Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 12:53

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount, als je me denkt te herkennen, dan graag PB.

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit moet gaan omschrijven, zodat ik toch een duidelijk beeld geef van de situatie, maar ik ga het proberen. Het was alleen al lastig om een titel voor het topic te verzinnen...
Bedankt aan de mensen die het willen lezen en mogelijk advies hebben.

Sinds een jaar of 14 zijn mijn ouders uit elkaar. Mijn vader had direct een nieuwe vriendin, en ookal waren mijn ouders bij wet nog getrouwd en had mijn vader een andere relatie, het ging best redelijk met mijn vader.
Tot het uit ging met die vriendin. Mijn vader is iemand die zelfstandig wonen niet kent. Eerst bij zijn ouders gewoond, daarna bij een huisgenoot die alles regelde, toen onderhouden door mijn moeder en later bij die vriendin. Toen hij dus helemaal alleen was, ging het al snel mis.

Mijn vader is nooit vies geweest van een borrel, maar het bleef binnen de perken toen hij nog werk had. Inmiddels werkt hij al jaren niet meer. Deels door fysieke klachten, deels omdat hij het bedrijf heeft laten verslonzen. Inmiddels is hij fysiek ook echt niet meer in staat om te werken.
Maar mijn vader is momenteel gewoon een alcoholist. Hij ligt tot ver in de middag op bed, en als ik hem spreek ’s avonds hoor ik dat hij gedronken heeft. Ook als ik ’s middags naar hem toe ging. Dan stond er een kop thee op tafel, maar ik hoor hem in de keuken stiekem een fles drank open trekken.
Mijn vader wordt dan een naar persoon. Met een feestdag waren we uit eten geweest en hij had behoorlijk gedronken. Mijn zus en ik waren samen met de auto en ik zou rijden, dus ik was nuchter. Mijn zus had enkele wijntjes op. Bij het verlaten van het restaurant rijden we direct alcoholcontrole in. We hebben mijn vader nog gebeld!!! Dat hij de andere kant op moest rijden. We wisten dat hij er niet doorheen zou komen (bovendien was hij al vaker gepakt met alcohol op achter het stuur). En ja hoor, bij thuiskomst worden we door mijn vader gebeld: hij had teveel op, en zijn rijbewijs werd ingenomen. Of we hem konden komen halen. Dus wij terug met de auto en hem naar huis gereden. En wat hij dan zegt?! “Ja, eigenlijk is het jullie schuld, want jullie zeiden dat jullie me thuis kwamen ophalen.”
Ja, dat hadden we gezegd, maar het plan veranderde. En als je dan zelf met de auto naar het restaurant rijdt, dan weet je toch dat je ook terug moet?! Waarom dan tijden het eten zoveel zuipen?! En dan je kinderen de schuld geven….
Vervolgens is hij later overigens nog in zijn auto gestapt, zonder rijbewijs dus, met een slecht functionerend rechterbeen door rugklachten… Dat laat wel zien hoe verantwoordelijk hij is.

Het vele drinken, in combinatie met niet gezond eten, veel roken etc eist natuurlijk zijn tol. Het afgelopen jaar heb ik mijn vader vrijwel niet gesproken, dus ik weet niet precies hoe de situatie nu is. Ik weet wel dat de internist hem heeft gezegd dat onderzoek van zijn organen helemaal geen goede uitslag had gehad. Het plan van aanpak of de prognose, die weet ik echter niet.
Fysiek is hij sowieso slecht, ook afgezien van de organen. Hij heeft problemen met zijn rug, al jaren lang, ook voordat het drinken en ongezond leven deze extreme vormen aan ging nemen, en dat kon destijds geopereerd. Dan zouden ze de wervels vastzetten, maar werd hij natuurlijk wel beperkter in zijn mogelijkheden. Omdat hij dan niet meer zou kunnen golfen heeft hij daar toen vanaf gezien. Inmiddels kan hij geen 100 meter meer lopen, niet lang genoeg staan om te koken, niet staand douchen, geen bed opmaken, niet fietsen of autorijden… Praktisch niets meer…

