Briketten van paardenmest

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 09:42

Ik ben zeker geen geitenwollensokken typ. En dan ligt dit misschien niet voor de hand, maar dit lijkt me een win win situatie. Het hout voor de kachel wordt steeds duurder en ik heb altijd mest wat afgevoerd moet worden.

Ik ben me nu dus aan het inlezen en ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die dit al doen. Dan hoor ik natuurlijk graag je ervaringen. En meelezen mag natuurlijk ook.


Anoniem

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:44

Grappig idee
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn
Wij maken compost van de mest maar hebben ook een houtkachel

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:46

Mag ik er een idee bij hoe dit gemaakt wordt?
En als het brand, komt er dan geen luchtje vanaf?

Zit je lekker te BBQen, komt er een paardenmestvlaag voorbij. Hmmmm wordt niet iedereen warm van natuurlijk. Want, ja, Nederlanders houden ook van bbqen. (vlees of geen vlees. Ook groente grillen op de bbq, heerlijk!!)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Babootje

Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:12

Ik vraag me af of t mag. Je mag niet alles zomaar stoken ivm Co2 uitstoot. En ja, er is ook al veel discussie over houtkachels.

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:18

Paardenmestbriketten lijken mij nogal stinken tijdens het verbranden. Ik zit meer te denken aan het winnen van warmte uit de mestvolt. Buizen met water er door heen laten lopen, hier kun je gemakkelijk een temperatuur mee bereiken om bijvoorbeeld te douchen. Ben eigenlijk best wel benieuwd hoe warm het in een grote mestvolt wil worden.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:26

hoogendroog schreef:
Paardenmestbriketten lijken mij nogal stinken tijdens het verbranden. Ik zit meer te denken aan het winnen van warmte uit de mestvolt. Buizen met water er door heen laten lopen, hier kun je gemakkelijk een temperatuur mee bereiken om bijvoorbeeld te douchen. Ben eigenlijk best wel benieuwd hoe warm het in een grote mestvolt wil worden.


Warm genoeg om te broeien dat het in de zomer (en najaar) nog best zelf in de hens durft te gaan.

Ken een aantal stallen die inderdaad hun verwarming van het huis en de verwarmde drinkbakken bij de paarden er op aan hebben gesloten.
Nagenoeg geen bevriezing meer in de stallen, dus altijd toegankelijk voor de paarden.
Ook scheelt het nog wat stookkosten in het huis zelf.

Hoeveel meter thyleen onder de mestbult is geplaatst weet ik niet. Maar heel wat.
Doordat de paarden drinken, en het water ook door de verwarming heen loopt, is er geen stilstaand water.

Maar goed, dit is horen van natuurlijk.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:33

Interessant! Neem aan dat ze de buizen/slangen wel in het beton hebben liggen i.v.m. het kunnen leeg halen van de mestvolt. Iedere keer als ik hier de mestvolt gelijk leg in de winterse kou, heb ik binnen no time warme voeten en dan denk ik "die warmte gaat nu dus allemaal verloren".

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:44

Wij lezen mee! Wij roepen ook al jaren dat het wel heel mooi zou zijn als je je huis zou kunnen verwarmen op de mest. Wij stoken op mazout en hebben daarnaast een houtkachel.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Anoniem

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:15

Mss is gas winnen ook nog een idee

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 13:06

Het is een hele schone manier en zeker niet slecht voor het milieu. Het brand goed. Het is geurloos en de rook is schoon. En de as is zeer vruchtbaar voor de tuin.
Ik zou er dan broodjes formaat van maken. Zeg maar net als dat geperste hout wat je voor de openhaard kunt kopen. Alleen dan nu met mest. Je kunt er een pers voor maken of kopen. Van wat ik tot nu toe las doe je de mest in een bak en maak je het met water tot een papje. Stop je het in de pers en druk je het samen. Het water loopt er dan uit. Er komt een compact stuk uit de pers die je dan nog moet laten drogen.

