Briketten van paardenmest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:47

Wij hebben nu een paar van die blokjes opgestookt. Maar vinden er weinig warmte vanaf komen.
Ze branden wel meteen goed aan.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:11

Wij hebben een stapel liggen, maar de schoorsteen moet nog ff geveegd worden. Daarna verslag. Overigens groeien in onze stapel ook wat schimmels/paddestoelen. Wel grappig eigenlijk

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:59

KPet schreef:
Wij hebben een stapel liggen, maar de schoorsteen moet nog ff geveegd worden. Daarna verslag. Overigens groeien in onze stapel ook wat schimmels/paddestoelen. Wel grappig eigenlijk

Dan wacht ik af :j
Liggen ze droog dan?

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:37

Yes, ze liggen in een goed geïsoleerde schuur.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:13

KPet schreef:
Ik wilde even laten weten dat wij over 2 weken gaan verhuizen en op onze nieuwe stek gaan proberen mestvaaltloos te blijven. Paarden (2) komen op vlas te staan en de ponies (ook 2) blijven vooralsnog buiten. Weidemest en vlasmest dus. We gaan proberen te mengen in een speciekuip en maken een pers aan de muur. Over een week of 3-4 zal ik even wat updates posten.

Owja, en praktische tips zijn welkom!


Als je teveel mest hebt voor de briketten kan je ook nog een deel vercomposteren en het jaar erop weer op je weiland verspreiden. Ideaal voor de humus in je weidebodem en het verhogen van het organisch stofgehalte in de bodem :)

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:29

KPet schreef:
Yes, ze liggen in een goed geïsoleerde schuur.

Ik had in de lente ook paddenstoelen erop groeien, toen waren ze toch van binnenuit nog vochtig.. Beetje uit elkaar leggen met stapelen en iets absorberends bij de bodem leggen (zaagsel bv) heeft toen geholpen..
Ik vraag me trouwens ook af of ze - als ze echt goed droog zijn- niet stomweg van de winter weer water "aantrekken" uit de luchtvochtigheid en dan uit elkaar gaan vallen, maar goed, dat is afwachten zodra ik weer nieuwe gemaakt heb..

Geheel mestvaaltloos blijven met vier dieren is wel een spannend voornemen zeg! Dat is briketten persen, weer of geen weer, betwijfel of ik daar de moed voor zou hebben.. ;) Of idd zoals Henny zegt, een tijdelijke bult die het jaar erop als compost over het land kan! Onze mestbult is nu een poos blijven liggen (door omstandigheden steeds niet opgehaald) en daar onderin zit nu perfect zwarte grond! Dat gaat gewoon lekker over het land straks :j

Die van mij zijn laatst er gewoon bij ingegaan in de kachel, deze brandt erg heet dus zijn ze zó weg.. Dus ik weet niet of het voor mij de moeite waard gaat zijn.. :')
Maar dan zet ik mn pers wel weer op MP :+

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:38

Interessant hoor! Is voor hier ook zeker een idee.
Is het mengen met alleen water voldoende? Worden geen andere goedjes doorheen gegooid om het afbrokkelen tegen te gaan?

Ben heel benieuwd naar jullie verdere ervaringen.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:16

wij zijn hier ook naar aan t kijken voor in het nieuwe huis, maar ik ben vooral benieuwd wat men hier met het vocht doet wat er bij het persen vanaf komt? als je mestplaat waterdicht moet zijn, kan ik me niet goed voorstellen dat de gemeente het waardeert als je t in de tuin giet.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:08

DeCobvan schreef:
Interessant hoor! Is voor hier ook zeker een idee.
Is het mengen met alleen water voldoende? Worden geen andere goedjes doorheen gegooid om het afbrokkelen tegen te gaan?

Ben heel benieuwd naar jullie verdere ervaringen.


