Mogelijk broertje overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DNA_onbekend
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-11-16

Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 22:07

Dit is een goedgekeurd schaduw account. Mocht je mij of diegene waar het mogelijk over gaat denken te herkennen gelieve een pb te sturen.

Ik probeer het in korte lijnen uit te leggen, maar in de jaren is een hoop gebeurd.

Ik ben opgegroeid bij mijn moeder, maar ik heb daar al jaren geen contact meer mee.
Met mijn vader nooit contact gehad tot een paar jaar geleden. Mijn vader is nooit een vaderfiguur voor mij geweest, ook niet de afgelopen jaren. Hier heb ik hem kort geleden mee geconfronteerd. Hierop heeft hij gereageerd met de mededeling dat ik ook nog mogelijk een half broertje heb waar bijna niemand van af weet. Er is nooit een dna test gedaan.

Ik heb zijn naam gekregen en toen ik deze invoerde op Google blijkt dat hij inmiddels overleden is.
De afgelopen dagen zijn de woorden met mijn vader hoog opgelopen waardoor we weer het contact verbroken hebben. Dit komt ook nooit meer goed. Wel heb ik hem verteld wat ik via Google te weten ben gekomen. Hij heeft aangegeven dit niet te hebben geweten.

Nu heb ik een paar vragen waar ik zelf geen antwoord op kan vinden.

- Zal/kan ik contact opnemen met de familie van de jongen om te vragen of hun weten wie de echte vader is?
- Ik vraag mij af waaraan/waardoor is hij overleden?

Het is voor mij best een klap. Eerst horen dat je nog een broertje hebt, daarna dat hij al overleden is. Ik zou graag willen weten of ik een broertje heb (gehad).
Wat raden jullie mij aan?

Voor de familie van de jongen zal het ook een klap zijn als ik ineens de hoek om kom kijken.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:17

Jeetje! Wat enorm heftig. Ook dat je zulke belabberde (relaties met je) ouders hebt. Ik kan me voorstellen dat je dan zon behoefte hebt aan een familie.

Als de jongen nog niet zo lang geleden overleden is zou ik even wachten met contact zoeken. Maar aan de andere kant, misschien doet het ze juist enorm goed dat ze toch nog iemand hebben die een beetje zoals hij is. Het kan twee kanten op gaan.

Betekent dit dat jullie dezelfde vader hebben?

Ik denk dat je best een berichtje kunt sturen om te vragen of ze daar iets vanaf weten. Je hoort het vaker tegenwoordig. Er zijn ook allerlei televisie shows over dit onderwerp. Zolang je het respectvol breng kan het geen kwaad.

Ik vind het echt enorm sneu voor je zeg.. (als het zo blijkt te zijn). :(:)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:23

Poe.. Dat is lastig..

Ik begrijp dat jij graag wil weten of hij echt je broertje was en dan ook graag wil weten hoe hij was.
Echter.. Een DNA is dus blijkbaar niet gedaan.. Misschien is gooi je straks wel het hele leven van de familie overhoop omdat deze misschien nooit geweten hebben dat hij een andere vader had?

Wat ik persoonlijk zou proberen is om via via er achter te komen hoe hij is overleden en hoe hij was. Misschien dat later dan wel het antwoord komt of hij misschien wel echt jouw broertje was.
DNA zal waarschijnlijk niet meer gedaan (kunnen)worden dus vrees ik dat het antwoord wat je ooit krijgen zal nooit 100 % zekerheid zal geven.

Sterkte!

DNA_onbekend
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 23:47

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

@ Mendel wij zouden inderdaad dezelfde vader hebben. Bedankt voor je lieve reactie!

@No No Dat zou zeker een idee zijn. Helaas is via via niet mogelijk aangezien er geen via via is. Ze komen hier niet uit de buurt en verder ken ik ze niet. Dank je wel voor het meedenken.