Naast het drinken is mijn vader ook een ziekelijke verzamelaar. Denk dat iedereen wel eens de reclame voor zo’n tv programma heeft gezien? Nou, zo ziet het er bij mijn vader ook uit. We hebben meerdere malen aangeboden hem hiermee te helpen, en jaren geleden zelfs alles opgeruimd. Maar het verslonsd direct weer, en momenteel wil hij niet dat we komen helpen met de rommel. We mogen niets weggooien… Maar oude kranten en andere meuk van links naar rechts verplaatsen is ook geen optie. Het moet gewoon weg.
Hij heeft van alles meerdere exemplaren. De meeste zijn stuk. Maar hij moet het gewoon hebben. 4 gitaren, terwijl hij niet kan spelen, 3 tv’s, meerdere computers die het geen van allen goed schijnen te doen. Als hij een gadget zit (bv een fancy aansteker, vliegenmepper of lantaarntje ofzo) dan koopt hij er meteen 3. Om ze vervolgens nooit uit te pakken… Kerstkadootjes die we hem jaren terug hebben gegeven (oa chocolade)… Die liggen er nog steeds, met het meeste van het papier er nog omheen.

Als je in zijn huis komt, dan merk je dat de omgeving ongezond is. Hij rookt veel, en altijd binnen en ik heb serieus last van mijn luchtwegen als ik daar weg kom. Ik neem ook nooit wat te drinken, want de pakken fris staan vol schimmel, de kopjes hebben vlekken waarvan ik geen idee heb wat het is (denk ook schimmel). Heel soms neem ik een kop thee, dan gaat er tenminste gekookt water in het kopje en hoop ik dat alles maar dood is gegaan wat er in leefde…
Ik heb hem een jaar geleden dan ook gezegd dat ik niet meer gezellig langskom voor koffie bij hem thuis. Tenzij er iets gaat veranderen. En er veranderde wel wat: ik hoorde gewoon maanden niets van hem, en daarna vraagt ie of ik langskom, want dat vind hij zo gezellig.
Als ik dan zeg dat ik dat niet doe, omdat er nog niets veranderd is, dan hoor ik weer weken niets en dan probeert hij het nog een keer. Of hij zegt dat hij een stoel heeft vrijgemaakt waar oude kranten op lagen… Ten eerste is dat dan vaak niet zo, ten tweede is dat niet wat ik bedoel met verandering…

Nou heeft hij ook nog een hond. Die kan hij fysiek niet uitlaten, dus die doet zijn behoefte in de tuin. In het verleden heb ik een plek gezocht en gevonden voor de hond, maar dat wilde mijn vader niet. Ik weet dat de situatie niet goed is, maar ik weet ook dat dit geen zaak is voor de dierenpolitie. De hond loopt de hele dag in het huis of de tuin, ziet er goed uit (glanzende vacht, goed op gewicht), is niet ziek, geen wonden, vrolijk dier. Alleen gaat ie dus niet meer echt uit. Ik realiseer met heel goed dat dit geen goede omgeving is voor de hond, maar ik kan er ook weinig mee. Instanties die ik heb aangeschreven vinden het niet erg genoeg, en vrijwillig staat hij de hond niet af. Als ik het dier zo meeneem, kan hij mij nog pakken op diefstal….

Het is lastig om een goed beeld van de situatie te schetsen. Mijn vader is een manipulatief persoon, en zo eigenwijs als wat. Hij kan fysiek geen kant op, maar als we dan een scootmobiel regelen, dan wil hij deze niet.
Hij kan geen boodschappen doen, maar boodschappen bestellen en laten bezorgen doet hij ook niet. Eens in de twee weken gaat een vriend van hem met mijn vader naar de supermarkt. Maar ja, die vriend zuipt en rookt ook als een malle, dus drie keer raden wat er dan in het karretje ligt… Niets waar je lichaam blij van wordt…
Hij belt altijd laat, rond 11 uur ’s avonds of later. Of zijn ex vriendin die belt midden in de nacht, dat ik mijn vader op moet halen (ruim een uur enkele reis) omdat hij bij haar zit en vervelend is en hij zelf dus niet wegkomt omdat hij niet mobiel is. En dan boos worden als ik niet kom.
Of me uitschelden voor prutsmuts en poedersuiker omdat ik om 1 uur ’s nachts de telefoon niet opnam….. En ik ben ‘dat kind’ die hem al zijn spaargeld gekost heeft…
Dat raakt me niet echt, ik weet dat hij dan gedronken heeft, maar het feit dat het gebeurd… en het feit dat het me niet eens meer raakt…. Misschien is dat nog wel het ergste. Het is toch mijn vader?!

