Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 06:12

Wij splitten wel per persoon/koppel.

Soms ronden we het wat af of nemen we het niet zo nauw.

Hebben vorig jaar met NYE wel een rot situatie gehad waarvan werd gezegd ''Ja we splitten door het aantal personen''.
Nou daar waren 3 van de 8 het niet zo mee eens.. (Ik, m'n vriend en een vriend van ons)
aangezien 2 kerels hun vriendinnen hadden meegenomen die nogal op geld aasden en aardig wat aan wijn en gerechten had besteld (en er alleen maar in had geprikt)..

Konden wij 120 dollar neerleggen terwijl we samen voor misschien 60 dollar hadden gegeten.. (zelfs opzettelijk een goedkoper gerecht gekozen omdat het een vrij duur restaurant was).
Tja... daar kwam ruzie van.

Vind het nogal vreemd dat er gezegd word; ''Ja dan moet je maar niet uit eten gaan''. Waar staat geschreven dat ik 't eten van m'n vrienden moet betalen als zij er voor kiezen een dure steak te eten en ik een goedkope pasta? :')

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:27

Ik zal het nooit vergeten :')

Als student lekker uit eten met vrienden van mijn toenmalige vriend. Wij zaten wat krap bij kas, dronken en aten goedkoop. Een van zijn vrienden zat ook krap maar bestelde en bestelde maar. Speciaal bier, duur voor gerecht, duur hoofdgerecht en een toetje.
Wij alleen hoofdgerecht en fris.

En toen kwam de rekening en legde wij in wat wij hadden genuttigd. Waarop die ene jongen boos werd en zei: Ja waarom splitten We de rekening niet door het taal aantal mensen????
Als ik dit geweten had dan had ik ook wat goedkoops gegeten en gedronken


Die ging ervanuit dat iedereen wel zou betalen voor hem....

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:12

Ligt aan de situatie en de groep :P de ene groep wil het delen door het aantal personen. Een andere wil per gerecht afrekenen wat ze hebben gehad. Heeft ook te maken met het budget van iedereen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:12

Ik spits de rekeningen ook regelmatig, maar inderdaad wat iedereen zelf heeft gegeten en gedronken. Maar dat doen die eethuizen/restaurants automatisch want ik geef het van te voren aan. Dus dan gaat het per stoel (met de klok mee, bijvoorbeeld tafel 5, stoel a) geen idee hoe ze dat bijhouden in het systeem maar dat gaat altijd goed. Geen gezeur.

Als ik met een goede vriendin naar de bios gaan doen we om en om de rekening betalen.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:01

Nies_ schreef:
Ja hoor, maar als ik nog geen 25 euro kan missen ga ik gewoon niet uit eten. Eigenlijk bij 50 al niet, terwijl het vaker goedkoper uitkomt dan duurder.

Ik heb een vrij druk sociaal leven. Nu het winter wordt, mindert dat weer iets, maar afgelopen zomer zijn er weken geweest dat ik 4 a 5 keer met mensen aan het lunchen was. Dat tikt gewoon hard aan. Bij de meeste mensen is het ook eerder gangbaar om niet thuis te komen, dat is het privéleven en zeker in groepen zit niet iedereen erop te wachten ineens tien man over de vloer te hebben (laat staan voor een lunch of diner!)

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:10

Urielle schreef:
Ik heb een vrij druk sociaal leven. Nu het winter wordt, mindert dat weer iets, maar afgelopen zomer zijn er weken geweest dat ik 4 a 5 keer met mensen aan het lunchen was. Dat tikt gewoon hard aan. Bij de meeste mensen is het ook eerder gangbaar om niet thuis te komen, dat is het privéleven en zeker in groepen zit niet iedereen erop te wachten ineens tien man over de vloer te hebben (laat staan voor een lunch of diner!)

Hier hetzelfde, ik ga bijna dagelijks met collega's lunchen. Eerst betaalde we om de beurt, maar dat vond ik toch best wel veel afrekenen elke keer. Je was dan maar zo > € 50,- kwijt voor een lunch. Natuurlijk hoef je dan de volgende rondes niet te betalen, maar het voelde toch niet helemaal lekker voor mij. Nu betaal ik gewoon voor mezelf. In de restaurants en lunchrooms is dat geen enkel probleem en voor mijn gevoel houd ik de kosten meer in de hand.

Met vrienden en uit eten 's avonds wordt de rekening gewoon gedeeld of getrakteerd.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:11

Wij doen (ik en 4 vriendinnen) altijd de rekening delen door het aantal personen.
Of mijn ene vriendin nou een dikke cocktail drinkt en ik een glas water...Ik Don't care.
En zo denken we er alle 5 over.
1 vriendin is sinds kort gescheiden en heeft dus wat minder te besteden, , nou ik gun haar die biefstuk en lekkere cocktail :)
Kan me voorstellen dat als je met vrij onbekende wat gaat eten en die er misbruik van zouden maken dat je dan uitrekent wat je zelf hebt gegeten en gedronken en dat afrekent...