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:57

Wat een lastig verhaal!
Ik zou persoonlijk nooit een rouwende familie lastig vallen, voor hen ben jij een wildvreemde.
Ik denk dat jouw vader de enige opening is. Sterkte

Anoniem

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 00:09

Ik herken deels de schok die je hebt gevoeld. :o
Zelf ben ik er rond mijn 23ste achtergekomen dat ik nog 2 of 3 halfzussen heb, ook van mijn vaders kant, doordat ik ineens een mail kreeg van 1 ervan.
Niet alleen dat, 2 ervan bleken ook nog eens bijna identieke namen als mijn zus en ik te hebben.
Maar zij leefden nog, dus dat is wel iets anders.

Ik denk dat ik in jouw geval toch zou proberen te kijken wat er over je broertje nog te vinden is en of jullie misschien op elkaar lijken.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 00:20

Google, facebook, instagram,speur het hele internet af om erachter te komen wie hij is.
Als hij net overleden is zou ik heel voorzichtig zijn, zeker omdat je niet zeker weet of hij het wel is

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 07:33

Kom op jong, je hebt die jongen nooit gekend, hoe kan je daar dan een klap van hebben?!
Ik vind dat altijd zo gek en overroepen hé, iemand die je niet kent, kun je niet missen.
Laat het gewoon zijn en maak jezelf niet gek of onderneem actie en doe er iets mee... Simpel toch?

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 08:11

Little_Gift schreef:
Kom op jong, je hebt die jongen nooit gekend, hoe kan je daar dan een klap van hebben?!
Ik vind dat altijd zo gek en overroepen hé, iemand die je niet kent, kun je niet missen.
Laat het gewoon zijn en maak jezelf niet gek of onderneem actie en doe er iets mee... Simpel toch?


Wauw wat een botte reactie. Heb je zelf ook zoiets meegemaakt? Zo niet, dan lijkt me niet dat je er zo over kunt oordelen.

Ts is opzoek naar herkenning en dat loopt bij haar ouders telkens mis. Als je dan hoort dat je een half broertje hebt terwijl dat altijd een wens voor je is geweest, kan ik me voorstellen dat je hart een sprongetje maakt. Als je dan vervolgens hoort dat hij niet meer leeft is dat natuurlijk even slikken. Kan me ook goed voorstellen dat je ts graag wil weten hoe hij was en waardoor hij is overleden.

Ts, wanneer is hij overleden?
Lastige keuze of je contact op moet nemen. Je kunt het ook iets minder confronterend aanpakken door contact op te nemen en bijv te zeggen dat h e hem kende en dat je bent geschrokken van zijn overlijden. Desnoods eerst een smoes dat je hem zou kennen van school oid. Lijkt me anders ook wel heel heftig als je meteen met evt termen als broer ed aankomt.

Roosje_

Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 08:21

Little_Gift schreef:
Kom op jong, je hebt die jongen nooit gekend, hoe kan je daar dan een klap van hebben?!
Ik vind dat altijd zo gek en overroepen hé, iemand die je niet kent, kun je niet missen.
Laat het gewoon zijn en maak jezelf niet gek of onderneem actie en doe er iets mee... Simpel toch?


Zo dan! Met het verkeerde been uit bed gestapt?! Wat een nare reactie zeg.

Wat een shock moet het zijn geweest TS.
Weet je zeker dat je hierin je vader kan vertrouwen? Uiteindelijk kom je er maar op een manier achter en dat is toch voorzichtig contact opnemen. Misschien verstandig om dit eerst met zijn moeder te doen? Mocht zij iets stil hebbe gehouden tegen een eventuele partner dan trek je wel een hele beerput open ben ik bang.

Heel veel kracht gewenst de komende tijd!

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 08:31

Dat is schrikken voor je.
Maar het is mogelijk een half broer dus zeker weet je vader het niet omdat er nooit dna is afgenomen.

Ik denk dat ik er persoonlijk vrede mee zou hebben en dat ik het voor kennisgeving aan zou nemen en er verder niets mee zou doen.
Hij is overleden en wie weet wat je in die familie overhoop haalt als je ineens contact probeert te zoeken.
Wie weet weet de huidige man van diegene dit niet en is hij in de veronderstelling geweest dat het zijn eigen zoon was.
Mensen dragen soms geheimen met zich mee.
Zou dat het waard zijn om jezelf gerust te stellen.

Ik denk dat het heel moeilijk is voor je omdat je het ook graag wilt weten.

