Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mizora

Berichten: 18081
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:35

Goed dat je dat zegt. Als je daar meer over wilt weten in jouw regio moet je kijken wat daar de agrarische natuurvereniging is of, als deze er niet is, het agrarisch natuur collectief.

Deze kennen dit soort regels en subsidies van binnen en van buiten en kunnen ook goed helpen met wat in jouw regio hoort qua aanleg.

Een sommige natuurverenigingen kunnen het dan ook nog eens uiterst concurrerend aanschaffen en aanleggen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Achterom
Berichten: 23013
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:54

Mizora schreef:
Een sommige natuurverenigingen kunnen het dan ook nog eens uiterst concurrerend aanschaffen en aanleggen.

Hier niet, hier zijn ze er ronduit duur mee. Je bent echt veel goedkoper uit als je gewoon zelf naar een boomkweker stapt :j De subsidies hier zijn vooral interessant als je echt grote oppervlaktes kunt aanpakken (zeker bij hoogstamfruitbomen heb je gewoon grote oppervlaktes nodig).... Maar wel de moeite waard om even naar te kijken, dat wel :j

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:16

Zo, ik heb mijn kwartels. Ze leggen nog niet maar ik vind het toch al hoog tijd om aan een nieuw projectje te gaan denken. :D
Ik wil voor champignons gaan, omdat je die ook meerdere jaren achter elkaar door kunt telen. Nu heb ik me een beetje ingelezen en ik ben er al achter dat de compost voor champignons het belangrijkst is. Kan het ook gewoon met bemeste tuinaarde? Ik kan ook proberen zelf de juiste compost te maken met paardenmest, stro, kalksteen en kippenmest, maar volgens mij luistert dat allemaal nogal nauw.

Wie heeft er ervaring en tips? Zijn andere paddestoelen makkelijker dan champignons omdat ze bijvoorbeeld op houtsnippers groeien? En welke is dan het lekkerst?

MizzMontana

Berichten: 5673
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:48

Palousa_boy, ik zag bij het doorlezen van het topic dat jullie een warmtepomp aan hebben laten leggen, kun je hier meer over vertellen? Of staat er meer over in het topic in je onderschrift?

Wij overwegen om in het nieuwe huis een warmtepomp aan te laten leggen zodat we van het gas net af kunnen.
Hebben jullie het systeem alleen voor warm water of ook als vervanging van de verwarming? En alleen via de grond of in combinatie met warmtecollectoren op het dak? Hoe dicht bij je huis worden de gaten in de grond geboord?

palousa_boy

Berichten: 10419
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:42

MizzMontana schreef:
Palousa_boy, ik zag bij het doorlezen van het topic dat jullie een warmtepomp aan hebben laten leggen, kun je hier meer over vertellen? Of staat er meer over in het topic in je onderschrift?

Wij overwegen om in het nieuwe huis een warmtepomp aan te laten leggen zodat we van het gas net af kunnen.
Hebben jullie het systeem alleen voor warm water of ook als vervanging van de verwarming? En alleen via de grond of in combinatie met warmtecollectoren op het dak? Hoe dicht bij je huis worden de gaten in de grond geboord?


Ja wij hebben idd een warmtepomp op geothermie (dus uit de grond, uit water of uit de lucht kan ook). Deze pomp zorgt bij ons voor zowel het warme water als voor de verwarming van de vloerverwarming op de gehele begane grond en 2 lage temperatuur radiatoren boven in de slaapkamers van de kinderen.
De gaten hebben ze zo dicht mogelijk bij het huis geboord om verlies te voorkomen, 1 net 3 meter van de muur af en 1 iets verder omdat daar nog een stukje dak uitsteekt.
Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet wel een bende :+ door het graniet. Ze hebben hier 2x 100 meter geboord, door het graniet was dat genoeg maar dat kan ik Nederland of België zomaar 200 meter zijn, afhankelijk van waar je woont.

We hebben er nog niets op het dak liggen omdat we dat een beetje zonde vinden van ons dak maar sluit niet uit dat er ooit nog wat komt op het dak van de garage (voor stroom of warm water) als we die gaan opknappen.