Ik heb ook wel wat langs zien komen waarbij het gemengd werd met zaagsel of papier. Helemaal brokkelvrij krijgen wij het ook nog niet.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:51

ooh, wat leuk, een topic over mest stoken... Ik ga over een paar weken een workshop doen maar mijn vriend is nu al aan't nadenken over 'opschalen' (die doet alles liefst 'in het groot'...). We zitten in het proces van huis verkopen en dan wat 'met ruimte voor de pony's aan huis' er voor terug en de huisjes die we kunnen betalen zijn oud en vaak zonder CV. Ik wil kijken naar hout/mest-gestookte alternatieven zodat we het huis gelijk aardgasvrij kunnen maken.
Er komen hier vast tips voorbij dus ik ga eerst het topic eens fijn doorlezen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:29

Ik ben benieuwd hoe het met drogen van de briketten gaat. Al een manier gevonden dat dat snel genoeg gaat? Zijn er al mensen die 'opgeschaald' hebben dus bijv. met een betonmolen en/of hydraulische pers?
Ik kwam deze tegen op YouTube

en zoiets lijkt me echt heel handig als je echt je huis er mee wilt verwarmen. Betonmolen er naast en dan rechtstreeks in de bak kiepen... Maar ik zie veel zaagselpersen waar helemaal geen water bij aan te pas komt, vraag me af of je met een hydraulische pers ook gewoon 'droge' mest kunt gebruiken. Door de veel hogere druk perst dan natuurlijk veel meer in elkaar dan wat je met de hand kunt. Dan wordt het helemaal simpel... mest uit de paddock zo in de ton van de pers en voilá... (ik heb ze op een track dus al heel 'schone' mest).

Voor nu is het nog theorie, ik ga eerst es met een handpersje aan't hobbyen maar ben erg benieuwd of mensen hier al echt serieus en structureel mee bezig zijn en hoe.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:55

Heb er al een tijdje over zitten lezen en wil ook voor de toekomst hierover na gaan denken. Maar wij hebben 4 paardjes en toch wel 3 ( kleine ) kruiwagens mest per dag. Alleen in de stallen ligt vlas, maar ze lopen 24/7 overal.

Ik vraag me serieus af waarom ik er eerst een brei van moet maken? 3 kruiwagens per dag krijg ik nooit weggewerkt op deze manier.
Ik zat zelf eerder te denken aan een rooster om de mestballen te laten drogen en ze zo te gebruiken? En dan de rest een composthoop van maken. Hoewel we geen budget hebben voor vele ha's en ik denk dat we nog steeds mest gaan overhouden. We hebben nu bijv grotendeels zand waar je geen mest op uitstrooit.
En voor 3 mensen wordt het ook geen mega moestuin.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 21:15

Francis even off topic. Ik zou me niet tegen laten houden door een huis zonder cv. Wij hadden in ons eerdere huis ook geen cv valt reuze mee omdat aan te leggen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:21

kvulden, daar laat ik me ook zeker niet door tegen houden hoor, maar voor mij hoeft er dus ook niet perse een CV in als die er niet al in zit. Nederland gaat sowieso naar 'gasloos' of 'minder' toe, we zullen wel moeten dus dan investeer ik veel liever in iets waarmee ik over 30 jaar m'n huis ook nog warm mee krijg en ik zou wel volledig 'off grid' willen. Zonnepanelen en bijv. een mestgestookte cv... in Duitsland zijn ze ook veel verder met dingen als electrische radiatoren e.d... Het is nog niet zo ver maar dat zijn zeker dingen waar we ons dan in gaan verdiepen.... Dus nee, geen CV is voor ons geen probleem. Zolang als er niks anders is vind ik gaskachels ook geen probleem, weet van huis uit niet beter ;)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:55

superpony schreef:
Ik vraag me serieus af waarom ik er eerst een brei van moet maken? 3 kruiwagens per dag krijg ik nooit weggewerkt op deze manier.