Inmiddels zijn we best een beetje radeloos. Wat kunnen wij als kinderen doen als je vader niet mee wil werken? Hij wil geen hulp accepteren. Het enige wat hij wel zou accepteren is als wij, of onze moeder, hem in huis zouden nemen en verzorgen. Maar zegt nou zelf, iemand met deze instelling in het leven… Die kan je toch niet in huis hebben? Het enige wat je dan bereikt is dat je er zelf aan onderdoor gaat. Als het zin had, dan zou ik het direct doen, maar ik ken mijn vader langer dan vandaag. Dat wordt 1 groot drama en dan is mijn woning straks net zo’n bende (bovendien kan mijn vader echt niet bij mij op de studentenkamer ;) ).

Afgelopen weekend zijn we bij mijn vader geweest om de schade te inventariseren. Hebben de post meegenomen. Ruim een half jaar aan rekeningen, aanmaningen, dwangbevelen etc. Ga dat zo uitzoeken en kijken of we de schade een beetje kunnen beperken.
In het gesprek gaf mijn vader aan wel wat aan de situatie te willen doen. Stond positief tegenover een aanleunwoning. Mits de hond mee kan. En ik denk dat een hond van ruim 30 kilo niet makkelijk mee zal kunnen. Als het nou een chihuahua was…
Bovendien hebben we al vaker zulke reacties gehad. Dat hij graag wilde dat wel kwamen helpen om zijn huis op te knappen. Als de datum van de afspraak dan nadert, dan krijgt hij ‘cold feet’ en belt af. En waarom hij die hulp niet wil, dat snap ik ook wel. Die zeggen hem direct dat hij moet stoppen met drinken en roken. En dat is alles wat hij nog heeft…

Er is contact met de gemeente (via een familielid, dus daar weet ik op het moment het fijne niet van), en we gaan contact opnemen met de huisarts. Dit wilde we al eerder doen, maar toen ging mijn vader net het traject van de internisten in (na 3 maand had hij eindelijk gebeld voor die afspraak!!) en we hoopte dat die artsen wat konden doen. Echter is er volgens mij niets veranderd.
Fysiek is hij er slecht aan toe. Hij ziet inderdaad vrijwel niets, 100 meter lopen zit er niet in, is mager, kan moeilijk uit zijn woorden komen... Dat laatste was wel vaker, door de alcohol. Echter rook ik afgelopen weekend geen alcohol en hij beweert al een maand niet gedronken te hebben (wat ik betwijfel overigens). Zijn huis is een puinzooi. Staat vol met troep, en stonk naar urine. De hond had in de gang geplast, maar door alle zooi kan je dat ook bijna niet schoonmaken. De koelkast zit vol schimmel, en producten die onherkenbaar zijn omdat ze al zo lang over datum zijn. Van die kartonnen dozen waar je wijn uit kan tappen? Heb er denk ik wel 20 zien staan...

Samen met kennissen hebben we afgelopen november aangeboden zijn huis op te knappen. Het lukte zelfs om een datum te prikken waarop we zouden beginnen met opruimen, schilderen etc. Maar zoals verwacht belt hij een paar dagen van te voren dat hij het niet ziet zitten. Het gaat hem te snel. Die kennissen moesten maar niet komen, maar alleen mijn zus en ik. Hij wilde alles even zien voordat we er iets mee zouden doen (lees: uren naar een boekje zitten kijken, tig keer hetzelfde verhaal erover vertellen, en dan besluiten dat het echt niet weg kan). Dat hebben we al geprobeerd, dat werkt niet.
Dus die afspraak ging niet door. Gevolg: je hoort weer weken niets en dan vraag hij je weer op de koffie. Ik heb bedankt.

Maar wat zijn nou de opties? Ik weet het echt niet meer. Ik zou zo graag willen dat hij veranderd en in elk geval voor zichzelf een leuk leven kan hebben. Hij geeft aan depressief te zijn, maar wil ook daar geen hulp voor.

Hij wil geen hulp, en we kunnen hem ook niet dwingen. Tenminste, ik kan er niets over vinden. Klinieken voor opname (denk dat we daar wel aan moeten gaan denken inmiddels helaas) daar staat wel hulp voor de familie, maar niet hoe je je vader daar binnen krijgt als hij zelf niet wil. Hij vormt geen gevaar voor de omgeving, alleen wel voor zichzelf.

