Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:55

Dat kan zeker, maar of het wijs is, hangt af van de situatie


0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:15

Ikzelf ga de man niet aanspreken met mn kleine zoontje erbij.. vind dat toch een beetje spannend..
Hij is inmiddels al weer weg. Jammer dat hij er nooit is als mn man gewoon thuis is.

En nee geen pokegym _O-

Het is echt een hele rustige buurt waarbij elke geparkeerde auto opvalt (iedereen inclusief bezoek staat op de oprit van de bewoners. Hooguit op een verjaardag meerdere auto's maar dat is dit dus duidelijk niet)

Volgende keer toch maar de politie bellen. 8844 dan, 112 vind ik wat overbodig...

Sponsor mij en help KWF met de financiering van belangrijk onderzoek naar kanker. Namens mij en KWF: dankjewel!

https://acties.kwf.nl//fundraisers/paul ... ammarathon

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:48

Heb je zijn kenteken?
Dan kun je nu ook bellen en het alvast uitleggen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:18

theadora99 schreef:
Shanna schreef:
Is daar niet een pokegym? :Y)

Dat zou ik inderdaad ook evenjtes eerst controleren :+


Om die reden heeft mijn buurman een keer zijn werkbus midden in de nacht (zomervakantie) leeggehaald en bij mij achter huis gecontroleerd of ik alles wel op slot had.
Hij wist niet dat het kunstwerk tegenover ons was voor het krijgen van pokéballs :')


Paulina schreef:
Ikzelf ga de man niet aanspreken met mn kleine zoontje erbij.. vind dat toch een beetje spannend..
Hij is inmiddels al weer weg. Jammer dat hij er nooit is als mn man gewoon thuis is.

En nee geen pokegym _O-

Het is echt een hele rustige buurt waarbij elke geparkeerde auto opvalt (iedereen inclusief bezoek staat op de oprit van de bewoners. Hooguit op een verjaardag meerdere auto's maar dat is dit dus duidelijk niet)

Volgende keer toch maar de politie bellen. 8844 dan, 112 vind ik wat overbodig...


Mijn vader was eens in een tent (klein evenement) aan het bewaken 's nachts, samen met nog iemand. Toen er iemand wat vreemd (en naakt) om die tent heen liep. Hij reageerde niet op mijn vader. Pap heeft vervolgens 112 gebeld, want dat andere nummer wist hij niet meer. Bij 112 hebben ze heel normaal gereageerd, en er is meteen een wagen op af gestuurd. Het bleek uiteindelijk een standhouder te zijn, die graag naakt rondliep en in zijn auto sliep.

Geen raar evenement hoor, een tentoonstelling van legobouwwerken...

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:41

Waarom word er zo weinig op de natuurlijke manier gedekt?

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:43

Omdat de hengsten te duur zijn om in elkaar getrapt te worden door een merrie die er toch niet zoveel zin in heeft

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:45

Op onze oude pensionstal waar wij een goedgekeurde dekhengst hadden werd het altijd natuurlijk gedaan en ik wist ook helemaal niets over insiminaties tot kort dan haha.

Is niet erg lekker voor de hengst idd :+

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

fleurtjeuh
Berichten: 10265
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 06:01

En wat dacht je van overdraagbare ziektes?

En het feit dat je meerdere merries kan insemineren met 1 lozing, en dan is het ook nog veiliger voor hengst én merrie.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

c_alsemgeest

Berichten: 20564
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:29

Merrie kan geblesseerd raken door de hengst op haar rug, hengst kan geblesseerd raken door een merrie die niet wil of een foute sprong.
Infecties en andere SOA's zijn ook een reden.
Anders zou je voorafgaand aan een dekking een merrie ook helemaal moeten doorlichten op dit gebied om te voorkomen dat de hengst met een druiper achter blijft of andersom :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:44

Gaat dat bij de grote paarden zo vaak via KI dan? Bij de IJslanders zie je nog vrij regelmatig dat merries ter dekking gewoon in de zomer in een groep met de hengst worden ingeschaard en er als het goed is na een tijdje weer drachtig vandaan komen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:00

Naast de risico's is het ook financieel gezien aantrekkelijker voor de hengstenhouder omdat er dan meerdere merries uit èèn zaadlozing bevrucht kunnen worden.
Bij een natuurlijke dekking zit alles in èèn merrie..