Er staat op youtube ook een filmpje waarbij ze mest gemengd met zaagsel ofzo zo vanaf een grote bult met een shovel in een verbrander kiepen, wordt een school en een hotel mee verwarmd. Het zal vast kunnen maar dat zijn wel speciale verbrandings'ovens' (bij kassen waar ze van biobrandstof gebruik maken gaat dat ook zo, daar gaat meestal gehakseld hout in). Het zal vast op een of andere manier kunnen.
Ik vroeg me nl. het zelfde af aangezien ze zaagselbriketten van droog zaagsel persen. Maar dat gaat dan wel in een hydraulische pers. Aangezien vriendlief van het 'groot aanpakken' van dingen is en ook 'zo min mogelijk moeite' is die wel voorstander van een hydraulische briketpers en ik denk dat je daar ook gewoon 'droge' mest in kunt gooien en helemaal niet met water hoeft te gaan kliederen. Dat maakt het een stuk werkbaarder (hup, mest vanuit de kruiwagen zo in de verzamelbak van de pers storten en aan zetten) en de briketten zijn veel droger en bijna direct bruikbaar.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:12

Francis schreef:
Ik ben benieuwd hoe het met drogen van de briketten gaat. Al een manier gevonden dat dat snel genoeg gaat? Zijn er al mensen die 'opgeschaald' hebben dus bijv. met een betonmolen en/of hydraulische pers?
Ik kwam deze tegen op YouTube
[ Video ]
en zoiets lijkt me echt heel handig als je echt je huis er mee wilt verwarmen. Betonmolen er naast en dan rechtstreeks in de bak kiepen... Maar ik zie veel zaagselpersen waar helemaal geen water bij aan te pas komt, vraag me af of je met een hydraulische pers ook gewoon 'droge' mest kunt gebruiken. Door de veel hogere druk perst dan natuurlijk veel meer in elkaar dan wat je met de hand kunt. Dan wordt het helemaal simpel... mest uit de paddock zo in de ton van de pers en voilá... (ik heb ze op een track dus al heel 'schone' mest).

Voor nu is het nog theorie, ik ga eerst es met een handpersje aan't hobbyen maar ben erg benieuwd of mensen hier al echt serieus en structureel mee bezig zijn en hoe.


Het probleem van het met de hand persen en de tijd die dat kost is bij ons ook een probleem gebleken. Het is erg arbeidsintensief en kost gewoonte veel tijd, vooral het drogen. Wij hebben inmiddels overigens wel wat briketten gestookt en het brandt echt geweldig goed!

Mijn broertje is designer/productontwerper en samen met hem zijn wij nu bezig iets te verzinnen voor de kleine staleigenaar (3-15 paarden zeg maar) om alle mest op deze manier te verwerken. Het moet niet te duur zijn in aanschaf, niet te veel tijd kosten of plaats innemen en bij voorkeur een beetje milieuvriendelijk zijn. Uiteraard fungeren wij zelf als testsubject. We zijn nu allerlei dingen aan het uitproberen, maar wat vinden jullie belangrijk in zo'n brikettenpers?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 23:04

Het moet niet te zwaar werk zijn en niet te smerig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 23:16

Francis schreef:
superpony schreef:
Ik vraag me serieus af waarom ik er eerst een brei van moet maken? 3 kruiwagens per dag krijg ik nooit weggewerkt op deze manier.

Er staat op youtube ook een filmpje waarbij ze mest gemengd met zaagsel ofzo zo vanaf een grote bult met een shovel in een verbrander kiepen, wordt een school en een hotel mee verwarmd. Het zal vast kunnen maar dat zijn wel speciale verbrandings'ovens' (bij kassen waar ze van biobrandstof gebruik maken gaat dat ook zo, daar gaat meestal gehakseld hout in). Het zal vast op een of andere manier kunnen.
Ik vroeg me nl. het zelfde af aangezien ze zaagselbriketten van droog zaagsel persen. Maar dat gaat dan wel in een hydraulische pers. Aangezien vriendlief van het 'groot aanpakken' van dingen is en ook 'zo min mogelijk moeite' is die wel voorstander van een hydraulische briketpers en ik denk dat je daar ook gewoon 'droge' mest in kunt gooien en helemaal niet met water hoeft te gaan kliederen. Dat maakt het een stuk werkbaarder (hup, mest vanuit de kruiwagen zo in de verzamelbak van de pers storten en aan zetten) en de briketten zijn veel droger en bijna direct bruikbaar.


