Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:55

Janine1990 schreef:
Wat is het rosso in Martini rosso. Het is niet echt rood en ik kan de smaak in het geheel niet plaatsen...

Het etiket? Zoals Johnny Walker Black Label een zwart label heeft?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:04

Dit kwam ik laatst tegen in de AH

Afbeelding

Afbeelding
Als iets melk KAN bevatten, mag je het dan nogsteeds vegan noemen?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:48

Voor de meeste stromingen wel, het staat erop voor mensen met een heftige melkallergie. Het gaat waarschijnlijk om een product (waarschijnlijk het vanilleschuim) waar op dezelfde lijn soms ook producten die melk bevatten gemaakt wordt. De eerste partij(en) wil dan nog wel eens een deel van de vorige partij bevatten. Om bij veevoeder echt geen vermenging te krijgen moet de lijn 6 rondes draaien.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:03

fleurtjeuh schreef:
Volgens mij komt het door de schade in de longen van de roetdeeltjes die je dan inademt. Ook nog afhankelijk denk ik wat hetgene is dat verbrand


'Rook inademen bij brand' gaat over hete lucht.
Je ademwegen zouden brandblaren kunnen ontwikkelen met de bijbehorende zwellingen - en daar kan je aan stikken.

Dus moet iedereen die hete lucht/ rook heeft ingeademd gecontroleerd worden.

Uiteraard zijn de roetdeeltjes en andere eventuele gifstoffen ook geen feestje voor de longen...

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:17

Quote: Dus moet iedereen die hete lucht/ rook heeft ingeademd gecontroleerd worden.

Helaas word dat niet altijd gedaan,althans poos geleden niet. Ik ben mijn brandende huis nog in gegaan,maar stikte zowat door de rook,die had ik ook ingeademt.Ik ben weer snel naar buiten gegaan, je longen slaan helemaal dicht. De ambulance vroeg of ik nog rook had ingeademt en ik zei dat ik wel binnen was geweest.Ze hebben verder niks meer erover gezegd of gevraagt.Nu is dit wel alweer ruim 30 jaar geleden,miss. hoefde dat toen niet? of was ik te kort binnen geweest?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:30

Mizora schreef:
Voor de meeste stromingen wel, het staat erop voor mensen met een heftige melkallergie. Het gaat waarschijnlijk om een product (waarschijnlijk het vanilleschuim) waar op dezelfde lijn soms ook producten die melk bevatten gemaakt wordt. De eerste partij(en) wil dan nog wel eens een deel van de vorige partij bevatten. Om bij veevoeder echt geen vermenging te krijgen moet de lijn 6 rondes draaien.


Eerste deel wordt daarom ook altijd uitschot, waarschijnlijk.
Zo gaat het bij het bedrijf waar ik werk in ieder geval.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:35

Ja, de eerste 1 of 2 rondes verwacht ik ook. Maar dan nog heb je een aantal rondes die mogelijk nog restjes oud product kunnen bevatten.

Edit: en ze willen er waarschijnlijk geen gezeik mee krijgen en dat is met dit zinnetje opgelost.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:40

Het valt voor mij in dezelfde categorie als dat sommige vegans het prima vinden als er gefrituurd wordt in (plantaardig) vet waar eerder een frikandel of kaassouflé in is gegaan, terwijl er ook een beperkte groep is die zelfs dat al te veel consumptie van dierlijk product vinden (in het echt, niet alleen op facebook; en niet vanwege een heftige allergie, maar puur vanwege het ethische aspect).

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:41

Mizora schreef:
Ja, de eerste 1 of 2 rondes verwacht ik ook. Maar dan nog heb je een aantal rondes die mogelijk nog restjes oud product kunnen bevatten.

Edit: en ze willen er waarschijnlijk geen gezeik mee krijgen en dat is met dit zinnetje opgelost.


Klopt, en het is waarschijnlijk voldoende voor COKZ certificering.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:52

Janine1990 schreef:
Wat is het rosso in Martini rosso. Het is niet echt rood en ik kan de smaak in het geheel niet plaatsen...


Vino Rosso/Rode wijn toch? Even gejat van Gall & Gall: Vermout is een versterkte wijn, die op smaak wordt gebracht met extra alcohol, suiker en verschillende aromatische planten en kruiden.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:57

Vermouth is toch de bianco?

Begrijp wel dat rosso het origineel is van Martini. Dus eigenlijk moet mijn vraag zijn: wat is het wit in Martini Bianco. :Y)

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:05

Janine1990 schreef:
Vermouth is toch de bianco?

Begrijp wel dat rosso het origineel is van Martini. Dus eigenlijk moet mijn vraag zijn: wat is het wit in Martini Bianco. :Y)



Vino Bianco? :D Je hebt vermout in verschillende kleurtjes maar de basis blijft wijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vermout

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:20

Cowboy55 schreef:
Janine1990 schreef:
Vermouth is toch de bianco?

