Briketten van paardenmest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:59

Je kunt uiteraard ook andere materialen door de pers halen zoals bladeren als je in de buurt van een bos woont.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-17 21:32

15% vocht is best weinig. Dus moet wel goed drogen. Ik kan mijn mestbak overdekken, maar zal dat voldoende zijn. Ik vind de persen nog wel aan de prijs. Dat is er niet in een jaar uit.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:40

Moet het er dan in een jaar uit zijn?
Wij hebben geothermie aan laten leggen a €15000, dat is er ook niet in een jaar uit, ook niet in 2.. "Voordeel" voor ons is dat er alleen stroom word gebruikt om het water rond te pompen, nadeel is dan weer dat stroom een dure energiebron is hier.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-17 22:47

Nee een jaar niet. Maar ik denk dat met deze machine wij er wel een paar jaar over doen. Op hun site las ik in een jaar. Maar ik blijf het interessant vinden. Wel meer met een machine en zonder water dan met die handpersen en water. Dus ik zou zeggen nog even flink door ontwikkelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 01:34

Maar als het ooit meer gebruikt gaat worden, verkoop je het wel met je huis mee en misschien is het dan wel een hele goede investering juist. Zeker als gas een probleem gaat worden.

Wij hebben wel 2 stallen waar vlas in ligt, maar schuilen ze alleen en mesten en plassen ze. Meeste mest ligt op de zand paddock of het stuk bestraat.
Ze krijgen wel wat bij gevoerd, maar geen granen. Wel olie en dat maakt het toch wat vettig. Mestballen zijn mooi.

Zomers droogt het zo, maar 's winters is het echt lastiger.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:01

Maar gaan ze uit van een vochtigheid van 15% bij het persen of bij het verbranden? Dat maakt natuurlijk ook nog verschil.
En afhankelijk van de pers zal het grootste gedeelte van het vocht eruit geperst worden tijdens de "compressie" door de druk maar ook de warmte die daarbij vrij komt.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:32

Aangezien ze het hebben over "input material" zal het gaan om de mest vóór die de machine ingaat..
Als de luchtvochtigheid hier niet zo onnozel hoog was, was dat voor mij wel te doen, vind een boel handwerk eraan niet erg, maar dan heb ik nu met mn brikettenpersje ook.. :')
Zo'n machine lijkt me gaaf op grotere stallen, voor dat ene paard hier maak ik toch maar af en toe een batch briketten en de rest gaat over het weiland... :)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 12:11

En dan doe je het dus wel met water? Hoe lang moet dat dan drogen en waar doe je dat. Komt er dan geen ongedierte bij?

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:34

Ongedierte als in ratten kwamen er wel op af ja, dus ik stapel ze nu in oude knaagdierhokken in de schuur/zet ze in de zon bij mooi weer..
Maar ik was er eigenlijk mee begonnen ivm mesthoop die dringend weg moest, maar die gaat nu over het land dus is het eigenlijk een beetje overbodig.. :+ Het is ook wel een gedoe hoor, ergens verder terug in dit topic heb ik een fotoserie geplaatst toen ik hem net had!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:32

_l_amanda_l_ schreef:
Aangezien ze het hebben over "input material" zal het gaan om de mest vóór die de machine ingaat..
Als de luchtvochtigheid hier niet zo onnozel hoog was, was dat voor mij wel te doen, vind een boel handwerk eraan niet erg, maar dan heb ik nu met mn brikettenpersje ook.. :')
Zo'n machine lijkt me gaaf op grotere stallen, voor dat ene paard hier maak ik toch maar af en toe een batch briketten en de rest gaat over het weiland... :)


Voor die machine gaat het idd over het materiaal wat in de machine gaat. Door de hoge druk en het feit dat dat soort persen met warmte werken, komen er droge briketten uit. Je moet dus bij een machine als dit een 'voordroogmachine' hebben. Ik ben daar een machine voor tegen gekomen die het vocht van de mest scheidt, maar of het daarna droog genoeg is weet ik niet en 't is wel een drekkerig geheel... Mooist zou zijn dat je een machine hebt die gewoon wat vochtiger materiaal kan persen en het vocht er tijdens het persen uit werkt.

Niet alleen voor grote stallen zou een machine interessant zijn, als je je huis permanent op hout/mest wilt stoken is het zéker ook interessant. Genoeg mensen die al een houtgestookte CV hebben of een houtgestookt fornuis (of een combi van beiden.. dat zou ik graag willen). Dan verbruik je in een jaar genoeg briketten om het machinaal te willen doen denk ik.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:57

Het schijnt niet te stinken en het lijkt me goed spul. Had er laatst iets over gelezen volgens mij in de ROS maar kan ook een ander paardentijdschrift zijn geweest.


kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 22:23

Het mooiste zou inderdaad zijn zo van de kruiwagen in een machine.

