Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:54

Een perspectief vanuit >35 jaar ´poly´ in vele vormen:

Hoewel praten hét fundament is en blijft, is het erváren de lakmoesproef.

Imo is het niet verstandig om te beginnen met 1 op 1 buiten de hoofdrelatie. Dat is in mijn ervaring gelijk met ere-divisie hárdlopen beginnen.
In míjn ervaring is het, om verschillende redenen, een veel kleinere stap om samen naar een parenclub te gaan en daar eerst een met de situatie kennis te maken zonder zelf die avond met anderen te spelen. Hooguit, beiden wat dansen, zoenen, voelen en ervaren hoe je daar samen emotioneel bij in je vel zit.

Neem kleine stapjes en evalueer. Blijf je partner genoeg aandacht geven! Hoe/wat in welke vorm op welke manier is net zo uiteenlopend als er individuele mensen zijn. Dáár helpt praten weer bij en onthoudt; niets is beter of niet goed; hooguit meer/ minder geschikt voor jullie samen of één van beiden.

Veel plezier +:)+

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:57

Uh, 1 klein probleempje dan; lief is bi en ik heb mijn buik zeer vol van mannen. :')
Maar zijn zeker van plan om ook samen op onderzoek uit te gaan. :)

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:12

lor1_1984 schreef:
Uh, 1 klein probleempje dan; lief is bi en ik heb mijn buik zeer vol van mannen. :')
Maar zijn zeker van plan om ook samen op onderzoek uit te gaan. :)


Mijn/onze ervaringen omvatten meer dan hetero.
Dat vond ik irrelevant want geslacht of preferentie maken mbt de potentiële complicaties niet uit. Tenminste als je er geen proleem van máákt :P

Doe ermee wat je wilt. Of niet. Nogmaals; veel plezier +:)+

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:55

Ik ben lesbisch maar ik snap wat je bedoelt. :)

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 22:57

Vriend en ik zijn sinds een paar maanden ook weer actief in gesprek over avonturen.
Vorig jaar alles on hold gezet omdat het met mij best wel slecht ging, maar voel me nu steeds beter.
Kan nu ook beter aangeven wat ik wel en niet wil en durf, daar had ik eerder moeite mee omdat ik het niet goed wist

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 02:54

lor1_1984 schreef:
Ik ben lesbisch maar ik snap wat je bedoelt. :)


Even voor jouw begrip; ik noem nérgens in mijn reactie geslacht of voorkeur. Ik begrijp niet goed waarom jij jouw probleem met mannen en lesbisch zijn als van belang zijnde meent te moeten melden.

Wellicht valt je over ´parenclub´ doch ten eerste zijn die er in uiteenlopende varianten en verder gaan daar beide geslachten met alle verschillende voorkeuren in uiteenlopende relaties of individueel heen. Ook homofiele mannen en vrouwen.

Mijn énige punt is dat poly-sex een emotioneel mijnenveld is.
Sexperimenteer en niet met mate ;-) doch als dit vanuit een duurzame relatie is, zijn de emoties van alle betrokkenen even belangrijk.
1 op 1 buíten de relatie maakt inherent de ervaring anders. Dat hoeft niet problematisch te zijn doch als eerste stap is het een grote en niet voor een ieder de beste eerst stap.
Ik hoop voor jullie wel.

Buenas Fleurtjeuh: Vervelend dat het niet goed met je ging en fijn dat bet nu beter gaat.
Je geeft daarbij een interessant aspect aan: Jij ging niet goed en zette het on hold.
On hold ook voor jouw partner?
Alle omstandigheden zijn anders, doch ook hier heb ik persoonlijk van beiden, beter; verschillende, kanten mee van doen gehad. Ik vind het onterecht om een voor wat voor reden ook dip in sexuele behoefte aan een partner op te leggen.
Het recht van de ene om geen behoeft te hebben/in te vullen maakt niet automatisch dat de ander(en) geen behoefte hebben of de plicht hebben die niet in te vullen.
Wat die partner(s) doet (doen) met hun vrijheid is een ander verhaal en imo situationeel afhankelijk.
Ik heb mijn partner(s) nog nooit on hold gezet, me ook nog noit on hold laten zetten, mezelf soms wel/soms niet on hold gezet bij een dip van een partner.

