Ervaringen met minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:04

Mijn kerstpakket, ouderwets met levensmiddelen, sorteer ik op:
Wat gebruik ik zelf, de rest geef ik weg.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:12

Mijn zoon kwam thuis met een emmer met vlees en vleeswaren van de slager. Heerlijk en ik heb nog geen boodschappen gedaan dus kan me daarop aanpassen.
Maar dat emmertje... nep zinken geval en mijn zoon zegt dat ik er een plant in kan doen. Stiekem wegwerken dan maar.

ikke

Berichten: 37528
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:24

tiwi1969 schreef:
Mijn zoon kwam thuis met een emmer met vlees en vleeswaren van de slager. Heerlijk en ik heb nog geen boodschappen gedaan dus kan me daarop aanpassen.
Maar dat emmertje... nep zinken geval en mijn zoon zegt dat ik er een plant in kan doen. Stiekem wegwerken dan maar.

Wat is er mis met een plant in een pot? Gewoon op de hoek van het terras en als de emmer weggerot is, zit z'n taak erop.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:42

"Kerstpakket" hier op het werk bestaat uit cadeau bonnen, erg fijn :)
Dit jaar ook nog een kalkoen erbij gekregen (werk op kantoor in een kippen slachterij) was met transport fout gegaan en bij de verkeerde klant bezorgd. De tijd dat het duurt dat het weer terug bij ons is kan het niet meer optijd bij de goede klant komen dus iedereen op kantoor kreeg een kalkoen (vrije uitloop ook nog) :)

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:23

ikke schreef:
tiwi1969 schreef:
Mijn zoon kwam thuis met een emmer met vlees en vleeswaren van de slager. Heerlijk en ik heb nog geen boodschappen gedaan dus kan me daarop aanpassen.
Maar dat emmertje... nep zinken geval en mijn zoon zegt dat ik er een plant in kan doen. Stiekem wegwerken dan maar.

Wat is er mis met een plant in een pot? Gewoon op de hoek van het terras en als de emmer weggerot is, zit z'n taak erop.


Er is niks mis met een plant in een pot, maar ik heb al meer potten dan planten en niet zulke groene vingers. De schuur is onlangs opgeruimd en ik heb gewoonweg geen zin om hem nu weer te vullen met spullen waar ik waarschijnlijk niks mee ga doen.

Gisteren heb ik dus keukenspullen weggegeven via de plaatselijke Facebook weggeef-pagina. Ze zijn meteen opgehaald, ik blij. Maar nu niet meer, de afhaler heeft uitgezocht wat zij kon gebruiken en de rest op straat gedumpt... GROM. Hoewel ik hergebruik belangrijk vind denk ik dat ik de volgende keer alles in de container gooi. -:(-

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:28

Tiwi da's lekker aso :( Zou ook even stoom blazen. Kan je het niet bij een kringloop winkel kwijt? Hier hebben we er maar 7 :P En ze willen het allemaal graag hebben.

Die lijst van de ikea lijkt mij ook wel wat voor mijn lintjes :j Al is deze wat aan de kleine kant. Ik heb keuringslintjes die al langer zijn (5 stuks ook nog) En 6 gewone maat lintjes (paars geel wit = 1e 3e en 4e plaats bij western :D Heb helaas nooit 2x 2 kunnen halen ^) die zijn rood)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:01

Ugh sommige mensen!

Knuffels weg gooien? Ik kan dat echt niet! Ik ben al mijn hele leven gek op knuffels en zet alleen neer die heel bijzonder of mooi zijn. Voor kerst een neusbeer gekregen maar daar heb ik bv. Mee gewerkt!

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 17:03

Ik heb gisteren wel weer een lading dingen uit het badkamer rekje gegooid. Ik bewaarde ze weer om de verkeerde reden, dus huppa, weg ermee. Zálig.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:15

Vjestagirl schreef:
Ik heb gisteren wel weer een lading dingen uit het badkamer rekje gegooid. Ik bewaarde ze weer om de verkeerde reden, dus huppa, weg ermee. Zálig.

Ik merk ook dat als je het vaker doet je er steeds minder moeite mee krijgt!
Want het gevoel erna is gewoon heel erg fijn!

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:18

Ik heb de komende 2 weken vakantie dus ga ook weer flink aan het ruimen thuis... de kelder is als eerst aan de beurt, vandaag al begonnen met het uitzoeken van de knutsels van mijn dochter, de leukste bewaard, die doe ik van de week in een map voor later, de rest is de buitenkachel in gegaan...

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:30

Badkamer is ook zo'n plek waar je snel teveel hebt liggen, heerlijk om dat op te ruimen.

Ik ben nu bezig de flessen douchegel op te maken en dan pas een nieuwe neer te zetten. Als mijn kinderen van een product meer dan 1 fles/pot in de badkamer hebben staan dan gooi ik ze op hun kamers. Vooral mijn zoon vindt dat vreselijk, die is echt een pietlut op zijn kamer maar verplaatst zijn spullen graag naar de gemeenschappelijke ruimtes en de zolder.

Regel voor de zolder is nu: 1 ding erop dan 3 dingen eraf.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:46

Badkamer, daar ga ik me gelijk op storten, stond al eeuwen op de lijst :)

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:18

Wat een leuk topic. Ik lees al een tijdje mee en vind het super interessant :)

Nou was ik aan het opruimen en dan kom ik veel verschillende spulletjes tegen wat vooral rotzooi is. Kei veel kaarsenhouders, decoratie dingetjes etc. Wat zouden jullie daarmee doen? Gewoon gratis af te halen?

