Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 14:55

Leuk! Heb je een foto? Ben wel benieuwd of iemand hier misschien weet wat voor ras het is :). En lekker he eitjes van eigen kippen!

Wat voor lading vlees?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:07

De kippen hebben hier ook het licht gezien denk ik, ze zijn ineens weer gaan leggen. Hebben nu meestal 5 of 6 eieren per dag maar dat loopt soms op tot 11 of 12. We weten niet eens meer wat er mee moeten :+

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:11

Hoe lang hebben die van jou niet gelegd Palousa? Ik heb krielen, daarvan weet ik dat ze meestal niet leggen in de winter, maar ik wil wel weer eens verse eitjes :Y)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:13

Weet het niet precies eigenlijk, 2 maanden of zo. Het verschilt hier per jaar hoe lang ze winterstop hebben.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 15:18

Hier zijn ze ook weer vol aan het leggen, nu dagelijks 9 kippeneieren en 2 eendeneieren. Beetje veel voor 2 man :+

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:10

Moonfight schreef:
Leuk! Heb je een foto? Ben wel benieuwd of iemand hier misschien weet wat voor ras het is :). En lekker he eitjes van eigen kippen!

Wat voor lading vlees?



Afbeelding

Dit zijn ze! Mengelmoes dus... Ze hebben het me wel verteld, maar dat heb ik niet onthouden. ;)

Wbt vlees: van de koe! Van runderlappen tot tong en van lever tot gehakt, ribeye, rosbief, entrecote of rollade. En dat is uiteraard niet alles, de rest weet ik zo niet. :9

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:47

Serama mixjes zo te zien.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:44

Ik kom wat serieuzer mee kijken hier, als de hypotheek lukt, dan hebben wij straks 2,25ha grond, deel bos, deel gras en deel verwaarloosde tuin/bos.

We willen over een jaar of 3-4 een nieuw huis op het stuk gras zetten.

Nu ben ik een beetje aan het kijken wat ik toch in vredesnaam met al die grond moet haha (het idee was eerst ongeveer 5000m2, dus dit is wel een heel stuk groter). Ik weet nog niet of we paarden (aan huis) gaan nemen, en anders pas als het nieuwe huis klaar is. Het is wel al omheind en we willen 2 erf/waakhonden.

Ik wil ook wat kippen, maar omdat we niet weten hoe de toekomstige honden uit het asiel daarop zullen reageren, gaan we die voorlopig eerst in een grote ren doen. Hoeveel raden jullie aan qua aantal kippen? Ze mogen wel wat groter zijn. We zijn met zo'n 2en, heel veel eieren hebben we ook niet nodig dus. Er staat al een stalletje met volgens mij van die leg bakken. Daar zouden we een ren aan kunnen maken, maar ik heb ook weleens zon tractor gezien, dat lijkt me ook wel geinig.

Qua tuin gaan we nog praten met Brabants landschap voor subsidie, ik wil een aantal fruitbomen in ieder geval. Moestuin neig ik nu naar verhoogde 1m2 bakken, de vraag is alleen hoeveel. Ik wil ik nog ergens een kas neerzetten, hebben jullie die ook? En hoe groot ongeveer?

We zijn het er over eens dat er geen dieren voor de slacht komen, ook nav mijn vraag hier laatst. Ik ga ze niet naar de slacht kunnen brengen, en al helemaal niet zelf. Dat heb ik hier wel uit dit topic gehaald :)

Hebben jullie nog tips om dat land een beetje goed in te delen?

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 07:18

Gaaf zeg!
Een stukje bos is echt fijn! Houtkachel in huis plaatsen en af en toe een boom kappen, lijkt me geweldig :D
Als je de verwaarloosde tuin ook bij het grasland trekt dan zou je natuurlijk gewoon een paar keer per jaar kunnen (laten) hooien en als het te veel is voor je eigen paarden verkopen. Dan heb je het grasland iig goed onderhouden voor als je paarden wel achter het huis komen.

Een stuk of vier kipjes vind ik altijd wel een mooi aantal. Hier lopen ze meestal twee aan twee door de wei :)) Dan heb je in de zomer wel wat teveel eieren, maar die kom je vast wel kwijt. Als je de ren wat groter maakt dan heb je ook alvast plek om er over een aantal jaar twee kipjes bij te zetten als de rest is uitgelegd.

