Ervaringen met minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-16 11:21

Ik kom op youtube steeds meer filmpjes tegen over minimalisme: hebben wat je écht nodig hebt en de rest weggooien, weggeven of verkopen. In de Engelstalige filmpjes wordt gesproken over 'clutter', de lading spullen die je huis over-bevolken en waar je eigenlijk niets mee doet. Ook zie ik steeds meer organizational video's en filmpjes van mensen die ongeveer vast zitten in hun huis omdat ze zo veel troep hebben.

Het heeft mij geïnspireerd om eens wat kritischer te kijken naar mijn huis en mijn spullen. Ik heb de neiging om heel veel dingen mee naar huis te slepen omdat het leuk, handig of schattig is, om er vervolgens niets mee te doen.

Ik probeer nu iedere dag iets weg te gooien, zelfs al ligt het in een laatje of kastje uit het zicht, gewoon omdat ik er nooit wat mee doe. Te wéten dat dat laatje nu leeg is en ik meer ruimte heb, geeft al heel veel rust in mijn hoofd. Ook probeer ik de emotie die ik bij spullen heb los te laten. Vaak bewaar ik dingen omdat ik het cadeau heb gehad en ik het ondankbaar vind om het weg te doen, terwijl de gever mij waarschijnlijk blij wilde maken en niet een schuldgevoel aan wilde smeren :P.
Het wil trouwens niet zeggen dat ik ga voor een heel leeg huis, maar wel voor een huis waar geen spullen (meer) in staan die ik niet gebruik of waar ik niet gelukkig van word.

Zijn er nog andere bokkers die hier ook bewust mee bezig zijn? Misschien kunnen we wat tips en/of ervaringen uitwisselen?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:23

Vjestagirl schreef:
Vaak bewaar ik dingen omdat ik het cadeau heb gehad en ik het ondankbaar vind om het weg te doen, terwijl de gever mij waarschijnlijk blij wilde maken en niet een schuldgevoel aan wilde smeren :P


Nee, ik ben er niet mee bezig. Maar deze zin heeft me wel aan het denken gezet.
Ik merk aan mezelf dat ik een beetje een verzamelaar ben (nouja, vooral in dozen op zolder hoor) gewoon omdat ik het vervelend vind om nauwelijks gebruikte spullen weg te moeten doen of cadeaus weg te doen. Maar je hebt eigenlijk helemaal gelijk.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:24

Niet bewust, maar ik ben wel heel makkelijk met dingen wegdoen. Een keer in de zoveel tijd raus ik door mn huis heen en gooi vuilniszakken vol rotzooi weg. Mijn man daarentegen....

Ik vind het gewoon niet nodig om veel spullen te hebben. Zeker niet als je er de afgelopen tijd niet naar om hebt gekeken.

Trouwens, cadeaus waar ik niks mee doe geef ik gewoon door aan een volgende verjaardag :') Wel opletten dat je het niet teruggeeft aan degene van wie je t kreeg :P

[o]

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:26

Dit weekend de schuur opgeruimd.
2 auto's vol naar de reiniging. Van karton tot afvalhout.

F8 + 2 Hoera ik heb mijn menbewijs! [o]

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-16 11:26

Iris82 schreef:
Vjestagirl schreef:
Vaak bewaar ik dingen omdat ik het cadeau heb gehad en ik het ondankbaar vind om het weg te doen, terwijl de gever mij waarschijnlijk blij wilde maken en niet een schuldgevoel aan wilde smeren :P


Nee, ik ben er niet mee bezig. Maar deze zin heeft me wel aan het denken gezet.
Ik merk aan mezelf dat ik een beetje een verzamelaar ben (nouja, vooral in dozen op zolder hoor) gewoon omdat ik het vervelend vind om nauwelijks gebruikte spullen weg te moeten doen of cadeaus weg te doen. Maar je hebt eigenlijk helemaal gelijk.


