Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:02

Jolien87 schreef:
Ik heb een gewetensvraag.
Even een situatieschets: Onze tuin is tot aan de schuur 6 á 7 meter diep. wij hebben een appelboom in onze tuin van 3 meter hoog (deze wordt ieder najaar kort gesnoeid) Buren rechts hebben een boom van ruim 6 meter hoog, deze is 15 jaar lang niet gesnoeid. Onze tuin ligt op het zuiden dus buren links hebben schaduw van onze boom en wij hebben schaduw van de boom van onze buren rechts.

Nu staan beide bomen officieel te dicht op de erfgrens en ondanks dat de boom er al stond toen wij hier kwamen wonen zeggen buren links hier geen last van te hebben.
Maar nu komt het: wij hebben wel last van de boom van onze buren. Hij neemt voor driekwart van de tijd de zon uit onze tuin weg en er valt vreselijk veel rommel uit in de vorm van opgedroogde bloempjes waar onze tuin vol mee ligt.
Nu is de boom nog nooit gesnoeid dus dit is sowieso hoog nodig maar dan hebben we dus nog steeds die troep in onze tuin. En als dat nu wat blaadjes waren dan was dit geen enkel bezwaar en slechts een kwestie van af en toe even vegen. Maar onze volledige tuin ligt ermee bezaaid en we lopen het ook naar binnen.

[ [url=m/N1zPkq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0WOyix.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu zien jullie de bui vast hangen: we willen hier wel iets mee maar we weten dat onze boom ook niet op een geldige plek staat. Niettemin hebben buren links meermaals gezegd er echt geen last van te hebben.
Kunnen we het maken om de buren te dwingen er iets mee te doen als netjes vragen geen zin heeft?



Klik een willekeurige aflevering van Mr. Frank Visser of De Rijdende rechter aan en je hebt waarschijnlijk je antwoord :+.

Je mag zelf het stuk wat overhangt snoeien als je buren dit OK vinden. Dit scheelt al een heel stuk m.b.t. de overlast die het veroorzaakt.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:16

Ik vroeg me dus iets af... Europese landen hebben naast het wk ook een ek. Hebben niet-Europese landen (Aziatische of Afrikaanse of Amerikaanse ofzo, weet ik t) ook iets vergelijkbaars? Niet alleen wbt voetbal maar ook bijvoorbeeld turnen of hockey ofzo?

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:36

theadora99 schreef:
Ik vroeg me dus iets af... Europese landen hebben naast het wk ook een ek. Hebben niet-Europese landen (Aziatische of Afrikaanse of Amerikaanse ofzo, weet ik t) ook iets vergelijkbaars? Niet alleen wbt voetbal maar ook bijvoorbeeld turnen of hockey ofzo?

qua voetbal wel. Neem aan andere sporten ook.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 11:30

Als gif over de datum gaat is het dan nog giftiger of niet langer giftig?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 11:44

Je hoort regelmatig dat mensen bij brand rook inademen hebben die mensen dan ook een verhoogde kans op longkanker in de toekomst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 11:51

moonsparkle schreef:
Je hoort regelmatig dat mensen bij brand rook inademen hebben die mensen dan ook een verhoogde kans op longkanker in de toekomst?

Leuke vraag!

De kans dat je kanker krijgt door de vrijgekomen asbest is, als ik google mag geloven, klein. Omdat het inademen maar voor korte duur is.

'Rook is per defenitie gevaarlijk', maar wat de risico op kanker is weet ik niet.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 11:58

Asbest merk je op zijn vroegst over 10jaar wat van geloof ik, dus wie zegt dat als je asbestkanker oid krijgt het van die ene brand komt.
Tenzij je met asbest werkt(e) of in de buurt van een asbestfabriek woonde is de precieze oorzaak (als in die ene brand oid) lastig te achterhalen.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 11:59

Volgens mij komt het door de schade in de longen van de roetdeeltjes die je dan inademt. Ook nog afhankelijk denk ik wat hetgene is dat verbrand

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 13:11

Divers schreef:
Als gif over de datum gaat is het dan nog giftiger of niet langer giftig?


Ha! Leuke :)

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 13:39

Divers schreef:
Als gif over de datum gaat is het dan nog giftiger of niet langer giftig?


Ik denk dat het niet uitmaakt voor de kwaliteit. Dat het gewoon dezelfde zwaarte is. Maar ze zijn verplicht om er een tht op te zetten vanuit de wet.

