Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:52

Memories schreef:
Ik kom hetzelfde issue steeds maar weer tegen en wordt er nou wel een beetje moe van, dus vraag me af of het nou aan mij ligt of dat dit iets is waar meer mensen wel eens tegenaan lopen? Wat is de kijk van de 'ervaringsdeskundigen' hierop?


Geen idee.
Was zelf anders en ben nu ver buiten die leeftijdsgroep.
Berglief was niet lang geleden helemaal stapelverliefd op een man. Vond ik überfijn voor haar en ik heb me extra achterover gebogen om haar ruimte te geven daarvan te genieten.
Idem toen kustlief met haar vriendinnen op vakantie ging. Heb me graag voor haar lol in ingewikkelde bochten gewrongen om haar weg te brengen en op te halen.
Beiden gaan ze regelmatig uit met anderen en ik weet dat ze op de toekomst voorbreid zijn +:)+

Wat ík (van vrouwen) ervaar is dat verliefdheid/liefde vaak een vervelende factor wordt. Dat het delen van kwali-tijd niet zelden onder het móm van ´liefde´ in een toenemende bezittingsdrang verandert -O-
Het genieten wordt dan steeds meer belast door meer willen, door toekomstverwachtingen, door van alles wat van te vóren duidelijk besproken is als NIET in het aanbod.
Zulllen vrouwen met mannen vast niet anders ervaren. Krijg dat inderdaad zo van lieven als info.
Erg jammer en het hoe of wat waarom interesseert me niet meer; in míjn beleving laat je wat je liefhebt juist vrij en ik kies ervoor om zó van mijn leven en lieven te genieten.

p.s. imo heeft hokjes om (s)exclusiviteit niets met man of vrouw van doen en al helemáál NIETS met liefde maar alles met egoisme, jalezie, onzekerheid, bezittingsdrang.
Hou svp op je netvlies waaróm je een bepaalde samenlevingsvorm wil :)* en wees daar eerlijk over naar jezelf en de partner(s). Die kan/kunnen daar dan mee doen wat díe vrij wil/willen.

www.homocaballus.net


anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:00

Een vriendi van me zat ook in zo'n relatie waarbij de man,waar ze ook mee samenwoonde,er nog een tweede liefde op na hield. toe kreeg die man een hersenbloeding en geen van de twee vrouwen wilde hem verzorgen. mijn vriendin vertelde dat als ze hem ging opzoeken in het ziekenhuis,dat die andere er dan ook zat en dat vonden ze allebei hinderlijk.Niemand wou hem dus thuis hebben en hij moest tenslotte naar een verpleegtehuis.

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:07

anjali schreef:
Een vriendi van me zat ook in zo'n relatie waarbij de man,waar ze ook mee samenwoonde,er nog een tweede liefde op na hield. toe kreeg die man een hersenbloeding en geen van de twee vrouwen wilde hem verzorgen. mijn vriendin vertelde dat als ze hem ging opzoeken in het ziekenhuis,dat die andere er dan ook zat en dat vonden ze allebei hinderlijk.Niemand wou hem dus thuis hebben en hij moest tenslotte naar een verpleegtehuis.


Wat ík me dan afvraag is waarom die twee dames dan een relatie met die man onderhielden. Uit liefde was het blijkbaar niet.
Imo een illustratie van egoïsme met als onderliggende moraal van het verhaal... euhmmm... ook egoïsme, verlatingsangst of ??

Bergijp verder niet wat je hiermee wil of bedoelt.
Kijk, een dergelijk voorbeeld kan je ook aanhalen van legio mono relaties.
Verder kan ik je geweldig mooie voorbeelden geven van zorgzame meerliefde.

www.homocaballus.net

fleurtjeuh
Berichten: 10298
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 13:27

Om even terug te komen op het 'ik wel, maar jij niet' gevoel
Mijn vriend en ik hebben regelmatig gesprekken over wat we zouden willen in de relatie en hoe we daar tegenover staan.
Zo is een open relatie ook wel eens ten sprake gekomen.
Hier hadden we beide een beetje het idee dat we het zelf wel zouden willen(soms) maar het moeilijk vonden om die ander ook die vrijheid te geven.
Want watnou als de ander iemand vind die nog veel leuker is dan jezelf.. En wat als de ander dan weg gaat..
Maar over onszelf zijn we zeer zeker dat we niemand gaan vinden die leuker is dan de ander.
Moraal van het verhaal: we zijn te onzeker over onszelf en bang dat de ander ons verlaat.
We kwamen erop uit dat we een open relatie wel zouden willen kunnen. Om zo zeker van niet alleen je relatie te zijn vanuit jezelf, maar ook het vertrouwen dat de ander je ook echt zo leuk vind als dat jij die vind.
En erop vertrouwen dat de ander dus niet weg gaat.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:37