Overweeg alle voor en nadelen van beide kanten voordat je in je emoties beslissingen neemt.

Succes.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 08:49

Little_Gift schreef:
Kom op jong, je hebt die jongen nooit gekend, hoe kan je daar dan een klap van hebben?!
Ik vind dat altijd zo gek en overroepen hé, iemand die je niet kent, kun je niet missen.
Laat het gewoon zijn en maak jezelf niet gek of onderneem actie en doe er iets mee... Simpel toch?


Sow :n
Het zou voor mij, en ik ben nota bene 40 jaar, een enorme schok zijn als ik erachter zou komen dat ik een overleden broer of zus heb.
Omdat jij blijkbaar anders denkt, is dat niet voor iedereen zo.

TS, jeetje zeg, dat is niet niks. Ik zou ook proberen of er iemand anders is die hier meer van weet. Misschien een oom of tante? Opa of oma? En anders zou ik toch weer naar je vader gaan en meer informatie eisen, ook als je ruzie hebt, je hebt gewoon recht op de waarheid.

En als al je opties op zijn, een keer heel voorzichtig contact opnemen met zijn moeder na de rouwperiode en eerlijk uitleggen wat je van je vader te horen hebt gekregen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:03

marleen_88 schreef:
Wat een lastig verhaal!
Ik zou persoonlijk nooit een rouwende familie lastig vallen, voor hen ben jij een wildvreemde.
Ik denk dat jouw vader de enige opening is. Sterkte


Ik denk daar toch anders over. Als zou blijken dat mijn kind halfbroers of -zussen zou hebben, zou ik die willen leren kennen. Je kan je als ouders jouw dilemma toch wel voorstellen, jij wist ook van niets.

Goof

Berichten: 28779
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:46

Little_Gift schreef:
Kom op jong, je hebt die jongen nooit gekend, hoe kan je daar dan een klap van hebben?!
Ik vind dat altijd zo gek en overroepen hé, iemand die je niet kent, kun je niet missen.
Laat het gewoon zijn en maak jezelf niet gek of onderneem actie en doe er iets mee... Simpel toch?


Toch ben ik het hier wel mee eens.
Er is een volkomen onbekende overleden. Hij zou heel misschien je broertje kunnen zijn. Hij zou net zo goed in de verste verte geen familie kunnen zijn. Missen doe je een vreemde niet, je bent hooguit nieuwsgierig naar wie hij was.

Ik zou geen verdere actie ondernemen. Je gooit een andere familie compleet op zijn kop en je hebt er zelf weinig aan behalve dat je de rest van je leven kunt zeggen:"ik had een broertje. Ik ken hem echter niet". Hij zal hoe dan ook een vreemde blijven.
Ik zou het erbij laten omwille van zijn familie.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:53

Little_Gift schreef:
Kom op jong, je hebt die jongen nooit gekend, hoe kan je daar dan een klap van hebben?!
Ik vind dat altijd zo gek en overroepen hé, iemand die je niet kent, kun je niet missen.
Laat het gewoon zijn en maak jezelf niet gek of onderneem actie en doe er iets mee... Simpel toch?

Ondanks dat dit wel heel bot gebracht word, ben ik het er wel mee eens. Je weet niet eens of het wel een broer was en ik vind het nogal wat als je dan alsnog contact gaat opnemen met de familie van de jongen. Denk dat ze het al zwaar genoeg hebben met het verlies van hun zoon en dat ze niet aan het wachten zijn op een "mogelijke" halfzus. Dat zal alleen maar slapende honden wakker maken gok ik. Je kan altijd ooit nog eens een rustig neutraal gesprek met je pa aangaan in de toekomst met waarom hij denkt dat dit mogelijk zijn zoon was en of hij hem heeft gekend en hoe de band met zijn moeder was. Als er geen 100% zekerheid is zou ik er gewoon vrede mee hebben. Ik heb een vriendin die haar biologische vader én zijn andere kinderen (dus haar half broertjes en zusjes) niet wil kennen. Zij wil niks met die kant te maken hebben. Zij zou het dus echt niet waarderen als die kant opeens naar haar toe zou komen om haar te leren kennen.