We zijn allemaal vrij geboren :)*
Dat maakt dat beperken van keuzevrijheid vrijwillig is/ moet zijn en dus in evenwicht met íets wil het duurzaam zijn.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:59

Poeh Huertecilla, ik vind dat je nu wel wat hard inkomt op basis van weinig informatie.

Als lor1 zich niet prettig voelt in een parenclub waar mannen en vrouwen rondlopen is het haar goed recht om dat aan te geven. Als mensen hun vrijheden liever 1 op 1 uitleven dan samen is het hun goed recht om dat te doen.

En wie zegt dat Fleurtjeuh haar partner iets opgelegd heeft? Geen van ons is bij de gesprekken tussen hen geweest.
Ik meen me van toen sowieso te herinneren dat ze vooral van het samen avonturen beleven waren, het lijkt me evident dat je dat niet doet terwijl één van beiden niet goed in zijn/haar vel zit.
Maar sowieso geeft Fleurtjeuh aan dat ze vorig jaar niet goed wist wat voor haar oké was en wat niet, dan getuigt het toch juist van respect en medegevoel om een stapje terug te zetten?
Als jouw partner vraagt (en ik zeg dus niet dat dit bij Fleurtjeuh zo gegaan is, dat weet ik natuurlijk niet) om de activiteiten buiten de relatie tijdelijk on hold te zetten om dat zij het op dat moment niet trekt, zie jij dat dan als iemand die jou haar wil probeert op te leggen, of als iemand die open en eerlijk communiceert over haar gevoelens en behoeftes?

Ik hoor hier trouwens niet meer thuis. De afgelopen jaren ben ik bewust relatieloos geweest, en ik was ook van plan dat te blijven. Inmiddels ben ik toch in een steady relatie gerold met iemand die waarde hecht aan het traditionele plaatje. Andere relatievormen zouden ook niet bij hem passen, dus dat respecteer ik. Tot nu toe gaat het heel goed, en we zien wel wat de toekomst brengt :) .

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:25

Huertecilla schreef:
Een perspectief vanuit >35 jaar ´poly´ in vele vormen:

Hoewel praten hét fundament is en blijft, is het erváren de lakmoesproef.

Imo is het niet verstandig om te beginnen met 1 op 1 buiten de hoofdrelatie. Dat is in mijn ervaring gelijk met ere-divisie hárdlopen beginnen.
In míjn ervaring is het, om verschillende redenen, een veel kleinere stap om samen naar een parenclub te gaan en daar eerst een met de situatie kennis te maken zonder zelf die avond met anderen te spelen. Hooguit, beiden wat dansen, zoenen, voelen en ervaren hoe je daar samen emotioneel bij in je vel zit.

Neem kleine stapjes en evalueer. Blijf je partner genoeg aandacht geven! Hoe/wat in welke vorm op welke manier is net zo uiteenlopend als er individuele mensen zijn. Dáár helpt praten weer bij en onthoudt; niets is beter of niet goed; hooguit meer/ minder geschikt voor jullie samen of één van beiden.

Veel plezier +:)+


Parenclub etc is juist absoluut wat ik niet wil. Dit of niet zeg maar :+

Gister was het gezellig maar het houd voor ons wel op hier. Heb zelf ook weer zat om te evalueren.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:08

prulletje schreef:
Als lor1 zich niet prettig voelt in een parenclub waar mannen en vrouwen rondlopen is het haar goed recht om dat aan te geven. Als mensen hun vrijheden liever 1 op 1 uitleven dan samen is het hun goed recht om dat te doen.

