Mijn nieuwe hobby...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 11:32

Hallo allemaal,

Ik vind het even leuk om mijn nieuwe hobby met jullie te delen hier op het forum en ben benieuwd wat jullie er van vinden en of er mensen zijn hier met ervaring hiermee.

Sinds kort ben ik namelijk vrijwilliger in de grondploeg van een luchtballon. Luchtballonnen hebben altijd mijn interesse al getrokken, enkele weken geleden een aantal keer wezen fotograferen tijdens het opstijgen en landen. En nu sinds kort vrijwilliger en al enkele keren meegeweest.

Voor de vaart helpen opbouwen, de ballon de lucht in helpen. De gasten van en naar de opstijg en land locatie rijden en natuurlijk weer helpen de ballon op te ruimen! Het is allemaal erg leuk en leerzaam. Iedere avond dat we varen sluit ik weer af met een heerlijk gevoel!

Nu ben ik benieuwd of er bokkers zijn die weleens ballon gevaren hebben, misschien ook vrijwilliger zijn of gewoon interesse hebben in ballonnen! Ben erg benieuwd naar jullie reactie's en eventueel eigen ervaringen! Leuke foto's mogen natuurlijk ook altijd gedeeld worden!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh


Elisa2

Berichten: 36661
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:10

Wat leuk! toevallig heb ik 1.5 week geleden voor het eerst een ballonvaart gedaan. Ik vond het echt dood en dood eng haha..maar wel een hele mooie ervaring. En wij moesten ook helpen met de ballon klaar maken en opruimen daarna..zit veel werk in.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Walrus
Berichten: 267
Geregistreerd: 09-04-14

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:41

Grappig zeg, is de middelste foto van gisteren of eergisteren? Ik dacht deze 2 ballonen in de lucht te hebben gezien in Driebruggen.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 12:49

De middelste foto is van afgelopen woensdag. Toen zijn we van Woerden naar Bodegraven gevaren. Gister ziin we met de ballon van de onderste foto wel in Driebruggen geland.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:51

Ik heb echt ontzettend hoogtevrees! Maar een ballonvaart lijkt me echt een geweldige ervaring. :D

Anoniem

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:52

Dit is echt een topic voor Rebecca! :j

Lijkt me een erg gave ervaring! En een hele bijzonder hobby!

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:02

Ik heb die blauwe/witte ballon en die donkerrode ballon zien opstijgen in Woerden gisteren. Leuke hobby!

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:19

Wat mega leuk vrijwilligers werk lijkt me dat!

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 13:48

In een ballon heb je geen last van hoogtevrees. Dit heeft er mee te maken dat je geen contact meer hebt met de grond.

Kan inderdaad heel goed Fjordjes, we zijn gister ook in Woerden opgestegen inderdaad!

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:54

xJitskee schreef:
Dit is echt een topic voor Rebecca! :j

Lijkt me een erg gave ervaring! En een hele bijzonder hobby!

Haha ik dacht ook: Waaar is Rebecca? :')

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:02

Ricie schreef:
In een ballon heb je geen last van hoogtevrees. Dit heeft er mee te maken dat je geen contact meer hebt met de grond.

Kan inderdaad heel goed Fjordjes, we zijn gister ook in Woerden opgestegen inderdaad!


Ik kan me niet voorstellen dat mijn hoogtevrees ervan weg gaat. Missschien kom ik er ooit nog eens achter.

Elisa2

Berichten: 36661
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:09

Ricie schreef:
In een ballon heb je geen last van hoogtevrees. Dit heeft er mee te maken dat je geen contact meer hebt met de grond.

Kan inderdaad heel goed Fjordjes, we zijn gister ook in Woerden opgestegen inderdaad!


Nou ik wel hoor..ik bleef hoogtevrees houden totdat we daalden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:09

Ricie schreef:
In een ballon heb je geen last van hoogtevrees. Dit heeft er mee te maken dat je geen contact meer hebt met de grond.