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:37

Hangt ervan af of het gelijkwaardig is of niet. Ik hoef niet veel meer voor andermans eten en drinken te betalen, een ander hoeft niet veel meer voor mij te betalen. Een persoon (wie dat is wisselt meestal) betaalt de complete rekening en krijgt dan een afgerond bedrag aan contant geld in handen gedrukt. Niet te moeilijk doen, maar ook niet verwachten dat anderen het eten of drinken betalen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:40

Wij hebben een ongeschreven regel dat als er een bepaald stel meegaat dat minder te besteden heeft zij een vast bedrag betalen en wij de rest verdelen. Ook met andere activiteiten dan uit eten gaan. De rest vindt het namelijk wel leuk om een goed glas wijn te drinken.

Maar wij passen ook altijd de locatie aan. Gaan we met A en B eten dan pakken we een luxer restaurant dan met C en D. Zo voorkom je gedoe :)

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:41

Mri schreef:
Ik zal het nooit vergeten :')

Als student lekker uit eten met vrienden van mijn toenmalige vriend. Wij zaten wat krap bij kas, dronken en aten goedkoop. Een van zijn vrienden zat ook krap maar bestelde en bestelde maar. Speciaal bier, duur voor gerecht, duur hoofdgerecht en een toetje.
Wij alleen hoofdgerecht en fris.

En toen kwam de rekening en legde wij in wat wij hadden genuttigd. Waarop die ene jongen boos werd en zei: Ja waarom splitten We de rekening niet door het taal aantal mensen????
Als ik dit geweten had dan had ik ook wat goedkoops gegeten en gedronken


Die ging ervanuit dat iedereen wel zou betalen voor hem....


Ja precies dit. Dacht het niet.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:49

Nies_ schreef:
Ja hoor, maar als ik nog geen 25 euro kan missen ga ik gewoon niet uit eten. Eigenlijk bij 50 al niet, terwijl het vaker goedkoper uitkomt dan duurder.


Maar da's toch raar - dat je verwacht dat iemand niet uit eten gaat als die persoon wel gewoon haar eigen eten en drinken kan betalen. Dan ontneem je mensen toch keuze?

Als ik 25 euro echt niet zou kunnen missen dan zou ik waarschijnlijk niet uit eten gaan. Maar als die 25 euro gewoon het budget is dat ik uit wil en kan geven voor dat avondje uit, en ik kan daar goed van uit komen, wat is dan precies de reden om het niet te doen? Maar waarom zou ik dat dan vervolgens op moeten rekken tot 30 euro als ik volkomen tevreden ben met mijn hoofdgerecht + cola + thee, alleen omdat iemand anders graag een luxer hoofdgerecht + wijn + irish coffee heeft? En waarom zou je een ander restaurant opzoeken, als je je eigen keuzes gewoon kunt betalen?

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:51

Zo verschrikkelijk Nederlands. .. jij dronk wijn en ik water... :r

Gewoon delen door het aantal mensen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:54

Wie splitten de rekening wel gewoon door het aantal personen, maar dit is wel in onderling overleg. We hebben het geluk dat we vrienden hebben die op dezelfde golflengte zitten en ook wat hetzelfde te besteden hebben.
We gaan ook nooit in luxe restaurants eten, maar het gebeurd vaak dat de één geen voorgerecht pakt maar wel een nagerecht en ik bv andersom. Dan verschilt dat een paar euro maar dat is muggenzifterij vind ik dan.
Ik drink zelf geen alcohol, mijn vriend ook niet, maar als het binnen de perken blijft, ga ik daar ook niet moeilijk over doen. Als men hele dure alcoholische dranken besteld, dan leggen die automatisch bij, wat wij ook doen als we een veel duurder gerecht nemen ofzo.

K vind onder vrienden dat dit de normaalste zaak van doen is.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:05

Hier ook bijna altijd splitten, over het algemeen komen wij uiteindelijk wel evenwichtig uit. Ik ben ook vegetariër, maar betaal met alle liefde 4 euro extra voor de varkenshaas van een vriendin. Als iemand graag wil betalen per gegeten/gedronken item, ook prima.

Nu moet ik zeggen dat in sommige omschreven situaties ik volledig snap dat je zegt splitten nee hoor (zoals de mensen die verwachten dat je split en dan extra dure dingen bestellen), maar onder vrienden is dat hier nooit zo.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:10

Met familie is het gewoon de rekening delen door het aantal mensen.
Met vrienden betaalt ieder gewoon voor hetgeen hij genuttigd heeft. Dat vind ik wel zo eerlijk. Er heeft eigenlijk ook nog nooit iemand over geklaagd of gevraagd om het anders te doen.

Als we met vrienden bij iemand thuis afspreken (voor een tapasavond), dan doet één iemand alle inkopen en dan wordt het achteraf gewoon gedeeld door het aantal personen. Want anders wordt dat teveel gedoe :+

Doen we al jaren zo en dat gaat dus prima :D

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:19

wij leggen allemaal een gelijk deel in en maken een pot. daar wordt de rekening van betaald. is er nog over dan wordt dat weer verdeeld.