Die neiging heb ik zelf dus ook heel erg. Zo heb ik bijna 4 (!!!) jaar lang wat flesjes doucheproducten in mijn badkamerkastje gehad die ik helemaal niet lekker vond ruiken, en die ik sowieso al niet zou gebruiken omdat ik bijna geen douchegel etc. gebruik, maar die ik toch niet weg wilde gooien, want het waren cadeautjes. Mijn cadeautje aan mezelf is nu dat ik ze weggedaan heb en dat ik niet meer dagelijks geconfronteerd wordt met een schuldgevoel omdat ik ze niet gebruik :D

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:29

Ik woon sinds een half jaar op mezelf en bij mn ouders staan nog veel dozen op zolder die van mij zijn.
Gister is er weer een doos deze kant op gekomen.
Net aan het uitzoeken geweest, maar toch zowat alles bewaard...

Posters van de penny, cd's met babyslaapliedjes... Tekeningen die mijn broertje en zusje voor mij gemaakt hebben... Gymshirt van mn vorige school.... Ik kan het niet weg doen.
Het is verder geen rotzooi in mn huis hoor, want daar kan ik helemaal niet tegen... Maar ik heb wel heel wat dozen in de berging staan.

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:35

Vroeger had ik ook die neiging ja, allerlei fröbels en andere onzin dingen kopen omdat het leuk, lief, schattig was of omdat het net in was. Had dus ook een huis vol zooi.
Tegenwoordig hou ik de regel aan dat ik iets blijkbaar niet nodig heb als ik het twee jaar niet gebruikt hebt, of twee jaar niet gezocht heb als het ergens opgeborgen lag. Scheelt een heleboel dingen ongebruikt in huis hebben :)

Wil ik nu iets langer ongebruikt bewaren, moet het wel een hele speciale emotionele betekenis hebben (zoals mijn allereerste babyspeeltje, een plastic Pluto :o )

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-16 11:38

Dat heb ik ook Siamsmeesje, ik pak tegenwoordig dingen op, vraag me af wanneer de laatste keer is dat ik het gebruikt heb en als ik me dat niet kan herinneren (wat echt vaker is dan je denkt) dan gaat het weg.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37212
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:40

Mijn vader hanteert dit principe. Maar om te zeggen dat zijn huis er gezelliger op geworden is nee -O- het enige waaraan je kunt zien dat er iemand permanent woont is de planten die er inmiddels gelukkig wel weer staan. Maar ook die hebben mijn ouders tijden niet gehad. Zijn standpunt nu is alles leeg, inclusief tuin die je alleen maar hoeft te vegen en misschien een pot of zo.

Niet mijn hobby of smaak eigenlijk. Nee dank je, je moet wel in een huis kunnen zien dat er iemand leeft met een leven.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:40

Wat een mooi idee! Bij mij werkt het helaas niet omdat mijn vriend alles wil houden. Zelf gooi ik alles weg wat ik niet gebruik of een half jaar lang niet in mijn handen heb gehad. Een aantal spullen bewaar ik, bijvoorbeeld een pluk manen van overleden paarden of een rapport uit groep 6. Maar dat is minimaal.

Echter wat mij wel opviel was dat je het weggooid. Zou het dan niet mooier zijn om weg te geven? :)

Charica

Berichten: 1263
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:45

Ben er sinds een jaar bewust mee bezig... Ook sinds de verhuizing.
Vanaf het oude huis naar het nieuwe huis heb ik ongeveer 50 procent weggegeven of weggegooid.
Ben ook bewust kleiner gaan wonen.
Nu komen alleen de spullen naar binnen die echt waarde hebben.
De garage staat ook nog vol. Ik vermoed dat ik daar ook weer 50 procent van weg ga doen.
Sommige objecten heb ik wat meer moeite mee. Erfenis van mijn ouders bijvoorbeeld....