Dat is het idd hier, wij voelen ons niet prettig bij een parenclub en lief heeft soms behoefte aan een man in bed.
Iets waar ik absoluut geen behoefte aan heb, maar ook heel goed bij besef dat ik haar dat qua gevoel niet kan geven (nep is soms ook maar nep :+) dus lief doet die uitstapjes alleen. :)
Maar ook op gebied van vrouwen hebben we allebei de vrijheid om eens een uitstapje te maken als daar behoefte aan is.
Net zoals we samen met een derde dame plezier kunnen/zullen hebben.
Wat mij betreft is het ook helemaal prima als lief een vast persoon naast onze relatie heeft zolang de tijd die we samen doorbrengen (normaal 1-2x/week) er niet door beperkt wordt.
Of zij er ook zo over denkt weet ik niet, maar dat is iets wat we in de loop der tijd rustig gaan bespreken. :)

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:39

Hier zijn ook een paar ontwikkelingen.. Vriend heeft tegen mij gezegd dat hij er geen probleem meer mee heeft dat ik sex heb net anderen, maar bij mannen wil hij er niets van weten alleen als ik een date heb net een vrouw.. En toch voelt dat een beetje als vreemdgaan, hoe gaat dat misschien ook klinkt..

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:18

rainbow8 schreef:
Hier zijn ook een paar ontwikkelingen.. Vriend heeft tegen mij gezegd dat hij er geen probleem meer mee heeft dat ik sex heb net anderen, maar bij mannen wil hij er niets van weten alleen als ik een date heb net een vrouw.. En toch voelt dat een beetje als vreemdgaan, hoe gaat dat misschien ook klinkt..


Beiden, van hem en van jou, begrijpelijk: Hij wil jaloerse gevoelens vermijden en jij wil niet stiekem doen.

Om dergelijke en vergelijkbaar te voorkomen, vond/vind ik het eenvoudiger en dus prettiger om alleen sámen de lol uit te breiden met een andere/anderen.
Het is echter zóveel makkelijker is om zelfstandig een andere relatie aan te knopen/hebben dat het voorgaande erbij verbleekt.

Zie daar hoe de omstandigheden/mogelijkheden de keuzes beïnbloeden.
Daarbij komen de onvermijdelijke veranderingen.
Ik ben nu ruim drie jaar in twee stabiele liefdesrelaties. Het ene lief gaat nu voor een half jaar minimaal naar China.
Dat verandert op zich de líefde niet maar verder alles wel.
Niet mijn keuze maar wel een verandering in mijn situatie dus gedwongen vólgende keuzes. Niets doen is namelijk ook een kuze met ook consequenties, inclusief voor de situatie met andere lief.

Het leven is zelforganiseren op de rand van chaos. Die chaos ligt buiten je invloed.

Jouw situatie nu, Rainbow, is een afweging van hoe zwaar je zijn wens van niet willen weten laat wegen ten opzichte van jou willen delen.
Bedenk; ´er is geen koe zo bont of er is wel een vlekje aan´; níets is ideaal. Jouw vriend laat jou vrij :)*

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:23

Maar samen moet je maar net zien zitten, gaat hem hier niet worden. Ook omdat we alleen echte relaties zouden zien zitten en juist niet willen "lollen".

Heb voor mezelf besloten dit een tijd te laten rusten weer, had de effecten van verliefdheid toch onderschat na 7 jaar en kan mezelf niet garanderen dat ik niet voor de ander zou kiezen als het op die keuze kwam. Dat is gewoon geen acceptabel risico voor ons. Wie weet over een paar jaar dat ik me er weer anders bij voel.
Ben blij dat ik een poging heb gedaan, maar de tijd is er nu in ieder geval nog niet rijp voor.

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 12:16

Hoe is het hier met iedereen? :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 23:05

fleurtjeuh schreef:
Hoe is het hier met iedereen? :)

Ik heb sinds een halfjaar een nieuwe relatie en het is zo anders dan ik gewend ben. Hoewel ik niet ineens anti-poly ben is die behoefte totaal verdwenen. Ik zoen nog wel eens met anderen maar ook dat gebeurt niet zó vaak.

Gek hoe dat zo kan veranderen. Misschien is deze relatie toch meer een "vol" integraal deel van mijn leven dan die met mijn exen. Het is lastig uit te leggen :)

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 08:42

Ik denk dat ik het wel snap.
De relatie 'vult' op een andere manier je leven en je behoeftes dan de voorgaande relaties

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:28

Ik woon weer samen.. En mijn partner heeft er totaal geen moeite mee dat ik nog meer vriendjes en vriendinnetjes heb.. Met vorige relatie is het over sinds kerst, hij wilde er niets van weten..

