Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:23

Kippen villen wij inderdaad ook, gaat het snelst. Plukken doen we alleen bij eenden want dan hebben we graag een velletje voor het bakken.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:35

Ik wil ze ook villen maar vriendlief wil ze geplukt voor dat krokant velletje.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:13

Dan plukt ie lekker zelf. .:P
Ik pluk alleen voor de kerst een of twee, de rest gaat gewoon gevild en in stukken de vriezer in. Veel te veel werk naar mijn smaak.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 12:10

Wij villen als we ze in stukken snijden en plukken voor in de oven. Vriendlief gaat binnenkort met een vriend aan de slag om een plukker te maken :)

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:13

Gisteren is een van onze biggen opgehaald door mensen uit Friesland die er vorig jaar ook al een hadden overgenomen.
Super leuke mensen die ongeveer hetzelfde doen als ons.
Ze vertelden over de kalfjes die ze hadden gehad voor de slacht en dat klonk zo leuk!
Heb vorig jaar al gekeken naar mini runderen, maar de prijzen waren voor mij echt te idioot hoog.
Nu dus wat aan het rond kijken naar 2 kalfjes om af te meten en ik vroeg mij af of meer mensen dit hier doen?

Wat voor ras hebben jullie (melk of vlees)en zit hier ook een groot verschil in qua soort vlees/smaak, op welke leeftijd laat je ze slachten en wat voer je?

Gras hebben we hier in de lente/zomer/herfst genoeg, maar omdat we op zware klei zitten is halverwege de herfst en heel de winter de wei niet begaanbaar en zouden ze samen met de paarden op de paddock moeten.
Gaan paarden en koeien op die manier wel samen?
Laten slachten in de herfst is ook een optie, maar dan ben ik denk ik dit jaar al te laat.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:22

Mijn schoonbroer heeft Brandrode koeien. Vooral omdat hij koeien leuk vind, maar 'overtollige' dieren gaan wel naar de slacht. Dit jaar twee volwassen dames, een omdat ze haar kalf er niet natuurlijk uit kreeg en ook niet zal gaan krijgen (ongeluk gehad waardoor haar bekken niet meer in model is) de ander omdat ze beide kalveren die ze heeft gehad heeft verstot. Het stiertje gaat misschien naar een andere fokker en anders ook naar de slacht, die og weer op stal is niet veilig genoeg.

Wat voor paddock heb je? Koeien maken een gore zooi, als je zand hebt zou ik ze daar denk ik niet een winter in zetten.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 11:12

Mijn schoonouders hadden ook jaren koeien. Ze hadden goede contacten met een handelaar, die bracht in het voorjaar een of twee jonge vaarzen. Deze gingen dan in het najaar naar de slacht.
Ze hebben verschillende rassen gehad, belgisch blauw, blonde d'acquitaine, etc.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:20

We hebben een Drainagezand paddock van ongeveer 500 M2 met een klein verhard stuk en een inloopstal.
Op wat voor manier maken koeien er een rotzooi van?
Want dunne mest is vaak te voorkomen door het voer aan te passen.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:12

Koeien zullen nooit drollen maken zoals paarden/geiten/schapen, het blijven nattere bulten. Als dat door je zand komt krijgt het het er slecht weer uit. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:10

Dat klopt dus niet, kijk maar naar runderen in natuurgebieden, die hebben ook vaste mest.
Zelfde met varkens, onze varkens hebben mooie stevige mest, geen drab zoals je bij varkensbedrijven ziet.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:42

Koeien en paarden samen op klein oppervlak zou ik niet voor kiezen en als die koeien hoorns hebben zeker niet. Idem als je dan hooi uit netten voert, daar wil je ook geen hoorns in vast hebben zitten. Verschil in communicatie is gewoon te groot en misverstanden zijn dan voor beide partijen ongezond. Komt bij dat je geen vluchtdraad oid kan maken, want ze zijn te dicht bij elkaar qua grootte. Apart houden dus en anders wachten tot volgend jaar.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:34

Heb even een bevriende boerin om advies gevraagd, zij hebben mestkalveren van melkkoeien.

Ze vertelde dat er qua vlees zeker wel verschil is, vleeskoeien groeien harder en het vlees is 'luxer'.
Qua prijs zit er ook veel verschil in, melkkoe kalfjes zijn een stuk goedkoper.

Verder zei ze dat een kalf slachten onder de 8 maanden is jong rosé vlees. Onder de 12 maanden kalfsvlees en er boven is rundvlees.

Dus als ik ze in maart zou aankopen (op de leeftijd van 3 maanden, dan was er minder kans op complicaties) en ze in oktober/november zou laten slachten, zodat ze dus alleen op de wei lopen, niet op de paddock/stal, dan is het dus kalfsvlees wat ik krijg.

