Wat vinden jullie hier nou van?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ramooontje
Berichten: 1376
Geregistreerd: 13-09-07

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:15

Ja, dat zijn inderdaad van die hele domme en kortzichtige reacties.
Kijk, het dier is inderdaad al gedood maar door het ivoor (bont, vlees, leer etc) te kopen hou je de vraag in stand.
Als er namelijk geen markt meer is (en dus geld!) dan stopt het vanzelf.

Laten we de 3D printers maar snel inzetten voor dit soort zaken, en meer.

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:15

Tieneke schreef:
Is hetzelfde als een hondje uit de broodfok kopen: zolang iemand er geld aan geeft, wordt het in stand gehouden. En dat dan steken op "als ik het niet doe, doet een ander het wel" is bijzonder zwak en onverantwoordelijk gedrag.

Is ivoorhandel trouwens niet al lang verboden?



Ik vind dat heel anders.
Zolang de olifanten niet op een pijnlijke manier worden gedood en niet met uitsterven worden bedreigd is er weinig dierenmishandeling aan (de pijn van de familie die achterblijft daarbuiten gelaten).
Een pup kopen van een broodfokker maakt dat de broodfokker door kan gaan met het fokken en daarmee met de gruwelijke praktijken dier erbij komen. Zoals de moeder die hij kan blijven 'gebruiken', en de pups die een gruwelijke reis en geboorte moeten doorstaan.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:20

Brainless schreef:
BMHP schreef:
handel in ivoor is verboden,

waarover wil je discuseren?

Tenzij het "oud" ivoor is.


Geen discussie mogelijk de uitzondering is ook wettelijk geregeld

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:57

Zometeen bestaan er helemaal geen olifanten meer en dat vind ik echt heel triest. (Hetzelfde geldt voor andere diersoorten trouwens)

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:07

Bambi1995 schreef:
Jij eet vlees en dat is toch ook niet zielig? dus is olifanten voor ivoor doden ook niet zielig.


Groot gelijk.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 20-09-16 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:07

Citaat:
Zolang de olifanten niet op een pijnlijke manier worden gedood en niet met uitsterven worden bedreigd is er weinig dierenmishandeling aan (de pijn van de familie die achterblijft daarbuiten gelaten).
Een pup kopen van een broodfokker maakt dat de broodfokker door kan gaan met het fokken en daarmee met de gruwelijke praktijken dier erbij komen. Zoals de moeder die hij kan blijven 'gebruiken', en de pups die een gruwelijke reis en geboorte moeten doorstaan.


Qua dierenmishandeling: "olifanten zijn net paarden", een kudde wordt geleid door een oude, ervaren leadmare/ matriarch / oma koe. (Mbt stieren zijn olifanten anders, dat wel.)

We weten dat kuddes met een echt oude oma, een goed door de wol geverfde koe een hoger overlevingskans hebben (inclusief stropers ontwijken, maar ook droogte en ander onheil).
"Hoe ouder de leadcow, hoe beter het de kudde gaat".
....en tja, juist de matriarch heeft dus erg veel ivoor in haar slagtanden.

Dus stropers slaan twee vliegen in 1 klap:
1) vermoord de matriarch direct
...het is tegen iedere wet om die dieren te doden, dus moord
2) en de rest van de kudde valt je somehow ook wel toe.

Enne: waarom denk je, dat die dieren beschermd zijn....?

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:13

420BlazeIt schreef:
Bambi1995 schreef:
Jij eet vlees en dat is toch ook niet zielig? dus is olifanten voor ivoor doden ook niet zielig. Beide worden ze op de zelfde manier gedood.


Groot gelijk.


Kolder.

Accoord, ik ben vegetariƫr.
Op zich vind ik wel "als je een dier doodt, eet dan alles op en maak ook van de rest gebruik", daar vind ik nog een soort respect in zitten ook.

Maar ondertussen eet je voor je eigen lol iets dat volstrekt overbodig is
(....oma eet al 55 jaar geen vlees en ik voel me prima, het is dus overbodig...)
en voor jouw lol moet dan wel een dier dood.

"Zielig" is ook niet het goede woord.
Nadat het dier gedood is, 'bestaat het niet meer' - en is dus niet zielig.
Zielig is wat dit betreft eerder van toepassing op de bio industrie, waar dieren "geen leven voor de dood" hebben.
Hie is het alleen maar misplaatst (of smoes).

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:19

Het argument 'als ik het niet doe, doet een ander het wel' is zo bijzonder dom. Ik vraag me af of mensen die dat denken wel nadenken of dat ze gewoon zwakbegaafd zijn. Als jij niet koopt, koopt alleen die ander. Koop jij, dan kopen jullie beiden. Dus 1x meer.

'Het dier is toch al dood' is net zo'n domme reactie die niet klopt als argument.