KI is toch wel de standaard oomens. Ik ben niet anders gewend, zeker bij de paarden waar het dekgeld vrij hoog ligt is er bijna niemand die nog natuurlijk laat dekken.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:18

oomens schreef:
Gaat dat bij de grote paarden zo vaak via KI dan? Bij de IJslanders zie je nog vrij regelmatig dat merries ter dekking gewoon in de zomer in een groep met de hengst worden ingeschaard en er als het goed is na een tijdje weer drachtig vandaan komen.

Maar godzijdank zijn IJslanders niet zo fragiel gefokt als die KWPN-ers etc. Daarbij staan veel hengsten al vanaf jonge leeftijd alleen of veel op stal. Die zijn helemaal niet gewend aan leven in een kudde en sociale interactie met andere paarden.

c_alsemgeest

Berichten: 20564
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:24

oomens schreef:
Gaat dat bij de grote paarden zo vaak via KI dan? Bij de IJslanders zie je nog vrij regelmatig dat merries ter dekking gewoon in de zomer in een groep met de hengst worden ingeschaard en er als het goed is na een tijdje weer drachtig vandaan komen.

Bij "sportpaardenrassen" zoals KWPN, Hannoveraan e.d. vrijwel alleen via KI.

Denk niet dat het met fragiliteit te maken heeft... maar vooral met het gebruiksdoel en hoe men er mee om (wil) gaan.
Ik ken ook een hengst die je prima op het land in een kudde kan gooien. Hij staat sowieso altijd met ruinen.
Maar het is vaak een afweging van risico's voor het gebruiksdoel.
Als je een goedgekeurde dekhengst hebt die ook in het A kader van de sport loopt ga je hem minder snel kapot laten trappen door een merrie en ben je er voorzichtiger mee.
Niet omdat het gevoelsmatig erger is als het gebeurt. Want de hengst van joop op de hoek doet net zo veel verdriet als hij kapot geschopt wordt.
Maar van een A kader hengst zijn er ook ng meer belanghebbenden in beeld... denk aan teams, sponsoren, eigenaren, sportief landsbelang etc etc...

Daarbij vergt dekken best veel energie van een hengst. Als hij vol in de sport op het hoogste niveau moet presteren is het niet fair tegenover het paard om hem ook volop te laten dekken.
Met KI hoeft die maar een keer op het fantoom en je hebt weer een hele zooi waar je mee uit de voeten kan... vers, maar ook diepvries.
Vergeet ook niet dat die kwakjes de hele wereld over gaan. Dat is voor een hengst zelf ook niet te doen :)

Of ik het er mee eens ben is een tweede, maar dat is vaak wel hoe er naar gekeken wordt.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:27

Ki is ook gewoon handig. De merrie of hengst hoeft niet te reizen, dat doet het rietje wel.

Ik heb best een leuke tinker hengst op het oog, maar dat is voor mij aan de andere kant van het land, niet erg handig. Dus of ik die ooit ga gebruiken?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:38

oomens schreef:
Gaat dat bij de grote paarden zo vaak via KI dan? Bij de IJslanders zie je nog vrij regelmatig dat merries ter dekking gewoon in de zomer in een groep met de hengst worden ingeschaard en er als het goed is na een tijdje weer drachtig vandaan komen.