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 17:32

Wat fijn dat je weer een gelijkwaardigere relatie hebt gevonden @rainbow8 :)

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 06:44

Ben ook super blij met hem <3, hij verwend me tot in de afgrond.. Thee zetten, jas ophouden, zodra m'n mok leeg is vult hij het opnieuw, eten voor me maken enz.. <3

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 08:52

Ah wat lief <3

Anoniem

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:41

Hier gaat de relatie super, beide nog steeds geen behoefte aan een ander. Maar het idee dat de mogelijkheid er is, is gewoon geruststellend.

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 21:14


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:45

Buenos dames,

Een Covid19 getinte update.

Hier nog steeds poly doch moeizaam.

De ene relatie van 4 jaar was van de winter was afgekoeld en afgerond. Nog wel vriendschappelijk contact.
Inmiddels weer 4 maanden een andere (poly) relatie.

De ´nieuwe normaliteit´ van minder mobiliteit, sociale afstand, maskers maakt contact leggen, flirten, nieuwe relaties beginnen, noem het op, een HEEL STUK lastiger.

De hele liberale wereld is eigelijk niet bestaand uiteraard.
Er is geen enkele parenclub open sinds april en ook privé feesten zijn na de quarantaine niet meer van de grond gekomen.
Gezond verstand, dat wel, maar dat maakt het er niet liberaler op.

Het zet ook extra druk op bestaande relaties want die zijn een wereld beperkter.
Daarbij hebben alle betrokken terecht een mening want direct belang bij het gedrag van allen: Wanneer één naar een paar vrienden gaat welke eígenlijk in Madrid in quarantaine zouden moeten zitten maar naar hun tweede huis aan de kust ontsnapt zijn, is dat een potentieel risico wat mee naar de anderen genomen wordt. Zie het als onbeschermde sex met een ´derde´, alleen is nu aan de kust parkeren voor een klein strandfeestje al een risico voor allen.

De nieuwe vriendin is ´tracer´; zorgt dat potentieel besmette mensen en hun omgeving getest worden.
Dat maakt ons nog bewuster van de situatie.
De andere vriendin ís al enigzins Covid19-fobisch dus dit helpt niet.

Kortom; Covid19 is een in de praktijk VEEL grotere rem op liberaal liefdesleven dan alle SOAs bij elkaar -O-

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 14:42

Hee HC, dat is lang geleden!
Ik herken wel wat je zegt, hoewel wij niet poly zijn, merken we wel de beperkingen op ons iets andere sociale leven waarbij meer lichamelijk contact vrij normaal is.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:19

Hoe is het met jullie in deze vervelende tijd? Hoe gaan jullie de feestdagen vorm geven?

Ik heb zon anderhalf jaar geleden al eens gepost hier maar inmiddels zijn wij daadwerkelijk poly. Ik date nu een paar maanden met iemand die ik leerde kennen van een spelletjesavond en hoewel dat met ups en downs gaat ivm bindingsangst etc van zijn kant voelt het principe wel echt gewoon goed.
Het was heel erg wennen maar mijn man maakt er echt geen problemen van en geniet mee van mijn verliefdheid dus het is helemaal heerlijk. <3

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:57

Ha Azmay.
Bedankt voor je schrijven.
Wat fijn voor jullie drie!

Hier zijn de gezámelijke plannen nog niet oncreet gemaakt. Daarbij moeten we ook een Plan B achter de hand houden voor het geval de regels verscherpen.
Meerlief woont in een buurgemeente, gelukkig wel net in dezelfde provincie.

Ook werken beiden in deze periode én alle kinderen van beide huishoudens zijn thuis met vakantie.

Mógelijke ideëen zijn met lieven en alle kinderen oliebollen bakken op de boerderij. Voor een dineravond kaasfondue met ons drie. Kerstdiner met twee, drie of ? is ??

Nogmaals; fijn voor jullie +:)+