De pomp regels alles verder zelf, die springt voor de verwarming aan als de buitentemperatuur onder de 11 graden komt (dat kun je zelf instellen uiteraard) en voor het warme water bij ons als we nachtstroom hebben maar ook dat is in te stellen. Mocht je dan toch te veel warm water in 1 keer pakken dan verwarmt hij gewoon bij.

Wij zijn er erg tevreden over.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:58

Prairy schreef:
Ook ik kom even binnenvallen, wij zijn druk op zoek naar iets met wat m2, om ook deels zelfvoorzienend te kunnen leven, en ook een stukje permacultuur zal daarbij komen.

Wat ik nu alvast een beetje aan het onderzoeken ben, zijn subsidies. Brabants landschap geeft (forse) subsidies als je een deel van het (agrarische) land terug zou willen geven aan de natuur. Daar horen ook maximaal 8 of 10 hoogstam appel-peer-pruim-kers bij en onbeperkt noten bomen en vlierbessen. Er zit wel een aantal voorwaarden aan en ik weet uiteraard niet of het in andere provincies ook is, maar misschien hebben anderen er ook iets aan.

Ik meld me verder wel als we daadwerkelijk land hebben gekocht :)


Wij hebben laatst bij de provincie Brabant inderdaad zo'n subsidie aangevraagd voor het teruggeven van het land aan de natuur. Heel plan inclusief begrotingen, boomsoorten, tekeningen, etc.
Stond 14 weken reactie tijd voor, dus ben benieuwd.

/

Prairy
Berichten: 9027
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:33

xXLiekeXx schreef:
Prairy schreef:
Ook ik kom even binnenvallen, wij zijn druk op zoek naar iets met wat m2, om ook deels zelfvoorzienend te kunnen leven, en ook een stukje permacultuur zal daarbij komen.

Wat ik nu alvast een beetje aan het onderzoeken ben, zijn subsidies. Brabants landschap geeft (forse) subsidies als je een deel van het (agrarische) land terug zou willen geven aan de natuur. Daar horen ook maximaal 8 of 10 hoogstam appel-peer-pruim-kers bij en onbeperkt noten bomen en vlierbessen. Er zit wel een aantal voorwaarden aan en ik weet uiteraard niet of het in andere provincies ook is, maar misschien hebben anderen er ook iets aan.

Ik meld me verder wel als we daadwerkelijk land hebben gekocht :)


Wij hebben laatst bij de provincie Brabant inderdaad zo'n subsidie aangevraagd voor het teruggeven van het land aan de natuur. Heel plan inclusief begrotingen, boomsoorten, tekeningen, etc.
Stond 14 weken reactie tijd voor, dus ben benieuwd.


Oh super zeg! Ik ben heel benieuwd naar de reactie, zou je mij een pb kunnen sturen als je meer weet? Fijn ook dat je erbij gezet hebt hoe lang de reactie tijd is, kan ik daar rekening mee houden bij de koop en inrichtingsplannen.

MizzMontana, ik was laatst bij een man die bij de bouw van zijn huis ook een aardwarmtepomp had laten installeren. Hij was er wel tevreden over en vond het fijn dat er in de zomer ook mee gekoeld kon worden maar zou het nooit meer opnieuw doen. Installatie had hem ongeveer 20.000 euro gekost, en hij verbruikte ontzettend veel stroom (ik meen 4000kWh per jaar), hij had geen zonnepanelen. Dan ben je dus wel EPC0 maar nog steeds een hoop geld kwijt aan elektra.

Wij willen in ons nog te bouwen huis gaan werken met zonneboilers en zonnepanelen. Ik heb de zonneboiler al gekocht via BVA, die was zo ineens een heel stuk goedkoper (ik heb alleen een foutje gemaakt met bieden, en heb er nu dus 4, oeps :') :+ , zonneboiler anyone? :+) Samen met een elektrische boiler voor eventuele bijverwarming en misschien een doorstroomtoestel verwacht ik voor het verwarmings en warm water deel goed te zitten. Nog wel een aantal dingen nodig voor het complete plaatje uiteraard, moeten nog de collectoren erbij kopen.