fleurtjeuh schreef:
Om even terug te komen op het 'ik wel, maar jij niet' gevoel
Mijn vriend en ik hebben regelmatig gesprekken over wat we zouden willen in de relatie en hoe we daar tegenover staan.
Zo is een open relatie ook wel eens ten sprake gekomen.
Hier hadden we beide een beetje het idee dat we het zelf wel zouden willen(soms) maar het moeilijk vonden om die ander ook die vrijheid te geven.
Want watnou als de ander iemand vind die nog veel leuker is dan jezelf.. En wat als de ander dan weg gaat..
Maar over onszelf zijn we zeer zeker dat we niemand gaan vinden die leuker is dan de ander.
Moraal van het verhaal: we zijn te onzeker over onszelf en bang dat de ander ons verlaat.
We kwamen erop uit dat we een open relatie wel zouden willen kunnen. Om zo zeker van niet alleen je relatie te zijn vanuit jezelf, maar ook het vertrouwen dat de ander je ook echt zo leuk vind als dat jij die vind.
En erop vertrouwen dat de ander dus niet weg gaat.



Het bedreigende gaat vooral over onzekerheid, verlatingsangst, egoïsme toch?!
Ook mono heb je het risico van een ander leuk(er) vinden, maar dan groter omdat het zich buiten je blikveld ontwikkelt.
Ik benader het liever vanuit liefde: Als je van een ander houdt, is diens geluk belangrijk voor je. Wil je dat die vrij is en als zij/hij bij jou is, is dat omdat zij/hij dat wíl.

www.homocaballus.net

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:42

Huertecilla schreef:
anjali schreef:
Een vriendi van me zat ook in zo'n relatie waarbij de man,waar ze ook mee samenwoonde,er nog een tweede liefde op na hield. toe kreeg die man een hersenbloeding en geen van de twee vrouwen wilde hem verzorgen. mijn vriendin vertelde dat als ze hem ging opzoeken in het ziekenhuis,dat die andere er dan ook zat en dat vonden ze allebei hinderlijk.Niemand wou hem dus thuis hebben en hij moest tenslotte naar een verpleegtehuis.


Wat ík me dan afvraag is waarom die twee dames dan een relatie met die man onderhielden. Uit liefde was het blijkbaar niet.
Imo een illustratie van egoïsme met als onderliggende moraal van het verhaal... euhmmm... ook egoïsme, verlatingsangst of ??

Bergijp verder niet wat je hiermee wil of bedoelt.
Kijk, een dergelijk voorbeeld kan je ook aanhalen van legio mono relaties.
Verder kan ik je geweldig mooie voorbeelden geven van zorgzame meerliefde.

Ik bedoelde hiermee te zeggen dat je meer hebt aan 1 persoon die door dik en dun voor je gaat dan aan meerdere feestrelaties.Het is ook mijn ervaring geweest dat, zoals Herman Brood zong: als je wint,heb je vrienden! maar als er problemen komen in je leven dan zijn ze weg.

Memories

Berichten: 2621
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:15

Bedankt voor de goede inzichten allemaal, leuk om te lezen :j ik denk dat het in mijn leefwereldje vooral gaat om die onzekerheid en jaloezie inderdaad. En denk dat een stukje 'mannelijk instinct' ook wel meespeelt. En dat andersom vrouwen misschien eerder de neiging hebben om her en der wat te claimerig te worden kan ik me dan ook weer in vinden :j of nouja, dat zie ik ook veel om me heen. Ik weet heel zeker van mezelf dat ik absoluut niet zo ben :=

Tuurlijk heb je meer aan 1 persoon die voor je gaat dan aan geen persoon die voor je gaat, maar dat is echt zo'n non-uitspraak...

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:58

Oh, interessant dit. Ik lees mee! :D

Onderschrift

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:41

anjali schreef:
Het is ook mijn ervaring geweest dat, zoals Herman Brood zong: als je wint,heb je vrienden! maar als er problemen komen in je leven dan zijn ze weg.


Wat heeft dat met mono vs poly van doen?