Godzijdank wel ja... :')
Nagenoeg alleen maar. Dat gereis is zo onpraktisch!
- hygiëne
- gezondheid merrie & hengst
- hengst niet te managen op constant verschillende stallen (= slecht voor welzijn)
- hengst niet te trainen
- veel minder inkomsten

LilChar

Berichten: 1251
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:47

Mijn ijslandse merrie is vorig jaar gedekt in de wei. Ze heeft een heerlijke maand gehad op het gras met een leuke hengst. Voor mij weegt het dat ze 'zelf kon kiezen' wanneer ze er klaar voor was ook mee. Ook al is dat vanuit mijn menselijke opzicht, ik vond dat toch fijn. Geen gedoe met uitzoeken wanneer ze vatbaar was en elke keer de dierenarts langs; dat was dus niet nodig. Ze was in 1x drachtig en begint nu mooi rond te worden :)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:41

Ik eet altijd graag havermout als ontbijt, ik zet dit de avond van te voren klaar (overnight oats).
Heel erg lekker... Maar waarom verschilt de smaak van havermout zo per merk? De enige lekkere is de goedkoopste van de AH. De meeste hebben nogal een chemische kokos-achtige smaak...
Hoe kan dat?

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:45

LilChar schreef:
Mijn ijslandse merrie is vorig jaar gedekt in de wei. Ze heeft een heerlijke maand gehad op het gras met een leuke hengst. Voor mij weegt het dat ze 'zelf kon kiezen' wanneer ze er klaar voor was ook mee. Ook al is dat vanuit mijn menselijke opzicht, ik vond dat toch fijn. Geen gedoe met uitzoeken wanneer ze vatbaar was en elke keer de dierenarts langs; dat was dus niet nodig. Ze was in 1x drachtig en begint nu mooi rond te worden :)


In hoeverre dat 'eigen keus' is, heeft ook behoorlijk te maken met het karakter van een paard.
Een onderdanig dier laat zich makkelijk sturen.

We kennen vast allemaal nog wel het topic van de merrie die gewoon compleet te grazen was genomen door de hengst? Voor de dood weggehaald volgens mij en het zag er echt gruwelijk uit.

c_alsemgeest

Berichten: 20564
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:51

Janine1990 schreef:
Ik eet altijd graag havermout als ontbijt, ik zet dit de avond van te voren klaar (overnight oats).
Heel erg lekker... Maar waarom verschilt de smaak van havermout zo per merk? De enige lekkere is de goedkoopste van de AH. De meeste hebben nogal een chemische kokos-achtige smaak...
Hoe kan dat?

In heel veel havermoutjes hebben ze zoetstoffen en andere smaakstoffen erbij gegooid.
Kan je vaak ook wel ziek aan de hoeveelheid suiker die er dan in zit. Dus dan moet je even goed op de verpakkingen kijken. Quaker e.d. zijn sowieso gezoet.

Bijvoorbeeld deze heeeeeele goedkope van de hoogvliet (0,39)
Zit niet veel anders in als havermout en is dan ook iets minder lekker. Maar die neem ik zelf wel altijd.

Afbeelding

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

LilChar

Berichten: 1251
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:05

Janine1990 schreef:
LilChar schreef:
Mijn ijslandse merrie is vorig jaar gedekt in de wei. Ze heeft een heerlijke maand gehad op het gras met een leuke hengst. Voor mij weegt het dat ze 'zelf kon kiezen' wanneer ze er klaar voor was ook mee. Ook al is dat vanuit mijn menselijke opzicht, ik vond dat toch fijn. Geen gedoe met uitzoeken wanneer ze vatbaar was en elke keer de dierenarts langs; dat was dus niet nodig. Ze was in 1x drachtig en begint nu mooi rond te worden :)


In hoeverre dat 'eigen keus' is, heeft ook behoorlijk te maken met het karakter van een paard.
Een onderdanig dier laat zich makkelijk sturen.

We kennen vast allemaal nog wel het topic van de merrie die gewoon compleet te grazen was genomen door de hengst? Voor de dood weggehaald volgens mij en het zag er echt gruwelijk uit.