MizzMontana

Berichten: 5673
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:27

Bedankt voor je uitgebreide antwoord palousa_boy. Zo te horen maakt het nog al uit op wat voor een ondergrond je zit hoe diep ze moeten boren. Ik heb geen idee hoe dat is bij ons nieuwe huis, rand provincie Drenthe/Friesland. Dat is iets om nog uit te laten zoeken.
Hebben jullie ook dat het alsnog stroom kost?


Prairy dat is wel aan de prijs als je alsnog veel stroom kwijt bent. Ik had ook een systeem gezien waarbij je ook warmtecollectoren op je dak hebt, alleen het huis staat hier niet optimaal voor. Opzich zouden er collectoren op de paardenschuur kunnen, maar ik heb geen idee of dit kan aangezien de schuur ruim 25 m van het huis staat.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:50

Wij hebben een luchtwarmtepomp. Op het plat dak staat een soort airco-unit, daar lijkt het nog het meeste op. Hij verwarmt ons huis via lage temperatuur vloerverwarming. Er zit een zonneboiler bij.
De stroom hebben wij van zonnepanelen. We wonen nog niet zo lang. Ik ben heel benieuwd wat de opbrengsten en verbruik na een jaar zijn.

palousa_boy

Berichten: 10419
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:17

Hier gebruikt de pomp idd nog wel stroom en hij draait op 380v omdat dat stabieler zou zijn hier (230 heeft veel pieken en dalen bij slecht weer omdat de kabels nog boven de grond hangen).
Het idee is dus wel om een keer wat zonnepanelen te plaatsen, op de garage of op de stal die ik nog moet bouwen. Deze zullen vast niet genoeg geven om volledig te kunnen draaien maar het zal wel het grootste gedeelte kunnen dekken.
Water verwarmen gaat dan weer naar overdag bijvoorbeeld als de panelen energie opwekken (het opslaan is nog wat lastig en erg duur voor wat ik heb begrepen maar als het redelijk betaalbaar kan ga ik daar zeker naar kijken).

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:45

Vanochtend ons laatste varken (van de 3) naar de slacht gebracht.
Konden moeilijk een beer vinden in de buurt en nu nog laten dekken zou betekenen dat we vrij laat biggen hebben. Uiteindelijk besloten dat het voor het eerste jaar allemaal wel heel fanatiek werd.
Beetje jammer, maar met de eerste keer lammeren denk ik dat we al een 'uitdaging' aan onze broek hebben hangen.

Aankomende week krijgen we het vlees terug, willen deze keer ook graag een gedroogde ham bestellen. Ik zou hem graag zelf willen maken, mijn vriend wil hem kant-en-klaar bestellen. Ervaringen?

/

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 16:10

Oh jammer dat je geen beer hebt kunnen vinden Lieke! Wij nemen ook altijd te veel hooi op ons vork :'). Vorig jaar hadden we voor het eerst lammeren, biggen, kippenkuikens en kwartelkuikens. En toen vond ik het nodig om ook nog even 7 kalkoenkuikens op te halen. Dat was wel even aanpoten toen alles geboren was. Gelukkig alles verder prima verlopen! Dit jaar even geen nieuwe dingen. (oke, bijna niet :') )

Ik heb laats gedroogde ham laten maken door de slager. Maar ik denk dat zelf maken ook prima kan. Het is vooral veel wachten tot het gedroogd is. Maar ik heb er verder geen verstand van.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:19

Het is ook lastig he Moonfight, zoveel leuke dieren/dingen!
Wij willen binnenkort ook weer nieuwe biggen en nieuwe kalkoenen gaan halen. Parelhoenders zou ik ook nog ooit wel willen en mijn vriend wil heel graag een koe, maar eerst maar eens zorgen dat de rest allemaal goed geregeld is en lekker loopt.

Heb nu een gedroogde ham besteld en een stuk om zelf iets mee te gaan doen, ben benieuwd! Wil ook graag worst gaan maken en katenspek, maar wie weet waar we eindigen.

Hoe doen jullie het trouwens combineren met werk? Mijn vriend en ik werken beide 40 uur in de week en dat is goed te doen, maar je merkt dat het wel een commitment kost, vooral nu met de donkere dagen.

/

BuffeldukeJarig
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:53

Wat een leuke verhalen weer. Geniet altijd enorm van dit topic.