Nu even contact opnemen met een boer hier in de buurt die melkvee heeft, kijken wat hij vraagt voor een kalf en of het mogelijk is om er eentje van 3 maanden in maart over te nemen.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:02

Elise_0o schreef:
Dat klopt dus niet, kijk maar naar runderen in natuurgebieden, die hebben ook vaste mest.
Zelfde met varkens, onze varkens hebben mooie stevige mest, geen drab zoals je bij varkensbedrijven ziet.

En die mest stookt ook nog eens goed, vaste koeienplaggen :)

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:12

Elise_0o schreef:
Heb even een bevriende boerin om advies gevraagd, zij hebben mestkalveren van melkkoeien.

Ze vertelde dat er qua vlees zeker wel verschil is, vleeskoeien groeien harder en het vlees is 'luxer'.
Qua prijs zit er ook veel verschil in, melkkoe kalfjes zijn een stuk goedkoper.

Verder zei ze dat een kalf slachten onder de 8 maanden is jong rosé vlees. Onder de 12 maanden kalfsvlees en er boven is rundvlees.

Dus als ik ze in maart zou aankopen (op de leeftijd van 3 maanden, dan was er minder kans op complicaties) en ze in oktober/november zou laten slachten, zodat ze dus alleen op de wei lopen, niet op de paddock/stal, dan is het dus kalfsvlees wat ik krijg.

Nu even contact opnemen met een boer hier in de buurt die melkvee heeft, kijken wat hij vraagt voor een kalf en of het mogelijk is om er eentje van 3 maanden in maart over te nemen.


Interessant!
Wij denken er ook over na om een koe te nemen, maar ik twijfel vooral of ons gras het aankan. Koeien hebben wel wat meer nodig als schapen. Als ik het verschil al zie tussen onze 2 Welsh A jaarlingen en 12 schapen... dan doen die schapen veel langer met 't zelfde stuk en lopen ze 't minder kapot.
Je hebt heel veel interessant koeienrassen, maar ik denk inderdaad dat 't 't makkelijkste is om te beginnen met een kalfje dat je bij een lokale boer vandaan haalt. Zo willen wij ook beginnen.

Zag trouwens op Instagram dat jullie je zeug weer weg hadden gebracht, zag er mooi uit daar! Mooie weitjes. Merkt trouwens wel dat 't hele 'biologische' varkensvlees een hype begint te worden. Er komen steeds meer initiatieven de grond uit.

/

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:15

Hier in de straat ook mensen met een paar varkens. Die beesten lopen daar prachtig, en ze verdienen een aantal keer de kiloprijs van een regulier varken. Slager een dorp verder heeft ook een kuddetje Engelse Longhorns die hij zelf in de winkel verkoopt, levert ook meer op dan de reguliere koeien. Prachtig dat dat soort dingen inderdaad opkomen, blijkbaar zijn mensen toch meer bereid om meer te betalen voor vlees van dieren die een dierwaardig leven hebben gehad.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:17

Ja, dat heeft de biggen prijzen ook flink laten dalen. Betaalde je eerst 150 euro per big, worden ze nu voor 50 euro aangeboden.

Merk dat het wereldje van hobbyhouders toch redelijk klein is/blijft, degene waar we onze zeug nu naartoe hebben gebracht kenden we blijkbaar al :')

Edit: Hoeveel m2 grond hebben jullie en wat voor grond soort?
Hier hebben we teveel gras, dus vandaar dat ik zat te denken aan kalfjes, heb een hekel aan schapen :x
Laatst bijgewerkt door Elise_0o op 13-06-18 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:22

julius_juut schreef:
blijkbaar zijn mensen toch meer bereid om meer te betalen voor vlees van dieren die een dierwaardig leven hebben gehad.


Zou je wel denken, maar degene die ik ken, die vlees bedrijfsmatig verkopen' die hebben het er vaak toch moeilijk mee omdat mensen toch vaker 'goedkoop' boven 'goed leven' verkiezen helaas.
Ze moeten het echt van hun kleine vaste klantenkring en restaurants hebben.

Hier hetzelfde, mensen die langs komen om te vragen of ze vlees kunnen overnemen omdat de dieren het zo goed hebben, noem je de prijs (en die is nog vrij laag!), hoor je er nooit meer iets van 8)7

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:26

Ja jammer is dat. Blijkbaar wel interesse, maar de portemonnee is belangrijker. XD Maar er is toch wel een verandering gaande heb ik het idee. In hele kleine stapjes, in hele kleine beetjes, maar meer dan niets.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:19

Het is inderdaad lastig om er een goeie boterham aan over te houden. Ik zou 't ook nooit als hoofdinkomen willen zien.
Maar inderdaad, zeker verandering! Steeds meer mensen kopen (halve) varkens/koeien/kippen. Ik ontmoet ook steeds meer mensen met dezelfde insteek en dat is gewoon erg inspirerend.