Ja, drogen lijkt me wel belangrijk, maar ik heb elke dag 3 kleine kruiwagens vol, dus moet dat wel ergens op een handige manier kunnen doen.
Als ik de helft voor een composthoop zou gebruiken, is dat echt teveel. We hebben een container voor de mest en die moet toch wel met regelmaat geleegd. Dat leg je niet even in de schuur.
Maar aan de andere kant heb je ook niks aan 3 drolletjes, dus als je zoiets serieus wilt, moet je het toch op grote schaal kunnen drogen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:30

Ja, precies, daarom ben ik nieuwsgierig naar hydraulisch persen omdat je met een hydraulische pers geen extra vocht nodig hebt. Ik heb nu een bedrijf gemaild die een redelijk kleine kant en klare hebben voor 'biomassa', ik heb ze gemaild of 'droge' mest ook kan. Laat ik weten.
Verder hoop ik tijdens de workshop wat meer info te krijgen, ga daar zeker wel naar 'vissen', ze geeft ook een workshop pallets maken en volgens mij moet dat al machinaal omdat je handmatig die kleine brokjes (geeft meer weerstand) niet geperst krijgt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:44

KPet schreef:
Mijn broertje is designer/productontwerper en samen met hem zijn wij nu bezig iets te verzinnen voor de kleine staleigenaar (3-15 paarden zeg maar) om alle mest op deze manier te verwerken. Het moet niet te duur zijn in aanschaf, niet te veel tijd kosten of plaats innemen en bij voorkeur een beetje milieuvriendelijk zijn. Uiteraard fungeren wij zelf als testsubject. We zijn nu allerlei dingen aan het uitproberen, maar wat vinden jullie belangrijk in zo'n brikettenpers?


Oh goed zeg! Wat belangrijk is is dat het proces 'makkelijk' kan. Opstelling zou je zo moeten maken dat je je kruiwagen boven een opvangbak leeg kunt storten en de machine er daarna briketten uit drukt. Ik heb dat soort dingen op youtube wel gezien maar die zijn allemaal voor zaagsel en ander droog plantmateriaal (stro e.d.). Of er ook 'droge' mest in kan (waar dus nog wel vocht in zit) weet ik niet, ben ik nu bij 1 bedrijf aan't vragen.
Wanneer je hydraulisch droge mest kunt persen heb je het geklieder met water niet én verkort dat je droogtijd naar nagenoeg 0.

Het filmpje wat ik eerder plaatste is van een zelfgebouwde pers waarvan je de bouwbeschrijving kunt kopen/downloaden en deze meneer heeft 'm aangepast voor mest. Je ziet dat de briketten rechtstreeks in een opvangbak vallen en al hard zijn. Die dingen werken als ik het goed begrijp met hitte, waardoor de briketten a.h.w. in vorm 'gebakken' worden (dat doen die zaagselpersen ook, daarom zijn die zaagselbriketten donker aan de buitenkant)
Misschien kan je broertje daar wat mee... Ik ben zeker 'in de markt' als hij iets bedenkt wat op zo'n manier werkt. Dan wordt het interessant en kun je gewoon dagelijks de mest direct 'wegwerken' zonder dat je dat te veel tijd en moeite kost.

Hier nogmaals dat filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=XA3hPXIf5Mw

en de link naar het bedrijf van de bouwtekening: http://brikomat.com/products/products.htm

dit is de zaagselmachine waar ik vragen over gesteld heb,
https://www.youtube.com/watch?v=BrEL6VUE7u0
zoiets zou het moeten zijn en dan naast bijv. een verhoging plaatsen van waar je je kruiwagen kunt legen boven die bak (die bak mag dus wat groter en trechtervormig en zou een kruiwagen mest moeten kunnen bevatten). Terwijl mensen de tweede kruiwagen vullen kan de machine de eerste al wegwerken...
Liefst op stroom zodat je met zonnepanelen weer in de energie voor het apparaat kunt voorzien.
Oh, hoewel grootte een dingetje is natuurlijk zou ik daar niet op in willen leveren ten koste van capaciteit. Die is het belangrijkst... je wilt snel en makkelijk een kruiwagen mest weg kunnen werken, als de machine in een gemiddelde stal/schuur geplaatst kan lijkt me dat goed.. natuurlijk niet zo'n mega ding zoals ze in houtzagerijen hebben, maar die uit het bovenstaande filmpje is heel netjes en een klein beetje groter (grotere opvangbak en doorsnee briketten iets groter) zou van mij nog wel mogen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 14:22

