Het paranormale kritisch bekeken!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:33

Tsja, ik geloof zeker in dingen tussen hemel en aarde. Niet persé in paranormale voorspellingen enzo , maar zeker wel dat er dingen zijn als hooggevoeligheid, voorspellende dromen etc.

Vooral kinderen staan nog mooi open voor dit soort gevoelens.
Mijn zoontje heeft echt ontzettende paardensense, we hebben zelf geen paarden meer, maar gaan nog regelmatig op visite bij verschillende vrienden.
Hij kan ze op een of andere manier lezen, past zich aan, voelt wat zij voelen.
Zo riep hij eens bij een paard wat zijn vader aan het rijden was (zoonlief was net 3), mama, dat paardje is verdrietig, paardje doet huilen. Ik vroeg waarom dan. Hij zei: omdat hij zijn vriendje mist.
Het betreffende paard Had jaren samen gestaan met een maatje, welke een week ervoor ingeslapen was, alleen wist mijn zoontje dat natuurlijk niet.
Hij heeft meerdere van dat soort dingen, denk ik hem te verrassen met iets, weet hij al wat het is :)

Ik heb met mijn ex stiefzoontje destijds ook dingen meegemaakt die mij doen geloven dat kinderen, mits ze er niet in belemmerd worden, een extra zintuig hebben voor door veel andere mensen niet zichtbare dingen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:48

lieveli schreef:
Oke. Dus stel dat een kind geboren wordt in oorlog en honger, dan kun je dat vergelijken met iemand die steeds relaties aanknoopt met alcoholisten?


Daar heb ik geen antwoorden op, misschien dat iemand anders zich daar aan waagt.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:53

Jemig..

Ik kan met die vergelijking niks zeg maar.

Ik wil wel een ding zeggen.
Is het niet gruwelijk naief om te zeggen dat alles random is in je leven,alles toeval.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:30

Ik snap dat je er niks mee kunt want het valt niet uit te leggen ergo de bewering klopt niet. Ik kom trouwens heel weinig toevallen tegen in mijn leven, dus ja, ik houd het op random.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:09

Het is maar net wat je kiest te geloven he.
Wat ik weet is voor jou onzin.
En dat gesprek blijf je hebben.
Maakt mij verder niet uit,ik help mensen .
Elke dag weer...

Maar ik geloof wel dat niks toeval is.
En dat jezelf je weg kiest

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:29

Even een algemene noot: wil iedereen zich er weer even bewust van zijn dat dit topic bedoeld is om kritisch naar paranormale zaken te kijken? Dit betekent dat elke scheet van je kan worden ontleed... En het 'argument' dat je het nou eenmaal zo gelooft is gewoon geen goed argument en kan op meer kritische vragen rekenen. Hier is er geen grens aan wat je mag en kan vragen.
Ik proef de laatste paginas wat irritatie over en weer en dat is jammer en onnodig.

A3a1 schreef:
lieveli schreef:
Oke. Dus stel dat een kind geboren wordt in oorlog en honger, dan kun je dat vergelijken met iemand die steeds relaties aanknoopt met alcoholisten?


Daar heb ik geen antwoorden op, misschien dat iemand anders zich daar aan waagt.

Ik durf me er best aan te wagen hoor. Ik vind het slecht te vergelijken. Waar je geboren wordt is imo puur toeval/pech/geluk, kan je niks aan doen en heb je geen invloed op. De relaties die je aanknoopt heb je wel invloed op. Nou is het een bekend fenomeen dat je vaak herhaalt waar je in opgegroeid bent, maar dit is prima psychologisch te verklaren en heb je totaal geen 'hogere macht' of iets paranormaals voor nodig. Ik ga er hier niet diep op in, maar als je het wil weten is dit best op te zoeken. Sowieso worden psychische problemen vaak op de volgende generatie doorgegeven. Dit is te doorbreken als je hiervan bewust wordt en het anders gaat doen. Natuurlijk leer je dingen in je leven en ontwikkel je verder. Maar ik zie dit niet als bewijs van een hoger doel of een keus in waar je geboren wordt. Voor mij is dat simpel leven.
saffire schreef:
Jemig..

