Nietszeggende vacatures

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 11:17

Gister zag ik een vacaturen voorbij komen, na het lezen vroeg ik aan mijn vriend om wat voor functie zou dit in gódsnaam gaan. Het was zo nietszeggend en algemeen dat het werkelijk over bijna alles kan gaan.
Dit was de vacature:
Wegens uitbreiding gezocht Commercieel medewerker binnendienst.
Functie-eisen
- MBO+/HBO werk- en denkniveau
- Uitstekende mondelinge- en schriftelijke communicatieve vaardigheden
- Klant- en servicegerichte instelling
- Resultaatgerichtheid, probleemoplossend vermogen en een flexibele instelling
- Ervaring in een soort gelijke functie is een pre.

En dan ook nog wat is MBO+? hoe kun je aantonen dat je MBO+ werk- en denkniveau hebt? Ben je dan net wat meer dan MBO maar minder dan HBO? :=
Vervolgens werd de vraag gesteld om wat voor bedrijf het ging waarop de volgende reactie werkt gegeven:
Voor een familiebedrijf in ....... ben ik opzoek naar mogelijk geïnteresseerde en geschikte kandidaten binnen deze functieomschrijving.

Nou daar kan je verder mee :))
Komen jullie ook wel eens vacatures tegen waar heel veel instaat maar geen inhoud heeft?
Mooie namen voor een functie omschrijving en straks werk je in een callcenter of achter een kassa.

Alasse

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: België

Re: Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:26

Dit is iets waar ik dus ook al een tijdje tegen aan loop. _O- Ben dan wel van Belgie maar denk dat dit probleem overal wel opduikt tegenwoordig. Ik ondervind vaak dat het ook een trend is om in de advertentie zo vaag mogelijk te doen over de plaats van het bedrijf. (Vb hier; regio antwerpen) Wanneer je dan mailt voor meer info, krijg je de reactie terug;vaccature in regio; 'dorp x'.
Jamaar daar weet ik nog niets meer mee. :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:31

:D ik denk dat ze een vakkenvuller voor de plaatselijke buurtsuper zoeken :+
Of iemand die de telefoon op kan nemen, soort van voicemail maar dan in menselijke vorm :+

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:34

Alasse schreef:
Ik ondervind vaak dat het ook een trend is om in de advertentie zo vaag mogelijk te doen over de plaats van het bedrijf. (Vb hier; regio antwerpen) Wanneer je dan mailt voor meer info, krijg je de reactie terug;vaccature in regio; 'dorp x'.
Jamaar daar weet ik nog niets meer mee. :')


Vacatures via interim?
Interimkantoren werken voor een bedrijf, en als zij een kandidaat voorstellen die wordt aangenomen door dat bedrijf, krijgen ze een mooie premie. Als die kandidaat dat bedrijf meteen zelf aanschrijft of contacteert, en zo kan starten, krijgt het interimkantoor helemaal niets. Daarom vaak geen naam en geen concrete locatie in de vacature...

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:36

Nog veel schokkender vind ik het (grote) aanbod vacatures waarbij young professionals gevraagd worden die:

- HBO/WO denkniveau hebben
- Net afgestudeerd
- Met ervaring

En wanneer je dan kijkt naar het salaris gaat het om een positie met een stagevergoeding. Want je krijgt de kans om bij een bedrijf met naam je eigen naam op te bouwen.... :roll:

Iets met een dubbeltje op de eerste rang willen zitten...

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:40

Ik loop hier nu inderdaad ook tegen aan. Hoe irritant!

Sowieso vind ik de titels van de functies zo ontzettend vaag. Ik word er niet wijs uit hoor... Hele dure woorden voor inderdaad een callcenter baan bijvoorbeeld.

En ze zoeken inderdaad veelal jonge mensen met een bak aan ervaring tegen een laag salaris...

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:42

Nou een kennis van mij heeft een MBO+ opleiding gedaan, ze bestaan dus echt, als voorbereiding op het HBO ofzo.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:43

Heel apart is dat he?

Ik zit in de fotobusiness en zag onlangs een oproep van een bouwbedrijf, waarin de een fotograaf zochten die de mooiste beelden zou moeten gaan maken voor hun 'o zo succesvolle' bedrijf. Maar ze hadden liefst wel een student. lees: goedkoop aub.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:44

maaikemuis schreef:
Nog veel schokkender vind ik het (grote) aanbod vacatures waarbij young professionals gevraagd worden die:

- HBO/WO denkniveau hebben
- Net afgestudeerd
- Met ervaring

En wanneer je dan kijkt naar het salaris gaat het om een positie met een stagevergoeding. Want je krijgt de kans om bij een bedrijf met naam je eigen naam op te bouwen.... :roll:

Iets met een dubbeltje op de eerste rang willen zitten...


Herkenbaar, het liefst niet ouder dan 25, met HBO/WO, starter, maar graag wel met minimaal 5-10 jaar werkervaring in een soortgelijke functie 8)7 8)7

Alasse

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:44

Maar dat is dan nog zoiets; hoe kan je massa's ervaring hebben wanneer je net bent afgestudeerd? Dat is toch niet echt logisch?
Zie het zelfs bij ons op het bedrijf wanneer er jobstudenten aangenomen moeten worden; 'nee die bellen we niet terug die heeft geen ervaring.'
>;) Het zijn studenten, ze solliciteren net op ervaring op te doen...


Edit; spelling

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:46

Ik heb eens gesolliciteerd naar een vacature bij een museum. Ze zochten iemand met uitgebreide historische kennis over een bepaald onderwerp. En dan de laatste regel in de vacature; reageren vanaf 16 jaar.