Klinkt heel hard... maar : " let it go"

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:07

Daar ben ik het ook mee eens :(:)

Laat het rusten.
Er is niets zeker en moeten die mensen behalve hun zoon misschien ook nog elkaar kwijtraken?
Jij gaat er zelf echt niets aan winnen, je zullen jou, als brenger van het slechte nieuws in deze droevige tijd, echt niet in hun armen sluiten :n

Sowieso mogelijk niet, je bent immers niets van hen.
Niet de verloren dochter van één van de ouders, dan zou het anders zijn.

Laat het rusten.

Sterkte!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:38

Ik ben het er ook mee eens hoor :j

Ik heb zelf mijn opa nooit gekend tot vorig jaar. Heb er eigenlijk nooit behoefte aan gehad ook, iemand die je niet kent kun je inderdaad niet missen.

Anoniem

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:40

Je kunt wel verlangen naar iets en als het er dan blijkt te zijn (geweest), kan dat best een klap zijn, zeker als je dan 'te laat' bent. :o
Missen is misschien een groot woord, maar ik begrijp wel dat het voor TS behoorlijk naar is.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:59

Little_Gift schreef:
Kom op jong, je hebt die jongen nooit gekend, hoe kan je daar dan een klap van hebben?!
Ik vind dat altijd zo gek en overroepen hé, iemand die je niet kent, kun je niet missen.
Laat het gewoon zijn en maak jezelf niet gek of onderneem actie en doe er iets mee... Simpel toch?


Eigenlijk wel mee eens...

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:23

Lieve Ts, ook ik zou het laten rusten. Vooa omda je mogelijk een complete gezin overhoop haalt en het voor jou niets toevoegd: je kent hem niet en zult hem helaas ook nooit kennen. In het besye geval zijn ze aardig en kunnen ze wat over hem vertellen, maar wat lost dat op voor jou?

Maar als je echt zoekt, neem aan dat js broertje jong zal zijn geweest, via Facebook enzo. kom je heel ver.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:52

Little_Gift schreef:
Kom op jong, je hebt die jongen nooit gekend, hoe kan je daar dan een klap van hebben?!
Ik vind dat altijd zo gek en overroepen hé, iemand die je niet kent, kun je niet missen.
Laat het gewoon zijn en maak jezelf niet gek of onderneem actie en doe er iets mee... Simpel toch?

Ik had dit iets anders verwoord, maar ik sluit me wel aan.

TS: als we voor het gemak aannemen dat de informatie die jij hebt waar is, denk ik dat je er alleen maar slecht aan doet als je contact zoekt met die familie.

Waarom? Jij bent, als ik je post zo lees, denk ik op zoek naar herkenning, waardering en een famillie waar je wél normaal contact mee hebt.
Maar dat moet je niet zoeken waar men jou niet kent. Waar ze mogelijkerwijs niet eens van jouw bestaan afweten. Van zulke mensen kun en mag je niet verwachten dat ze met open armen op jou wachten.

Dat mag je wél van je eigen famillie verwachten. Helaas is dat een verstoorde relatie. :(:)

Neem nou eens de tijd om alles te laten bezinken. Het zal best een schok voor je zijn. Als je dan vragen hebt zul je echt bij je vader moeten zijn. Ik hoop dat hij op een dag bereid is de tijd te nemen om het verhaal te vertellen. Dát zullen jouw antwoorden zijn.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:57