1,5 week geleden zijn wij verhuist naar ons nieuwe huis. Het is een hele fijne plek om te wonen ondanks de vele klussen die nog op ons lijstje staat. En mijzelf kennende zal dat lijstje steeds voller worden in plaats van leger.

Vandaag voor het eerst prei uit de tuin gehaald. Zijn mooie preien, die de vorige bewoners hebben laten staan als enige. We wouden een kippenhok bouwen maar deze staat er onverwachts nog. Een oud klein tuinhuisje wat omgebouwd is tot kippenhok. Heel ruim en ideaal voor de kippen die we (ik denk) rond het voorjaar willen aanschaffen. Het andere dierenverblijf is ook nog onbewoond alleen hebben we daar een meningsverschil. Ik wil schapen en mijn vriend is op het briljante idee gekomen om alpaca’s te kiezen waar ik nog niet zo voor ben. Die zullen we dus nog uitzoeken.
Ook de zonnepanelen doen flink hun werk zoals te zien is op de apparatuur die bijgeleverd is.

Momenteel klussen we nog veel in huis en rond het voorjaar gaan we over naar de tuin.

De moestuin:
Afbeelding

Het grote dierenverblijf:

Afbeelding


@lieke ik werk ook 40 uur en mijn vriend soms wel soms niet (zzp’er). Bij ons zal het ook veel werk worden alleen werkt mijn vriend vaak in de weekenden en avonden waar ik vrij ben waardoor hij overdag ook nog veel kan doen. Je bestelling(en) klinkt erg lekker! Is dat allemaal van jullie eigen vlees?

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:10

Wauw! Wat een mooi stukje grond hebben jullie! Moestuin ziet er erg mooi uit met die gevlochten wilgentenen. Weitje is ook mooi formaat en net hekwerk!

Alpaca's heb ik geen ervaring mee. Wat zouden jullie ermee willen gaan doen? Alleen voor begrazing of ook voor vlees/wol?

Al het vlees is inderdaad van ons eigen varken :D

/

Prairy
Berichten: 9027
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:17

Wellicht heb ik eroverheen gelezen, maar ik heb een vraag over het zelf (laten) slachten van je dieren voor vlees. Een oprechte vraag en zeker geen aanval :)

Hebben jullie je ergens overheen moeten zetten om het zelf te doen, en wordt dat steeds makkelijker of blijft het toch lastig? En maakt het nog uit wat voor soort dier het is (kip/koe/konijn/varken/paard/ ....)

Of heb je dieren aangeschaft met de bedoeling om ze later ook op te eten, en staan ze nu nog steeds gras te maaien omdat je jezelf niet die grens over krijgt?

Ik eet nu ook nog steeds 'gewoon' vlees maar merk steeds meer dat ik zoiets heb van, meer vegetarisch is ook prima (helemaal zal waarschijnlijk niet gebeuren). Ik zie mezelf ook nog niet iets slachten. Geen idee of mijn man daar minder moeite mee heeft.

Ik denk dat het er voor mij uiteindelijk op uit zal draaien dat ik bij een boer een stuk van iets koop, i.p.v. iets uit mijn eigen wei te trekken. Als ik een grotere vriezer heb dan die 3 laatjes van nu haha.

Mizora

Berichten: 18081
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:28

Ik heb me eroverheen moeten zetten. Het eerste dier was een slang. Een exoot die anders buiten losgelaten zou worden en dat kon ik niet laten gebeuren en er was ook geen alternatief want ze hadden het terrarrium al verkocht en dat zou die avond opgehaald worden (ik kwam ze met slang in de emmer tegen op weg naar buiten).

Daarna volgende er enkele kippen en kuikens die vanwege ziekte (en 1x vanwege dat een rat een kuiken greep) gedood moesten worden. Deze dieren heb ik niet opgegeten.

Daarna kwamen de haantjes, die heb ik wel opgegeten.