Aeris

Berichten: 1732
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:27

Ook hier altijd delen door het aantal mensen (uiteraard in overleg, maar er is nooit iets anders uit de bus gekomen).
Soms ben ik "goedkoper" uit, andere keren dan weer niet... Maakt ook niet uit.
Ook ik ga niet uit eten als ik het budget er niet voor heb, mijn eigen keuze.

Dat gezegd zijn, veroordeel ik niemand die wel zijn eigen verbruik wil betalen, iedereen moet doen waar hij of zij zich comfortabel bij voelt.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:40

Emerald schreef:
Zo verschrikkelijk Nederlands. .. jij dronk wijn en ik water... :r

Gewoon delen door het aantal mensen.

Dat gaat prima; totdat het verschil wel erg groot wordt.

Mijn vriend bv heeft een maagverkleining en eet alleen een voorgerecht en 2x drinken.
Waarom zou zij veel meer bij moeten betalen omdat een ander wel een 3 gangen menu eet?

Ik vind zelf ook absurd dat een ander (veel!) meer moet betalen omdat ik nu eenmaal een duur gerecht heb genomen.
En natuurlijk; het gaat dan niet om een paar euro; maar het verschil kan dan best 20E zijn.
Ik zou geeneens willen dat vrienden op moeten draaien voor mijn duurdere keuze.

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:02

Dat is ook weer zo, als ik duurder heb gegeten dan de rest geef ik dat ook aan en met de woorden 'Ik hoef dus niet persee te splitten en betaal het prima zelf'. Stukje Eigen verantwoordelijkheid.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:20

Selka schreef:
Wij hebben een ongeschreven regel dat als er een bepaald stel meegaat dat minder te besteden heeft zij een vast bedrag betalen en wij de rest verdelen. Ook met andere activiteiten dan uit eten gaan. De rest vindt het namelijk wel leuk om een goed glas wijn te drinken.

Dat vind ik een hele goeie!

Wij delen de rekening door het aantal personen of koppels. Maar er zit meestal ook weinig verschil in het aantal drankjes en dergelijke dus onder de streep maakt het ook niet veel uit.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 11:28

Leuk om te lezen waar de verschillen in zitten. Ik snap t wel als je minder te besteden hebt dat het dan lastiger is. Bij mijn vriendinnen heb ik dat nooit aan de hand gehad. Natuurlijk heeft de een wel eens een duurder hoofdgerecht of neemt een ander koffie ipv een enorm nagerecht. Maar dat trekt de volgende keer wel weer gelijk.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:31

Wat grappig om te lezen dat er zo verschillend over gedacht wordt.
Ik vind het juist raar om de rekening te delen door het aantal personen, hier betaald iedereen gewoon voor wat hij zelf gegeten en gedronken heeft.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:46

Wij splitten over het algemeen gewoon de rekening, vind ik echt prima. Ik BOB vaak en drink dan dus alleen water, maar daar ga ik echt geen punt van maken als de rest aan de wijn zit.
We hebben wel eens gehad dat er 2 vlak van te voren nog gegeten hadden, ze namen toen geen voorgerecht en een klein hoofdgerecht. Dan trekken we er voor hen gewoon wat euro's af, lijkt me niet eerlijk dat ze ineens veel meer moeten betalen.

Bij een ander clubje zat er altijd iemand die inderdaad alleen wilde betalen wat ze at. Nou prima, 1 iemand schiet het voor en de bon wordt op whatsapp gedeeld, ieder maakt z'n eigen deel over. Was kennelijk niet helemaal goed gegaan, waardoor we echt een appje kregen dat iemand een euro te weinig had overgemaakt. Sorry, maar dat vind ik dan toch echt wel te ver gaan :+ Werd nog een heel onderzoek want van wie was die euro te weinig, gewoon gênant...

Anoniem

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:58

Wij hebben op mn werk op de computer een heel handig programmatje waarbij mensen gewoon kunnen zeggen dat ze bijvoorbeeld een biertje en een portie bitterballen hadden. Dat bedrag kunnen ze dan heel makkelijk betalen, de rest van de bon blijft staan.


Maar als ze willen splitten mogen ze het zelf uitrekenen. :j Zelf deel ik met mijn vrienden gewoon altijd de bon door het aantal personen. Ik zit er niet mee als ik iets meer betaal dan wat ik gedronken heb. Tenzij ik maar één biertje op heb en de rest allemaal 7 natuurlijk. ;)

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:03

In mijn vriendengroep betaald 1 iemand de hele rekening, gaat het bonnetje op WhatsApp en maakt iedereen over wat zij hebben gegeten. Scheelt gedoe aan tafel en die ene dag dat die persoon wat minder op zijn rekening heeft staan is nu niet echt een ramp te noemen