Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:35

op magister staat n 2,3

Een koude trui, is geen goede trui.


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:37

Trui schreef:
godver.

waarom gaat t dit jaar zo slecht ? :n


Is hw begeleiding iets voor jou? Je zit nu op zo'n toffe school, even tanden op elkaar en doorbikkelen. Je kunt het echt nog wel ophalen maar dan moet je echt een hogere versnelling aan zetten. Aan je intelligentie ligt het niet. Houd vol!!!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:37

heb al zo’n drie jaar huiswerkbegeleiding :)

mentor denkt juist dat ik eraf moet. aangezien ik dan na acht uur school gelijk nog drie uur moet knallen. hij zegt thuis kan je nog pauzes nemen etc. dus op zijn advies vorig weekend begonnen met opruimen van mn kamer zodat ik die kan verbouwen en hopelijk snel daar mijn huiswerk kan maken
Laatst bijgewerkt door Trui op 10-12-18 01:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Een koude trui, is geen goede trui.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:41

Maar ergens gaat het dus een beetje fout. Is je leerstrategie wel correct? Snap je de stof/vragen, luister je in de les actief en maak je aantekeningen? Waar denk je zelf waar het aan ligt?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:46

as k t wist had ik er wat aan gedaan.

ik maak altijd aantekeningen en meestal als ik iets herinner is t omdat ik dan denk ‘ohja daar had ie t over in de les’ mijn korte termijngeheugen js super top, als ik voor de toets iets in de verte over de stof hoor of iemand overhoor bijv weet ik t allemaal nog. tegenwoordig leer ik echt twee weken van te voren en herhaal ik steeds n stukje.
op vaardigheidstoetsen en insichtsvragen scoor ik boven gemiddelde. en op de vaardigheidsopdrschten in toetsen ook. helaas is veel stof gewoon reproductie... dit is ook waar om geen extra vreemde talen heb buiten engels om. het vaardigheids gedeelte gaat me super af maar daar krijg je gewoon weinig van. te weinig om te compenseren. had bijvoorbeeld voor engels luistertoets n 8,5. maar voor de maak toets (die naar mijn idee echt super ging) n 3,1.

die maak toets, ik dacht dat de woordjes echt super gingen. nu blijkt dat ik juist de meeste woordjes fout had en daarom zon slecht cijfer, grammatica ging goed en t schrijfgedeelte ook. de woordjes hebben me n slecht cijfer bezorgd. meestal lukt engels grammatica wel. daar scoor ik zonder te leren goed op. wegens het ‘klinkt het lekker?’ principe :+

Een koude trui, is geen goede trui.

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:49

Wat voor niveau doe je dan als ik vragen mag? :o

Ik ben niet eigenwijs... Mijn manier is gewoon beter.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:50

havo... ben in de derde blijven zitten ( :( )en zit momenteel in 4.

Een koude trui, is geen goede trui.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:52

Ja dat principe ken ik _O-

Ik zou toch met een studiebegeleider of je mentor eens heel zorgvuldig gaan uitzoeken wat er dan precies mis is want zolang je dat niet weet kun je wel 10 bureaus opruimen maar dan kom je alsnog niet vooruit.

En woordjes, dat is een kwestie van stampen toch? Daar zijn zoveel apps voor.

Kom op, je zit op de leukste school ever, truipowerrrrrr!!!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:53

Jammer dat het zo moeilijk gaat! Ik heb afgelopen jaar examen Havo gehad en vond het persoonlijk erg makkelijk maar dat is natuurlijk per persoon anders...

Wat mij altijd geholpen heeft is alles samenvatten en uitleg video's kijken ;)

Ik ben niet eigenwijs... Mijn manier is gewoon beter.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:54

al die apps allemaal gebruikt...

zou je denken dat t n leuke school is ja.
valt alleen vies tegen. zodra je er wat langer zit merk je dat eigenlijk de meeste excentrieke theaterleerlingen heel ongelukkig zijn. er hangt geen fijne sfeer. niet omdat er word gepest maar gewoon omdat je merkt dat veel mensen eigenlijk niet lekker in hun vel zitten.


maar goed dit topic ging over dingen afvragen...
vind t heel fijn dat je meedenkt daar niet van maar is gewoon niet de juiste plek ervoor

Een koude trui, is geen goede trui.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:55

Ik zit me ook weer vet te bemoeien. Komt door de ouderdom.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:17

Een diepgaande maandagochtend vraag dan maar:

Vanaf welke leeftijd heb je een ziel?
Er vanuit gaande dat we die als mens hebben.
Heb je al een ziel als je als klompje cellen begint te delen? Of vanaf het moment dat je hart gaat kloppen? Of vanaf het moment dat je geboren wordt?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:35

Captain schreef:
Een diepgaande maandagochtend vraag dan maar:

Vanaf welke leeftijd heb je een ziel?
Er vanuit gaande dat we die als mens hebben.
Heb je al een ziel als je als klompje cellen begint te delen? Of vanaf het moment dat je hart gaat kloppen? Of vanaf het moment dat je geboren wordt?

