf zou ik mijn kippen niet zo houden maar ik heb dan ook genoeg ruimte. Marcella heeft enkel een volkstuin. En als Marcella op deze manier vlees en eieren voor zichzelf kan kweken dan is dat beter dat opties uit de winkel. Is het perfect? Nee, maar ik denk dat er weinig situaties echt perfect zijn.

Zelf zou ik de mening van een tentoonstellingsfokker niet te zwaar meewegen. Deze mensen hebben andere prioriteiten dan 'wij' hebben. Betekend dat dat ze niet om hun dieren geven? Nee. Net zoals iemand die zijn paard 23 uur per dag op stal heeft staan, deze persoon geeft wel om zijn dier maar eigen prioriteiten wegen dan zwaarder dan de welzijn en natuurlijk gedrag van het dier (vind de eigenaar van het paard, niet ik).

Ik denk dat het belangrijkste is dat Marcella het gewoon doet en dat kan ik alleen maar toejuichen!

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:03

Ach en het is maar om te proberen ook. En niet alleen de tentoonstellingsfokker hoor heb meerdere mensen met kippen gevraagd en sommige mensen hebben de dieren nog kleiner zitten. Schijnbaar is dat hier ook redelijk normaal (paarden worden in deze omgeving ook opgehokt in de winter). :=

Bij mijn oom in de woonwijk zit iemand die 50 kippen op een heel klein oppervlakte heeft (gevolg ongedierte, stank overlast en dierenbescherming doet er niks aan). :oo 8)7

En voordeel zoals opgebouwd wordt is dat een uitbreiding er zo eraan gemaakt kan worden (bovenop of eraan). ;)

Kwam met tegels leggen ook achter wat mogelijk boosdoener is van de aardbeien plantjes die kapot gaan. Gewone en rode mieren nesten en dan geen paar, maar flinke nesten. -O-

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 11:38

Ik denk dat er altijd iemand te vinden is die zijn dieren nog kleiner heeft zitten. Dus ik zou mezelf daar niet echt aan meten. Blijf gewoon naar je dieren kijken, word het een zooitje, maken ze ruzie, pikken ze elkaar kaal, maken ze veel herrie ect dan moeten ze meer ruimte.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:53

Verrassend stil met af en toe een tok en beginnen ook al behoorlijk tam te worden. <3

Hopen dat het weer vandaag een beetje mee wil werken vind het wel fijn als ze even buiten kunnen spelen kan ik rustig hok schoonmaken. En wil als het meezit gelijk balken meenemen voor 2x de uitbreiding. :=

Gelijk de platen opzoek om de zuidwest kan dicht te maken voor wind voor de uitbreidingen. Schroeven gaat vandaag ben ik bang niks worden. -O-

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 11:56

Ja haha, nu nog. Maar volwassen kippen kunnen flinke herrie maken hoor :')

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:14

Die mieren gaan heeeeeeeeeeeel snel verhuizen als de kippen bovenop hun nest komen wonen of lopen. :P Lekker hapje voor de dames.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 14:15

Kippen zijn inderdaad goede mierenverdelgers :D

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:15

Kipjes hier zijn er ook dol op, alleen schep ik ze in een emmer en kiep ze de ren in, ivm roofdieren blijven ze bij mij opgesloten.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:19

Misschien eerst de kippen dan maar daar laten scharrelen voor ik weer tegels leg daar. Maken ze de bodem gelijk rul wat makkelijker is met tegels leggen. :+ Stikt ook van de padden en kikkers op de tuin.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:22

Oh dan moet ik mijn dames op ons terras loslaten... Ik voer al sinds een jaar een oorloog tegen de mieren en verlies hem :+

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:48

Mieren zat op de moestuin. :') Als straks weer een stukje leeg mogen ze daar ook wel scharrelen. Mogen ze dan helemaal omspitten. Tuin heeft voor ik erop kwam een aantal jaren brak gelegen.

Zonnetje dus snel naar de tuin kippen hopelijk paar uur naar buiten. *\o/*

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:03

Had gisteren met weer naar binnen halen een loslopende kip was het niet mee eens om als laatste naar binnen te gaan. Dus die kwam mij zo snel mogelijk achterna. :')

En zo even eigen gemaakte pruimen flappen proberen. :P

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 10:05

Oeh, gewoon zoals appelflappen maar dan met pruimen?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:06

Ja en naturel is goedgekeurd, maar beetje flauw. Die met een beetje poedersuiker en kaneel is lekkerder. Eigenlijk super simpel om te maken.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 03-08-19 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 10:09

Die ga ik even onthouden voor als mijn pruimen rijp zijn :D

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:09

Heb nu de opal gebruikt.