Ik bedoel dus niet echt de briketten voor de bbq.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:09

Kvulden. Eigenlijk klinkt het beter, dan het onnodig kappen van bomen.
Paarden eten gras, gras groeit wel weer aan.
Een boom die gekapt wordt, groeit niet meer aan.

Jammer... niet voor de bbq...
Maar wie weet, is er wel een optie voor kleiner... :D Waardoor het wél kan!!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 21:26

Ik weet niet of het niet kan hoor, maar ik had dat nog niet gelezen.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:43

Interessant hoor! Ik heb er ook wel eens aan gedacht, maar nooit echt geprobeerd ivm stank.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het brandt. Of het stinkt, maar ook hoe lang zo'n briket brandt, want iets wat binnen een paar minuten is opgebrand is niet handig.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 21:45

Ik heb gelezen dat het helemaal niet stink. Zowel de opslag niet als het branden niet. En ze branden dan ongeveer 3 kwartier.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:49

Ik ben ook wel benieuwd met momenteel 7 veel-mest-producerende viervoeters en 2 houtkachels om te stoken.

Hoe schoon moet de mest bijvoorbeeld zijn? Mag er vlas en stro en hooi inzitten? Wij composteren nu de mestbult, als meststof voor het land, maar kan ook wat spart leggen uiteraard om te persen tot briketten.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 09:48

Ja daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Alles wat ik nu gezien heb was met schone mest ze voegen wat water toe omdat de mest beter bind. Het vlies om de vijg zorgt er anders voor dat het niet echt samen geperst word. Ik vond een workshop op fb, maar de link werkt niet. Dus nog even verder zoeken.

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:53

Mijn man is door dit topic ook weer helemaal enthousiast en geinspireerd geraakt. Hij heeft een vrije middag dus gaat vanmiddag eens het een en ander uittesten, ben benieuwd......

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:02

Weet iemand toevallig waar je zo'n pers nog in de winkel kan vinden? Online zit je weer met verzendkosten..
Ik wil het ook proberen :D

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 10:16

Ik heb de persen op ebay gevonden. Tuinadvies.nl heeft ze ook. Op ebay hebben ze er eentje voor 4 tegelijk.

Ik kan ze in de wikel nog niet vinden. Op ebay kost een 4dubbele 40euro incl verzenden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:22

maralyn schreef:
Mag ik er een idee bij hoe dit gemaakt wordt?
En als het brand, komt er dan geen luchtje vanaf?

Zit je lekker te BBQen, komt er een paardenmestvlaag voorbij. Hmmmm wordt niet iedereen warm van natuurlijk. Want, ja, Nederlanders houden ook van bbqen. (vlees of geen vlees. Ook groente grillen op de bbq, heerlijk!!)

Hier in IJsland wordt standaard"tað"gebruikt om vlees en vis te roken.
Dat is gedroogde schapenmest.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:26

kvulden schreef:
Ik kan ze in de wikel nog niet vinden. Op ebay kost een 4dubbele 40euro incl verzenden.

Weet je toevallig nog waar je op hebt gezocht, of heb je die link misschien nog?
Op 'briquette maker' vind ik niet veel..
Eentje voor vier tegelijk klinkt ideaal!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:32

:)* dan zijn konijnenkeutels dus eigenlijk ook pellets :+ die kun je er zo in knikkeren :+

Met paardenmest klinkt het opzich ook wel interessant, zeker als je de paarden thuis hebt en elke dag een kruiwagen mest uit de wei trekt. Dat is vrij makkelijk en snel te verwerken.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 12:24

Papier brikettpresse

Ik heb deze zoekopdracht gebruikt.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:16

Een workshop volgen om poep te persen lijkt me dan weer wat overdreven, zo lastig is t nu ook weer niet, toch? :+

Ik ben benieuwd naar jullie resultaten. Is er inmiddels al iemand ermee aan de gang geweest?
Ik denk dat ik in het voorjaar een pers koop en dan een voorraadje ga aanleggen voor volgende winter.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, BlueStocking, BrandWatchBot, Dennis, Eapy, IASCrawler, Jolynne, Love_Rosie, SUSANNEx en 91 bezoekers