Een heel verhaal en dan is dit nog maar een fractie van ruim 14 jaar gezeur. En eigenlijk daarvoor ook wel, maar toen was ik zelf te jong om het te snappen… Maar ik ben het zo beu…. Heb alleen geen idee wat ik hier nog mee kan…

Bedankt aan de mensen die het gelezen hebben ☺ .

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:07

Wat een verhaal Ts...
Imo heb je twee opties:
- je kiest voor jezelf en verbreekt het contact.
- je kijkt voor een crisisopname (in België is dit mogelijk, weet niet hoe het in nl zit) en terwijl hij opgenomen is, mesten jullie het huis uit.
Alvast veel sterkte!

Monica72
Berichten: 489
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:07

Klinkt hard maar iemand die niet geholpen wil worden kun je niet helpen.

Voor jezelf moet je dus afstand nemen, desnoods haal je hem op drink je een kop thee bij jou thuis met hem en brengt hem daarna weer terug.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:11

Allereerst sterkte TS...

ik herken je situatie wel deels. Mijn ex was ook alcoholist en hoezeer jij ook je best doet, als hij zelf niet wil "veranderen", dan sta je met je rug tegen de muur. Begin er absoluut niet aan hem terug in huis te nemen, want hij sleurt je mee in zijn negatieve spiraal. Ik heb jaren geprobeerd, tevergeefs, al die ruzies discussies etc om enkele dagen beterschap te zien en daarna terug overal verstopt de drank terug te vinden. Intussen is eht zover dat hij zijn eigen familie door de politie de deur laat wijzen als ze goed bedoeld komen helpen "opruimen" (lees: lege flessen drank buiten halen om weg te voeren) en de boel te kuisen.

Opname in een ontwenningskliniek is ook op basis van vrije wil en als ze aangeven naar huis te willen, mogen ze over het algemeen gewoon vertrekken. Pas als je kan aantonen dat hij een gevaar vormt voor de omgeving kan je een procedure voor ontoerekeningsvatbaarheid starten (bv bijr een serieuze vorm van korsakov).

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:15

Wat een verdrietig verhaal TS, veel sterkte!

Het is heel moeilijk om verslavingsproblematiek te behandelen als er geen motivatie is, maar bij gevaar (bv de onderkomen woning, te weinig voedingintake etcetera) zijn er wel mogelijkheden om iemand gedwongen op te nemen. De huisarts kan hier eventueel meer informatie over geven en zou een beoordeling door de crisisdienst van psychiatrie kunnen vragen als hij daar een indicatie voor ziet. Een andere optie is Vangnet; dat is een onderdeel van de GGD die contact met mensen proberen te krijgen en deze proberen te motiveren voor behandeling. Ook deze aanmelding loopt via de huisarts. Huisarts is dus het beste aanspreekpunt :)
Ik werk zelf bij de crisisdienst en kan geen beeld krijgen via internet, maar als je praktische vragen hebt mag je altijd pb'en!

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:22

Hebben jullie geen bemoeizorg oid in jullie gemeente?
Dat loopt vaak via de GG&GD (ook wel GGD) en die zijn er oa voor de mensen die geen hulp willen maar eigenlijk wel nodig hebben.
Zij houden een oogje in het zeil, regelen langzaam aan dingen en als het echt nodig is grijpen ze in.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:48

Je zult eerst mentaal en afstand moeten nemen voor je eigen welzijn. Laat de problemen daar waar ze horen.

Verder denk ik dat niet alleen je vader, maar jij zelf ook wel wat hulp kunt gebruiken. Natuurlijk niet op dezelfde manier als je vader, maar wel om voor jezelf helderheid te creëren hoe jij in deze situatie staat. Wat is goed voor jou?

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 13:56

maximuss schreef:
Wat een verhaal Ts...
Imo heb je twee opties:
- je kiest voor jezelf en verbreekt het contact.
- je kijkt voor een crisisopname (in België is dit mogelijk, weet niet hoe het in nl zit) en terwijl hij opgenomen is, mesten jullie het huis uit.
Alvast veel sterkte!


