Ervaringen met minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 08:15

Ik geef het topic even een schopje en ga er eens doorheen bladeren.
Na het zien van een docu, en een collega van mijn vriend die er zo positief over was, willen we ook iets minimalistischer gaan leven. Op onze boot lukt dat al prima, daar leven we elk jaar een maand lang op enkele m2 met alleen het broodbodige, en dat vinden we heerlijk <3
Dus binnenkort ga ik ook thuis eens heel veel uitzoeken en verkopen.
Een tijd geleden heb ik mijn bureau al een flinke make-over gegeven en daarbij enorm veel weg gedaan. Heerlijk!

Nog niet perfect, maar dat ging van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

Op onze boot heb ik samen met mijn vriend een kledingkast ter grootte van een keukenkastje, en daar gaat alles in wat we in een maand tijd nodig hebben incl handdoeken := Dus mijn volgende project wordt de kledingkast leegruimen.

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 08:58

Oh Annemiek, dat bureau herinner ik mij nog wel. Vind het heel mooi geworden en zeker fijn opgeruimd :j

Ik was zelf het topic al weer eventjes kwijt, maar ik houd de minimalistische manier van opruimen wel in mijn achterhoofd. Vanaf september ga ik waarschijnlijk van een studio naar een studentenkamer, dus de hoeveelheid spullen die ik tot nu toe heb verzameld moet verkleind gaan worden :) en dat is niet makkelijk, want ik heb snel en vaak de gedachte "oh dit heb ik vast nog wel nodig" waardoor spullen al twee jaar door die reden staan de verstoffen.

Ik vind het vooral moeilijk om een fijne plek te zoeken voor alle kleine hebbedingetjes, bijvoorbeeld kaartjes van een dagje uit, of een sleutelhanger. Het slingert meestal maar een beetje rond. En als ik het in een la gooi is het in die la één grote zooi :') Iemand een idee daarvoor?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:40

Weggooien...dat soort dingen vallen wat mij betreft in de categorie 'overtollige meuk'. Voor herinneringen heb ik digitale foto's en één afgedrukt fotoboek per jaar

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:42

Ik heb dit soort dingen wel in een plakboek geplakt. En sleutelhangers gaan met zijn allen aan één ring, waarbij ik kritisch kijk of ik het wel echt wil bewaren (idem dito voor het plakboek overigens).

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 10:45

Je kunt idd een plakboek maken, of 1 doos(je) met dit soort dingen. De vraag voor mij zou zijn "hoe groot is de kans dat je er ooit nog naar kijkt, behalve bij de volgende keer opruimen?"

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:45

Ik probeer de laatste tijd steeds vaker te bedenken of ik er niet iemand anders blij mee kan maken. Weggooien vind ik vaak zo zonde, dus als een familielid er blij mee is dan kan ik zo’n dingen ook makkelijker weg doen.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:47

Ik schop dit topic even omhoog.

De laatste tijd zit ik niet zo goed in mijn vel, en die leegte probeer ik op te vullen met spullen. Heel veel spullen. Elke dag koop ik wel iets. Kleding, iets voor het paard, een nieuw bandje voor de kat, schoenen, boeken, noem het maar op. En ik heb al zo veel maar het blijft voelen als te weinig.

Vanmorgen heb ik de docu The Minimalists gezien, en dit was wel een eye-opener. Nu wil ik zelf ook stukje bij beetje gaan minimizen, te beginnen bij mijn bikini's morgen.

Zijn er nog meer mensen hiermee bezig of in geïnteresseerd?

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:04

Maanlicht schreef:
Ik schop dit topic even omhoog.

De laatste tijd zit ik niet zo goed in mijn vel, en die leegte probeer ik op te vullen met spullen. Heel veel spullen. Elke dag koop ik wel iets. Kleding, iets voor het paard, een nieuw bandje voor de kat, schoenen, boeken, noem het maar op. En ik heb al zo veel maar het blijft voelen als te weinig.

Vanmorgen heb ik de docu The Minimalists gezien, en dit was wel een eye-opener. Nu wil ik zelf ook stukje bij beetje gaan minimizen, te beginnen bij mijn bikini's morgen.

Zijn er nog meer mensen hiermee bezig of in geïnteresseerd?

Ik ben hier 2 jaar geleden mee begonnen.
Rustig aan beetje bij beetje. Merk echt dat ik het veel fijner vind qua leefruimte!
Ik ben absoluut geen ‘echte’ minimalist. Maar ik koop veel minder en bewuster en regelmatig gaan er weer dingen weg. Ik krimp dus steeds een stukje meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:00

Ik ben hier ook al een tijdje mee bezig. Ben begonnen met het boek van Marie Kondo, en heb toen al flink opgeruimd. Dat vond ik heerlijk, alsof ik overbodige ballast loosde.