Nogmaals; dat voorbeeld van jouw vriendin is een voorbeeld van twee egoïstische dames die blijkbaar niet uit liefde in die relatie waren. Heeft niets specifieks met mono of poly van doen. Áls je dat er al bij wil halen heeft poly een +:)+ want gedeelde smart is halve smart en meer handen maken lichter werk.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:51

p.s. berglief heeft versgebakken cake klaargezet voor kustlief en vanillestokjes; kustlief heeft wat veel eieren en gaat zalige vla maken voor mijn zoon. Met Maria-koekjes uiteraard :9

www.homocaballus.net

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:02

Huertecilla schreef:
p.s. berglief heeft versgebakken cake klaargezet voor kustlief en vanillestokjes; kustlief heeft wat veel eieren en gaat zalige vla maken voor mijn zoon. Met Maria-koekjes uiteraard :9


Wat is precies de achterliggende gedachte bij het delen van dergelijke informatie?

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

fleurtjeuh
Berichten: 10298
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 13:20

Huertecilla schreef:
p.s. berglief heeft versgebakken cake klaargezet voor kustlief en vanillestokjes; kustlief heeft wat veel eieren en gaat zalige vla maken voor mijn zoon. Met Maria-koekjes uiteraard :9

Hoewel ik je bijdrages in dit topic zeer waardeer betwijfel ik of dit soort info delen echt een bijdrage is in dit topic

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:14

Tonen hoe geweldig alles, dankzij polyamorie, in zijnleven is uiteraard.

fleurtjeuh
Berichten: 10298
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 15:32

Callisto04 schreef:
Tonen hoe geweldig alles, dankzij polyamorie, in zijnleven is uiteraard.

Zullen we geen aannames doen in dit topic?
Het is tot nu toe een grotendeels fijne open conversatie geweest.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:42

Ik vind al die verhalen over berg en zand en kust en heide liefjes ook niet echt nuttig voor dit topic.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:56

Ik vind ze juist wel nuttig.. Dit laat zien hoe een poly in harmonie kan verlopen en dat ze elkaar respecteren en helpen waar ze kunnen.. Dat dit veel beter werkt dan haat en nijd onderling.. En net wat HC zegt.. Als je van iemand houdt, dan laat je diegene in vrijheid bij je zijn.. Dat dit dan veel waardevoller is dan wanneer het "gedwongen" mongaam en sexclusief is..

Leven en laten leven, dat maakt het leven een stuk makkelijker.
[WN-ITP] Bluf van een oude man... [WN-ITP] Van afscheidsshoot naar aankoopshoot..

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:00

Gedwongen is niet goed nee, dwang of vrijheid kan zowel mono als poly zijn, in verschillende gradaties (manipulatie, omdat het zo hoort, onder fysieke druk...). Wees eerlijk en doe wat je graag wil, dat is voor iedereen anders en het ene is niet beter of hoogwaardiger dan het andere.

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:07

fleurtjeuh schreef:
Huertecilla schreef:
p.s. berglief heeft versgebakken cake klaargezet voor kustlief en vanillestokjes; kustlief heeft wat veel eieren en gaat zalige vla maken voor mijn zoon. Met Maria-koekjes uiteraard :9

Hoewel ik je bijdrages in dit topic zeer waardeer betwijfel ik of dit soort info delen echt een bijdrage is in dit topic


Herman Brood wel?
Daar merk je opvallend genoeg niets over op.

Imo is wat ik schrijf een illustratie van het vóór elkaar zijn, van vrije wil, van compersie, van delen, zelfverzekerdheid, van onafhankelijkheid, van positief.
Waarom mag dat niet en uiten van jaloezie, verlatingsangst, onzekerheid, egoïsme, afgunst et al wel?