Begrijp wel dat rosso het origineel is van Martini. Dus eigenlijk moet mijn vraag zijn: wat is het wit in Martini Bianco. :Y)



Vino Bianco? :D Je hebt vermout in verschillende kleurtjes maar de basis blijft wijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vermout


Werkelijk nooit Martini/Vermouth voor wijn aangezien. :') weer wat geleerd!

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:10

Ik zit 'al' 5 weken met mn arm in het gips en al die tijd jeuk ik al steeds voorzichtig met een plastic speelgoedstokje van de katten onder mn gips, maar... zojuist ben ik het dopje kwijtgeraakt in mn gips en ik kan m niet meer vinden, kan dit kwaad? :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:21

Omg Sanne :')

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:27

Ja maar echt... :')

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:56

Ja... het kan gaan irriteren en je huid kan kapot gaan. Onder gips is je huid best week. Weet niet hoe lang je er al in zit?
Maar normaal als je het op zijn kop houdt, en het gips aan de andere kant tegen je arm/been drukt zodat er een ruimte ontstaat waar het object in zit. Wil het er met een beetje schudden vaak wel uit komen.
Ik spreek namelijk uit ervaring :')

APCIII

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:03

Ik zat net de hele avond heerlijk in de tuin te genieten van allerlei vogels (in de tuin, maar ook in de lucht). Ze deden allemaal redelijk normale vogeldingen, tot er een duif over vloog.

Waarom piept een duif zo tijdens het opstijgen/vliegen? Het lijkt me niet dat z'n gewrichten zo slecht gesmeerd zijn :?

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:14

APCIII schreef:
Ik zat net de hele avond heerlijk in de tuin te genieten van allerlei vogels (in de tuin, maar ook in de lucht). Ze deden allemaal redelijk normale vogeldingen, tot er een duif over vloog.

Waarom piept een duif zo tijdens het opstijgen/vliegen? Het lijkt me niet dat z'n gewrichten zo slecht gesmeerd zijn :?


Dat geluid van de vleugels toch? Omdat ie ze zo snel klapperd?

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:17

c_alsemgeest schreef:
Ja... het kan gaan irriteren en je huid kan kapot gaan. Onder gips is je huid best week. Weet niet hoe lang je er al in zit?
Maar normaal als je het op zijn kop houdt, en het gips aan de andere kant tegen je arm/been drukt zodat er een ruimte ontstaat waar het object in zit. Wil het er met een beetje schudden vaak wel uit komen.
Ik spreek namelijk uit ervaring :')



Schudden enzo heb ik geprobeerd maar ik vrees dat ie in het verband is komen vast te zitten ofzo :')
Superdom ook _O-
Ik zit er nu 5 weken in, woensdag mag het er af, daar ga ik niet dood aan, toch? _O-
Ik voel hem gewoon nergens meer, van alles geprobeerd incl schudden en duwen maar ik voel gewoon niets. Maar nu is de huid rond mn pols waar ie als het goed is zit, ook redelijk doof geworden :+

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:24

SavannahNx schreef:
APCIII schreef:
Ik zat net de hele avond heerlijk in de tuin te genieten van allerlei vogels (in de tuin, maar ook in de lucht). Ze deden allemaal redelijk normale vogeldingen, tot er een duif over vloog.

Waarom piept een duif zo tijdens het opstijgen/vliegen? Het lijkt me niet dat z'n gewrichten zo slecht gesmeerd zijn :?


Dat geluid van de vleugels toch? Omdat ie ze zo snel klapperd?


Zoveel herrie maakt een kraai anders niet als hij opstijgt...

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:33

[/quote]Zoveel herrie maakt een kraai anders niet als hij opstijgt...[/quote]

Maar een kraai klappert toch ook niet zo snel?

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:47

badeendje schreef:
Ik had laatst een discussie met iemand en bedacht me opeens het volgende:

In Nederland vinden we het normaal dat bedragen op 5 cent worden afgerond. De ene keer betalen we wat meer, de andere keer wat minder en onderaan de streep maakt het dus waarschijnlijk niets uit. Stel dat we de 5 centjes in de ban doen en van nu af aan gaan afronden op 10 centen. Zouden we dan nog steeds onderaan de streep gelijk eindigen? Gevoelsmatig zeg ik dat het niets uit maakt, maar waar ligt dan die grens?


Wat zou je er op jaarbasis dan op besparen als je bij een bedrag van bijvoorbeeld 1.68 met je pin betaald en een bedrag van 1.72 contant? :+
al ben je dan wel een enorme gier

APCIII

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:56

SavannahNx schreef:
APCIII schreef:
Ik zat net de hele avond heerlijk in de tuin te genieten van allerlei vogels (in de tuin, maar ook in de lucht). Ze deden allemaal redelijk normale vogeldingen, tot er een duif over vloog.

Waarom piept een duif zo tijdens het opstijgen/vliegen? Het lijkt me niet dat z'n gewrichten zo slecht gesmeerd zijn :?


Dat geluid van de vleugels toch? Omdat ie ze zo snel klapperd?

Ja, dat klapperen (vleugels die met de uiteinden tegen elkaar slaan) doen ze ook, maar ik bedoel echt dat piepende geluid.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:57

Ja maar dat maakt een piepend geluid :j