Maar merk toch dat het ongemerkt weer vol loopt, heel stom. Ik probeer nu alleen dingen te kopen die ik echt nodig heb, en dat gaat best aardig. Spaart een hoop geld uit ook :).

Maar dingen weg doen bljft lastig, omdat ik nogal een controlfreak ben en graag op alles voorbereid ben. Ik heb dus een regenjas voor de winter, een voor de zomer, en een goedkope reserve-regenjas voor in mijn fietstas. En nog een poncho. :o Stel je voor dat je nat wordt :')
En ik heb een dik vest hangen wat ik jaren geleden 2x heb gedragen, en wat vast ooit nog eens van pas gaat komen.

Hoe doen jullie dat?

Mijn droom is om toch wel anders te gaan wonen, tiny house of woongemeenschap, daarom blijf ik er wel mee bezig.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:18

Ik kijk echt uit naar een overzichtelijke, lege kledingkast. Nu puilt alles eruit, en het is nogal een grote kast.
Van dat twee keer gedragen vest herken ik ook heel erg. Maar als je het al jaren niet aan hebt gehad, doe het dan weg. Als je het echt heel erg mist kun je een andere kopen. Grote kans dat je het niet gaat missen. Heb gister een hele hoop kleding uit mijn kast gegooid, gaat in de textielbak. 4 Bikini's (heb er nu nog twee en een badpak), een berg lingerie die ik nooit draag want zit niet prettig of oud, shirts, sokken en panty's die ik niet meer draag en sportkleding.

Is dat boek een aanrader?

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:20

Marie_Anne schreef:
Ik ben hier ook al een tijdje mee bezig. Ben begonnen met het boek van Marie Kondo, en heb toen al flink opgeruimd. Dat vond ik heerlijk, alsof ik overbodige ballast loosde.

Maar merk toch dat het ongemerkt weer vol loopt, heel stom. Ik probeer nu alleen dingen te kopen die ik echt nodig heb, en dat gaat best aardig. Spaart een hoop geld uit ook :).

Maar dingen weg doen bljft lastig, omdat ik nogal een controlfreak ben en graag op alles voorbereid ben. Ik heb dus een regenjas voor de winter, een voor de zomer, en een goedkope reserve-regenjas voor in mijn fietstas. En nog een poncho. :o Stel je voor dat je nat wordt :')
En ik heb een dik vest hangen wat ik jaren geleden 2x heb gedragen, en wat vast ooit nog eens van pas gaat komen.

Hoe doen jullie dat?

Mijn droom is om toch wel anders te gaan wonen, tiny house of woongemeenschap, daarom blijf ik er wel mee bezig.

+1 controlefreak die ook graag in een Tiny house wil gaan wonen.
Ik heb een ondoorzichtbare bak neergezet (bovenop mijn kast). Ik stop daar de spullen in waarvan ik twijfel. Een keer per zoveel maanden kijk ik in de bak. Van de spullen waarvan ik niet eens meer wist dat ze er waren (m.u.v seizoensgebonden items) doe ik ze weg. Ik heb achteraf ze ook niet meer gemist.
De seizoensgebonden items draag ik nu zoveel mogelijk af en ik probeer slim te kopen. Zo had ik laatst een 3 in 1 jas bij de decathlon. Wel een investering als je een goede wilt, maar dan heb ie meteen 3 jassen voor allerlei omstandigheden. Neemt weer minder ruimte in en toch alles bij de hand. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 17:30

Ik vond het wel een fijn boek, Maanlicht. Het heeft me op weg geholpen. Zij heeft wel wat teveel het idee dat haar manier van opruimen de enige juiste manier is vind ik. De bieb heeft het ook.

Zo'n bak is een goed idee Willbokkers, zoiets ga ik ook proberen. Jij denkt ook over een tiny house na ja? Leuk! Ben je al ver in je plannen of is het nog oriënteren/dromen?

Ik heb de workshop van Marjolein in het klein en Monique van Orden van Tiny House Nederland gedaan, erg nuttig en interessant! Maar ben er nog niet helemaal uit hoe, wat en waar nu verder.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:14

Marie_Anne, voor mij is het vooral nog even dromen. Momenteel nog aan de studie en aan het sparen.
Het liefst koop ik een stukje eigen grond later met daarop een Tiny house die geheel off-grid is. Lekker met mijn honden erbij. Qua inrichting weet ik al precies hoe ik het wil. In hoogte verstelbaar bed i.p.v een loft, voldoende keuken en mooie lichte kleuren.
Hier in de omgeving is grond wel lastiger te krijgen, maar in de gemeente zijn plannen om over een aantal jaren percelen voor Tiny houses te realiseren dus dat is hoopvol. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:37