En uiteindelijk ben ik bij cavia's beland. Het blijft even slikken, hoewel het me wel steeds beter af gaat. De meeste heb ik vanaf geboorte en ze krijgen bij mij allemaal een geboortenaam. En de mannen krijgen zo nodig nog een verkoopnaam. Maar als ze met 5 maanden nog niet verkocht zijn, dan worden ze opgegeten. En ook de fokberen worden, als ze niet verkocht raken en niet meer ingezet gaan worden, opgegeten. De zeugen mogen blijven. Die kunnen namelijk gewoon samen met de dieren die tussen twee fokperiodes inzittten in het hok, maar beren moeten per 2 gehouden worden als ze niet bij een zeug zitten en vanaf een maand of 5 wordt het risico dat beren gaan knokken als ze met meer dan twee zitten ook steeds groter.

Op deze manier kan ik het met 3 tot 4 hokken af. Een hok voor drachtige zeugen, zeugen met pensioen en daarbij 1 castraat. Een hok met beren tot 5 maanden. Een hok met een fokbeer en minimaal 1 zeug en een hok met daarin 2 fokberen/1 fokbeer met jonkie of een fokbeur met minimaal 1 zeug.

Meer dan 3 fokberen zal ik nooit nodig hebben, en over het algemeen zal ik er niet meer dan 2 hebben.

Ik fok overigens bewust bonte dieren, en dan verschillende kleurslagen door elkaar, omdat ik dan de dieren goed uit elkaar kan houden. Met konijnen moet ik daar ook nog echt wat op bedenken, want bont zoals cavia's dat zijn, heb ik bij konijnen nog niet kunnen vinden. Ik zal daar in ieder geval met veel verschillende kleuren werken. Bij kippen heb ik daar minder behoefte aan, maar is de gedachte ook dat ik uiteindelijk daar ook verschillende rassen door elkaar zal gebruiken zodat ze verschillend zijn.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

palousa_boy

Berichten: 10419
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:29

Waar smaken cavia's naar eigenlijk :? Kip? Konijn?

Slachten is idd een stap die je moet durven zetten. De konijnen krijgen hier altijd nog even een aaitje voordat ik ze een klap geef (daarna zet ik ze met hun nek tussen de tanden van een Riek om de nek nog een keer te breken voor de zekerheid). Denk dat ze dan wat meer ontspannen zijn.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:58

Ben ik ook wel benieuwd naar ja! Vind het heel bijzonder en gaaf dat je zo cavia's houdt!

Voor wat betreft slachten:
Door mijn vriend zijn werk waren wij al enigszins gewend aan het 'afscheid' moeten nemen van een dier. Hij traint politiehonden die wereldwijd verkocht worden. Vaak had ik een band of een klik met een van zijn honden die dan vervolgens verkocht werden.

Ik heb het idee dat dit het voor ons wel makkelijker heeft gemaakt om afscheid te moeten nemen van dieren. Die honden gaan uiteraard niet (direct) dood, maar je ziet ze ook nooit meer terug. Plus inderdaad het feit dat je dieren aanschaft/fokt met een duidelijk doel voor ogen. Ik geef onze (slacht)dieren geen namen, maar kan er wel heerlijk mee troetelen en tegen buurten.

Met slachten ben ik begonnen op dieren die al gedood waren door bevriende jagers. Het zelf slachten doe ik nog steeds niet, dit doet mijn vriend. Ik 'vil' ze verder, dat vind mijn vriend weer niet leuk. Het is nooit leuk, maar wordt wel makkelijker.

/

Mizora

Berichten: 18081
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:12

Ik kan dus niets met die vraag. Het smaak naar beest. Ik denk een beetje tussen rund en kip in, maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen. Overigens slacht ik voornamelijk mannelijke dieren, zowel hennen als (cavia)zeugen zijn gemakkelijk te verkopen, terwijl de hanen en beren eigenlijk onverkoopbaar zijn. Wanneer ik al het voer en strooisel meereken, zijn cavia's eigenlijk niet rendabel voor de slacht zolang ik nog niet over kan op een tractor-systeem. Maar door de vrouwelijke nakomelingen te verkopen kan het ruimschoots uit.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 12:27