Anoniem

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:34

Ik zou het inderdaad gratis laten afhalen of naar de kringloop brengen. Weggooien vind ik echt zonde :) (mits het nog heel/mooi is natuurlijk, kapotte niet te repareren dingen gaan wel gewoon weg)

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 11:47

Heel eerlijk: afhankelijk van hoeveel moeite je er nog in wil stoppen. Alles weggooien is het gemakkelijkst. Alles in 1x naar de kringloop is al iets meer werk maar goed te doen.

Gratis af te halen vind ik teveel gedoe: mensen willen dan maar 1 dingetje ipv alles, je maakt een afspraak en ze komen niet opdagen etc.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:39

spullen die ik niet meer gebruik maar nog wel een ronde mee kunnen gaan naar mensen met minimaal inkomen, Spullen die echt verrot zijn gaan weg (vuilstort dus netjes gesorteerd). Spullen die niet meer netjes zijn maar nog wel meekunnen gebruik ik wel eens voor de paarden. Prima afdankgedrag denk ik ipv. alles weggooien.

Anoniem

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:00

Ik gooi eigenlijk alles gewoon weg. Hier stapelt vooral de super goedkope prullaria zich op en ik ga een kaarsenhouder van 50 cent of een half afgebrande geurkaars echt niet laten ophalen. Misschien zijn er wel mensen die het willen hoor, maar ik vind het gewoon te veel gedoe om mensen dan weer langs te laten komen e.d

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:29

Ik heb dat probleem ook, veel sport spullen van mijn blauwe maandag sporten O:) Weg gooien vind ik zonde, het is nog goed, maar gratis afhalen is zo gekluns :=

_Nelleke_

Berichten: 8056
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:43

Onbewust leef ik al op sommige vlakken vrij minimalistisch.

Zo bezit ik al een capsule wardrobe. Letterlijk, want ik leef uit een koffer. Ik bezig wel wat meer kleding maar dat is voornamelijk sportkleding en paardenkleding. Ik heb een inloopkast maar dat vind ik te groot en onoverzichtelijk dus ik zou graag een kleinere kast willen.

Het enige wat ik lastig vind is papierwerk en bonnetjes of administratie. Bang dat ik het nog nodig heb.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:58

Ik heb een boeken-tic.
Al mijn kasten staan dubbele rijen boeken in en ik lees ze ook vaker dan 1 keer. Sommige echter vind ik niks en na 1x lezen staan ze er maar.
Door dit topic heb ik voor de kerst een boeken-rondje gedaan en alleen mijn favo series bewaard ( alles van Stephen King, Dean Koontz, Dick Francis,Jo Nesbo, en nog wat favo-schrijvers )
En de rest weggegeven , alles ging in grote tassen naar mijn ouders, mams scheumt er wat tussen uit en zusje ook. De rest gaat naar hun buurvrouw die ze meeneemt naar de kerk voor het goede doel.
WAUW!! dat scheel ruimte, heb nu nog maar een paar dubbele rijen...

En ook de kleding kast uitgeruimd door dit topic en weggegooid wat ik niet meer draag.
geweldig!!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:28

Hier gaat ook alles wat nog goed is naar kringloop/goededoel (een aantal dingen naar mijn moeder).
Wat echt weggegooid moet gaat naar de stort.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:17

Gisteren ben ik nog even naar Ikea geweest voor twee foto lijsten zodat ik mijn losse foto's in een lijst kan samenvoegen en ophangen en de andere voor de mooiste linten die ik met mijn paard heb gewonnen, de overige linten gaan weg.

Op de afdeling "oh-zo-handige-keukenspulletjes- maar-ik gebruik-ze-nooit" heb ik niks gekocht! Niet eens gekeken dus ook niet in de verleiding gekomen.

Wel heb ik een hele mooie bank gezien en twijfel nog tussen een losse hocker bij de bank of een vaste chaise-longue. Bank met losse hocker is goedkoper en je kan er meer mee variëren, heeft ook een opbergruimte onder het kussen waar losse deken of kussens in kunnen als ik ze niet gebruik (wissel/was vaak ivm hond). Vaste kan niet gaan zwerven door de kamer.

Met mijn keuken heb ik ook nog wel een dingetje, klein, huurwoning en koelkast is aan vervanging toe.

Vinden jullie het leuk om een apart foto topic te maken waar foto's voor advies geplaatst kunnen worden of kan dat ook hier?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:47

Op de afdeling "oh-zo-handige-keukenspulletjes- maar-ik gebruik-ze-nooit"
_O- :')

Goed gedaan +:)+ Leuk bedacht ook :D

Voor iedereen een positief minimalistisch 2017 *\o/*

Ik moest gister verplicht thuis blijven (hond die schijt benauwd is voor vuurwerk en plak dan heel erg aan baasje) en ben weer eens alles na gaan lopen, de hoek met "kan weg" groeit best hard >;) Nog even en ik hou niet veel over :oo

ikke

Berichten: 37528
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:56

tiwi: je hier best foto's plaatsen, wat mij betreft. Anderen kunnen daar ook weer ideeën mee opdoen.

Iedereen een mooi 2017 toegewenst, naar goed voorbeeld van tiwi: niet kopen, hoef je het ook niet weer weg te gooien.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:18

Weggooien is vaak inderdaad zonde. Check voor kleding anders even of er misschien een kledingcontainer in de buurt staat? Die heb je hier op veel plekken, gewoon naast de glasbak kun je zo je oude kleren inleveren.