Facebook-pagina over mijn eigen Cremello Bugatti : https://www.facebook.com/Bugatti-Spirit-Walker-1674413049499430/?ref=hl
Facebook-groep over Cremello's en Perlino's : https://www.facebook.com/groups/1641852432748699/

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:48

Onbewust wel ja. Zoals jij in je OP zei, het geeft een gevoel van rust. Ik wist eig niet dat dit een naam had :'). Het is ook een voordeel voor je portemonnee als je weet hoeveel rommel je eig kan wegdoen/verkopen !

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:48

@Karuna, je kan hier echt nog wel zien dat er geleefd wordt, het is beslist geen leeg en saai hol geworden :)
Maar je staat werkelijk verbaasd hoeveel dingen je hebt liggen die je soms jaren niet gebruikt of zelfs maar bekeken/vastgepakt hebt. Door die dingen weg te doen (en dat kan net zo goed weggeven zijn aan iemand die er wel blij gebruik van maakt), scheelt het je gewoon best veel ruimte.

@Selka, ik heb dit juist geleerd van een ex-vriend die zelf bijna fobisch netjes was en juist dingen te snel weggooide.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-16 11:56

karuna schreef:
Mijn vader hanteert dit principe. Maar om te zeggen dat zijn huis er gezelliger op geworden is nee -O- het enige waaraan je kunt zien dat er iemand permanent woont is de planten die er inmiddels gelukkig wel weer staan. Maar ook die hebben mijn ouders tijden niet gehad. Zijn standpunt nu is alles leeg, inclusief tuin die je alleen maar hoeft te vegen en misschien een pot of zo.

Niet mijn hobby of smaak eigenlijk. Nee dank je, je moet wel in een huis kunnen zien dat er iemand leeft met een leven.


Als ik dat zou doen zou ik niet meer gelukkig worden van mijn huis, en zou het zijn doel voorbij schieten. Ik kan bijvoorbeeld best mijn konijnenvelletje wat over de stoel ligt weg kunnen doen omdat ik het nooit gebruik (sterker nog, er zit bijna nooit iemand in die stoel), maar daar word ik niet gelukkiger van want ik vind het een mooi konijnenvelletje. Het gaat niet om een zo leeg mogelijk huis te maken, het gaat om het maken van een huis met alleen maar dingen waar je blij en gelukkig van word.

Selka schreef:
Echter wat mij wel opviel was dat je het weggooid. Zou het dan niet mooier zijn om weg te geven? :)


Dingen die ik weggooi zijn dingen die ook echt niet meer bruikbaar zijn. Als het nog bruikbaar is probeer ik het waar mogelijk weg te geven of te verkopen, maar niet alles vind ik die moeite waard. Hoe niet-bewust het ook is, weggooien is wel makkelijker.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-16 11:58

HiFive5 schreef:
Onbewust wel ja. Zoals jij in je OP zei, het geeft een gevoel van rust. Ik wist eig niet dat dit een naam had :'). Het is ook een voordeel voor je portemonnee als je weet hoeveel rommel je eig kan wegdoen/verkopen !


Dít is zeker waar! Hoe vaak ik wel niet in een winkel sta en me afvraag "wil ik dit wel echt?" "waarom wil ik dit?" "heeft het nut?" "waar ga ik het opbergen?" "word ik er gelukkiger van als ik dit heb"... Het bespaart echt bakken met geld!

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:59

Hier heeft Oprah mij dé tip voor gegeven:

- 6 maanden niet nodig gehad?
- 6 maanden niet gebruikt?
- 6 maanden niet aan gedacht.

Weggooien.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Charica

Berichten: 1263
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:22

Ailill schreef:
Hier heeft Oprah mij dé tip voor gegeven:

- 6 maanden niet nodig gehad?
- 6 maanden niet gebruikt?
- 6 maanden niet aan gedacht.

Weggooien.

Ook een goede :D

Facebook-pagina over mijn eigen Cremello Bugatti : https://www.facebook.com/Bugatti-Spirit-Walker-1674413049499430/?ref=hl
Facebook-groep over Cremello's en Perlino's : https://www.facebook.com/groups/1641852432748699/

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:34

Mooi streven om je huis en geest leger te maken.