Ik kan met die vergelijking niks zeg maar.

Ik wil wel een ding zeggen.
Is het niet gruwelijk naief om te zeggen dat alles random is in je leven,alles toeval.

Waarom noem je dat naief? Is het volgens jou naief omdat jij gelooft dat toeval niet bestaat? Ik zou het dan nog steeds niet naief noemen, maar geloof in iets anders dan jij...
Ik heb geen problemen met geloven in toeval, vind het niks negatiefs. Ik snap juist weer niet waarom alles een reden of doel moet hebben. Dingen gebeuren gewoon omdat het kan, omdat de omstandigheden er juist voor zijn. Niks meer, niks minder.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:38

corine1981 schreef:
Tsja, ik geloof zeker in dingen tussen hemel en aarde. Niet persé in paranormale voorspellingen enzo , maar zeker wel dat er dingen zijn als hooggevoeligheid, voorspellende dromen etc.

Vooral kinderen staan nog mooi open voor dit soort gevoelens.
Mijn zoontje heeft echt ontzettende paardensense, we hebben zelf geen paarden meer, maar gaan nog regelmatig op visite bij verschillende vrienden.
Hij kan ze op een of andere manier lezen, past zich aan, voelt wat zij voelen.
Zo riep hij eens bij een paard wat zijn vader aan het rijden was (zoonlief was net 3), mama, dat paardje is verdrietig, paardje doet huilen. Ik vroeg waarom dan. Hij zei: omdat hij zijn vriendje mist.
Het betreffende paard Had jaren samen gestaan met een maatje, welke een week ervoor ingeslapen was, alleen wist mijn zoontje dat natuurlijk niet.
Hij heeft meerdere van dat soort dingen, denk ik hem te verrassen met iets, weet hij al wat het is :)

Ik heb met mijn ex stiefzoontje destijds ook dingen meegemaakt die mij doen geloven dat kinderen, mits ze er niet in belemmerd worden, een extra zintuig hebben voor door veel andere mensen niet zichtbare dingen.

Ik denk zeker dat kinderen meer 'zien' dan volwassenen. Kinderen zijn meer natuur, nog niet zo verpest door het leven en aanpassing daarop. Ik denk dat ze daardoor meer voelen en meer in contact zijn met hun onbewuste en daarmee met nonverbale communicatie. Voor mij verklaart dat tot op heden voldoende hoe het kan dat kinderen soms zulke wijze dingen kunnen zeggen. Imo dus geen extra zintuig bij kinderen, maar volwassenen verliezen contact met al hun mogelijkheden.
Zoals dit voorbeeld van het verdrietige paard. Wellicht pikte je zoontje iets op in de manier van lopen oid en begreep dus dat paardje zich niet zo lekker voelde. Verdrietig is dan al snel een logische emotie die een kind daaraan koppelt. Wellicht heb jij (of een ander) ooit gezegd dat paarden vriendjes nodig hebben en niet alleen willen zijn... Paardlief loopt alleen in de bak (of iig niet saampjes in de wei), zoon ziet iets zieligs bij het paard et voila: paardje mist vriendje! Ik zou hier iig niet meteen van maken dat hij ook werkelijk bedoelde dat hij zn maatje miste die net ingeslapen is.
Ik was er natuurlijk niet bij, wat het vrijwel onmogelijk maakt om hier objectief en kritisch op te zijn (en op al dit soort ervaringen trouwens) Ik moet afgaan op de ervaring van een ander en dat maakt het per definitie al zeer subjectief. Ik heb zelf iig nog nooit iets meegemaakt wat ik niet kon verklaren. Wel genoeg onzin van kinderen gehoord trouwens en soms zit daar (komt ie weer:) toevallig wat wijsheid tussen.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:53

@zwerte
Nee zo bedoelde ik het niet, ik bedoelde alleen te zeggen dat je niet alles op toeval kan afschuiven.

