Tweetalig opvoeden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-16 11:05

Allereerst: geen idee of dit hier goed staat :o dit is het allereerste topic dat ik open :+

Ik vroeg mij af of er meer bokkers zijn die hun kind(eren) twee of meertalig opvoeden (of dat in geval van grote kinderen al gedaan hebben), en daar ervaringen over uit willen wisselen?

Wij, wonend in Nederland, voeden onze kinderen tweetalig op, mijn man in het Nederlands en ik in mijn moedertaal Engels. We hebben vier kinderen: mijn stiefzoon van zes (woont 24/7 bij ons), mijn nichtje dat ook definitief bij ons woont en ook zes is en onze tweeling die 7 juli geboren is (en voorlopig dus nog niet praat :+ ). Mijn man en ik spreken onderging Nederlands en ik spreek Engels alleen tegen onze kinderen. Als er bijvoorbeeld vriendjes komen spelen spreek ik Nederlands om ze niet buiten te sluiten.

Natuurlijk zit er aan tweetalige opvoeding veel voordelen en zo.
Maar eerlijk gezegd vind ik het nogal veel gedoe := zeker sinds de komst van de tweeling twijfel ik behoorlijk...

Vandaar ook dat ik mij afvraag: hoe doen andere bokkers dat? Wanneer spreek je welke taal in welke situatie? Dus niet alleen tegen je kinderen maar ook onderling met je partner. En als je kind vriendjes mee uit school heeft, wat spreek je dan met je kind? Hoe 'corrigeer' je als je kind tweetalen door elkaar gebruikt zonder te 'zeuren'? Of negeer je talen door elkaar gebruiken?

En hoe ging dat met het leren schrijven en zo? Mijn oudste twee kinderen gaan na het vakantie naar groep 3, en ergens ben ik toch bang dat hen Nederlands zal achter zijn op rest van de klas :+

Ik hoop dat er bokkers zijn die goede tips hebben of tegen zelfde aan lopen etc.


fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:18

Ik ben tweetalig opgevoed, en heb veel voordeel in Engels, sommige mensen van mijn school konden geen liedjes vertalen, of normale zinnen spreken.
Ik ben er van overtuigd dat het zeker een voordeel is, zeker met een taal als Engels, wat ik toch wel zie als een wereldtaal.

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.

Taucha

Berichten: 1158
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:18

Ik denk dat ze het nederlands, als er al een achterstand is, heel makkelijk op zullen pakken en binnen een paar jaar beter en vloeiend nederlands spreken dat jij als engelse ooit voorelkaar zult krijgen....helaas. Geen dikke benen over maken dus.

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:19

Persoonlijk geen ervaring. Maar een schoolvriendin van mij is getrouwd met een fransman. Ze wonen ook in Frankrijk. Hij spreekt Frans met de kinderern, zij Nederlands. Toch heeft zij vanuit de school van de kinderen het advies gekregen om ook Frans met ze te praten, ze hadden nl. een duidelijke taalachterstand ten opzichte van de andere (Franse) klasgenootjes.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:22

Ik ben zelf tweetalig opgevoed, Fries en Nederlands. Tegen mij hebben mijn ouders de eerste jaren voornamelijk Nederlands gesproken, zeker tot aan de basisschool. Onderling praten ze Fries en mijn opa en oma ook. Vanaf een jaar of 6/7 praatte ik net zo goed Fries als Nederlands. Ik heb er nooit iets nadeligs van gemerkt, misschien ook wel omdat er hoofdzakelijk Nederlands werd gesproken.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:24

Toen mijn broer en ik jong waren, sprak mijn moeder nog geen Nederlands. Dus in onze kleutertijd zijn we thuis in het Engels aangesproken door mijn moeder, en Nederlands door mijn vader. We werden ook in het Engels voorgelezen, keken Engelstalige programma's etc. Omdat we wel in NL woonden, en naar school en sport gingen met Nederlanders, hebben we er geen achterstand van opgelopen. We hebben alleen maar voordeel gehad aan het Engels :j Ik denk inderdaad dat de balans wel goed moet zijn. Hadden we in Engeland gewoond, was ons Nederlands waarschijnlijk vrij slecht geweest.

Gave Polocrosse foto's zien? Klik!
Kijk ook eens op onze Instagram
Of bezoek onze Facebook pagina
Meer info op onze nieuwe Website
Videoimpressie

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:27

Wat super leuk Je kinderen krijgen er zo'n goede basis van mee!

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-16 11:31

@fenijro: bedankt :) ja, Engels is echt wereldtaal dus zie ook wel de voordelen er van en wil er ook niet mee stoppen maar vraag mij gewoon soms af waarmee we zijn begonnen :+ fijn te horen dat jij echt als een voordeel beschouwt, dat motiveert me haha :+ was je als kind nooit in de war met talen? Ik merk hier dat ze het wel eens door elkaar gebruiken...zo had Maeley het van de week over een swommel...de swing en schommel door elkaar :+

@taucha: haha, ze spreken het al beter sinds de kleuterklas :+ mijn schrijven en zo gaat wel, alleen het Australische accent ben ik nooit echt kwijt geraakt _O-

@alvaron: mhmm, dat klinkt lastig...kan mij voorstellen dat dit bij ons ook gebeurd...Maar spreekt je vriendin vloeiend Frans? En zo niet: is ze niet bang het haar kinderen verkeerd aan te leren? Dat heb ik namelijk...Ik doe sommige dingen nog verkeerd, vooral de en het voor een woord, en ben bang dat ze dat overnemen...

xRaisin

Berichten: 1748
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:33

Ik ben zelf tweetalig opgevoed. Mijn vader is Nederlands, mijn moeder schots. Mijn moeder heeft dan ook zeker engels met ons gesproken toen we jong waren. Ook zijn mijn broertje en ik vaak naar Schotland gegaan, waardoor ons engels op ´native´ niveau is.

Ook mijn moeder kreeg van mijn basisschool juffrouw advies om Nederlands tegen ons te praten omdat we daardoor een achterstand zouden krijgen. Heeft mijn moeder niet naar geluisterd en ik functioneer alsnog prima op het HBO en heb probleemloos de middelbare school afgerond voor het vak Nederlands. Dus daar zou ik niet te veel zorgen over maken. Je kinderen leren lezen, spreken en schrijven in het Nederlands, dus Nederlands zal altijd hun moedertaal zijn.

Maar mijn moeder sprak dus engels tegen ons en mijn vader nederlands. Als vriendjes en vriendinnetjes op bezoek kwamen sprak mijn moeder uiteraard nederlands, maar als mijn broertje of ik iets stouts hadden gedaan, schakelde mijn moeder wel eens per ongeluk over naar engels. Voordeel hiervan was dat mijn beste vriendin op de basisschool ook al jong een hoog niveau van engels had (ook doordat ze vaak aanwezig was als er bezoek uit Schotland was).

Toevoeging
IJsco_Love schreef:
Ik doe sommige dingen nog verkeerd, vooral de en het voor een woord, en ben bang dat ze dat overnemen...

Helaas heb ik dit wel verkeerd overgenomen van mijn moeder. De/het/die/dat gaat vaak mis bij mij.
Voor schoolverslagen of formele brieven en mails gebruik ik deze website: https://www.welklidwoord.nl/ als ik twijfel.
Laatst bijgewerkt door xRaisin op 15-08-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:35

Kinderen pakken het zo ontzettend snel op, dat zal je echt verbazen! Met name jonge kinderen pakken het snel op en zullen er veel voordelen aan hebben! Tenzij ze taaltechnisch problemen hebben. Wij zijn ook tweetalig opgevoed en bij mij was het fantastisch, alleen mijn broertje die taaltechnisch minder goed is, heeft er wel veel problemen mee gehad. Dat taaltechnisch minder goed zijn, komt bij mijn moeder vandaan. Die spreekt twee talen door elkaar heen, dat zijn we zo gewend geraakt dat het mij al niet eens meer opvalt :+ Op school en van mijn vader leerden we de talen goed onder de knie te krijgen. Mijn broertje zou vermoedelijk ook de problemen hebben gehad als hij alleen in het Nederlands was opgevoed. Mijn tweede taal leerde ik alleen met spreken en niet met schrijven, maar als je het al spreekt is het een onwijs voordeel ten opzichte van de anderen :D

Laatst kwam uit onderzoek toch naar voren dat tweetalige mensen sneller kunnen schakelen met hun hersenen? Volgens mij zijn de voordelen ervan wel bewezen. Alleen het hangt dus erg per kind af. Wij zijn hetzelfde opgevoed, maar in een aantal zaken compleet elkaars tegenovergestelde :D

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:38

Ik ben thuis compleet Fries opgevoed, Nederlands leerde ik buitenhuis. Ik spreek beide vloeiend, en nooit last van gehad.
Zou ook wel gek zijn als je er een achterstand van zou krijgen, aangezien dat zou betekenen dat half Friesland een taalachterstand heeft in het Nederlands. (Al zitten er wel wat kneuzen bij en zit ik soms met plaatsvervangende schaamte op de bank als er een Fries op tv is :P )

Natuurlijk als ze jong zijn zullen ze woorden door elkaar gaan halen, dat is normaal. Maar daar groeien ze snel genoeg over heen. Vriendin van mij woont in Zweden. Thuis spreken ze alleen maar Nederlands, behalve als er Zweedse vrienden over de vloer komen. Haar zoontje is nu bijna 3 en switched zonder problemen over van Zweeds naar Nederlands.

Voor de voordelen zou ik zeker doorgaan, echter als het voor jou echt gedoe is zou ik er mee stoppen. Je kinderen opvoeden moet wel leuk blijven natuurlijk :)

EDIT: Mensen die meertalig zijn hebben minder kans op dementie. Dat is natuurlijk wel leuk :)

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:41

Ons kind leert Zwitsers op het KDV en Nederlands thuis
Ze zal hier zeker geen taalachterstand oplopen omdat geschreven Duits voor nagenoeg alle kinderen hier een "vreemde taal" is dat ze pas op school leren.

Het wordt trouwens afgeraden om als niet native de locale taal met je jonge kind te spreken omdat ze het dan juist fout leren.

loeloemoekie

Berichten: 363
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:42

Ik ben zelf niet tweetalig opgevoed, maar ik denk dat als je als kind wel tweetalig opgevoed wordt dit een erg positief is op je ontwikkeling.
Zoals ik lees zijn je kinderen nog in een periode van hun leven waarop ze het makkelijkste taal leren.

Zelf pas ik op bij een Deens gezin, en die kinderen spraken bijna geen Nederlands toen ze naar de basisschool gingen, na een paar maanden spraken ze echt goed op niveau nederlands.
Kinderen leren zo snel, en ik begrijp dat je niet wil dat je kinderen met een taalachterstand komen te zitten, maar ik denk dat dit niet zal komen door dat jij engels tegen ze praat.

Tammie <3 280308

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:48

Eén van de onderzoekers op mijn afdeling op de uni doet onderzoek naar tweetaligheid bij kinderen, en uit haar onderzoeken (die deels uit overheidsbudget betaalt worden, want de overheid was er ook wel benieuwd naar) blijkt dat kinderen die in twee talen worden opgevoed aanvankelijk wel een (lichte) achterstand in één van hun twee talen kunnen krijgen, maar dat dit ook vaak weer bijtrekt als de kinderen ouder worden. Kinderen zijn namelijk, zeker met talen, nog erg flexibel en pikken dingen als syntaxis en grammatica-regels heel snel op, waarna een woordenschat-achterstand vaak redelijk snel "in te halen" is.

Het probleem met sommige immigranten-gezinnen is dat er simpelweg vaak helemaal geen Nederlands thuis wordt gesproken, of gebrekkig: volgens deze onderzoeker is één ouder die gebrekkig de taal probeert te spreken (met veel syntaxis en grammatica-fouten) zelfs slechter dan een ouder die helemaal de taal niet spreekt, want het kind pikt dan de verkeerde regels op en krijgt uiteindelijk een grotere achterstand.

Zij is zelf trouwens ook Engels en is getrouwd met een Nederlandse man, en heeft haar kinderen ook tweetalig opgevoed. :j

wortel115

Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:50

Wij voeden onze dochter ook tweetalig op. Thuis spreken we voornamelijk Nederlands en buitenshuis of als er bezoek is Engels. Ze spreekt in ruim 3 maanden tijd al net zo goed Engels als Nederlands. Soms gebruikt ze 2 talen door elkaar in een zin, maar voor een 2,5 jarige vind ik dat niet erg. Ik weet nog niet hoe ze dat straks op school gaat doen maar ik verwacht geen grote achterstand als ik zie hoe snel ze het oppikt. Vaak als ik iets in het Nederlands aan haar vraag krijg ik al antwoord in het Engels.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:50

Ik ben tweetalig opgevoed , fries en nederlands. ,moedertaal fries.

Ik wil mijn kinderen ook zo opvoeden , mijn vriend is drents en ik dus fries

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:52

Hier fries opgevoed en buitenshuis NL (Sommige familie, vakanties in NL, middelbare school..)

Spreek nu fries en NL, al is mijn NL wel met accent :D


Voor de rest is bewezen dat mensen als kind het beste een taal leren. En dat meertalig juist goed is.
Al snap ik wel dat het moeilijk is om een balans te vinden. Het was hier vanzelfsprekend om fries te spreken omdat het een echt fries dorp is.

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:52

Ik ben zelf Nederlands maar woon met mijn vriend in Duitsland. Hij spreekt ook twee talen en onze kleine zou daar ook mee opgroeien. Naar een Duitse school etc, maar thuis Nederlands spreken.

@edit: ben nu 22 weken zwanger :))

Stop giving people the power to control your life

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:54

Ik heb een vak hierover gehad op mijn opleiding, dit werd gegeven door een taalkundige! :j

Ik heb daar zelf ook literatuur over moeten lezen en een casus moeten beantwoorden. Het is voor je kinderen beter om Nederlands te leren van mensen die het "foutloos" spreken. Wanneer jij Nederlands gaat spreken met je kinderen leren ze verkeerde dingen.

Je ziet vaak dat bijvoorbeeld Marrokaans / Turkse leerlingen een taalachterstand hebben. Hierdoor denken mensen dat tweetalig opgevoedde kinderen automatisch een achterstand hebben. Dit is niet waar, dit is vaak te wijten aan het sociale milieu van deze kinderen. Ze gaan vaak om met mensen die de taal ook niet goed beheersen en nemen dat over, ook blijven de onderwerpen waarover zij Nederlands praten vaak beperkt. Zij hebben dan ook een minder goede woordenschat dan ze zouden moeten hebben. Tweetalige kinderen uit betere sociale milieus hebben dat probleem niet, omdat zij beide talen leren op een gewenst niveau. Tweetaligheid heeft zeker voordelen, niet alleen omdat Engels een wereldtaal is. Het spreken van meerdere talen geeft ook een voorsprong op ander vlakken. Bijvoorbeeld begrijpend lezen in het algemeen en het zien van verbanden.

Dit boek hebben we o.a hier voor moeten gebruiken:
https://www.bol.com/nl/p/tweede-taalver ... 666747801/

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:54

Interessant, ik lees mee. Mijn vriend is tweetalig opgevoed, dus ik herken sommige zaken die hier genoemd worden wel. Onze eventuele toekomstige kinderen worden ook tweetalig, in Nederlands en Duits, opgevoed.

Hij heeft de talen strikt gescheiden kunnen houden. Vader is Duits en woont in Duitsland, moeder is Nederlands en woont in Nederland (LAT-relatie in de grensomgeving). Hij groeide op bij zijn Nederlandse moeder met Nederlands onderwijs, en was in weekenden en vakanties altijd in Duitsland bij zijn beide ouders en had daar alleen maar Duits om zich heen. Deze constructie heeft hem heel erg geholpen om geen taalachterstand voor Nederlands op te lopen.

Nadeel daarvan is wel dat hij nu juist soms met Duitse spelling moeite heeft, omdat hij nooit Duits hoefde te schrijven. Desalniettemin is het alsnog native niveau, dus die kleine achterstand is verwaarloosbaar.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:58

Er zijn redelijk wat onderzoeken hiernaar gedaan, daar kun je waarschijnlijk wel wat over vinden op Google. Ik geloof dat als er al sprake is van een (kleine) achterstand die normaal gesproken gewoon wordt ingehaald als de kinderen iets ouder zijn. Ik ben zelf niet tweetalig opgevoed maar de mensen die ik ken die dat wel zijn kunnen hun talen aardig goed gescheiden houden.

Wat ik soms wel merk met kinderen die zowel in het Engels als Nederlands worden opgevoed is dat ze soms wat moeite hebben met rekenen (de cijfers) aangezien die in het Nederlands, heel onlogisch, precies andersom zijn (twenty-three vs drieëntwintig). Dat kan ervoor zorgen dat kinderen cijfers om gaan draaien.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:04

Ik zou me vooral niet teveel zorgen maken dat je het allemaal wel goed doet. Dat komt echt in orde :j Wat voor kinderen belangrijk is, is vooral dat ze in een talige omgeving opgroeien: met verhaaltjes en woodenschat en nuances en aandacht voor het verwoorden van emoties etc. Als je er zo over nadenkt, en het in het Nederlands al zo kunt verwoorden, zou ik me daar echt geen zorgen over maken.

Ook over eventuele verwarring zou ik me niet teveel zorgen maken - niet bij je kinderen en trouwens ook niet bij eventuele vriendjes en vriendinnetjes. Spreek Nederlands met de vriendjes en vriendinnetjes, en bij regels en uitleg en afspraken. Maar als ze een keer een andere taal meekrijgen en het niet kunnen volgen? Dat is echt niet zo erg, daar kun je als kind prima mee omgaan. Ik ben wat dat betreft als kind in situaties geweest waar Duits, Engels, Fries, Turks, Frans en Limburgs gesproken werd dat ik niet kon verstaan, en... komt allemaal goed.

Wat kan is overigens dat kinderen bepaalde specifieke taalstappen iets later maken. Dat hoef je niet als achterstand te zien: ze zijn zich dan tijdelijk meer in de breedte aan het ontwikkelen. Dat trekt na een tijdje weer bij: onderzoek over meertaligheid bij kinderen toont aan dat ze na verloop van tijd hetzelfde taalniveau halen als andere kinderen.

Creeer vooral een open sfeer waarin de kinderen gewoon lekker hun gang kunnen gaan (niet teveel correcties of druk, gewoon een breed aanbod), en enjoy :)

pdn123

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: ergens in een fijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:13

Ik wil even reageren op de reactie dat juf aan gaf dat je als ouder Nederlands moet praten met je kind, omdat kinderen anders een achterstand zouden ontwikkelen.
Het is belangrijker om een taal goed te leren, dan een taal half. Dus als ouders een taal niet goed spreken, is het niet leerzamer om dit dan aan te leren.
ik werk als leerkracht met kinderen waarbij thuis de moedertaal of nederlands en moedertaal wordt gesproken. Kinderen pakken een tweede taal heel goed op.
Ik heb wel altijd begrepen dat het helder is voor kinderen om een soort taakverdeling te maken.
Dus met vader Nederlands, moeder Engels. Ook in het voorlezen bloemrijk Engels gebruiken, waardoor ze in beide talen een uitgebreide woordenschat krijgen en er alleen een transfer hoeft plaats te vinden.
Mijn man heeft overigens in het Engels op de lagere school les gehad, en sprak het niet thuis, toch is engels een soort moeder taal van hem. Het komt inderdaad wel goed, vooral als het de normaalste zaak van de wereld is.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:20

Ik heb ook meerdere vrienden waar 3 of 4 talen gesproken worden en die kinderen doen even makkelijk mee.

Toppunt dat ik ken binnen 1 gezin is Fries, Nederlands, Slowaaks, Engels, Zwitserduits en Duits.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:25

Ik ben niet volledig tweetalig opgevoed maar had wel ouders die het als een prioriteit zagen om meertalige kinderen op te voeden (of toch alleszins bij mij als oudste, bij mijn broers was het minder). En het is gewoon een giga voordeel om vroeg verschillende talen te leren. Ik spreek vlot drie talen en kan me in nog twee andere verstaanbaar maken. Het enige nadeel is dat het somswat door elkaar durft lopen: net niet op het juiste Nederlandse woord kunnen komen en dan maar de Franse vertaling gebruiken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bebble, CharlieVM, Clmr, Gee, hagelslag, Queijo, Siebel, xTammyy, YandexBot en 42 bezoekers