Geld ook voor zout. Al is dat over de datum, is er nog steeds niks mis mee.

fohadie
Berichten: 4293
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 13:50

Ik weet dat bijv. Het gif in vlooienbestrijdingsmiddelen minder goed werkt als de tht verstreken is. Dus het gif wordt dan minder sterk. Of dat voor andere giffen ook geld, weet ik niet.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:46

Is het de moeite waard om zelf nieuwe banden (zowel binnen- als buitenband tweemaal) op een fiets proberen te zetten, of is gebruik maken van de fietsenmaker toch niet zo'n slechte hierin? Ik houd wel van uitdaging, maar ben bang dat ik dan misschien eindig met een nog minder werkende fiets :+

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:22

Je hebt van die 'waterdichte' telefoons die tot 2 meter oid 30 minuten waterbestendig zijn. Die diepte begrijp ik maar waarom maar 30 minuten en wat veranderd er dan na 30 minuten dat hij dan ineens wel water toe laat? :?

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:24

Avis schreef:
Is het de moeite waard om zelf nieuwe banden (zowel binnen- als buitenband tweemaal) op een fiets proberen te zetten, of is gebruik maken van de fietsenmaker toch niet zo'n slechte hierin? Ik houd wel van uitdaging, maar ben bang dat ik dan misschien eindig met een nog minder werkende fiets :+

Voorband is goed te doen, achter een stuk lastiger als je niet weet wat je doet en daar zou ik ook niet zelf aan beginnen.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:55

Captain schreef:
Je hebt van die 'waterdichte' telefoons die tot 2 meter oid 30 minuten waterbestendig zijn. Die diepte begrijp ik maar waarom maar 30 minuten en wat veranderd er dan na 30 minuten dat hij dan ineens wel water toe laat? :?


Ik gok dat dat te maken heeft met de hoeveelheid druk voor een bepaalde tijd. Dat hij de druk na 30 minuten niet meer aan kan.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:32

Captain schreef:
Je hebt van die 'waterdichte' telefoons die tot 2 meter oid 30 minuten waterbestendig zijn. Die diepte begrijp ik maar waarom maar 30 minuten en wat veranderd er dan na 30 minuten dat hij dan ineens wel water toe laat? :?

Meestal zijn hiervoor standaard testen die gedaan worden tijdens Quality Control. Het doel van deze testen is het garanderen van iets. En in dit geval het garanderen van waterdichtheid tot 2 meter voor 30 minuten.
De telefoon zal het vast langer vol houden, maar de kans dat de telefoon het een half uur vol houd, is gewoon groter dan dat hij het 24 uur volhoud :)

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:52

Froukje schreef:
Avis schreef:
Is het de moeite waard om zelf nieuwe banden (zowel binnen- als buitenband tweemaal) op een fiets proberen te zetten, of is gebruik maken van de fietsenmaker toch niet zo'n slechte hierin? Ik houd wel van uitdaging, maar ben bang dat ik dan misschien eindig met een nog minder werkende fiets :+

Voorband is goed te doen, achter een stuk lastiger als je niet weet wat je doet en daar zou ik ook niet zelf aan beginnen.

Thanks!

Ik heb voor een geslaagde poging gedaan, achter laat ik dan wel doen door iemand met verstand :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:26

Shanna schreef:
Kunnen vliegen zien in het donker?


Google levert me het antwoord helaas niet, iemand die dit weet?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:28

Shanna schreef:
Shanna schreef:
Kunnen vliegen zien in het donker?


Google levert me het antwoord helaas niet, iemand die dit weet?


Kunnen vliegen überhaupt zien???

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:52

Waarvoor zouden ze anders van die grote ogen hebben? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:16

Shanna schreef:
Shanna schreef:
Kunnen vliegen zien in het donker?


Google levert me het antwoord helaas niet, iemand die dit weet?

Als ik google kom ik het volgende tegen:
'Het licht dat op het oog valt, wordt in het lichtgevoelige deel van de retinacellen ingevangen en omgezet in elektrische signalen.'
https://www.nrc.nl/nieuws/1992/12/31/wa ... 69-a795310

Dat doet mij vermoeden dat ze niet in het donker kunnen kijken, maar (hard) bewijs kan ook ik niet vinden.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:10

...in elk geval voor zoogdieren geldt: bij een klein beetje licht kun je kijken
(een kat kan de pupil heel wijd maken, dus kan nog dingen zien als wij 'in het duister tasten')
maar bij nul licht houdt het op.

Bij insecten is het bouwprincipe van het facetoog totaal anders en wellicht kunnen ze infrarood licht zien - maar bij afwezigheid houdt het op.

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:55

Andere vraag over vliegen: zouden ze kunnen aanleren dat een bepaalde plek gevaarlijk is en daar vervolgens niet meer komen of hebben ze daar schijt aan? :+

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:24

_Cassidy schreef:
Andere vraag over vliegen: zouden ze kunnen aanleren dat een bepaalde plek gevaarlijk is en daar vervolgens niet meer komen of hebben ze daar schijt aan? :+


Volgens mij hebben vliegen niet zo’n denkvermogen :+ hebben ze uberhaupt hersenen? :+

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:53

Wat is het rosso in Martini rosso. Het is niet echt rood en ik kan de smaak in het geheel niet plaatsen...