Wanneer aan kinderen beginnen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-16 12:57

Wat was het punt waarop jullie besloten nu gaat de pil de deur uit en mag er een kindje komen.

Onze kinderwens is heel groot alleen financieel hebben we het nu echt niet makkelijk. Dus ja nu is geen optie maar wanneer dan wel. Wanneer wel financieel sterk genoeg. Waar ligt die grens.

Ik hoor veel mensen ja ik wacht op dat vaste contract maar daar kan je in deze tijd misschien nog wel 10 jaar op wachten.

Zaterdag met heel veel mensen over gehad en veel riepen ja je kunt het wel altijd blijven uitstellen. Er is altijd wel wat.

Omdat wij twee vrouwen zijn gaat zwanger worden helaas niet vanzelf. We staan ingeschreven voor een donor in het ziekenhuis en we zijn aan de beurt. We hebben alleen de afspraak voor het uitzoeken van een donor af gezegd omdat je dan meteen 900 euro moet afrekenen en dat kunnen we niet.
Wij hebben beide ook heel sterk zoiets van als we die 900 euro niet kunnen missen moeten we er ook niet aan beginnen.
Maar wanneer dan wel. Dat is een vraag waar we echt niet uit komen.

Hoe hebben jullie bepaald of jullie er klaar voor waren?

Jade <3 29-12-19 <3


MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:01

Niet, ben er namelijk nog steeds niet uit of het wel of niet kids gaat worden en ben inmiddels 35.
Heb gewoon geen klapperende eierstokken maar vind kids wel erg leuk/lief/mooi enz.

Maar goed, in jullie situatie als je al het geld niet op kan brengen zou ik het inderdaad niet doen.
Misschien samen een spaarrekening aanmaken en bijvoorbeeld afspreken: als hier 2000 euro op staat dan gaan we er voor, tot die tijd parkeren we de plannen in de koelkast?

Dan heb je een reeel spaardoel, kan je die 900 euro afrekenen en heb je een mooi beginnetje voor de overige extra kosten die je in het begin gaat krijgen (eigen risico van de zorgverzekering bijvoorbeeld).

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Yonker

Berichten: 13499
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:07

Tja moet eerlijk zeggen dat het bij mij ook begint te kriebelen nu ik mensen om me heen heb die kinderen krijgen... Maar goed ik ben vrijgezel dus het zal sowieso niet gaan _O-

Maar heel eerlijk is mijn mening.... als je die 900 euro niet kan missen dan moet je er idd niet aan beginnen, een kind is ontzettend duur, vooral in de eerste jaren, luiers etc. En dan later schoolgeld, boeken, als het gaat studeren collegegeld.

Hoe oud is je vriendin? Het is niet zo dat je zelf nou zo oud bent dat je in het risico gebied komt als je zwanger wordt. Denk dat ik in jullie geval gewoon even zou wachten.. en ja hoe lang dat even is valt denk ik niet te zeggen. Ik zou zelf wel een goede finanicele situatie voor een kind willen creëren. Er zijn ook wel genoeg bijstandmoeders maar moet je dat willen is de vraag. Is dat eerlijk tegenover het kind? Ik vind van niet....

Always be yourself unless you can be a Unicorn then always be a Unicorn!!!!

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-16 13:10

Ik moet weg dus even snel.
Ik ben 28 en mn vriendin bijna 30.
Mn vriendin zal sowieso ons eerste kindje dragen als alles lukt en ik de tweede. Dan hebben we sowieso toch net weer even 3/4 jaar extra (anders vriendin 1,5 jaar ouder + nog 1,5/2 jaar tussen de kindjes )

Jade <3 29-12-19 <3

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:12

Dan is er nog even tijd, het is ook een bewuste keuze die jullie moeten maken als twee dames zijnde. Maar indien je nu geen financiele ruimte hebt om het begin al te betalen dan zou ik toch nog even wachten, het hele kinderen krijgen en hebben kost nogal wat.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Supervixen

Berichten: 12750
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:13

Ik denk als je die 900 euro niet kunt opbrengen.. dan zou ik er niet aan beginnen. Aan de andere kant, duizenden mensen met kinderen weten zich te redden met weinig geld. Lastig. Ik heb zelf geen kinderwens dus dat scheelt. Je zou ook nog een jaar zoveel mogelijk kunnen sparen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:15