Als je echt serieus wil gaan moestuinen dan zou ik meteen voor een goede kas gaan :D Glas/plexiglas en een stevig frame dat goed in de grond staat verankerd. Zelf vind ik 3x4 toch wel de minimale maat als je er paprika/peper en tomaat in wil kweken. Vooral tomaten worden erg groot, en doen het echt veel beter in de kas.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:20

Er zit inderdaad al een open haard in (binnen en buiten), en we willen ook een hout gestookte hottub en sauna, dus dat hoor komt wel op :D Ik heb in ons vakantiehuisje ook een houtkachel, beste investering ooit! Denk dat ik stiekem een pyromaantje ben :+

Dit is een deel van het perceel, en ongeveer mijn uitzicht vanuit de huidige woonkamer (en de reden dat ik verliefd ben op de plek :)) )

Er is wel veel schaduw, de bomen man wil ik ook langs laten komen voor onderhoud.

Afbeelding

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 11:23

Zo dat is een mooie oppervlakte Prairy! En leuke plannen heb je al!

Voor kipjes vind ik 4 wel een minimum. Wat Annemiek ook zegt, ze kiezen vaak wel een maatje uit. En bij 3 dan heb je vaak een buitenbeentje. Daarnaast heb ik ook het idee dat kippen zich veiliger voelen met grotere aantallen. 2 is dan weer net te weinig om een mooi groepje te vormen.

Voor het indelen van ons land had ik wel baat bij rekening houden met (permaculture) zones. Je deelt je land in in zones die je een nummer geeft afhankelijk van hoe vaak je daar komt/gaat komen. Zo hebben (fruit)bomen geen dagelijkse zorg nodig, maar een groentetuin/dieren wel. Klinkt heel logisch natuurlijk, maar ik heb soms zo veel plannen en ideeën dat ik niet weet waar ik moet beginnen en dan maar niks doe :+. Beetje last van Analysis paralysis :+ :+

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:11

Mag ik volgen? het is altijd al een droom geweest van mij om zelfvoorzienend te leven. Eerst nog even mijn studie afronden en sparen voor een mooi huisje, voor nu doe ik het met een moestuintje op mijn balkon.

Maar ik volg graag al jullie ervaringen met het houden van vee voor het vlees, het zelf kweken van groente en fruit en vooral het bewaren van alles zodat je jaarrond zelf eten hebt.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:13

Die zones vind ik wel een goed idee, daar kan ik wel iets mee inderdaad :) Denk wel dat ik tegen hetzelfde probleem als jij aan ga lopen, teveel plannen :+

En 4 kipjes is wel zo gezellig :D Welk groot ras kunnen jullie aanraden?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 16:41

Orpingtons <3
Ik wil zelf nooit meer anders. Aardige leggers, super rustig, makkelijk tam te krijgen, en achter een hekje te houden. Scheelt veel moeite met een dichte ren. Ze zoeken veel naar eigen eten ook al staat er eten in het hok. Voor mij ook fijn dat ze lekker aan de maat zijn dus ze slachten is het wel waard en het zijn goede mama's mocht je ooit iets willen uitbroeden.

DemDeempel, tuurlijk mag dat :D

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:44

Oh dat zijn van die heerlijke fluffy plofkippen :D Die vind ik wel erg leuk!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:13

Australorps <3

En als je echt hele rustige grote kippen wilt die goed leggen Brahmas.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:54

Ik heb hier Orpingtons van drie verschillende kwekers gehad waarvan er nog slechts één over is. Of ik had dikke pech, of het zijn geen heel fitte kippen. De Brahma's en Jersey Giants doen het hier veel beter.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:50

Gaaf Prairy!! Mooi plekje hebben jullie kunnen kopen.
Wat wil je qua subsidies met 't Brabants Landschap? Wij zijn onlangs doorverwezen naar een bureau om de subsidie aanvraag op te laten stellen. Hun doen dat blijkbaar voor 80% van de aanvragen die 't Brabants Landschap krijgt.
Zo onder de bomen zou wel heel leuk zijn om er wat varkentjes rond te laten scharrelen!

Qua kippen ben ik tot nu toe erg tevreden over mijn bruine leghennen. Erg rustige dieren en goede leggers. Geslacht heb ik zo nog nooit. Ik heb heel de winter door elke dag minstens 3 eieren gehad. (dus als nog iemand eieren wil.. heb d'r iets teveel nu).