Eens. Zo zeggen wij dat ook vaak tegen elkaar.
De eerste optie vind ik moeilijk. Ik bedoel, ik kan het best goed loslaten, maar als de nood aan de man is, dan help ik wel (weer). Ik wil voor mezelf niet het risico lopen dat er iets gebeurd, en dat de politie aan de deur staat met de mededeling dat mijn vader al enkele weken dood in zijn huis ligt. Kan ik dan nog wel met mezelf leven?!
De laatste optie, dat is al vaak door ons hoofd gegaan inderdaad. Denk dat dat voor het huis ook de enige optie is. Als hij er met zijn neus bovenop zit, dan gebeurd het sowieso niet namelijk.

petitparis schreef:
Opname in een ontwenningskliniek is ook op basis van vrije wil en als ze aangeven naar huis te willen, mogen ze over het algemeen gewoon vertrekken. Pas als je kan aantonen dat hij een gevaar vormt voor de omgeving kan je een procedure voor ontoerekeningsvatbaarheid starten (bv bijr een serieuze vorm van korsakov).

Dat is inderdaad een beetje het probleem. Hij vormt geen gevaar voor de omgeving. Alleen als het zo doorgaat, dan staat hij straks wel op straat, met de hond. En wat gaat er dan gebeuren? Dat kan nooit goed gaan.

dondeyne schreef:
Wat een verdrietig verhaal TS, veel sterkte!

Het is heel moeilijk om verslavingsproblematiek te behandelen als er geen motivatie is, maar bij gevaar (bv de onderkomen woning, te weinig voedingintake etcetera) zijn er wel mogelijkheden om iemand gedwongen op te nemen. De huisarts kan hier eventueel meer informatie over geven en zou een beoordeling door de crisisdienst van psychiatrie kunnen vragen als hij daar een indicatie voor ziet. Een andere optie is Vangnet; dat is een onderdeel van de GGD die contact met mensen proberen te krijgen en deze proberen te motiveren voor behandeling. Ook deze aanmelding loopt via de huisarts. Huisarts is dus het beste aanspreekpunt :)
Ik werk zelf bij de crisisdienst en kan geen beeld krijgen via internet, maar als je praktische vragen hebt mag je altijd pb'en!


Indien de gemeente niet iets voor ons heeft, dan bel ik morgen inderdaad zijn huisarts om een gesprek aan te vragen. En ik vrees dat de gemeente weinig kan doen. Die kwamen (zag ik net in mijn vaders post) wel met een mogelijkheid voor hulp met de tuin en een vervoerspas, maar daar zit het knelpunt niet. Er moet veel meer gebeuren dan dat.
Dus ik gok dat het inderdaad de huisarts gaat worden.

fjordnina schreef:
Je zult eerst mentaal en afstand moeten nemen voor je eigen welzijn. Laat de problemen daar waar ze horen.

Verder denk ik dat niet alleen je vader, maar jij zelf ook wel wat hulp kunt gebruiken. Natuurlijk niet op dezelfde manier als je vader, maar wel om voor jezelf helderheid te creëren hoe jij in deze situatie staat. Wat is goed voor jou?

Daar hebben we het inderdaad ook al vaker over gehad. Dat het (ondanks het feit dat ik op dit moment niet merkbaar last hiervan heb in mijn dagelijks functioneren) misschien wel goed zou zijn om daar over te praten met iemand. Ik merk dat mijn zus zich nog veel meer verantwoordelijk voelt voor mijn vader, en ik denk dat het goed is om zoiets samen met haar te gaan doen.
Is zeker een dingetje wat we bij de huisarts voor zouden leggen. Therapie, zowel individueel als voor ons met onze vader.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:02

Wat ontzettend prut.
Je wil zo graag helpen, maar je vader laat het niet toe.

Huisarts is denk ik een goede optie.
En misschien kunnen buren bellen over de (stank)overlast.
Is het een huurhuis of koophuis?
Bij huur zou je de verhuurder kunnen inschakelen.

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:03

Mijn oom os alcoholist zelfde verhaal hij heeft wel meerdere malen in een aflik centrum gezeten maar hij blijft terug vallen... Dat gaat ook niet veranderen mijn opa en oma hebben er veel verdriet door en proberen het zo goed mogelijk te laten gebeuren. Mijn moeder gaat eigenlijk niet met hem om. Helpt hem wel af en toe maar dat is meer voor mijn opa en oma dan voor hem... Je kunt er helaas niets aan doen. Het is iets waar je mee moet leven. Het is aan jou en je zus om te besluiten of je er moeite in blijft steken en zo ja hoeveel. Of dat je er helemaal mee stopt maar de deur open laat voor als hij hulp wil.

marietta
Berichten: 160
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:19

Ik heb veel gehad aan de gespreksgroep Al Anon, de AA voor familieleden van verslaafden!!