Everything happens for a reason..
En zo zie ik het,maar zeg echt niet dat jij dat moet.

Iedereen is anders.
En dat maakt het juist interessant

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:36

Maar waarom dan? Waarom niet van toeval spreken?

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:23

Zwerte inderdaad, je was er niet bij, de situatie was niets bijzonders verder, weet wel dat een boel mensen kippenvel hadden en zoals gezegd is dat niet het enige, hij weet gewoon dingen.
Overigens heb ik hetzelfde, soms zeg ik dingen toe maar weet ik eigenlijk al dat het niet doorgaat, gewoon een gevoel, niet hard te maken maar het gaat dan nooit door.

Ik geloof best in toeval, maar zeker niet met alles.
Wie of wat de toevalligheden regisseert zou ik niet durven zeggen.
Denk alleen dat er meer is.

Edit: ik bedoel niet persé geesten ed... Maar een zesde zintuig zoals ze het weleens noemen bestaat voor mij wel.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 31-08-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:30

Interessant topic, ik lees het nu even vluchtig en later uitgebreid...

Zelf heb ik het 1 en ander meegemaakt en ervaren, en in tegenstelling wellicht tot anderen, hebben juist deze ervaringen ertoe geleid dat ik nergens in geloof :) paranormale dingen bestaan niet, lotsbesteming e.d ook niet. Toeval wel en illusies ook. Let wel, dat vind ik :j persoonlijk dus :)

Ben benieuwd de kritische noten te lezen

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:53

Nou wil ik dan wel weten waarom dat je er van overtuigd bent dat het niet bestaat?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:58

ik leg het paranormale zo uit:

Het is gewoonweg instinct, instinct dat heel af en toe de kop opsteekt als we ons brein uitzetten. Net zoals huisdieren onrustig worden als het gaat onweren, of er een aardbeving komt. Dit voelen ze, heeft niks met paranormaal te maken maar alles met instinct.

Het verschil tussen gevoel en verstand zegmaar.

Dus ja, er is meer tussen hemel en aarde, en dat stukje noem ik instinct. Iets wat we allemaal hebben maar de ene meer onderdrukt dan de ander.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:03

Oh ja, ik had hier gereageerd :D

Nou ja, dat is wel lastig om uit te leggen... maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de menselijke geest heel knap is in het maken van voorstellingen...

Ik heb een aantal ervaringen wat je zou kunnen benoemen als bedreigingen door entiteiten, geslagen worden (duidelijk voelen van een klap en pijn, tijdens mijn slaap), de ervaring van klaarwakker zijn (en achteraf toch hebben gedroomd), het gevoel van vallen danwel opstijgen (dat zou je lichaams-uittreding kunnen noemen, of weet ik veel iets in die trant) en aan het einde van het verhaal, na maanden tot jaren slecht slapen en angsten was ik er klaar mee.

De realisatie dat die dingen niet bestaan heeft ervoor gezorgd dat ik nergens meer last van heb. Ik denk niet dat het te maken heeft met wel of niet openstaan voor dingen en dat ik me nu dus afgesloten heb dus nergens meer last van heb. Maar ik denk oprecht dat er gewoon niks is.. en dat je hersens heel veel dingen kunnen creeeren :j Combinatie van fantasie, voorstellingsvermogen, onbewuste angsten etc..