Kinderen zijn echt duur en je kan ook nog eens minder werken
Opvang is vreselijk duur en niet ieder kind is daar geschikt voor
900 euro is echt een schijntje als je kijkt welke kosten er nog komen gaan

Baby's zijn duur qua luiers enzo ja maar als ze groter worden heb je weer andere kosten

Ik was 30 bij mijn eerste en dat vond ik een mooie leeftijd
Beetje uitgefladderd en financiële ruimte om minder te werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:17

Heeft een van jullie misschien een broer? Dan zou misschien jouw broer donor kunnen zijn voor haar kindje, of haar broer donor voor jouw kindje. Dan heb je toch nog de features van elkaar, en ik denk dat het minder kost.

Yonker

Berichten: 13499
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:19


Always be yourself unless you can be a Unicorn then always be a Unicorn!!!!

Lente
Berichten: 27755
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:20

Hier hetzelfde punt hoor. Ik heb er al drie maar samen willen we ook nog graag een kindje.
Nu komen we precies rond maar de kosten die komen kijken bij KID zijn echt teveel op dit moment.

Wij wachten dus tot het iets ruimer wordt. We staan nu op het punt dat we elk moment zaad kunnen bestellen als we dat willen.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:23

Eerlijk gezegd had ik het gewoon opgegeven na 2 rot relaties dacht ik echt geen leuke man meer tegen te komen....dat deed ik dus wel. het moment van besluit was na ons trouwen we hebben geen supper inkomen maar we zouden het wel redden, erg veel gerekend is er niet.
de kosten...tja opletten waar je je geld aan besteed en ook gewoon geld opzij leggen een kind is echt kei duur maar tot dus ver nog geen geld zorgen gehad.
een kern gezond kindje dat scheelt ook veel en tja genoegen nemen met minder...ik hoef geen dure nieuwe kleertjes , uitzet of pampers of zwitsal.
marktplaats, en kleding beurzen ook de wasbare luier is erg handig, die gaat nu mee naar de 2e etc.
Maar als je echt een smalle beurs hebt, wacht tot je meer reserve hebt of dat je denkt nu is het betere tijd...maar veel of weinig geld een kind kost ook tijd en inspanning ( tieners, pubers etc )
Maar toch wil ik zeggen begin op tijd ik had oude ouders en dat is voor een kind niet leuk, zelf ben ik ook niet mer de jongste maar probeer me wel wat te verdiepen in de issues van de jeugd dat je er ook niet helemaal vreemd mee bent , omdat mijn broer dus drugs gebruikte en mijn ouders riepen die jongen is gewoon dronken
( ze wisten niet wat dat was en kende de verschijnselen ook niet en de dag erna had die jongen zo een migraine yeah right....) 8)7

dit heb ik in een ander topic opgezet en is eigenlijk beter omschreven:


Bij onze ouders was het ook niet erg breed en ik ben ook groot geworden mijn opa en oma's hadden kinderen in de oorlog....zouden die het breed en gemakkelijk hebben gehad ?
er is altijd een mindere tijd maar ook dan moet je het doen met de dingen die je hebt, het leven kiest zijn eigen pad!!
Laatst bijgewerkt door kwita op 24-08-16 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:36

Resistance schreef:
Heeft een van jullie misschien een broer? Dan zou misschien jouw broer donor kunnen zijn voor haar kindje, of haar broer donor voor jouw kindje. Dan heb je toch nog de features van elkaar, en ik denk dat het minder kost.
Dit kan erg complexe situaties opleveren.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:44

Als ik jullie was zou ik beginnen. Jullie kunnen niet natuurlijk een kindje krijgen. Dus het wordt spannend wanneer en of het wel allemaal lukt. Voor je het weet ben je 1 of 2 jaar verder. Als jullie meerdere kinderen willen heb je meer tijd nodig.
Sparen tot die 900 euro en beginnen.

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:00

Ailill schreef:
Resistance schreef:
Heeft een van jullie misschien een broer? Dan zou misschien jouw broer donor kunnen zijn voor haar kindje, of haar broer donor voor jouw kindje. Dan heb je toch nog de features van elkaar, en ik denk dat het minder kost.
Dit kan erg complexe situaties opleveren.


