Welke digitale piano/keyboard voor beginner?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Welke digitale piano/keyboard voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 01:02

Ik ben onderhand 17 en heb nooit een muziekinstrument leren spelen. Daar zat ik vroeger nooit over in, maar ondertussen begin ik dat toch best wel jammer te vinden, en zou ik graag willen proberen om mezelf door middel van filmpjes, online cursussen, etc. piano te leren spelen.

Echter zijn mijn ouders ook niet zo muzikaal en hebben wij dus ook geen piano of iets thuis. Er is hier ook geen ruimte voor een akoestische piano en eerlijk gezegd past die ook niet helemaal binnen mijn budget :o

Nu ben ik op internet aan het rondneuzen en zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Er zijn zo veel features en goede merken, maar daar hangt dan bijvoorbeeld weer en behoorlijk prijskaartje aan. Veel mensen raden aan om naar een muziekwinkel te gaan en gewoon eens wat modellen uit te proberen, maar omdat ik nog nooit heb leren spelen heb ik geen vergelijkingsmateriaal en zal ik eenmaal in die winkel ook niet heel veel verder komen dan een aantal toetsen indrukken..

Ook ben ik bang dat ik óf een onwijs goedkoop keyboard zonder aanslaggevoeligheid etc koop en ik na enkele maanden al een nieuw, duurder model wil en ik het geld voor de eerste weg heb gegooid, óf ik het toch niet zo geweldig vind en met een heel duur ding zit.

Kortom, wie heeft er tips of kan mij op weg helpen?

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke digitale piano/keyboard voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 01:45

Ik zou eerst beginnen met een keyboard van +-50 euro. Kans dat je het geld weggooit is aanwezig maar het risico dat je het toch niet zo leuk vindt en met een elektrische piano zit van 800 euro is ook aanwezig. Ik speel zelf klassiek piano en op een keyboard spelen is wel echt heel vervelend! Neem pianoles en probeer af en toe op een goede piano te oefenen (mijn school staat lekker helemaal vol met vleugels =:) ) want dat is zeker goed voor je!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 02:03

Je kan ze ook huren.

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 02:30

Ik zou sowieso wel iets met een fatsoenlijke aanslaggevoeligheid en een beetje het 'pianogevoel' kopen. Dus met toetsen die niet te licht en te dun zijn.
Ik heb zelf een piano waar ik makkelijk een uur per dag achter zit, maar ik heb ook zo'n heel goedkoop keyboard die ik na 10 minuten altijd al zat ben.
Ook zou ik wel goed kijken naar aanslaggevoeligheid (met recensies lezen enzo) want ik zie ook wel eens keyboards met 'aanslaggevoeligheid' die echt vreselijk zijn en waar je echt onderhand op moet slaan om er geluid uit te krijgen :+

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:19

Ik heb de Casio Privia PX-330 tweedehands gekocht (ik geloof voor ongeveer 300 euro) en daar ben ik erg tevreden mee. (ik heb leren spelen op een akoestische piano)

Als je echt wil spelen zou ik echt wel voor een elektrische piano gaan, niet voor een keyboard. Een elektrische piano is een piano met luidsprekers in plaats van snaren; een keyboard is een soort van toetsenbord.

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 19:21

Bedankt voor de reacties!

Als ik een fatsoenlijke digitale piano zou kopen en deze zat zou worden, raak je deze via bijvoorbeeld marktplaats een beetje makkelijk kwijt?

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Welke digitale piano/keyboard voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:10

Ik vermoed van wel, er is namelijk weinig waardeverlies, maar ik heb zelf geen ervaring met verkopen.