Als je die hele kleine palletbrokjes hebt, dan heb je ook een speciale kachel nodig. Ik zoek wel een methode die gewoon in een openhaard en steksteenkacheltje kan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:21

Dat zou ik ook zeggen, als ik zo een bedrijf was. Maar een allesbrander, brand alles, dus vraag me af of dat echt problemen zal geven.

Ik zou het liefst willen weten hoeveel je nodig hebt aan mest. Misschien vind ik 3 kleine kruiwagens veel en is het maar weinig om goed te verwarmen. Als wij er straks naar gaan kijken, zal daar veel vanaf hangen. Ik ga niet investeren in apparaten als ik daarnaast nog flink moet stoken en doen. Waar wij heel weinig gebruiken voor verwarming, want die gebruiken we al amper.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:10

Francis schreef:
KPet schreef:
Mijn broertje is designer/productontwerper en samen met hem zijn wij nu bezig iets te verzinnen voor de kleine staleigenaar (3-15 paarden zeg maar) om alle mest op deze manier te verwerken. Het moet niet te duur zijn in aanschaf, niet te veel tijd kosten of plaats innemen en bij voorkeur een beetje milieuvriendelijk zijn. Uiteraard fungeren wij zelf als testsubject. We zijn nu allerlei dingen aan het uitproberen, maar wat vinden jullie belangrijk in zo'n brikettenpers?


Oh goed zeg! Wat belangrijk is is dat het proces 'makkelijk' kan. Opstelling zou je zo moeten maken dat je je kruiwagen boven een opvangbak leeg kunt storten en de machine er daarna briketten uit drukt. Ik heb dat soort dingen op youtube wel gezien maar die zijn allemaal voor zaagsel en ander droog plantmateriaal (stro e.d.). Of er ook 'droge' mest in kan (waar dus nog wel vocht in zit) weet ik niet, ben ik nu bij 1 bedrijf aan't vragen.
Wanneer je hydraulisch droge mest kunt persen heb je het geklieder met water niet én verkort dat je droogtijd naar nagenoeg 0.

Het filmpje wat ik eerder plaatste is van een zelfgebouwde pers waarvan je de bouwbeschrijving kunt kopen/downloaden en deze meneer heeft 'm aangepast voor mest. Je ziet dat de briketten rechtstreeks in een opvangbak vallen en al hard zijn. Die dingen werken als ik het goed begrijp met hitte, waardoor de briketten a.h.w. in vorm 'gebakken' worden (dat doen die zaagselpersen ook, daarom zijn die zaagselbriketten donker aan de buitenkant)
Misschien kan je broertje daar wat mee... Ik ben zeker 'in de markt' als hij iets bedenkt wat op zo'n manier werkt. Dan wordt het interessant en kun je gewoon dagelijks de mest direct 'wegwerken' zonder dat je dat te veel tijd en moeite kost.

Hier nogmaals dat filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=XA3hPXIf5Mw

en de link naar het bedrijf van de bouwtekening: http://brikomat.com/products/products.htm

dit is de zaagselmachine waar ik vragen over gesteld heb,
https://www.youtube.com/watch?v=BrEL6VUE7u0
zoiets zou het moeten zijn en dan naast bijv. een verhoging plaatsen van waar je je kruiwagen kunt legen boven die bak (die bak mag dus wat groter en trechtervormig en zou een kruiwagen mest moeten kunnen bevatten). Terwijl mensen de tweede kruiwagen vullen kan de machine de eerste al wegwerken...
Liefst op stroom zodat je met zonnepanelen weer in de energie voor het apparaat kunt voorzien.
Oh, hoewel grootte een dingetje is natuurlijk zou ik daar niet op in willen leveren ten koste van capaciteit. Die is het belangrijkst... je wilt snel en makkelijk een kruiwagen mest weg kunnen werken, als de machine in een gemiddelde stal/schuur geplaatst kan lijkt me dat goed.. natuurlijk niet zo'n mega ding zoals ze in houtzagerijen hebben, maar die uit het bovenstaande filmpje is heel netjes en een klein beetje groter (grotere opvangbak en doorsnee briketten iets groter) zou van mij nog wel mogen.