Ik heb ook nog nooit ergens bewijs voor gezien, althans, iets wat ik aannemelijk vond :)

Zo heb ik laatst ook een kennis gesproken die ooit eens de ervaring had dat er iets "enorm kwaads" de kamer binnen was gekomen. Hij werd zo bang dat hij weg is gegaan en zichzelf in de slaapkamer had opgesloten. Ik zei 'waarom ben je niet blijven zitten? Wat had je gedacht dat er kan gebeuren dan?" Dat zou ik fascinerend vinden.. Ik denk dat die angsten in iemands hoofd zitten, net als een schrikeffect in een film, een onbehaaglijk gevoel, of angst in het algemeen (want dat bestaat wel degelijk, ik ben bijv ook bang in het donker :D )

Instinct en sensitiviteit voor dingen, ja, dat kan wel degelijk! :j

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:20

@ cer

een voorstelling zeg je hmmm oke.

Je herseneb kunnen heel veel klopt helemaal,,maar ik weet dat mijn hersenen geen loopje met me nemen als ik doe wat ik doe.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:07

Nou, ik durf wel proef op de som te nemen.
Voor opleiding Luisterkindwerker deel 2 zoek ik mensen.
http://www.luisterkindwerker.nl

Je kunt me een recente foto, waar je alleen op staat, met je naam, je leeftijd en je woonsituatie en vragen die je hebt per pb sturen.
Jij krijgt een afstemming van mij.

Als je afstemming voor kind boven 10 wil, moet die toestemming geven, je kunt ook vragen of die vragen heeft.

In ruil wil ik dan feedback.
Antwoord zsm maar doordat ik ook gewoon werk kan het ff duren.

Ik ken niemand persoonlijk hier, dus voel je vrij.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 06-09-16 06:14, in het totaal 1 keer bewerkt

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:13

saffire schreef:
@ cer

een voorstelling zeg je hmmm oke.

Je herseneb kunnen heel veel klopt helemaal,,maar ik weet dat mijn hersenen geen loopje met me nemen als ik doe wat ik doe.

Hersenen zijn geweldige misleiders. Zo kunnen ze het ook laten lijken dat de tijd stil staat. (Twee keer snel naar een klok kijken en het lijkt vaak dag de secondewijzer stil staat. Gebeurt vaak in saaie school lessen. :D )
Je hersenen(de linker helft) zijn er pro in geworden om alles een logische verklarig te geven, en als beide hersenhelften zich er comfortabel mee voelen kan de verklaring ook een geest worden. Zo ook dus een gevoel krijgen bij een foto. Ze willen dat het klopt wat ze zien.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:10

saffire schreef:
@ cer
Je herseneb kunnen heel veel klopt helemaal,,maar ik weet dat mijn hersenen geen loopje met me nemen als ik doe wat ik doe.

Volgens mij is er geen manier om dat zeker te weten :)

Als ik droomde dat ik door mn huis liep, wist ik ZEKER dat ik wakker was. Geen twijfel mogelijk..! Totdat ik wakker werd :+ Met alle bijbehorende paniek en toestandjes... -O- en zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen van hersenen die dingen doen (illusies, waanbeelden, hallicuneren, koortsdromen etc) ook bijv onder invloed van drugs, vermoeidheid of gewoon zomaar.. :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 08:37

A3a1 schreef:
Nou, ik durf wel proef op de som te nemen.
Voor opleiding Luisterkindwerker deel 2 zoek ik mensen.
http://www.luisterkindwerker.nl

Je kunt me een recente foto, waar je alleen op staat, met je naam, je leeftijd en je woonsituatie en vragen die je hebt per pb sturen.
Jij krijgt een afstemming van mij.

Als je afstemming voor kind boven 10 wil, moet die toestemming geven, je kunt ook vragen of die vragen heeft.

In ruil wil ik dan feedback.
Antwoord zsm maar doordat ik ook gewoon werk kan het ff duren.

Ik ken niemand persoonlijk hier, dus voel je vrij.

Wat voor vragen moet ik dan aan denken? En wat is een afstemming? Enals ik dan toch bezig ben, waarom moet je de woonsituatie daarvoor weten?