Misschien dat je ook nog wijzer kan worden via Ypsilon, een vereniging van familieleden van psychisch zieken.

Veel sterkte gewenst!

Janneke2

Berichten: 22744
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:32

Hoi TS,
ten eerste : wat een verdrietig verhaal, heel naar 'dat dit nu je vader is' en ook intens triest dat iemand zo aftakelt en zichzelf een fijn leven onmogelijk heeft gemaakt...!

Waar ik aan heb zitten denken is de procedure 'hem onder curatele laten stellen' - daar is een verklaring van de psychiater voor nodig, dus dat kan je bij de huisarts opperen.
Curatele is puur juridisch: de curator bepaalt geld en dingen zoals woning, daarmee kun je voorkomen dat hij te veel geld uitgeeft en hem dwingen (.....) om in een aanleunwoning te gaan.
(Hoe meer hij voelt dat het pure dwang is, hoe meer ellende, voelt hij dat het in zijn belang is, gaat het vast makkelijker....)

Er bestaan wel zaken zoals gedwongen opname via "RM en IBS" (ibs is de spoedprocedure, dar bij is acuut gevaar aan de orde, rechterlijke machtiging duurt langer) - voor beiden is oook een verklaring van een psychiater aan de orde. Helaas is het criterium "een gevaar voor zichzelf" zoiets als acute suïcide, iemand die om een of andere reden zijn leven naar de filistijnen drinkt valt hier niet onder. (Waar de grens ligt is per definitie onduidelijk, maar van mij mag het soms wel ruimer...)

Veel sterkte - en vergeet jezelf niet!!!

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:13

Janneke2 schreef:
Er bestaan wel zaken zoals gedwongen opname via "RM en IBS" (ibs is de spoedprocedure, dar bij is acuut gevaar aan de orde, rechterlijke machtiging duurt langer) - voor beiden is oook een verklaring van een psychiater aan de orde. Helaas is het criterium "een gevaar voor zichzelf" zoiets als acute suïcide, iemand die om een of andere reden zijn leven naar de filistijnen drinkt valt hier niet onder. (Waar de grens ligt is per definitie onduidelijk, maar van mij mag het soms wel ruimer...)


Alcoholafhankelijkheid op zich kan zeker wel een reden zijn om een gedwongen opname te rechtvaardigen. Daarbij wordt alleen altijd in gedachten gehouden dat behandeling zonder motivatie moeizaam is en opname dus vaak weinig meerwaarde heeft op de lange termijn..

Janneke2

Berichten: 22744
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:52

Ja, dat is het technische verschil tussen opname en behandeling.
Je kunt iemand gedwongen op een gesloten afdeling zetten en af laten kicken, fysiek is dat bij alcohol een of twee dagen.
Maar als iemand verder geen gespekken wil, heeft iemand achter slot en grendel houden geen meerwaarde.

In geval van eende vader van TS zou er eventueel iets te verzinnen zijn rondom "hij is even verplicht weg en dan kan het huis opgeruimd of kunnen een paar meubels naar een aanleunwoning" - maar dat is nu efkes nog speculatie.

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:21

Wat zegt je moeder hierover?
Knap van je dat je dit durft te delen. Het is een rotziekte alchoholisme.

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:57

jankawijnsma schreef:
Wat zegt je moeder hierover?
Knap van je dat je dit durft te delen. Het is een rotziekte alchoholisme.

Mijn ouders zijn gescheiden, dus ik wil haar er zoveel mogelijk buiten houden. Het is voor haar moeilijk genoeg geweest om van hem los te komen, dus het is voor haar tijd om verder te gaan.
Praat wel met haar hierover, omdat ik er wel mee zit, en ze heeft wel aangeboden om te helpen met de post verwerken etc, als ik er niet uit kom.

De schade qua betalingen valt mee, de huur is denk ik automatische incasso (morgen even verifiëren) en de rest is 'bijzaak'. Zo lang hij maar niet op straat komt te staan, dat was prioriteit nummer 1.
Morgen alle belletjes doen, nieuwe facturen/acceptgiro's aanvragen en zorgen dat alle betalingen bij zijn.