Voor mijn gevoel willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang; erg jong zijn maar met jaaaaren ervaring en bakken kennis.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:47

Ja heel apart inderdaad. Of voor iemand die wel ervaring heeft, een positie en inderdaad een soort van stagevergoeding aan te bieden, terwijl je momenteel meer verdient.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:51

Het aantal jaar werkervaring hebben viel mij ook er op toen ik nog aan het solliciteren was.
vaak vroegen ze dan jonge mensen met ervaring, ik heb er wel eens geprobeerd om op te solliciteren maar door gebrek aan die ervaring werd ik dan niet aangenomen. Maar hoe kun je in godsnaam ervaring op doen als je de kans er niet voor krijgt tegenwoordig?!

Misschien dat ze tegen woordig minder informatie in de vacatures zetten omdat mensen vaak kieskeurig zijn met solliciteren.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik mij hier ook schuldig aan heb gemaakt. Zo zou ik nooit bij een callcenter willen werken, mensen bellen en dan vervolgens lastig vallen vind ik echt verschrikkelijk, ook zou ik echt heel slecht zijn in mensen abbonementen etc aan te smeren :')
Verder zou het mij niet veel uit maken waarvoor ik werk, zo heb ik ook fabriekswerk gedaan, en nee dat was ook niet geweldig.
Maar zo merk ik ook steeds vaker van mensen in mijn omgeving die heel gericht gaan zoeken naar een bepaalde baan

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:05

Klinkt als een soort klantenservice baan ofzo? Ik zou hier ook niets mee kunnen hoor. Maar heeft inderdaad te maken met het feit dat je met meer info het bedrijf zelf zou kunnen benaderen.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 12:17

Ik snap inderdaad dat ze niet neer gaan zetten bedrijf x in plaats y zoekt een bladiebla. Maar je kunt het het bedrijf heel vaag houden door wel iets prijs te geven over de functie. Door te sturen in een richting van klantenservice of winkel medewerker, receptioniste, telefonische verkoop etc. lijkt me ook dat je dan veel meer mensen krijgt die echt geïnteresseerd zijn krijgt. Plus ook met relevante werkervaring :))

Oh ja een junior medewerker zoeken onder de 25 maar met minstens 7 jaar ervaring ken ik ook maar al te goed :=

Of dat je ze op je blote knietjes moet bedanken voor de kans binnen hun bedrijf, dan maakt die vergoeding van 350 euro voor fulltime werken toch niet uit? :))

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:19

Mbo + is toch versneld mbo? Dus mbo in 2 jaar? :?

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 12:20

Maar AmyJamess gericht zoeken naar een baan is toch juist goed? Ik bedoel stel je solliciteert hier op mag op gesprek komen en daar wordt het duidelijk dat je telefonische verkoop moet doen terwijl je dat gewoon echt niet wil. Dan is het voor het bedrijf verspilde moeite en voor jou ook. Plus dat ik ook niet geloof dat stél je geeft het een kans je daar blijft voor een langere periode.

Is dat zo ja? Ik heb nog nooit van MBO+ gehoord geloof ik, maar het zou best kunnen.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:29

_Micha_ schreef:
Maar AmyJamess gericht zoeken naar een baan is toch juist goed? Ik bedoel stel je solliciteert hier op mag op gesprek komen en daar wordt het duidelijk dat je telefonische verkoop moet doen terwijl je dat gewoon echt niet wil. Dan is het voor het bedrijf verspilde moeite en voor jou ook. Plus dat ik ook niet geloof dat stél je geeft het een kans je daar blijft voor een langere periode.


Ik zeg ook niet dat t niet goed is, maar ik merk dat heel veel een baan gaan zoeken waar gewoon heel weinig werk in is zoals bijv paardenhouderij of dierenwereld.
Als er in jou vak gebied voldoende werk is vind ik het logisch. Maar als dat er niet is moet je wel flexibel zijn en eens wat anders proberen

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 12:36

Ja daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik ben altijd van eerst ga je kijken wat je het leukst lijkt en naar mate het niet verder vordert en je hebt heel hard een baan nodig ga je je eisen laten zakken :))

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:42

MBO+ daarmee bedoelen zie iemand met een MBO opleiding die door werkervaring heeft laten zien het niveau helemaal onder de knie te hebben. Ze willen duidelijk geen HBO-er want dat is weer een ander type mens en daar moet je meer voor betalen. MBO+ komt bij mij altijd over als, we willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:58


Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nietszeggende vacatures

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:03

Ze zoeken volgens mij een Sales binnendienst. Oftewel verkoop van hun product.
Het soort bedrijf is dan wel weer handig om te weten ja.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:04

Abacab schreef:
MBO+ komt bij mij altijd over als, we willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Bij komt het meer over als een uitvoerende functie waarbij je op een hoger dan gemiddeld MBO niveau 'denkwerk' moet verrichten. Niks negatiefs dus, vaak is salaris ook iets hoger dan voor een MBO functie.

In het buitenland bestaat dit niveau (dat dus tussen MBO en HBO in ligt) en heet het 'associate degree'.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:09

Vacature is opgesteld door een klungelaar. Onder MBO+ kan ik me voorstellen dat het gaat om MBO+(wat) ervaring.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:10

Florenc schreef:
Vacatures via interim?
Interimkantoren werken voor een bedrijf, en als zij een kandidaat voorstellen die wordt aangenomen door dat bedrijf, krijgen ze een mooie premie. Als die kandidaat dat bedrijf meteen zelf aanschrijft of contacteert, en zo kan starten, krijgt het interimkantoor helemaal niets. Daarom vaak geen naam en geen concrete locatie in de vacature...


En vervolgens verwachten ze wel een motivatiebrief met de reden waarom jij juist DAAR aan de slag wilt :D