Persoonlijk zou ik zeggen dat je die überhaupt niet hebt of krijgt, maar anderen denken daar geloof ik ( :+ ) anders over.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:49

Als we een ziel hebben, dan begint het voor mij op het moment dat de hersenen 'werken'. Dus op het moment dat hersenen bloed krijgen. Want dan 'is' er iets naarvmijn idee ;)
Dus ik gok nog voor de geboorte.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:53

Trui schreef:
as k t wist had ik er wat aan gedaan.

ik maak altijd aantekeningen en meestal als ik iets herinner is t omdat ik dan denk ‘ohja daar had ie t over in de les’ mijn korte termijngeheugen js super top, als ik voor de toets iets in de verte over de stof hoor of iemand overhoor bijv weet ik t allemaal nog. tegenwoordig leer ik echt twee weken van te voren en herhaal ik steeds n stukje.
op vaardigheidstoetsen en insichtsvragen scoor ik boven gemiddelde. en op de vaardigheidsopdrschten in toetsen ook. helaas is veel stof gewoon reproductie... dit is ook waar om geen extra vreemde talen heb buiten engels om. het vaardigheids gedeelte gaat me super af maar daar krijg je gewoon weinig van. te weinig om te compenseren. had bijvoorbeeld voor engels luistertoets n 8,5. maar voor de maak toets (die naar mijn idee echt super ging) n 3,1.

die maak toets, ik dacht dat de woordjes echt super gingen. nu blijkt dat ik juist de meeste woordjes fout had en daarom zon slecht cijfer, grammatica ging goed en t schrijfgedeelte ook. de woordjes hebben me n slecht cijfer bezorgd. meestal lukt engels grammatica wel. daar scoor ik zonder te leren goed op. wegens het ‘klinkt het lekker?’ principe :+


Je kan zo te zien ook Nederlandse woordjes prima onthouden, dus aan je capaciteit kan het niet liggen :P. Ik denk echt dat je dan op een verkeerde manier leert. Met de computer leert haast niemand goed en zeker niet lange termijn. Heb je deze dingen al geprobeerd?
- woordkaartjes maken
- gebaar verzinnen bij een woord
- woorden in context lezen (gewoon boeken gaan lezen en series zonder ondertiteling (of nog beter, met ondertiteling in originele taal) kijken helpt ook)
- woorden inspreken en dan terugluisteren

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:38

ja ik leer met kaartjes, en ik probeerde toen k nog dat soort vakken had altijd niet alleen de begrippen te leren maar meer ook de context er omheen. bij begrippen en woordjes krijg ik vaak de opmerking ‘ja gebruikt synoniemen dus je weet wel wat t betekend maar niet letterlijk wat t antwoorden boekje wil zien’ en bij begrippen ‘je legt het goed uit maar het is niet de letterlijk omschrijving zoals in t boek’

Een koude trui, is geen goede trui.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:31

Vwb woordjes leren: gebruik je spiergeheugen.

Ofwel: apps weg, computer dicht, schrijven. En: Engels lijkt makkelijk, maar de grammatica is pittig (the child was nowhere to be seen; it is I; etc) en de spelling vreselijk onlogisch.
Voordeel: je leest makkelijker Shakespeare in het origineel dan P.C. Hooft.

Succes!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:16

Woordjes... dat komt bekend voor... daardoor ben ik van vwo naar havo gestapt. Is bij mij een soort van dyslectie dat ik moeite heb met woorden die je anders schrijft dan je uitspreekt (of andersom :Y) ) Voor mij was de tip: ezelsbruggetjes, ezelsbruggetjes en ezelsbruggetjes. In mijn hoofd overheerst de "praattaal" dus ik weet wel hoe woorden klinken, maar ze dan op papier te zetten is een 2e.

In mijn geval was het dus belangrijk om mezelf trucjes te leren hoe ik woorden wel goed moest schrijven om zo de juiste manier van het woord; bijvoorbeeld witch, which of with te schrijven :Y) Vooral de talen met verborgen klinkers of niet uitgesproken letters zijn nogal vervelend (dus frans ASAP over de schutting gekieperd)

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:26

Maar bij mij op het vwo was het wel zo dat de vaardigheden uiteindelijk meer dan 90% van mijn diploma cijfer waren. Is dat op de havo niet zo?

Ik heb bijvoorbeeld voor Duitse woordjes toetsen in de zesde alleen maar enen gehaald, maar kon het weer ophalen door hoog te scoren met lezen/luisteren/spreken/schrijven
Gewoon omdat de woordjes toetsen altijd maar 1/2 keer meetelden, terwijl de laatste luistertoets voor het examen 10 keer meetelde.
En de woordjes toetsen waren alleen voor het jaarrapport, niet voor de SE's.

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:56

Waarom regent het aan 1 kant van het huis aan de andere kant niet :?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:59

Rebecca schreef:
Waarom regent het aan 1 kant van het huis aan de andere kant niet :?

Het regent doorgaans alleen aan de buitenkant, terwijl de binnenkant droog blijft. Dit is volstrekt normaal. Geen paniek.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:00

Kan je champignons bakken en later opwarmen in de magnetron?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:01

oomens schreef:
[naam] schreef:
Waarom regent het aan 1 kant van het huis aan de andere kant niet :?

Het regent doorgaans alleen aan de buitenkant, terwijl de binnenkant droog blijft. Dit is volstrekt normaal. Geen paniek.

Nee grapjas haha , aan de voorkant is het droog en de achterkant heeft regen ..


In huis is het helaas niet droog :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:03

Dat was hier net ook het geval.
In de voortuin was het droog en achter regende het.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:21

Omdat wolken ook een grens hebben? Ergens moet een overgang tussen nat en droog zijn... en dat kan heel abrupt gaan.

@Gerlindie: ik weet het niet want ben na de brugklas afgehaakt ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Amazonbot, Danseresje, Everest, Firebug, hagelslag, Jessica_1998, JessicaK en 164 bezoekers