Dat zeiden ze over skiën ook. Helaas, ik had daar ook gewoon last van hoogtevrees. :+

Tegenover de wei van mijn pony zit een ballonvaart bedrijf, machtig om te zien als ze opstijgen hoor!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:13

Wat gaaf zeg!

Wat ik me altijd afvraag bij luchtballonnen: hoe gaat het landen precies? Kiepert zo'n mandje niet heel gemakkelijk om tijdens de landing en heb je dan geen kans om gewond te raken?

Waarschijnlijk zijn het heel domme vragen :+ maar dat houdt me al jaren tegen om een keer een ballonvaart te maken.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:29

xJitskee schreef:
Dit is echt een topic voor Rebecca!


Daar dacht ik dus ook meteen aan :D . Was al naar beneden aan het scrollen omdat ik dacht, het is onmogelijk dat Rebecca nog niet geantwoord heeft :') .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 15:38

Littera schreef:
Wat gaaf zeg!

Wat ik me altijd afvraag bij luchtballonnen: hoe gaat het landen precies? Kiepert zo'n mandje niet heel gemakkelijk om tijdens de landing en heb je dan geen kans om gewond te raken?

Waarschijnlijk zijn het heel domme vragen :+ maar dat houdt me al jaren tegen om een keer een ballonvaart te maken.


Nee dat valt heel erg mee. Hij kan wel omvallen tijdens de landing. Maar ik heb het nog niet meegemaakt. Tijdens de landing moet je spullen zoals camera's enzo ook opbergen en een speciale houding aannemen. Door deze houding is de kans klein dat je gewond raakt tijdens de landing. Natuurlijk blijft er een minimale kans, maar dat is met alles wat je doet....

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:17

Leuk!!
Onze buren zijn een maandje terug ook gegaan en mijn kinderen en ik zijn gaan kijken bij het opstijgen.
Er was een vrouw die heel ernstig vroeg waar ze zouden landen of dat ze een rondje zouden vliegen en terugkomen bij het beginpunt :')

Is het al lente?

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:24

Leuk om te zien!
apart dat je er als vrijwilliger helpt terwijl er goed geld per deelnemend persoon betaald wordt, ik zou het netter vinden als jou ook wat toegestopt wordt.

Daarnaast ben ik helaas niet zo blij met luchtballonen, het is al meerdere keren gebeurd dat ze in ons land zijn gaan landen terwijl er dieren liepen of in het land naast de dieren.
Jammer dat de winst/plezier van de een ten koste moet gaan van die van een ander die er 0,0 mee te maken heeft/wil hebben. -O- :o

Op de manege kwam er ook een ballon zo laag over dat de personen die in de buitenbak reden van hun paarden afvielen doordat er op dat ogenblik nog gas bijgegeven moest worden. Jammer dat er geen rekening met anderen gehouden wordt. -O-

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:27

Jihaa! Ballonnen! *\o/*

Ik kan wel zeggen dat ik ben geïnfecteerd met het heteluchtballonnen-virus :=
Afbeelding
Afbeelding


Zelf ga ik dit jaar voor het eerst varen! Ik heb met veel korting een ballonvaart kunnen boeken :)

Littera schreef:
Wat gaaf zeg!

Wat ik me altijd afvraag bij luchtballonnen: hoe gaat het landen precies? Kiepert zo'n mandje niet heel gemakkelijk om tijdens de landing en heb je dan geen kans om gewond te raken?

Waarschijnlijk zijn het heel domme vragen :+ maar dat houdt me al jaren tegen om een keer een ballonvaart te maken.

Landen kan op 2 'normale' manieren.
- Rechtopstaand
- Omkiepend
En voor het geval dat de mand omkiept heeft iedereen in de mand al een 'hurk/zit-houding aangenomen zodat het zo veilig mogelijk gebeurt met de minste kans op blessures.