WillBokkers schreef:
Marie_Anne, voor mij is het vooral nog even dromen. Momenteel nog aan de studie en aan het sparen.
Het liefst koop ik een stukje eigen grond later met daarop een Tiny house die geheel off-grid is. Lekker met mijn honden erbij. Qua inrichting weet ik al precies hoe ik het wil. In hoogte verstelbaar bed i.p.v een loft, voldoende keuken en mooie lichte kleuren.
Hier in de omgeving is grond wel lastiger te krijgen, maar in de gemeente zijn plannen om over een aantal jaren percelen voor Tiny houses te realiseren dus dat is hoopvol. :)

Klinkt als een mooi plan!

Ik wil vanmiddag weer eens wat gaan opruimen. Ga dat vest en andere kledingstukken inderdaad maar eens in een tas of doos doen, en eens kijken of dat helpt.

Ben jij nog verder gegaan met je kledingkast Maanlicht?

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:57

Ja, ik heb momenteel een hele berg kleding naast mijn kledingkast liggen, dat gaat vanmiddag naar mijn moeder en dan gaat ze dat naar de tweedehands winkel brengen. Verder blijf ik rustig door sorteren. Heb het gister op een feestje over minimalisme gehad, de manier waarop ik ermee bezig wil gaan dan, alleen dat werd absoluut niet begrepen. "Het is toch leuk om elke week nieuwe kleding te kopen?" "Waarom zou je in hemelsnaam minder willen?"

Het maakt mij gewoon diep ongelukkig al die troep. Ik wil gewoon alleen spullen waar ik echt iets aan heb en die ik echt gebruik. Betekent niet dat ik op de geiten-wollen-sokken-tour ga en nog maar 1 broek, twee shirts en een trui wil hebben, maar het betekent wel dat ik niet meer 10 witte blouses in mijn kast wil waarvan ik er maar 2 draag.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:18

Dus alleen al in het kader van : als het niet in mijn kledingkast past, dan moet er iets uit/heb ik niets nodig. Meer vervangen van door intensief gebruik versleten kledingstukken dan misschien mooi voor ... (en dus nooit gedragen).

Geluk is inderdaad niet te koop.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:32

Ik ga het topic doorkijken, staan vast her en der goede tips in.

Heb recent het boek 'Opruimen voor je doodgaat' van Margareta Magnusson gelezen. Misschien meer gericht op mensen die wat ouder zijn dan ik, maar het heeft me wel aan het denken gezet. En je kunt natuurlijk op elk moment van je leven besluiten kritisch door je spullen te gaan.
Vooral de gedachten 'voegt dit item iets toe' en 'zal ik het opruimen of moet iemand dat doen als ik er niet meer zou zijn' hebben wel geholpen bij spullen wegdoen.

Héérlijk toen ik een volgeladen auto kon leegmaken bij de kringloop :D Gewoon goede bruikbare spullen, maar waar het me teveel moeite was om ze te verkopen of stuk voor stuk weg te geven. Ik heb helemaal niet zo veel plaats, en woon pas twee jaar op mezelf, maar stiekem heb ik zo veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 15:06

Jammer is dat hè, als mensen het echt niet snappen. Dat is toch wel hoe onze consumptiemaatschappij nu in elkaar zit.

Ik heb na het zien van de docu de Prijsvechter over al die goedkope plastic prulletjes van de Action ook wel zulke discussies gehad. Dat mensen zeggen: als mensen dat nou leuk vinden en er blij van worden, om iedere week wat nieuws te kopen? Maar ze willen niet naar de consequenties daarvan kijken of tegen welke prijs. Of zich afvragen waarom we steeds maar dingen moeten kopen om blij te worden.

Ik betrap mezelf er ook op, bijvoorbeeld door
het minder met plastic-topic
realiseerde ik me bij de berichtjes van tamary dat ik zelf ook geneigd ben om dan meteen herbruikbare groente- en fruitzakjes te kopen. Terwijl je ook gewoon eens kunt kijken of je nog iets hebt liggen wat je kunt gebruiken.

Dat boek ken ik niet Safiera, zal er eens naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:05

Zo, twee tassen vol voor de kringloopwinkel, dat ruimt weer lekker op *\o/*
Afbeelding
O.a. dat stomme vest, poncho, schoenen, bloempotten, cakevorm, te grote winterjas, zomerjas, sprei, sjaal.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:48

Ik meld me ook :)

Vorig jaar na een verhuizing besloten dat de hoeveelheid spullen toch echt een stuk minder moet, want er kwam heel veel uit dozen waarvan ik überhaupt niet meer wist dat ik het had. Nu staan al mijn spullen gewoon in mijn appartement, met uitzondering van 2 dozen winterkleding en 1 doos kerstversiering/woonaccessoires/kinderfoto's. Ook ben ik gestopt met het op voorraad hebben van alles (met uitzondering van hele goede aanbiedingen). Een paar flessen verzorgingsproducten nemen toch zo een lade in beslag en als het op is kun je het tegenwoordig toch binnen 24 uur in huis hebben.