Dan daarna zorgen dat er een plan komt.
Morgen bel ik de gemeente wat zij kunnen doen(persoon in kwestie was er vandaag niet) en daarna de huisarts om hem om advies te vragen en te laten weten hoe het er nou daadwerkelijk voor staat met mijn vader. De huisarts kent natuurlijk alleen maar mijn vaders kant van het verhaal...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:01

Hij houdt zijn huis dus niet bij. Dit kan leiden tot gebrek aan hygiene die uitbreid tot de buren. Misschien kun je het daar op gooien en kan de gemeente je hierbij hulp bieden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:26

TS: het beste wat je kunt doen is alarm slaan bij het crisisteam van de gemeente,
hierbij zijn alle hulpmogelijkheden aangesloten.

Een beetje afhankelijk hoe je vader staat tegenover inmenging van jullie, kun je hem actief helpen in dat traject (ondersteunen in alles wat er gebeurd) of je kunt je beter afzijdig houden en klaar staan op het moment dat hij hulp wil aanvaarden..

maar maak het in ieder geval aanhangig bij de gemeente. Het 'geluk' zit m in het feit dat hij een huurhuis heeft en geen eigen woning, waardoor via de verhuurder ook nog vaak druk kan worden uitgeoefend in verband met de leefbaarheid van het huis.

Maak je vooral niet druk over dat het je niet raakt, je hebt emotionele afstand moeten nemen en dat is ook zeer verstandig.. het is je ouder, maar eigenlijk ook weer niet. ouders heb je niet voor het kiezen gekregen, maar je kunt ook niet verantwoordelijk zijn voor hun keuzes. En ergens in het traject moet je dan de keuze maken om emotioneel afstand te nemen.. Dat betekent niet dat je ze in de steek laat, maar het is puur zelf bescherming.

Ik wil je nogmaals op het hart drukken om vooral het crisisteam van de gemeente in te schakelen.
Het verhaal, zowel levenswijze als gezondheid als huisvesting, lijkt angstig veel op dat van mijn moeder. Bij haar is het twee jaar terug falikant verkeerd afgelopen. Het crisisteam was al ruim anderhalve maand bezig om bij haar voet tussen de deur te krijgen, maar de uiteindelijke gerechtelijke toestemming om dwang te gebruiken kwam enkele dagen te laat.

Mocht je een luisterend oor willen, of iemand nodig hebben om tegenaan de praten,
mijn pb staat voor je open.

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:35


Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:43

Heel naar voor je.

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 15:53

Ik ga zo inderdaad 'even' bellen met de gemeente. Vind dat best spannend, heb geen idee wat ik ervan moet verwachten, haha! Maar goed, zij hebben vaker met dit bijltje gehakt, en voor mij is het (gelukkig) de eerste (en hopelijk laatste) keer dat ik zo voor het blok sta.

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:39

Ja snap ik, zou ik ook spannend vinden. Maar je doet er vast goed aan! Succes

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:46

Succes met bellen.
Je vader boft met jou als dochter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:21

Alcohol heeft veel gesloopt in mijn familie.

Ik kan je niet echt advies geven. Ik zou je hart volgen. Probeer hem daar waar mogelijk zoveel mogelijk te helpen. Alcohol kan (maar hoeft niet) snel een eind aan het leven maken, dus zorg dat je geen spijt krijgt van de beslissingen die je nu maakt. Ik heb helaas in het verleden keuzes gemaakt waar ik nu spijt van heb, maar die nu niet meer te herstellen zijn en dat gevoel gun ik je niet.

Heel veel sterkte en succes toegewenst.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:29

ik vrees dat je niet veel kan doen eerlijk gezegd. Mijn vader was erg verslaafd aan de alcohol toen ik 14 was. Mijn ouders zijn hierdoor gescheiden, maar hij wilde zelf niet zien dat hij een probleem had. Pas toen ik het contact verbrak toen ik 16 was begon hij te beseffen dat hij een probleem had en heeft zelf hulp gezocht. hij heeft toen 4 maanden in ene afkickkliniek gezeten. Toen kwam hij eruit met volledige zin oor het leven weer terug (helaas is hij een week later aan iets compleet anders overleden, maar dat doet niet ter zaken).

Ik heb ook mensen gekend die zelf hun probleem echt neit zagen, maar verplicht opgenomen werden. Die kwamen buiten en dronken vrolijk verder. De persoon in kwestie moet echt zelf hulp willen of het gaat totaal geen zin hebben.