Ja Lieke er is zoveel leuks! Wij gaan dit jaar ook zeker weer kalkoenkuikens kopen! Vond ze super leuk om te hebben en ze smaken ook erg goed :D Al zie ik het niet zitten om dan een fokpaar te hebben die we ook de hele winter hebben lopen. Gewoon elk jaar wat kuikens aanschaffen en die opfokken. Eingelijk zouden we in 2017 niks nieuws meer beginnen maar toen toch op de valreep nog eenden genomen. Die tot nu toe echt perfect bevallen! Leggen hele grote en hele smakelijke eieren! Koeien staan hier ook nog op de wishlist maar ik ben bang dat dat meer een 10 jaren plan is. Wat voor koeien zouden jullie willen? Ik ben helemaal verliefd op dexters! En die zijn ook nog wel een handzaam formaat. Ik ben benieuwd naar jullie ham!

Ik moet me er altijd weer overheen zetten om dieren te slachten of om ze weg te brengen naar de slager. Binnenkort weer hanen slachten en kijk er nu al tegen op. Als we eenmaal bezig zijn dan valt het erg mee maar het is echt totaal niet mijn lievelingsactiviteit.

Voor de moestuinders onder ons, jullie ook al bezig met plannen, zaadjes inventariseren ect?

Maaike, leuke moestuin zo met dat hekwerk! Waarom zou je vriend liever alpaca's willen dan schapen? Ik vind alpaca's ook geweldig hoor! Maar ze zijn best kostbaar en volgens mij hebben ze iets meer zorg nodig.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3099
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:06

Kalkoenen zijn wel ontzettend leuke dieren op je erf hoor, en werken heel goed tegen onkruid en ongewenste zaden (zoals eikels en dergelijke) in je weiland. :) Hier hebben ze alle eikels weggewerkt (die beesten vreten echt alles) en heel veel zuringzaad weg gegeten door alle zaad naar binnen te werken voor het kon kiemen.

Wat betreft slachten: Ik heb er nu totaal geen moeite meer mee. De eerste was echt niet leuk en heel moeilijk, maar wanneer je door hebt dat je ze echt in één keer dood hebt is het niet zo'n probleem meer. Tel daar bij op dat de andere kippen onder je lopen te drentelen om alle stukjes die bij het slachten uit een kip komen op te eten en weg is het schuldgevoel. :+

Koeien ga ik echt niet aan beginnen, ook al zou er ruimte voor krijgen. Die beesten vreten zo absurd veel, dat is echt niet grappig meer. :P Daar kan geen fjord tegenop. XD

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:12

Een bevriende schapenboer heeft hier ook een tijdje een koe erbij gehad voor de melk voor eigen huishouden, maar vrij vlot weer opgegeven.
Ik zou er goed over nadenken ( serieus, ik heb er voor onszelf over nagedacht ;) ), een koe is een erg grote productie eenheid voor dergelijke kleine schaal; véél werk, véél binding, en véél productie.
Misschien zouden een paar melkgeiten praktischer zijn?

Mizora

Berichten: 18081
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:26

Het voordeel van 2 melkgeiten is wel dat ze ontzettend persistent zijn, als je ze maar consequent blijft melken, kan je vaak jaren melken op 1x lammeren. Bij sommige geitenhouders krijgen de mindere kwaliteit geiten zelfs gewoon maar 1x een worp en gaan ze daarna gewoon zo verder. En toch kunnen ze dan wel 5/6 jaar gemolken worden. En de melk is dikker, daardoor heb je minder melk nodig voor de kaas. Het nadeel kan uiteraard wel de smaak zijn.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 16:44

Julius_Juut, wij hebben al eenden, kippen en kwartels jaarrond lopen. Vind het dan lekkerder om kalkoenen er niet bij te hebben in de winter. Lekker een paar maanden als er ook veel voor ze te eten is en daarna even geen gegobbel meer bij ons :')

Daarom dat wij eerder aan Dexters zitten te denken. Veel kleiner formaat, eten minder, produceren minder. Veel beter op een kleinere schaal. Maar wat ik zei, dat gaat de komende jaren nog niet gebeuren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, boeflover, Eva1975, Flip, friezenfan2, GoogleAdsense, IASCrawler, Jette, JitskeJeldau, kouwene, Liselot, LonnekeXXX, LWDaisy, Roosch, Ubermetrics, Witje2, xSannee, YandexBot en 106 bezoekers