Rebecca heeft denk wat meer tijd om het uit te leggen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:27

Ik kreeg een tip :')

Je crewt bij aerostat? ( die clown ballon is zo leuk), ik ben van de old balloons en zodra ik rijbewijs heb wil ik ook meer crewen op vaarbare exemplaren. Vorig jaar veel inloopballonnen gehad op evenementen dit jaar niet zoveel ,elk jaar ga ik wel wat evenementen als bezoeker af en even bijkletsen met de mensen . Vorig jaar ook naar warstein geweest en had dit jaar naar metz gewild (groot groter grootst die evenementen )

Ik heb zelf 2 x gevaren , is een unieke ervaring en ik met hoogtevrees zou het zo weer over doen


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
(Leuk die oude schimmel ballonnen)

Heerijke hobby <3


Ben ook vrijwilliger bij het evenement in mijn dorp :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:31

cobiie schreef:
Leuk om te zien!
apart dat je er als vrijwilliger helpt terwijl er goed geld per deelnemend persoon betaald wordt, ik zou het netter vinden als jou ook wat toegestopt wordt.

Daarnaast ben ik helaas niet zo blij met luchtballonen, het is al meerdere keren gebeurd dat ze in ons land zijn gaan landen terwijl er dieren liepen of in het land naast de dieren.
Jammer dat de winst/plezier van de een ten koste moet gaan van die van een ander die er 0,0 mee te maken heeft/wil hebben. -O- :o

Op de manege kwam er ook een ballon zo laag over dat de personen die in de buitenbak reden van hun paarden afvielen doordat er op dat ogenblik nog gas bijgegeven moest worden. Jammer dat er geen rekening met anderen gehouden wordt. -O-

-O- -O-
Dat landen bij dieren is inderdaad een puntje wat ikzelf ook niet fijn vindt. Vooral bij paarden en andere dieren die snel schrikken is het voor de dieren gewoon gevaarlijk. (En met rijden ook voor de ruiter/menner)

Was er in de omgeving genoeg ruimte om te landen?
Aangezien piloten met een bepaalde hoeveelheid gas varen en ook om de thermiek in de lucht moeten denken.

Anoniem

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:41

Precies je remt wel wat voor de landing , maar vaak sleep je nog wel even door het land heen om de laatste snelheid kwijt te raken . Zitten lussen in de mand en daar hou je je aan vast terwijl je hurkt :)


Heb tot dusver geluk en 2x gratis gevaren :)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:10

Rebecca schreef:
Ik kreeg een tip :')


Had het ook gepost in het hamsterforum :D . Weet nu niet of je het van daar hebt of van iemand anders natuurlijk :) . Vond wel dat dit topic voor jou gemaakt is eigenlijk ;) :D
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 19-06-17 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

lizard
Berichten: 5190
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:10

Wij hebben in 2013 als bedrijfsuitje een ballonvaart gemaakt.
Hartstikke mooi.

Ik heb hier een filmpje van gemaakt.
De landing is gefilmd door iemand die toevallig op zijn terras zat en ons zag aankomen.

Hier is mijn filmpje.


Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mijn nieuwe hobby...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 22:08

Gave en leuke reacties allemaal! Klopt idd dat ik crew bij aerostat. Leuk dat er zo veel mensen enthousiast zijn en het ook leuk vinden! Ik zal voor de geinteresseerde wel proberen af en toe wat (mobiele) foto's hier te plaatsen. Alleen zal er deze week ivm de warmte niet zo veel gevaren worden helaas.

Over het landen bij vee, ja de piloot doet altijd zijn best om dit zo min mogelijk te doen. Maar zoals Joaltijd zegt heb je te maken met thermiek, landruimte en je hoeveelheid gas. Dus soms ontkom je er niet aan. Ik weet niet hoe het bij andere ballonnen zit, maar ik weet dat wij een speciale veebrander functie op de branders hebben. Die zijn een stuk minder luidruchtig en daar heeft het vee over het algemeen veel minder last van. We proberen er dus weldegelijk zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh