Wel of niet doorgaan met m'n opleiding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 10:07

Ik volg nou een opleiding, waar ik het niet naar mijn zin heb. We sporten allicht veel, en dat vind ik super, maar ik heb niet het gevoel van: wauw dit is het!
Als ik wel ga stoppen,, ga ik denk ik de paardenhouderij opleiding volgen. maar ik kan de knoop maar niet doorhakken. Elke morgen als ik wakker wordt, denkik: oliebol naar school.
Ik spijbel veel. Wat moet ik nou?


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 10:20

heb een beetje t zelfde probleem. Ik zit nu voor de 2e keer in 4 vwo. en ook dit jaar gaat t niet super spijbel waanzinnig veel en mn cijfers zijn ook niet alles. thuis kan ik om alles in janken uitbarsten (soort paniekaanvallen) en oortdurende koppijn ga binnenkort ook met een of andere pedagoog erover praten ik kan dus nu gewoon t Vwo niet aan ben ontzettend onstabiel (raar om oveer jezelf te zeggen maar zo voelt t wel) maar wat ik wil gaan doen als ik t niet haal 4havo op een andere school. een Mbo opleiding weet t echt niet, maar misschien hoef ik helemaal niet te kiezen.
Als ik jou was zou i gewoon heel goed erover nadenken straks vat paardenhouderij ook weer tegen. en je kan toch pas beginnen in t najaar dus tot die tijd kan je beslissen met veel mensen erover praten en dan pas beslissen

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 10:24

al mijn vrije tijd ging altijd naar de paarden uit. DUs ik denk dat paardenhouderij niet tegen zou vallen. ik heb nou het gevoel hier: wat moet ik hier? mijn klasgenoten vallen tegen. gewoon alles valt tegen. ik haal dit jaar toch niet denk ik, daarvoor heb ik teveel gespijbelt.
spijbel nou ook, zit inde mediatheek. Ik moest een sootje spiergroepen uit mijn kop kennen. Ja, hallo, kon mijn kop er toch niet bij houden! dus zit nou maar ff te bokken!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 10:25

welke opleiding doe je?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 10:27

SCW SRA sociaal cultureel werker, sportieve en recreatieve activiteiten. mijn droom was altijd hierna naar de ALO te gaan, maar dat wordt hem denk ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 12:29

Ik mag dan wel bijna bejaard zijn, maar de problemen herinner ik me nog wel.
Wat ik onthouden heb is dat school een stuk makkelijker wordt als je er wat aan doet. Als je een klein beetje moeite doet voor je school scheelt dat een hoop zorgen, problemen, lage cijfers, hoofdpijn en schuldgevoel. Jullie spijbelen allebei veel en daardoor raak je ook het contact kwijt. Het is juist slim om de lessen te volgen, dat scheelt je een hoop leerwerk thuis.
Je hoeft het niet van mij aan te nemen hoor, maar dit soort taferelen hebben mij wel mijn studie gekost. Het heeft enorm veel frustratie en verdriet gekost, maar ik heb mooi geen titel.
Wat betreft paardenhouderij: niet elke hobby hoeft een mooi beroep te zijn.
Denk er nog maar eens over na.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 12:35

tja, lovely. Verdriet doet het me ook om bij mijn klas te blijven. Ik krijg geen aansluiting met ze, omdat ze simpel weg jaren ouder dan mij zijN!

Ik ga denk zo wie so stoppen, maar weet dus niet welke opleiding. Paardenhouderij, lijkt voor mij nou het meest voor de hand liggend

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 12:48

ik weet t. Ik heb de laatste tijd ook veel gesprekken met mn moeder hierover. zij wordt er ook helemaal gek van. Ik weet dat ik t Vwo moet kunnen, alleen ik kan me er niet toe aanzetten om te gaan leren afentoe. dan zit ik met mn boeken voor mn neus en dan lees ik t wel maar t dringt niet door. In de klas let ik vaak wel op, maar als degene naast me begint te kleppen doe ik ook hard mee. En let ik dus alsnog niet op. Aan de ene kant wil ik t wel heel graag en na zo'n paniekaanval wil ik ook weer meteen aan de slag en hard werken. maar binnen een dag is dat gevoel al weer over. Ik probeer gewoon t VWO af te maken. maar als t me gewoon altijd zo'n moeite kost om t vol te blijven houden ga ik liever naar ergens anders 4/5 havo in een jaar doen. om daarna gewoon verder te gaan met t Vwo of Hbo. dat ik gewoon even rust kan nemen. een jaartje iets minder. Dat gevoel heb ik heel veel. dat de tijd gewoon even stil moet staan. om alles te kunnen overdenken en bij te werken. Maar dat kan gewoon niet

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 12:58

Door de paarden deed ik niets op de havo en ben gezakt in mijn examenjaar. Door mijn eigen schuld. Ik had zelfs gymnasium advies maar ik heb het goed verpest. Ik heb wel een 4 jarige mbo opleiding afgerond, ik heb dus gelukkig wel iets, maar als ik bedenk wat ik allemaal had kunnen doen...dan had ik nu misschien nog wel gestudeerd en had ik hele goede toekomst perspectieven. Nu heb ik dat dus niet. Mijn ouders zijn allebei goed opgeleid, vooral mijn vader, en eigenlijk heb ik ze heel erg teleurgesteld. Ik heb er heel veel spijt van. Maar ik denk dat als ik het opnieuw kon doen dat ik er weer een zooitje van zou maken. Ik ben gewoon te lui om te leren.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 13:05

Marjolein, dat gevoel ken ik heel goed.
Bij mij was het zo dat het niet meer uitmaakte of ik nu een studieboek of de hoefslag pakte, er bleef niks van hangen. Maar het enige wat helpt is om de stof nog een keer en nog eens te lezen, herhalen helpt. Als je VWO aankunt zou ik niet zomaar naar HAVO gaan, dat is zonde.
Tip blijft: probeer bij te blijven.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 13:08

dat heb ik dus wel gedaan in de 3e. ben van t vwo naar de havo gegaan. t is trouwens wel zo dat ik op de havo minder doe dan dat ik op t vwo deed. zou niet weten waarom eigenlijk. deze week en volgende week weer tentamens, mondelinge enzo... blegh!! maar mn moeder zei al, als ik dit jaar haalde kon ik eindelijk weg van deze school en kreeg ik meer vrijheid. daar doe ik t dus echt wel voor!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 19:06

hoi, ik heb het ook gehad. ben blijven zitten in de 2e van de havo, had gewoon nergens zin in, de paarden gingen voor. 3e heb ik op het laatste nippertje gehaald. 4e ging ook weer mis. ik zat oo nadat ik was blijven zitten in een klas waar ik geen plezier had. nadat ik in de 4e kwam, werd dat iets minder omdat er toen meer van mijn leeftijd bijkwamen. (de rest was 1/2 jaar jonger) uiteindelijk ben ik na havo 4 eraf gegaan en ben een mbo opleiding gaan doen. die heb ik wel gehaald (hadden gelukkig geen echte examens, heb een angst voor examens)

kimmy bedenk goed of je echt in de paarden wil werken. ik werk er nu ook mee maar wat ik doe is niet echt alles. je moet natuurlijk ook wel geluk hebben waar je terecht komt.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 21:15

Citaat:
Op 2001-03-19 11:48, schreef Marjolein:
ik weet t. Ik heb de laatste tijd ook veel gesprekken met mn moeder hierover. zij wordt er ook helemaal gek van. Ik weet dat ik t Vwo moet kunnen, alleen ik kan me er niet toe aanzetten om te gaan leren afentoe. dan zit ik met mn boeken voor mn neus en dan lees ik t wel maar t dringt niet door. In de klas let ik vaak wel op, maar als degene naast me begint te kleppen doe ik ook hard mee. En let ik dus alsnog niet op. Aan de ene kant wil ik t wel heel graag en na zo'n paniekaanval wil ik ook weer meteen aan de slag en hard werken. maar binnen een dag is dat gevoel al weer over. Ik probeer gewoon t VWO af te maken. maar als t me gewoon altijd zo'n moeite kost om t vol te blijven houden ga ik liever naar ergens anders 4/5 havo in een jaar doen. om daarna gewoon verder te gaan met t Vwo of Hbo. dat ik gewoon even rust kan nemen. een jaartje iets minder. Dat gevoel heb ik heel veel. dat de tijd gewoon even stil moet staan. om alles te kunnen overdenken en bij te werken. Maar dat kan gewoon niet



marjolein je bent precies hetzelfde als ik, of andersom, gelukkig gaat het nu IETS beter, het is bij mijn niet zo dat ik geen tijd heb onm te leren, ik heb alle tijd, om te leren én om naar stal te gaan, geen probleem! maar ik leer gewoon niet! gelukkig zijn mijn vriendinnen best wel behoorlijk intelligent, en hoeven zijn vrij weinig te doen, dus ze helpen mij ontzettend goed, niet doormiddel vaan dat ik af mag kijken of dat ze voor zeggen, maar ze helpen me heel goedmet leren.. daar ben ik echt blij mee.. ik merk ook dat we nu wel meer in de lessen doen, maar echt hor, niet normaal zo weinig als wij uitvoerden in de les, gelukkig gaat dat nu wel beter dus..ik heb mijn eerste VOLDOENDE voor bio gehaald! JOEPIE! en nog een goed punt terug gekregen.. dat had ik echt nodig, ik had al zoooolang geen voldoende meer gehaald.. dusnu heb ik weer een beetje meer hoop

"Some memories are best forgotten"

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 21:24

Ken dit probleem heel goed. Is denk ik een beetje hét probleem bij onze leeftijdscatagorie. Ik zit nu 2mnd voor mijn CSE, en ik voer geen ruk uit. Het kan me eigenlijk ook niet schelen of ik het wel of niet haal, wel is mooi meegenomen, maar ik ben geen leertypje, ik ben zo'n droommiepje. Ik zit de godganse dag op een roze wolk te denken aan het perfecte leven enzo. En het idee dat het gewoon afgelopen is op 2 juni doet wel ff pijn ja. Ik vind dat ik gewoon dan wat moet gaan doen. Mijn ouders worden niet goed van mij. Ik wil al sinds de 4e niet meer. Het zit me gewoon tegen, op allerlei manieren hoor. GEestelijk zit ik dus echt neit in dat klaslokaal, en lichamelijk ben ik ook niet helemaal afwezig. Dat uit zich dan in een soort ziekte aanvallen (vrijdag weer de hele dag in mijn nest rondgehangen). Ik zou willen dat ik wist wat hét pilletje was waardoor je weet wat je wilt. Ik denk niet dat studeren echt iets voor mij is. Ik wil elke dag wat anders. Dus ik heb wel een idee wat ideaal voor mij zou zijn. Iets wat leuk is en geld verdient. Zodanig dat ik een kamertje/huisje kan huren en Joop ook kan houden. Want dat is wat ik wil. Tja, en waar vind je dat? Zoals mijn vader zegt: door stil op de bank te zitten krijg je het zeker niet voor elkaar. Dus ik heb besloten het op papier te gaan zetten. Of ik het dan financieel rond krijg zie ik wel weer, maar ik wil het proberen. De ideale baan zal ik na 1 sollicitatie niet vinden denk ik, maar goed. Ik wil wel een baan waar ik later een beetje meer vorm kan geven aan mijn creatieve uitspattingen. Ik ben geen receptiemens (heel leukvoor een paar maandjes), maar iem die alle idealen en dromen en ideeën najaagt. Dus.. Ik ga het op papier zetten. Nu! Mij helpt het altijd om dingen op te schrijven, en misschien is het voor jullie ook wel iets. Wat wil je op de langere termijn, wat wil je op de korte termijn, en wat kun/wil/doe je het liefst?

Laui

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 23:54

Oei meiden, ik weet niet of jullie dit wel van mij willen horen, want als Lov al bejaard is, dan ben ik denk ik een wandelend fossiel.... *LOL*
Maar vooruit, daar gaat 'ie.

Ik werk als intercedente, dat wil dus zeggen dat ik mensen bemiddel naar een (hopelijk) leuke baan. Dit is een heel leuk beroep, omdat ik heel sociaal bezig ben (met de mensen die ik aan een baan help) en ook heel commercieel tegelijk (met de bedrijven die ik aan personeel help).
Maar weten jullie wat het allerallerergste aan dat leuke vak is?
Van die leuke vlotte meiden als jullie, die wij helaas "dropouts" moeten noemen... Meiden met een mooie toekomst voor zich, die hun opleiding niet afgemaakt hebben. En wat kun je dan later? Oh, keus genoeg hoor: schoonmaken, kassawerk of (als jullie stevig door blijven Bokken zodat je een flinke typsnelheid hebt) met een beetje mazzel data-entry werk.
Nou zal je mij echt niet horen zeggen dat dat stom of minderwaardig werk is, maar zeg eens heel eerlijk: wie DROOMT ervan om dat te gaan doen?

En denk niet dat je er bent als je de HAVO afgemaakt hebt hoor, want als je toekomstplannen hebt met jezelf, heb je echt meer nodig.
Nou wil ik hiermee niet zeggen dat je een hoge opleiding nodig hebt om gelukkig te zijn, ABSOLUUT NIET. Maar kijk eens in je eigen koppie, en vertel eens wat je nou echt wilt worden (en zeg niet "Anky", want daar hebben we er al eentje van). Laat die paarden effe varen, want daar kunnen alleen de allerbesten fatsoenlijk van eten, da's voor de meesten van ons niet weggelegd. DUS VERTEL ME EENS WAT JE WILT WORDEN, dan zal ik je vertellen (puur uit de praktijk) wat voor eisen daaraan gesteld worden. Misschien is dat een eye-opener voor je....

Verder heb ik helemaal geen zin om als een oud wijf tegen jullie te gaan preken, ik weet nog verdomde goed hoe het aanvoelde. Ik besloot echter om het iets anders aan te pakken dan jullie op dit moment doen. In plaats van te spijbelen omdat ik het niet leuk vond, lette ik juist in de les aardig goed op. Dan hoefde ik nl. niet zo veel aan m'n huiswerk te doen en kon ik na schooltijd WEL van m'n leven genieten.
De uren dat je op school hoort te zitten, geniet je toch NIET ECHT, ook niet als je spijbelt. Dus maak er dan het beste van, let een beetje op, en je hebt 's middags en 's avonds veel meer tijd om van je leven te genieten!

Voor wie zich graag uit wil laten dagen: kom maar op. Schrijf me eens wat je nou echt zou willen worden, dan krijg je van mij een praktijkgericht antwoord....

Succes met jullie keuzes!
Sonja.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-03-19 22:56 ]</font>

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 00:09

Hoi,
Wat betreft het vwo verhaal, ik heb zoiets meegemaakt. Ik was aan het vwo begonnen, want al mijn vriendinnen gingen dat ook doen. En ik deed echt enorm mijn best. maar ik kon het gewoon niet. Voor de exacte vakken, allemaal 2en 3en en 4en. En ook voor duits. Verschrikkelijk. Dus benj ik na 4vwo naar 4 havo gegaan. Echt veel beter. Waarom zo stressen en paniekaanvallen? Kun je toch beter naar de havo gaan. Echt ik heb de havo toen op mijn sloffen gehaald! Ik was veel gelukkiger. Waarom wil je precies de vwo doen? Wil je naar de universiteit? met havo plus een jaar propadeuse hbo kun je ook naar de universiteit! En wat betreft de verkeerde studie. Dat heb ik ook gehad, ik deed media en informatiemanagement, en mijn ouders zagen me gewoon achteruitgaan, ik werd chagereinig, supergestresst, ik was mezelf niet meer. Dus besloot ik er mee te stoppen en een half jaar te gaan werken en te beslissen wat ik nu echt wilde. Ik was al een jaar naar amerika geweest, en toen was ik zo veranderd dat ik daar geen rekening mee had gehouden. Ik doe nu toeristisch management en dat is een hele leuke studie, van 2 jaar, want ik word er ook niet jonger op en nog eens 4 jaar studeren zag ik niet zitten. Ik weet niet of ik hierna ook in het toerisme blijf werken. Maar dan heb ik in ieder geval een hbo studie gedaan! En dan heb je zoveel meer mogelijkheden! Als je voor een studie kiest, betekend dat niet dat je de komende 45 jaar dezelfde baan houd, bijna niemand doet dat. Het gaat om die basisvaardigheden die het mbo, hbo of de universteit biedt, daar kom je verder mee! Okay genoeg geblablaad! Danielle

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 00:14

Uhmm, even over de opleiding paardenhouderij. Het lijkt allemaal rozengeur en manenschijn. Het is ook wel heel leuk, maar bedenk wel, het is zwaar. En je krijgt echt niet alleen maar vakken over paarden. Vooral als je niveau 4 gaat doen, dan krijg je volledig Management erbij, want je moet het zien als een eigen bedrijf. Dus je moet je ondernemingsdiploma halen. Alles wat er bij een eigen bedrijf komt kijken, moet je leren en daarnaast dus dat hele gebeuren rondom paarden.

Ik wil hier niet de hoop voor sommige naar beneden halen en ook niet de opleiding bekritiseren. Ik wil alleen degene waarschuwen, die hier te makkelijk over denkt. Dat deed ik ook een poosje terug, maar heb alles goed uitgezocht en uiteindelijk besloten om het niet te doen.

Ik wens een ieder die deze keuze moet maken veel succes.

Pling Knuf Mayo Pling

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 00:36

Ahum, hier nog een wandelend fossiel (bijna 50, wie biedt er meer?)
Ik ben ook ooit "uitgedropt " zoals dat tegenwoordig heet (uit de HBS indertijd).
Omdat er toch brood op de plank moest komen 6 jaar avondstudie gedaan.
Nu woon ik in het paradijs op aarde (met honden, poezen, paarden en vogels).
Moraal van dit verhaal?
Als je nergens moeite voor doet, krijg je ook nooit iets wat de moeite waard is!
Petra

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 10:41

Jeetje, wat een troost om dit allemaal te lezen. Ik ben net zo erg; lui, 23, halverwege een studie waar ik wel om kan janken. Af en toe vreselijke huilbuien. Ik zit in het derde jaar, heb mijn propadeuse nog niet en had al drie maanden moeten stagelopen. Laat het niet zo ver komen als ik heb gedaan meiden, want ik word er af en toe zwaar wanhopig van. Ik durf de knoop niet door te hakken om met deze studie te stoppen, dan kost het me namelijk (of beter gezegd mijn ouders) een heleboel geld om al die studiefinanciering terug te betalen. En dan heb ik geen HBO-diploma, maar alleen HAVO, genoeg voor de supermarkt... Af en toe heb ik aanvaringen met m'n vriend hierover, want in de praktijk komt het erop neer dat ik de hele dag weinig doe, terwijl hij een fulltime baan heeft. Dikke dikke oliebol zonder uitweg. En wat ik eraan ga doen? Ik heb mijn vriend beloofd om volgende maand de knoop door te hakken, we gaan namelijk overmorgen een maand naar Nepal. Maar ik betwijfel of ik na die maand verder ben dan nu. Het enige wat ik ooit in mijn leven zeker weet, zijn de dingen die ik niet wil worden/doen.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 11:39

Hallo meiden!
Ooit in een lang verleden (euh... 10 jaar?) ben ik op het VWO begonnen. Helaas zat ik veel te veel bij de paarden en had ik daardoor geen tijd voor mijn huiswerk. In VWO4 ben ik overgestapt naar het HAVO. Deze opleiding heb ik op mijn sloffen en met 8-en op mijn eindlijst afgerond. Hierna ben ik PABO gaan doen. Mijn schoonzus deed het ook en ach, kinderen waren toch ook wel leuk... Nou, wat is me dat tegen gevallen. Ik heb netjes de PABO afgerond en ik heb een half jaar voor de klas gestaan, tot ik 's avonds huilend in bed lag omdat ik het zo erg vond... Nu ben ik alweer een jaar bezig met de studie commerciële economie. Daarnaast heb ik tot juli een baan op een marketingafdeling voor drie dagen in de week. Dit bevalt me erg goed en ik denk ook de HEAO in juni 2002 af te kunnen ronden. (door die PABO heb ik veel vrijstelling).

Ik heb en had ook vaak genoeg dagen dat ik er helemaal geen zin meer in had, maar ik weet wel dat ik het ergens voor doe en als ik straks mijn diploma heb, dan kan ik het werk doen wat ik leuk vind.
Ja, ik had ook best elke dag met paarden willen werken, maar dat komt wel zodra we wat geld hebben. Dan verwezenlijk ik één van mijn dromen om parttime paarden te beleren. Ja, droom... het klinkt wel als een droom, maar ook hierbij zal ik nog wel tegen de nodige problemen aanlopen. Ik heb meerdere paarden beleerd, maar er zullen ook nog wel moeilijkere exemplaren tussen zitten dan de paarden die ik beleerd heb. Ach, als we maar eenmaal geld hebben en dat krijg je pas door een goede baan te hebben. En die krijg je pas door netjes je studie af te ronden.

Kimmy, blijf niet spijbelen, want je mist veel te veel en daardoor moet je thuis meer doen als je bij wilt blijven. Ga anders HAVO doen. Met HAVO kun je ook nog altijd naar de HBO-opleiding voor paardenhouderij. En er zijn ook genoeg andere leuke HBO-opleidingen!
Succes ermee!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-01 11:56

Ik weet echt niet wat ik wil. Wat ik wel weet is dat ik hier echt neit wil blijven. AL het werk lijkt me saai en eentonig. Ik weet dat ik realistisch moet blijven. maar werkelijk waar, al mijn tijd gaan altijd uit naar de paarden. Ik heb eigenlijks geen andere intresses. Ja sporten. Maar deze opleiding valt gewoon zwaar en zwaar tegen. Ik kan dit gewoon niet meer volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 13:16

Goed hier weer even een bericht uit het 'bejaardenoord'. Het is gek hoor maar ik klink nu net als die mensen die vroeger tegen mij zeiden dat ik vooral door moest zetten, ze hadden toch gelijk.
Sonja heeft meer dan gelijk in de punten die ze aanhaalt.
Na 6 jaar afzien (op privegebied) heb ik mijn VWO examen afgezegd. het jaar daarop heb ik wel examen gedaan en ben geslaagd.
Daarna ben ik naar de HEAO gegaan en daar werd ik zo ongelukkig dat ik toch naar de universiteit ging. Aan het eind van het eerste jaar kreeg ik een vrij ernstig ongeluk waardoor ik eerst volledig uit de running lag en daarna nooit meer op gang kwam. Maaaaar..... het is voor mij altijd 'wet'geweest om geen lening te nemen bij de studiefinanciering, daarom heb ik altijd bij moeten werken tijdens mijn studie. na verloop van tijd ben ik maar deeltijd gaan studeren in de hoop beiden te combineren.
Dit jaar was mijn laatste kans om mijn studie weer op te pakken, maar ik heb er te weinig tijd voor. Tegenwoordig doe ik NIMA via LOI.
Door mijn werkervaring heb ik nu wel een goeie functie en krijg aardig betaald. Maar daar heb ik dus jarenlang heel hard voor moeten knokken. Nu draai ik een vrij zwaar programma en snap dus niet wat er nu zo zwaar is aan school. Als je er af en toe heen gaat, valt het best mee.
Bedenk goed of je je uitzicht op toekomst wel echt wilt weggooien.
oh ja, paarden zat er voor mij niet in want dat kan ik lichamelijk niet aan, dat maakte het wel makkelijker.
Lees nog maar eens goed wat Sonja schreef.

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 13:47

Ik zit nu in 4 havo. Het gaat eigelijk nog niet eens zo slecht. Als je ziet wat ik doe Knipoog.

Ik weet eigelijk nog niet goed wat ik hier na gaan doen. een mogelijkheid is de pabo. Dit wordt me ook door veel mensen aan geraden.
Ik weet natuurlijk wel dat ik zelf moet beslissen maar toch. Het is wel fijn om te horen dat ze je er geschikt voor vinden Lachen

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 13:59

Interessant topic Lachen
Sluit me eigenlijk helemaal aan bij Sonja.

Om de een of andere vage reden ben ik op de MAVO terecht gekomen maar dat was wat onder mijn nivo bleek achteraf.. Niks uitgevoerd. Toen maar naar de MTS (economie/verzorging leek me niks) ook daar helemaal niks gedaan.. Zelfde op de HTS eignelijk Lachen

Of ja, niks gedaan. Ik heb altijd netjes alle lessen gevolgd. Gewoon goed opletten (nooit aantekeningen gemaakt want 'k heb het idee dat ik dan meer mis dan opschrijf). Verder ook eigenlijk nooit huiswerk gemaakt, vooral zorgen dat je de lessen volgt (dus niet constant spijbelen en wat zitten ouwehoeren in de les).

En als je eenmaal niet spijbelt is het een stuk makkelijker dat vol te houden, dan is het gewoon een kwestie van routine..

Verder snap ik ook niet helemaal waarom jullie constant bij de paarden zitten.. Paarden zijn erg leuk, maar om daarom nou je toekomst zo drastisch om zeep te gaan helpen??

ALs je de capaciteiten hebt; zorg dat je een of andere HBO opleiding afrond (liefst iets dat je leuk vindt). Verder is het zo dat IMO HBO/Uni een heeeeeeeel stuk leuker is dat middelbaar/MBO vooral doordat iedereen toch een stuk volwassener is daar en ook de opleiding een heel stuk volwassener met je omgaat..


Maar ja, opleidingen zijn bijna nooit perfect, zitten ongetwijfeld onderdelen tussen waar je een gruwelijke hekel aan hebt of waar je het nut totaaaal niet van inziet.. Maar ja, that's life enzo.

Voor mij was het op zich wel redelijk simpel, heb nog steeds geen idee wat ik 'later' wil gaan doen, heb ouders die m'n opleidingen willen betalen en heb op het moment nog meer zin in studeren dan in werken. Werken kan je ook nog een jaar of 50, studeren niet Lachen

Dus meiden, denk er ff goed over na wat je nou wil maar zorg in godsnaam dat je dadelijk niet met alleen HAVO blijft hangen als je makkelijk meer kan... 't is leuk en makkelijk om heel de tijd op stal rond te hangen maar wat heb je daar de komende 80 jaar aan?

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 14:26

Hoi.
Ik weet ongeveer wat ik na deze opleiding (nu dus VWO) ga doen. Ik heb altijd dierenarts willen worden (nu nog steeds) ik weet dat er weinig kans is dat ik daar ingeloot wordt. Dus ben me ook al druk aan t orienteren op andere studies. dan denk ik vooral aan iets met dieren of met mensen. Ik heb verschillende test gedaan waaruit bleek dat ik t VWO makkelijk moet aankunnen. maar mijn hoofd lijkt altijd ergens anders. ben heel onzeker van mezelf, ook al straal ik dat naar de buitenwereld niet echt uit. Mijn ouders zijn 9 jaar geleden gescheiden en ik merk nog elke dag de gevolgen daarvan dat ik er nog steeds (actief) mee bezig ben.
Aan de ene kant wil ik ontzettend graag t VWO afmaken. en aan de andere kant zit er een blokkade die me steeds weer in paniek brengt en waardoor ik voel dat ik t niet kan. Ik was absoluut niet van plan om helemaal niet meer verder te studeren (dit zou mn moeder nooit toelaten) maar gewoon een stapje terug. even een jaartje rustig aan doen en bijkomen en alles goed overdenken wat ik nu later precies met mn toekomst wil gaan doen. (en dat is absoluut niet achter de kassa zitten ergens).

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, ComscoreBot, Duran123, ezranka, Googlebot, Lielle, rien10, Saaams, StonedRomy, Suliko en 194 bezoekers