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:27

Oke, ik zou graag uitleg willen, waarom hetgeen gebeurde wat er gebeurde in mijn Tiener tijd.

Ik geloof (de) niet in geesten of aanverwante toestanden.
3 klasgenoten hadden het telkens over glaasje draaien. En tijdens een logeerpartijtje hebben we dat dan eens gedaan.

Een papier, met daarop het alfabet en 3 cirkels... ja Glas Nee
Wij een glas op z`n kop met daarop een potlood...
En toen een beetje lacherig het "oproepen" begonnen.

Ik was de enige die niet geloofde erin. maar toch kreeg ik terwijl we bezig waren een onbestemd gevoel. Ooit had ik gelezen dat wanneer je vermoede een "kwade" geest te hebben opgeroepen je het potlood moest breken. Op dat zelfde moment zou er een willekeurig iets in je huis breken...

Nou ja in het kort, ik brak het potlood, om klaar te zijn met het gedoe, en met dat ik dat deed spatte er op 2 meter afstand van ons mijn T.L lamp uit elkaar.

tot op de dag van vandaag ruim 20 jaar later snap ik het niet.
En moet ook eerlijk zeggen dat ik altijd gejaagd was en het gevoel had achtervolgd te worden sinds die keer. TOT mijn vader verhuisde uit die woning en de woningen gesloopt waren. Nu 9 jaar terug.

Anoniem

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:36

Wat zijn eigenlijk jullie gedachten over de Pineal Gland? Dat stukje in de hersenen wat het derde oog wordt genoemd en er wordt van beweerd dat het je in contact brengt met het spirituele.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:37

Cer schreef:
saffire schreef:
@ cer
Je herseneb kunnen heel veel klopt helemaal,,maar ik weet dat mijn hersenen geen loopje met me nemen als ik doe wat ik doe.

Volgens mij is er geen manier om dat zeker te weten :)

Als ik droomde dat ik door mn huis liep, wist ik ZEKER dat ik wakker was. Geen twijfel mogelijk..! Totdat ik wakker werd :+ Met alle bijbehorende paniek en toestandjes... -O- en zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen van hersenen die dingen doen (illusies, waanbeelden, hallicuneren, koortsdromen etc) ook bijv onder invloed van drugs, vermoeidheid of gewoon zomaar.. :j


Het ene sluit het andere niet uit.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:40

A3a1 schreef:
Het ene sluit het andere niet uit.


Dat zal best zo zijn, maar aangezien dit topic kritisch mag zijn en ik nog nooit ook maar iets van bewijs van wat dan ook heb gezien, ga ik nog steeds uit van hersenspinsels...

Nb. heerlijk vage omschrijving :') 'het ene sluit het andere niet uit'..
een beetje als 'dat je paranoide bent wil niet zeggen dat je niet achterna gezeten wordt' zoiets :D

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:43

Oke dan hersenspinsels , en dat weet jij omdat jij zeker weet dat het klopt wat jij zegt?

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:47

saffire schreef:
Oke dan hersenspinsels , en dat weet jij omdat jij zeker weet dat het klopt wat jij zegt?

Let op wat ik schrijf he >;)
Voor mij persoonlijk wel ja :j Ik heb nog nooit ergens bewijs gezien van wat dan ook. Ik heb wel degelijk ervaringen gehad die anderen 'paranormaal' zouden noemen, maar dat bleken simpelweg hersenspinsels te zijn. Als ik erin meegegaan was, had ik ook buitenlichaamstreding-ervaring gehad enzomeer.

Dus ja, voor mij weet ik het zeker.
En zolang niemand het tegendeel bewijst, is dat zo.
Overigens, van paranormale dingen weet ook niemand zeker dat het klopt, dus dan hang je er een beetje tussenin he..

Het is algemeen bekend dat hersens hele knappe dingen doen, dus waarom zou dat het niet zijn? Dat is ook een goeie vraag vind ik :j