Klopt helemaal hoor! En inderdaad ik ken het topic, vreselijk.Zoiets kan zomaar gebeuren. Bij mij was het gewoon op een fokkerij met verschillende hengsten elk een eigen wei en ze hadden allemaal al ervaring. Ik heb dat als veilig ingeschat al zegt dat niet alles.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:10

c_alsemgeest schreef:
Janine1990 schreef:
Ik eet altijd graag havermout als ontbijt, ik zet dit de avond van te voren klaar (overnight oats).
Heel erg lekker... Maar waarom verschilt de smaak van havermout zo per merk? De enige lekkere is de goedkoopste van de AH. De meeste hebben nogal een chemische kokos-achtige smaak...
Hoe kan dat?

In heel veel havermoutjes hebben ze zoetstoffen en andere smaakstoffen erbij gegooid.
Kan je vaak ook wel ziek aan de hoeveelheid suiker die er dan in zit. Dus dan moet je even goed op de verpakkingen kijken. Quaker e.d. zijn sowieso gezoet.

Bijvoorbeeld deze heeeeeele goedkope van de hoogvliet (0,39)
Zit niet veel anders in als havermout en is dan ook iets minder lekker. Maar die neem ik zelf wel altijd.

[ [url=m/rjXRd0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb het wel eens vergeleken, maar het zat 'm niet in de suikers toen.
En ook gewoon die ultra goedkope versies inderdaad.

Deze is bijvoorbeeld ook niet te eten: https://www.jumbo.com/myny-stoisaw-have ... 167952PAK/

c_alsemgeest

Berichten: 20564
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:19

misschien dat ze ook gedroogde kokos of iets anders in dezelfde fabriek verwerken? Da het daarom een ander smaakje krijgt?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:36

ong. een maand geleden heb ik met mijn vinger tussen de autodeur gezeten (jaja motorisch ontspoord) en nu ziet mijn nagel er wat raar uit *klik*

Volgens mijn buurvrouw moet ie eraf, iemand enig idee of dit gewoon uitgroeit of dat ie er alsnog af moet?

Heb aan de nagel geen enkele pijn (gehad) alleen aan het vingertopje, die was open gebarsten en daar zit nu wild vlees

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:39

Morrie schreef:
ong. een maand geleden heb ik met mijn vinger tussen de autodeur gezeten (jaja motorisch ontspoord) en nu ziet mijn nagel er wat raar uit *klik*

Volgens mijn buurvrouw moet ie eraf, iemand enig idee of dit gewoon uitgroeit of dat ie er alsnog af moet?

Heb aan de nagel geen enkele pijn (gehad) alleen aan het vingertopje, die was open gebarsten en daar zit nu wild vlees


Valt er vanzelf af hoor... Groeit een nieuwe nagel onder waarschijnlijk.
Duurt wel eventjes :D Doet minder pijn dan de nagel er af laten halen.

Zelf gehad met m'n teennagel... Nooit meer op slippers in de buurt van een paard. :+

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:05

Janine1990 schreef:
Valt er vanzelf af hoor... Groeit een nieuwe nagel onder waarschijnlijk.
Duurt wel eventjes :D Doet minder pijn dan de nagel er af laten halen.

Zelf gehad met m'n teennagel... Nooit meer op slippers in de buurt van een paard. :+

ieks...... heb het ook ooit met een teen gehad (met klompen, maar die waren niet Noriker-proof, overigens was dat nietmijnnoriker) en daar kreeg ik een schimmelnagel, de nagel is er nooit echt af gegaan (en dat deed wel enorm veel pijn)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, Chinas, Eefje_Sammy, Freekieee, Goldwynn, JoT, Kimberley_, Lalidan, leonie1988, PetalBot, sinnekinne, stella92, VuurVleugels, xKatinkii en 57 bezoekers