En toch wordt het veel vaker op deze manier gedaan omdat het kindje dan de genen van beide moeders heeft.

Is het al lente?

Lente
Berichten: 27755
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:04

Als wij de kans hadden gehad hadden we dat ook zeker op die manier gedaan :j

Helaas ben ik enig kind en heeft mijn vrouw alleen een zus.

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:05

Storm schreef:
Ailill schreef:
Dit kan erg complexe situaties opleveren.


En toch wordt het veel vaker op deze manier gedaan omdat het kindje dan de genen van beide moeders heeft.
Dat weet ik. echter wordt het hier deels aangedragen als fin. oplossing en dat lijkt me niet juist. Daarnaast kan dit voor ouders de beste oplossing lijken, voor het kind kan dit anders uitpakken.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:11

Storm schreef:
En toch wordt het veel vaker op deze manier gedaan omdat het kindje dan de genen van beide moeders heeft.


En bij een bekende donor zoals een broer is er ook nog een soort van vaderfiguur in het leven van het kind
We krijgen al een hele generatie kinderen die weinig mannen in hun leven hebben (op school bijna alleen juffen bijv)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:15

Kwa geld zou ik me niet tegen laten houden hoor, overal valt wel een goede mouw aan te passen.
Wij leven van het absolute minimum en ons kindje komt niets te kort, ze heeft alles, veel te veel zelfs :+ En dan kan er ook nog enigszins gespaard worden voor haar.

Tenzij je je kind in designer kleding wil steken, 3 jaar lang in Pampers wil laten rondlopen, het een stikdure kamer wil geven en het met 2 jaar een eigen pony op volpension krijgt, zijn kinderen helemaal niet zo duur. Zeker in het begin niet.

Ik maakte me hier heel erg veel zorgen over, maar dat was volledig ongegrond.

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:16

[***] schreef:
Storm schreef:
En toch wordt het veel vaker op deze manier gedaan omdat het kindje dan de genen van beide moeders heeft.


En bij een bekende donor zoals een broer is er ook nog een soort van vaderfiguur in het leven van het kind
We krijgen al een hele generatie kinderen die weinig mannen in hun leven hebben (op school bijna alleen juffen bijv)
Maar die vaderfiguur zal deze rol niet snel kunnen vervullen, wellicht wil hij dit niet. Of, misschien, krijgt hij later zelf een gezin. Dit zijn allemaal punten die het voor een kind een stuk ingewikkelder maken, verbazend dat mensen zo snel zulke uitspraken doen.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Lente
Berichten: 27755
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:28

Dan alsnog kan je toch een rolmodel zijn? Dat is ook maar net hoe je het onderling afspreekt.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:30

Bij ons ging het financieel goed, mijn vriend zou een vast contract krijgen. Wij vonden het tijd worden voor een kindje. Ik was drie maand zwanger en toen verloor ik mijn baan, een maand later kreeg mijn vriend in een keer toch geen vast contract. Toen zaten we beide werkloos thuis. Ik had tot week 36 van mijn zwangerschap af en toe nog wel wat werk hier en daar, nam alles aan ook al was het voor een keer. Daarna ging het niet meer en mijn vriend lukte toen nog niet. Toen mijn zoon geboren was, ben ik na 4 maanden weer gaan soliciteren en daarna kreeg mijn vriend ook weer een baan.
Volgens mij bestaat de ideale situatie niet, en kan je daarop wachten tot je eens ons weegt. Er is altijd wel iets waarom je het beter niet kan doen.

Ik vind baby's eigenlijk helemaal niet duur. Ik geloof dat ik aan luiers van kruidvat 22,- per maand kwijt was, en melkpoeder van kruidvat 4x 6,- per maand ongeveer. Kleding kreeg ik ontzettend veel, de helft heeft hij niet eens aan gehad omdat hij er dan alweer uitgegroeid was. Af en toe kochte we zelf iets maar echt nodig was het niet, en heb er echt niet om staan vragen ofzo maar kreeg het gewoon. En nu hij twee is vind ik hem nog steeds niet duur. Denk dat kinderen duur worden als ze naar school moeten.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:33

ik denk dat je ook naar je omgeving moet kijken.