Elise: wij zitten op zandgrond en hebben 1,2hectare. Ongeveer 9000M2 zal effectief grasland zijn. Daarop hebben wij 4 varkens, 12 schapen (4 ooien, 8 lammeren) en 2 pony's (en 2 kalkoenen en 6 kippen, maar die hebben geen impact). We zijn nog druk doende om de kwaliteit van ons gras te verbeteren, dus de verwachting is wel dat het in de loop der jaren beter gaat worden.
In de winter houden we enkel 4 ooien, 2 pony's en een klein toompje kippen aan. Vanaf februari - april hebben de ooien en pony's op de paddock op het hooi gestaan.
Hoeveel grond hebben jullie dan erbij liggen?

/

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:21

Wij hebben 1,1 hectare waarvan ongeveer 8500 M2 wei, een paddock van 500m2 en een poel van 500 M2.
We zitten in de zware klei, wat in de mooie maanden heel fijn is omdat het groeit als een tierelier, maar in de winter (als het niet vriest) is het onbegaanbaar, vandaar de paddock.

Op 9000 M2 zou je toch wel genoeg gras moeten hebben zou je denken?
Of stopt alles met groeien zodra het warm en droog word?

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:21

Zijn er hier soms bokkers in de buurt van belgisch limburg (of nederlands limburg zelfs eventueel) die mij willen tonen hoe zo een schietpen in zijn werk gaat?

Welke kippen houden jullie trouwens? Ik zou eventueel wat legkippen houden die ook groot genoeg uitgroeien om als slachtkip te kunnen gebruiken :) Zo kan ik af en toe een kip laten broeden en de kuikens dan gebruiken voor de slacht. Of kopen jullie daar toch apart eieren voor aan?

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:33

Ik ben begonnen met australorps. Later Marans, Sussex en diverse kruisingen daarvan. Er is zelfs een kruising Sussex/zijdehoender ingeslopen. Iedere twee jaar komt er een nieuwe haan voor bloedverversing en ieder jaar laten we kippen broeden of zetten de broedmachine aan. Een aantal hennen mag dan blijven voor verjonging en een aantal oudere hennen gaat er dan uit samen met het overschot jong grut.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:39

Elise_0o schreef:
Wij hebben 1,1 hectare waarvan ongeveer 8500 M2 wei, een paddock van 500m2 en een poel van 500 M2.
We zitten in de zware klei, wat in de mooie maanden heel fijn is omdat het groeit als een tierelier, maar in de winter (als het niet vriest) is het onbegaanbaar, vandaar de paddock.

Op 9000 M2 zou je toch wel genoeg gras moeten hebben zou je denken?
Of stopt alles met groeien zodra het warm en droog word?


Mijn vriend heeft een fanatiek idee om de grond natuurlijk te laten herstellen :+
Toen wij 't kochten 1,5 jaar geleden was 't een kale maisvlakte. Daar hebben we heel breed wat graszaad overheen verspreid en de rest is gewoon 'natuurlijk' zo gekomen. Hij wil graag kijken of hij zo, d.m.v. begrazing/bemesting met de schapen, een gevarieerde grasmat kan creëren. Stukken die een extra impuls nodig hebben krijgen wat stalmest van de pony's.
De resultaten zijn vooralsnog niet negatief, je ziet het land zichzelf echt ontwikkelen. Maar het heeft tijd nodig en ziet er gewoon uit als een rauwe bende af en toe. Alle buren zijn ondertussen al langs geweest om te vragen wanneer we 't land gaan ploegen/bemesten/zaaien/etc. :Y)

Als er interesse in is kan ik d'r wel is wat foto's van delen.

/

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:10

Marlinde (Moonfight) die houd haar grasmat volgens mij ook zo bij.

Heb je dan niet ontzettend veel last van onkruid, of valt dat mee?

Hier is het een apart verhaal, ons pap was zo slim om tegen de mannen die de poel aan het graven waren te zeggen dat ze de klei wel over het weiland mochten dumpen.
Resultaat, overal hoopjes onvruchtbare klei..
Dat hebben we dus laten omploegen, egaliseren en inzaaien. Heeft 3 jaar geduurt met veel mest/kalk voordat alles weer een beetje begon te groeien. De boer die dit jaar heeft gegierd heeft alles kapot gereden en veel te veel mest er over geblubberd. Dat is dus ook de laatste keer geweest dat we dat hebben laten doen.
Heb dit jaar rond de poel 1000m2 bijenmix gestrooid, hopelijk komt er wat van op en is niet alles opgegeten :')

Foto's zijn altijd goed!

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:13

DeMolenhoek schreef:
Zijn er hier soms bokkers in de buurt van belgisch limburg (of nederlands limburg zelfs eventueel) die mij willen tonen hoe zo een schietpen in zijn werk gaat?

Welke kippen houden jullie trouwens? Ik zou eventueel wat legkippen houden die ook groot genoeg uitgroeien om als slachtkip te kunnen gebruiken :) Zo kan ik af en toe een kip laten broeden en de kuikens dan gebruiken voor de slacht. Of kopen jullie daar toch apart eieren voor aan?


Ik heb nu een heel stel Isa Brown (legkip) x Poule de Bresse (vleeskippen) rondlopen.
Hennen voor de eieren en de haantjes voor het vlees.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, IASCrawler en 190 bezoekers