Ik gooi na kerst allekerstkaarten weg.
Verjaardagskaarten gooi ik ook weg na een week.

Met koningsdag in zicht verzamel ik de niet nodig spullen in een doos.
Nichtje gaat verkopen op de rommelmarkt.

Regelmatig gaan er bruikbare en nieuwe producten naar mijn zusje.
Zij werkt in een psychiatrisch ziekenhuis en die mensen hebben soms weinig kleding of deodorant en tandenborstels.
Client draagt de jas waar zoon was uitgegroeid, jas helpt tegen de boze geesten.

[o]

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:43

Ailill schreef:
Hier heeft Oprah mij dé tip voor gegeven:

- 6 maanden niet nodig gehad?
- 6 maanden niet gebruikt?
- 6 maanden niet aan gedacht.

Weggooien.

Is een hele goede.... Totdat je ontdekt dat je dat ene ding slechts 1x per jaar gebruikt, en dan toch echt nodig hebt...... Dat overkwam mijn ex-vriend dus :+
Sindsdien heb ik die 6 maanden termijn iets opgerekt naar 1 tot 2 jaar, met twee jaar als max voor de twijfelgevallen.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:47

Siamsmeesje schreef:
Ailill schreef:
Hier heeft Oprah mij dé tip voor gegeven:

- 6 maanden niet nodig gehad?
- 6 maanden niet gebruikt?
- 6 maanden niet aan gedacht.

Weggooien.

Is een hele goede.... Totdat je ontdekt dat je dat ene ding slechts 1x per jaar gebruikt, en dan toch echt nodig hebt...... Dat overkwam mijn ex-vriend dus :+
Sindsdien heb ik die 6 maanden termijn iets opgerekt naar 1 tot 2 jaar, met twee jaar als max voor de twijfelgevallen.
Zit wat in :')

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:52

Ik vind het erg lastig om dingen weg te gooien vanuit de idee: "maar misschien kunnen we het nog gebruiken"... Zou wel erg fijn zijn om los te kunnen laten.

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:07

Dat idee heb ik dus ook jaren gehad, en ik ben er zelfs mee grootgebracht (milieu-bewuste vader, waste not, want not principes). Maar inmiddels ben ik er wel klaar mee, juist omdat het zo ontzettend veel ruimte inneemt als je eens goed gaat kijken wat je wel niet allemaal bewaart onder de noemer "misschien nog nodig".

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:19

Ik kan wel redelijk opruimen, maar moet wel goede zin (en tijd) hebben. Meestal twijfel ik eerst over iets en dan verkast het nog voor een poosje naar de vliering, vervolgens krijg ik opruimwoede en gaat alles naar de container of, wanneer het nog echt bruikbaar is, plaats ik een advertentie voor gratis rommelmarktspullen, dan ben ik het binnen 'n uur kwijt :Y) Kleding gaat meestal naar het Leger des heils, tegenwoordig staat er bijna op elke hoek van de straat zo'n container, dus een kleine moeite :)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:22

Ik begin er niet meer aan. Gooide altijd veel weg, omdat ik het zogenaamd toch niet gebruikte. En vervolgens kan ik het weer gaan kopen, omdat ik het nodig heb.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:25

Ailill schreef:
Hier heeft Oprah mij dé tip voor gegeven:

- 6 maanden niet nodig gehad?
- 6 maanden niet gebruikt?
- 6 maanden niet aan gedacht.

Weggooien.


Dan heb je wel altijd een nieuwe garderobe ;) volgens mij hanteerde Oprah ook een jaar, anders gaat seizoenskleding (zomer, winter, bikini's en skikleding etc) elke keer de container in, haha!
Maar ik hanteer dat over het algemeen ook. Met uitzondering van kleding, dat krijgt altijd een twee leven bij de paarden, of als kluskleding. Kluskleding was ik dus ook nooit, lekker kliederen met verf en gewoon bij de prullenbak uitkleden;)

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/