www.homocaballus.net

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:51

In de Volkskrant van vandaag staat een interessant artikel over polyamorie.
O.a. over een vrouw die een relatie heeft met drie mannen, waarvan één de vader is van haar kind. De mannen hebben zelf ook relaties met andere vrouwen.
Voor hen werkt het, maar ze geven ook eerlijk aan dat het soms vrij ingewikkeld is qua communicatie en dat er soms wel degelijk sprake is van jaloezie, zij het niet op een ondermijnende manier. De vrouw in kwestie lijkt hier echt de spil in het geheel te zijn. Leuk om te lezen.
De enige zin die me enigszins stoorde, was deze: 'Polyamoristen zien zichzelf als onderdeel van een beweging, van een groep mensen die monogamie op goede gronden in twijfel trekt'. Daar zit toch een beetje een ondertoon in dat mensen die bewust kiezen voor een monogame relatie ongelijk hebben, ouderwets zijn, tegen hun natuur ingaan etc. Terwijl er uiteraard meer dan genoeg mensen zijn die heel gelukkig zijn binnen een monogame relatie (of die nu voor het leven is of niet) en geen behoefte hebben aan meerdere relaties naast elkaars.
Dan kan ik me beter vinden in het verderop in het artikel genoemde standpunt van sommige polyamoristen dat polyamorie een seksuele geaardheid is die net zoals seksuele voorkeur aangeboren is, in plaats van een bewuste keuze uit verzet tegen het monogame ideaal.
In die context plaats ik persoonlijk dit artikel ook: het past naar mijn idee goed in de recente emancipatiegolf betreffende verschillende geaardheden: homo, bi, transgender, genderneutraal. Keuzevrijheid, daar gaat het om. De vrijheid om te kunnen zijn wie je bent/wilt zijn.
Laatst bijgewerkt door Askja op 21-11-17 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:58

Huertecilla schreef:
Herman Brood wel?
Daar merk je opvallend genoeg niets over op.

Imo is wat ik schrijf een illustratie van het vóór elkaar zijn, van vrije wil, van compersie, van delen, zelfverzekerdheid, van onafhankelijkheid, van positief.
Waarom mag dat niet en uiten van jaloezie, verlatingsangst, onzekerheid, egoïsme, afgunst et al wel?


Wat heeft dat te maken met poly of mono?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:11

Callisto04 schreef:
Huertecilla schreef:
Herman Brood wel?
Daar merk je opvallend genoeg niets over op.

Imo is wat ik schrijf een illustratie van het vóór elkaar zijn, van vrije wil, van compersie, van delen, zelfverzekerdheid, van onafhankelijkheid, van positief.
Waarom mag dat niet en uiten van jaloezie, verlatingsangst, onzekerheid, egoïsme, afgunst et al wel?


Wat heeft dat te maken met poly of mono?


Helemaal niets :Y)

Het is de relatie an sich. Niet de vorm die er toe doet.

In vind het wel een mooie askja. Om het als sexsuele voorkeur te zien.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:35

Het zou kunnen dat er,net als bij verschillende diersoorten,een verschil is:bijv. paarden zijn niet monogaam,terwijl veel vogels,zoals ganzen,hun hele leven trouw zijn aan 1 partner.Ik wil het wel graag vantevoren weten als ik met iemand een relatie opstart,in welke categorie die dan valt.Want ik vind monogamie wel ideaal en zou absoluut niet tegen polyamorie kunnen.dan heb ik liever geen relatie,want vrijheid heeft ook voordelen.

Memories

Berichten: 2621
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:41

Het als seksuele voorkeur zien is ook wel een mooie :j en inderdaad, in de natuur zie je ook verschillende vormen terug. Van te voren bespreken hoe alle partijen er in staan wat betreft relatievorm(en) is voor mij in ieder geval een must en volgens mij iets wat men altijd zou 'moeten' doen :j anders weet je nooit waar je aan toe bent.

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:53

Memories schreef:
Het als seksuele voorkeur zien is ook wel een mooie :j en inderdaad, in de natuur zie je ook verschillende vormen terug. Van te voren bespreken hoe alle partijen er in staan wat betreft relatievorm(en) is voor mij in ieder geval een must en volgens mij iets wat men altijd zou 'moeten' doen :j anders weet je nooit waar je aan toe bent.


Daar ben ik het helemaal mee eens; wat ik keer op keer schrijf.

De kanttekening die ik erbij wil maken is dat de statistieken aantonen dat het als voorkeur een heel grote groep betreft. Erg jammer dat de maatschappij het als een haast taboe randverschijnsel in de donkere hoek plaatst waardoor de bespreekbaarheid gelijk al moeilijk wordt. Dáár wringt al gelijk een krappe schoen.

www.homocaballus.net

josien_m_
Berichten: 2400
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:55

Ik zie het als een geaardheid. Je voelt in jezelf de mogelijkheid tot het voelen van liefde voor meer dan één mens. Of je er wel of niet iets mee doet en of je vindt dat het (cultureel) past, is een kwestie van keuze. Ik vind het geen seksuele voorker, het gaat niet om seks maar om relaties.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, dierenfan, Everest, teunis001, YandexBot en 144 bezoekers