gaat het kind voltijds naar de opvang?of hebben jullie familie die er (veel) voor kunnen zorgen?
kunnen jullie baby spullen krijgen van familie/vrienden?of gaat alles aangekocht moeten worden?

zo'n dingen maken al enorm veel op de rekening van die kleine,tikt echt wel aan.

voor de rest is een kind zo duur of goedkoop als je het zelf wil natuurlijk.

hier koos ik bv voor wasbare luiers.
in china gekocht,nog een subsidie gekregen van de gemeente,alles samen heeft het pakket me 300 euro gekost,en ondertussen is de oudste er zindelijk in geworden en de jongste is nu ruim 1.5j en draagt ook nog steeds diezelfde luiers.

kleertjes koop ik altijd 2de hands,prima,mooie kleertjes,voor 1 euro/stuk!(op rommelmarkten e.d.)
idem met speelgoed,babyspullen,....

nu,ik werk wel van thuis uit,waardoor we de kindjes ook niet naar de opvang moeten doen,maar eerlijk,hier zijn kindjes nog niet echt duur geweest.

ook bv hun kamer.
een babykamer hebben ze nooit gehad.
hebben direct een leuke kamer gekocht waar ze in kunnen tot ze het huis uit gaan,met bureau,....
enkel staat dan een kinderbedje er extra bij zolang ze nog niet in een groot bed slapen(eentje die we gratis gekregen hebben)

ook al kraamcadeau,altijd geld gevraagd.
met 25 euro kan ik veeeeel meer kopen dan dat ene kleding setje die mensen anders geven,dus zonde om dan 1 setje te krijgen ipv 25 euro.

ik zou er ook eerlijk aan beginnen.
zoals iemand al zei,het is niet omdat je er nu aan begint,dat je volgende maand een kindje verwacht...het kan vlot gaan,maar evengoed nog maanden tot zelfs jaren duren....

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-16 14:38

Lente schreef:
Als wij de kans hadden gehad hadden we dat ook zeker op die manier gedaan :j

Helaas ben ik enig kind en heeft mijn vrouw alleen een zus.

Had ons ook heel mooi geleken :j
Helaas beide alleen maar zussen

Jade <3 29-12-19 <3

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:42

Lente schreef:
Dan alsnog kan je toch een rolmodel zijn? Dat is ook maar net hoe je het onderling afspreekt.
Klopt, dan moet hij dat wel willen. En later zijn toekomstige partner ook. En daarna zijn 'eigen' kinderen. Komt nog bij dat een kind vanaf het 18e levensjaar het recht heeft om te weten wie zijn biologische ouders zijn, wil je dit?

Ook een belangrijk punt: Wat nu als het kind er moeite mee heeft dat ome Henk eigenlijk de vader is en de broer van mama? Wat nu als later blijkt dat het een heel andere opvoeding krijgt t.o.v. zijn neefjes/nichtjes die eigenlijk zijn halfbroertjes en zusjes zijn?

Stel nu dat de nieuwe partner van de vader geen kinderen kan krijgen? Dan kan het pijnlijk zijn om daar jarenlang mee geconfronteerd te worden.

Ik noem even wat scenario's en ja ze zijn nogal negatief. Komt omdat ik van mening ben dat deze oplossing geen fin. oplossing zou mogen worden.

Overigens weet ik heel goed waar ik het over heb, al bijna 4 jaar samen met mijn vriend en 28 en 32; de tijd begint te dringen. Wij hebben het geluk beiden een tweelingzus te hebben, echter zijn wij er nog niet over uit of dit voor iedereen (wij, het kind, de biologische ouders en de familie) de beste oplossing gaat worden.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:04

Ailill, je moet inderdaad rekening houden met een hoop onbekende factoren, het lijkt me erg lastig om daar een beslissing in te maken, veel succes!

Ook wij hadden het financieel prima voor elkaar, tot halverwege de zwangerschap het bedrijf waar mijn man werkte ermee ophield. Spaargeld hadden we net gebruikt om een huis te kopen, dus daar stonden we dan. Maar ondanks dat hebben we het gered hoor! Maandelijkse kosten vallen best mee de eerste jaren, en je krijgt echt heel veel spullen en kleding.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.