Super! Bedankt voor de linkjes en alle info! Je moet er wel rekening mee houden dat de ontwikkeling van zo'n machine best wel wat tijd kan kosten, maar het is ontzettend nuttig om dit soort dingen al in deze fase mee te kunnen nemen. Ik zal in dit topic noemenswaardige vorderingen melden. Ben erg benieuwd of we iets werkbaars en betaalbaars kunnen ontwikkelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 01:23

Ik Vind het een mooi apparaat van het filmpje, maar er moet ook iets zijn om grote hoeveelheden goed te drogen dan.

En ga je opletten met wat je voert? Wij voeren geen graan en er zitten soms wat onverteerde stukjes vezel in de mest. Maar als je weinig hooi geeft en bijv meer graan en brok, zal de mest anders van samenstelling zijn.

Ook voeren wij olie bij, dus dat kan negatief zijn als je wil branden misschien?

*kwam toevallig een huis tegen met een oud stookhok en dacht meteen hieraan, hahaha

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:30

Ik heb antwoord gekregen van het bedrijf uit Engeland. De briketmachines die zij hebben kunnen alle biomassa verwerken met minder dan 15% vocht, dus ook mest, mits die fijn genoeg is en droog genoeg. Voor het fijn maken en drogen hebben zij ook oplossingen, maar dan ga je dus idd wel naar een volautomatische oplossing die even flink investeren vergt. Maar dan heb je wel iets wat echt structureel kan werken. (hoeveel droge stof een kruiwagen normale mest oplevert weet ik niet, zou je moeten uitproberen denk ik en hangt idd ook van je paard en hun menu af. Mijn meiden krijgen alleen vezelig hooi, mijn merrie heeft dus mest die heel makkelijk uit elkaar valt en niet echt hele mestballen, terwijl mijn shet - die op het zelfde dieet staat - wel mooie vijgen heeft. Ik houd m'n paarden op een track dus geen hooi en stro er doorheen, als ik zorg dat ik die mest 'schoon' binnen haal (nu hark ik bijv. ook het hooi om de hooibakken weg tijdens de mestronde, dat zou ik dan niet moeten doen) dan hoef ik m'n mest niet 'fijn te malen', maar alleen te drogen. Heb je wel hooi of stro door je mest dan moet het fijn gemaakt worden, vlas is denk ik weer wel fijn genoeg... Hier onder het antwoord, voor degenen die het interesseert (en met z'n allen even BREXIT afwachten, dan wordt het gunstiger om zoiets uit engeland te halen ;) )

Dear Francis,

Thank you for contacting us.

Yes, our machines can process horse manure.
As with any biomass material, the general briquetting criteria for the input material should be met (i.e. particle size smaller than 1 cm and moisture content below 15%). So yes, the horse manure will need to be dried and milled in order to be suitable for any briquette machine (we offer affordable hammermills from £2,700 to reduce the particle size and our partner can make you a deal on drying plate system to reduce the moisture content (if you have large quantities of your material we can also offer you an automatic drying solution)).

Our briquette machines start at £3,650 (from 10kg per hour) and any of them will work well with your material once it is pre-processed.
I hope this helps.

Please, let us know if you have a way to pre-process your material (or if you'd like us to supply suitable machinery for this) and what speeds you'd like to turn the horse manure into briquettes (in kg per hour if possible).

I look forward to hearing from you.

Kind Regards,

Andy Valko

MAE Development Team
Tel.: 01476 520054
http://www.maedev.com/