En... Afgelopen maandag was er babygeluk bij ons! Onze eerste ooi is bevallen van een gezonde tweeling. Zelfs in deze kou houden ze zichzelf goed overeind. :brr: Staan buiten in een schuilstal met een warmtelamp erop en een goeie laag stro.
We hebben nog 3 andere ooien die op knappen staan, ben erg benieuwd hoeveel lammetjes we uiteindelijk gaan krijgen :):)

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:00

Lammetjes <3 <3 <3 Ik ben gek op lammetjes *\o/*

Brabants Landschap / subsidie willen we gebruiken om het terrein meer in te richten als permacultuur, en omdat we al een deel bos, en een grote kuil / poel hebben, denk ik dat we heel goed aansluiten. Ik heb al eens zitten kijken wat er allemaal mag.

Ik wil sowieso walnotenbomen (liefste ook hazelaars maar ik heb nogal hooikoorts op bomen, dus die lijken me niet handig), vlierbessen, hoogstam fruitbomen en eigenlijk alles waarvan je kunt eten. Ik wil ze vragen of ze naar ons toe willen komen om te helpen met een ontwerp :) (en uiteraard een groot deel betalen :+) Van mij mogen ze los gaan :P

We willen beginnen met 2 erfhonden buiten (uit het asiel), eerst eens kijken hoe die op andere dieren reageren. Wel willen we dus een aantal kipjes, eerst in de ren en als dat goed gaat, kunnen ze ook lekker buiten scharrelen. Varkens vind ik wel grappig, maar denk dat als we nog extra dieren willen, dat het dan eerder geitjes worden. Het bind je ook veel meer aan huis dan honden en katten, die kun je eventueel nog naar een pension brengen, met varkens / geitjes is dat toch wat lastiger.

Aan de andere kant, denk ik niet dat we het heel moeilijk zullen hebben met oppas zoeken voor weekendjes weg op de plek waar we gaan wonen :Y) Zowel ons eigen perceel, als de omgeving, we zitten ram aan een aantal natuurgebieden, en er loopt zelfs een ruiterpad voor ons perceel langs :j

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:58

Zo heb ik inderdaad ook gedacht met die subsidieaanvraag, voornamelijk bomen en struiken waar je ook oogst van hebt. Echt heel erg gaaf dat er überhaupt subsidies voor zoiets bestaan, stond ik wel van te kijken.
Wij werden toen naar dit bureau doorverwezen: http://projectbureauorbis.nl/ Heb ze gister gemaild of ze met ons in gesprek willen gaan over de mogelijkheden.

Ik word nu wel heel nieuwsgierig in welke hoek van Brabant jullie dan ergens iets gekocht hebben :+ Zat natuurgebieden in ieder geval, wij zitten tussen de Grote Peel en de Mariapeel.

Met beesten ben je inderdaad afhankelijker, maar vooralsnog heeft het ons nog nergens echt in tegengehouden. We zijn afgelopen jaar toch nog 4x een lang weekend weggeweest (wat ik veel vond gezien 't feit dat we een huis hadden gekocht). Maar dat is natuurlijk ieder voor zich, het brengt wel een bepaalde belasting met zich mee, elke dag opnieuw.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:53

Ik heb je een PB gestuurd :) Zal eens contact opnemen met dat buro, wel heel interessant :)

Ik hoorde dat van degene die mijn kat kwam trimmen, dat zij echt onwijs veel gesubsidieerd heeft gekregen, dat heb ik onthouden. En nu kan ik dat in de praktijk brengen!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 17:16

Gefeliciteerd Lieke! Foto's? Hier is het afwachten of we nog lammeren krijgen dit jaar, ram was nog wat jong. Misschien rond mei.

Onze zeug daarin tegen :+ Die groeit en groeit en groeit en groeit.... Vorig jaar was haar eerste nest en dat waren er 13 (eentje doodgeboren). Ben benieuwd hoeveel het er dit jaar zullen zijn!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:48

Is het een idee om hier een lijst/overzicht te maken met bv slachterijen, diervoeders, agrarische winkels enz?

Ik google me vaak helemaal suf als ik weer eens aan een nieuw project begin en hoe langer je bezig bent, hoe meer contacten je legt en info je over iets krijgt.

En dan niet alleen de naam van de winkel/slachterij, maar ook de kosten, manier van werken, mogelijkheden, ervaringen enz?

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:48

Dat lijkt me inderdaad een mooi plan! Eventueel iets van een google-document wat iedereen aan kan passen en dan met een link in de beginpost? Dan kan iedereen het vinden en kan er in het topic gewoon gezegd worden 'Ik heb dit en dit ingevoerd'.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:56

Geen idee hoe dat werkt met een Google document, maar jij wel hoop ik? Haha