Het fijne vind ik dat mijn huis heerlijk rustig is, ik nooit meer iets hoef op te ruimen (want alles heeft een vaste plek waar het makkelijk past) en alles wat om me heen staat maakt me blij. Het moeilijkste vind ik toch wel om gaan met gekregen dingen, daarom probeer ik nu meer 'ervaringen' te vragen ipv materiële cadeaus, of zaken waar een emotionele herinnering aan zit, alhoewel ik laatst wel een groot aantal fotoalbums heb uitgezocht en geminimaliseerd en gedigitaliseerd. Verder is een vriend hebben die juist houdt van spullen kopen/verzamelen/moeilijk dingen weg kan doen/etc ook niet erg handig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:02

Oh verschrikkelijk idd als je op probeert te ruimen en mensen (heel goedbedoeld) dingen kado geven. Prullaria oneerbiedig gezegd. Ik probeer zelf ook ervaringen te geven nu ipv spullen. Geen souvenirs meenemen als dank voor het opassen maar iets lekkers uit het land waar ik op vakantie was.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:06

Wij gaan binnenkort kleiner wonen (1/3 van onze huidige woning), dus wij moesten onlangs sowieso ontspullen. Maar wat geeft dat een rust in mijn hoofd, zeg! Heerlijk! Veel heb ik weggegeven op een weggeefhoek op Fakebook, dat gaf een goed gevoel. En het meeste heb ik weggebracht naar een kringloopwinkel. Het lijkt op dit moment 'holle bomen' bij ons, maar dat zal in de andere woning wel weer heel anders ervaren worden. Wat mij betreft mag er trouwens nog steeds 'troep' weg, maar dat zijn spullen die niet van mij zijn (en wie weet denken mijn man en zoon dat juist weer andersom). :D

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:45

Ik weet niet of ik echt minimalistisch zou kunnen leven. Heb ook nog een man en een kindje :P Maar mijn man regelmatig dat er wel wat weg mag...

Ik wil de komende tijd in ieder geval gaan ontspullen. Kledingkast opruimen, daar ligt spul in wat al minstens 10 jaar niet gedragen is... Kleine slaapkamer opruimen, zodat dat studeerkamer kan worden. Overbodige zooi de deur uit. Zolder opruimen, daar staan dozen die al 2 of 3 verhuizingen mee zijn gegaan...
Ik kan zo slecht dingen wegdoen.

Vandaag is de tv die op onze slaapkamer stond en waarvan het geluid het 9 van de 10 keer niet deed, opgehaald. Gratis. Stond toch maar te verstoffen.
Ook een decoratieding en een doos babykleertjes zijn vandaag verkocht. Ruimt wat op :)
De 2-zitsbank is in principe ook verkocht, wordt hopelijk dit weekend oogehaald.

Zometeen wat gothic kleding op marktplaats zetten en de tweede doos babykleding. Positiekleding kan ook weg...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:55

Ik schop dit topic even omhoog. :)

Mijn vriend en ik zijn twee jaar terug gaan samenwonen - van min of meer 2 studentenkamers naar een appartement. En op dit moment zit ik mij zo te ergeren aan alle spullen die ongebruikt in de kast staan.
Lang leve vrienden, kennissen, marktplaats en de weggeefhoek. Heerlijk. _O_

Recent de linnenkast eens onder handen genomen en wat moet je ook met 6 badkamer matjes en 12 dekbedovertrekken. :') ze zijn nog goed daarom heb ik ze nooit weggedaan, maar nu ik weer ruimte in de kast heb, heerlijk. :+:
Stuk stuk pak ik nu een inbouwkast aan, want ik twijfel nog best wel wat over spullen. :=

Hoe is het ondertussen bij jullie?

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:07

Ik ben zwanger op het moment en heb al een aantal keer gebruik gemaakt van m’n hormonen en nesteldrang, en daar ook misbruik van gemaakt tegenover vriend die nooit wat weg kan gooien ~~}>

Er moet nog steeds een hoop weg, maar we zijn al van 2 kledingkasten naar 1 gegaan, een van de schuren hebben we ook al behoorlijk opgeruimd, net als de logeerkamer... over een paar weken verlof, hoop dan ook nog een behoorlijke slag te slaan, fijn voordat de kleine er is, en fijn voor een op hande zijnde verhuizing binnen nu en een jaar