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 06:58

Heeft iemand al een NL'se site of winkel gevonden waar je een grotere handpers kan vinden? (met ruimte voor 3 a 4 briketten)

DalaRuanDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesGlendaloughFenore's Hugo Cava
De Cob van Schouwen
https://www.facebook.com/decobvanschouwen

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 07:08

Ik heb er inmiddels wel een paar opgestookt, maar ik vind het toch tegen vallen. Je ruikt het toch best goed als het brandt, het is heel snel weg en geeft nauwelijks warmte.
Een aantal maanden geleden hebben we nog wat blokken geperst, maar ze drogen niet :n Ze moeten echt in de zon en warmte liggen blijkbaar. Dus gewoon persen en in een schuurtje opstapelen werkt niet.
De handpers is zo zwaar dat ik er in mijn eentje hooguit 5 per keer kan maken, dan staan de striemen van het scherpe handvat in mijn handpalmen := (een pers voor meerdere briketten zou voor mij dus al helemaal niks zijn)
Dus nee, het was een leuk idee, maar er is toch een reden voor dat men vroeger geen mest stookte :))
Misschien ga ik in de zomer nog eens een poging doen, maar ik ben bang dat het simpelweg veel te veel moeite kost voor de warmte die het opbrengt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:01

Dank je wel 8nnemiek.
Dan wacht ik nog even een paar graadjes af voor ik er ook aan begin Haha ;-)

DalaRuanDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesGlendaloughFenore's Hugo Cava
De Cob van Schouwen
https://www.facebook.com/decobvanschouwen

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 09:29

Het drogen ligt ook vast aan hoe goed er geperst kan worden. Met een hydropers of zou zou het ook beter gaan denk ik. Ik zag een pers voor aan de muur daar kun je denk ik ook neer kracht mee zetten. Een beetje een koevoet idee. Hoe meer water eruit hoe beter. En misschien al niet zo veel water er in. Bij bv houtpersen. Gaat gewoon het hout erin en geen water.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:52

Dat zou misschien wel schelen inderdaad. En als het vaster geperst is dan heb je waarschijnlijk ook meer brandbaar materiaal per blok, dan branden ze langer en warmer denk ik, maar die elektrische persen zijn zo duur en zo onhandig groot, daar moet je ook maar net plek voor hebben.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 09:59

Ja klopt dat houdt mij ook tegen. Maar er is best ontwikkeling dus wie weet. Dat laat ik anderen dan doen en stap ik later in haha

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:22

kvulden schreef:
Het drogen ligt ook vast aan hoe goed er geperst kan worden. Met een hydropers of zou zou het ook beter gaan denk ik. Ik zag een pers voor aan de muur daar kun je denk ik ook neer kracht mee zetten. Een beetje een koevoet idee. Hoe meer water eruit hoe beter. En misschien al niet zo veel water er in. Bij bv houtpersen. Gaat gewoon het hout erin en geen water.



Je moet juist helemaal geen kracht gebruiken want dan droogt de binnenkant namelijk niet. Gewoon in de vorm drukken zonder al te veel kracht en dan laten drogen. Je hoeft geen diamanten te maken hé ;)

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 06:23

Zonder kracht is hier geen succes :n Dan vallen ze al uit elkaar als je ze oppakt, en met ietsje meer kracht zitten ze gewoon zo los in elkaar dat het na het drogen echt niks weegt en binnen 5 minuten is opgebrand.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

mysa

Berichten: 10455
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:20

Er worden workshops over gegeven, ben de naam kwijt, zal het melden als ik het weet. Ik denk ook dat je er een hydraulische pers voor nodig hebt. En een langere droogtijd. Brandhout moet ook 1.5 à 2 jaar liggen voor optimale verbranding.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:12

8nnemiek, ik denk dat ze bedoeld juist niet steviger persen dan we nu met de brikettenpers kunnen.. :) Want als je het we (deels) hydraulisch zou doen en het dan in dat kouwe klimaat hier zou moeten laten drogen, zou de binnenkant inderdaad niet helemaal droog worden gok ik zo.. Want dan is de buitenkant al "stevig" en droogt wel snel, blijft de binnenkant vochtig.

Hoe dan ook, die van mij zijn ook eindelijk in de kachel gegaan, mn pa had gezien dat ik er foto's van had gemaakt (gewoon voor eigen archief, de opstelling van mn pers enzo :P ) en nu dacht ie dat ze niet mochten worden opgestookt dus ze hebben er nog tot de herfst gelegen :+
Maar droger konden ze niet, ze waren perfect droog, heel licht := Maar branden prima! Alleen best veel werk inderdaad, ik maak ongeveer 20 blokken in een uur. Ik heb voor de scherpe randen van de handvaten gewoon werkhandschoenen aan en een stukje textiel om de handvaatjes geknoopt, bevalt me prima. Hier is het alleen de opberging waar ik tegen aan loop; de paarden krijgen muesli en paardenmest (vooral in kant en klare koekvorm :+ ) trekt beestjes aan.. En om nou mn halve houthok vol te zetten met caviakooien met briketten...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:23

Hier de ervaringen zo doorlezend krijg ik bevestiging van wat ik al vermoedde, dit is véél te veel werk voor een veel te lage opbrengst. Leuk als je er lol in hebt , dus hobbymatig maar absoluut niet rendabel.

De zg "tað" waar ik het op de eerste badzij over had een mengsel van ( meestal gerste) stro en mest, waarbij het grootste deel mest moet zijn, wordt geperst door de schapen de erop staan, machinaal uitgestoken uit de stal en dan in plakken gedroogd. Vrij weinig werk. Deze brandstof wordt niet gebruikt voor verwarming, maar om vlees en vis te roken.

We hebben na de vorige slachttijd bij een bevriende boer twee schapenbouten zo tradtioneel laten roken, één is al op; erg lekker. Ik overweeg zelf ook een rookhut te bouwen.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:54


Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

mysa

Berichten: 10455
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:19

Ja, die bedoelde ik!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, amy495, AmyJamess, Bengell, craiester, Diddykong, Esbjerg, IASCrawler, Jet, kimmetje26, Lalladidoo, laurabe, Lotje033, Mnoonn, Nikkii026, Paardjes83, SemrushBot, spookyskippy, Telpeva en 214 bezoekers