Wat verdrietig om te lezen TS. :( Mijn eerste gedachte was ook dat je hier niets mee zou moeten willen doen, maar die optie heb je ongetwijfeld zelf ook al overwogen en als het zo eenvoudig was had je hier niet om advies hoeven te vragen. Ik denk dat sommigen hier terecht opmerken dat je rekening moet houden met de gevoelens van die familie, maar moet jij daarom je eigen gevoelens wegstoppen? Dat lijkt mij niet gezond. Je mag ook aan jezelf denken. Jij hebt hier immers ook niet om gevraagd en dit niet verdiend. :(:) Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf op een rijtje zet wat er onder jouw gevoelens zit. Welke onderliggende behoeftes spelen hierbij een rol? Welke vragen zou je graag beantwoord zien? In hoeverre is het reëel dat die behoeftes vervuld kunnen worden en je vragen beantwoord? Het is denk ik pijnlijk, maar wel belangrijk om je te realiseren wat de (on)mogelijkheden zijn. Wat zou voor jou de best mogelijke uitkomst zijn? En wat de slechtst mogelijke uitkomst? Is de best mogelijke uitkomst je het risico van een (veel) mindere uitkomst waard? Kun je je de slechtst mogelijke uitkomst permitteren? Zou je dat aankunnen? Alleen jij kunt die vragen beantwoorden. Mocht de behoefte om contact te zoeken blijven dan hoef je natuurlijk niet de levens van al die mensen ineens op hun kop te zetten. Het meest logische lijkt me dan om de moeder van je mogelijke halfbroer te benaderen. Dat kun je best discreet doen. Als je dicht bij jezelf blijft en duidelijk aangeeft waar jouw behoefte uit bestaat maar dat je ook met haar belangen rekening wilt houden is de kans op een reactie denk ik het grootst. Ik wens je veel geluk en wijsheid toe.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:22

Zelf zou ik denk ik geen contact met de familie opnemen,je misschien half broer is al overleden dus daar is niks meer aan te doen .Wie weet wat voor ellende je in de familie van je evt. halfbroer aan haalt.En zijn familie is alsnog niet jouw familie want julie enige band is je vader en die ken je.

Wel jammer dat je het niet eerder geweten hebt.Sterkte er mee.

Anoniem

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:43

Ik zou ook zeker geen contact opnemen. Ik weet niet in welke situatie dat jongetje/die man (?) geboren is, maar als dat gewoon in een gezinssituatie met moeder en vader was, dan betekent die halfzachte 'beschuldiging' van je vader dus dat je in een wildvreemd gezin de bom laat vallen dat de moeder overspelig zou zijn geweest en dat de opvoedende vader niet zijn vader zou zijn?

Als de moeder alleenstaande moeder zou zijn, dan zou het misschien anders zijn, maar als er een gezinssituatie was dan zou ik die - en de nagedachtenis aan de zoon - zeker niet willen bezoedelen met een onbetrouwbare uitspraak van iemand die sowieso al onbetrouwbaar is gebleken.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:41

Jullie bekijken het allemaal wel erg van de negatieve kant vind ik. Logisch en terecht dat die kant belicht wordt, maar wel wat eenzijdig. Hoewel het aannemelijk is dat de familie van die jongen helemaal niet op TS en haar vragen zit te wachten is het niet meer dan dat, aannemelijk. We kunnen allerlei aannames doen, maar feitelijk ontbreekt het ons aan de informatie om te kunnen bepalen of die zorgen terecht zijn. Stel dat de mogelijke halfbroer van TS nog andere halfbroers- en/of zussen heeft dan hangt het nogal af van de situatie of er echt sprake zal zijn van een 'bom' in het gezin. Als zij niet weten dat hun 'broer' mogelijk een halfbroer was, denken dat ze in het ideale gezin zijn opgegroeid en hun moeder als heilige zien zal hun wereld uiteraard wel even op zijn kop staan. Voor hetzelfde geld weten ze echter al langer dat hij niet hun volle broer was en hebben ze een wat realistischer kijk op hun jeugd en de imperfecties van hun ouder(s). Persoonlijk zou ik denk ik erg verrast, maar niet geschokt zijn. Voor mij zou het de relaties met mijn ouders niet veranderen. Ik zou het jammer vinden als TS geen contact op zou durven te nemen, al zou ik het haar niet kwalijk nemen. Ik zou nieuwsgierig naar haar zijn en haar graag van wat informatie voorzien. Misschien dat dit een veel te rooskleurig beeld is, maar aangezien de negatieve beelden er ook in voldoende mate zijn deel ik het toch. Door mensen een bepaald nieuws te 'besparen' ontneem je ze ook de kans om er op hun eigen manier mee om te gaan. We spreken over volwassen mensen neem ik aan. TS moet natuurlijk geen overhaaste beslissingen nemen, maar het is niet nodig om nu al dingen uit te sluiten. Juist door alles goed te overdenken merkt ze vanzelf wat goed voelt voor haar.